Z4 motorkap opent niet - DIY

Alle tips, trucs en ervaringen met betrekking tot de BMW Z4 Serie zijn hier te vinden
Gebruikersavatar
malle pietje
Berichten: 384
Lid geworden op: 11 jan 2014, 20:08
Locatie: Soest

Z4 motorkap opent niet - DIY

Bericht door malle pietje » 12 apr 2017, 09:18

Het schijnt een bekend probleem te zijn bij meerdere types, maar vooral bij de Z4: de motorkap gaat niet meer open met de hendel. Eerst moet je steeds harder trekken aan de hendel, daarna gaat ie ineens niet meer open. Je denkt, kabel gebroken, maar dat hoeft niet. Het blijkt veelal te liggen aan een vervuild slot en een opgerekte kabel.

Oplossing 1:
Koop een nieuwe kabel, installeer die en hoop dat het slot nog voldoende mee werkt.

Oplossing 2:
Reinig het slot en verleng de buitenkabel. En dat doe je zo:

Kap openen
Om de kap open te krijgen kun je twee manieren proberen:
Of je verwijdert de schroef waarmee de hendel binnenin de auto vast zit, en haalt daarna het kabeleinde (klein klompje aan het einde van de kabel) uit het draaiende deel. Vervolgens pak je met een goeie tang (griptang bijvoorbeeld) het balletje (niet de kabel!) en trekt de motorkap open.

Andere optie is de nieren verwijderen, door die met twee handen met beleid uit de bumper te trekken. Ze zitten met klemmetjes vast en zouden makkelijk los moeten komen. Daarachter zie je aan de bovenzijde de kabel van de motorkap met een bocht in het slot verdwijnen. Je kunt nu de kabel met enige kracht naar onderen trekken waarmee de motorkap zou moeten open gaan.

Slot schoon maken
Schroef de plastic plugjes los en de twee torx bouten om de plastic beschermkap te verwijderen. Schroef vervolgens de twee torx bouten los, die verstopt zitten achter de nieren en waarmee het slot aan de verstevigingsbalk vast zit. Doe hetzelfde van bovenaf met de twee torx waarmee het slot bovenop vast zit. Nu kun je het slot naar boventoe weg trekken en inspecteren.

Om het slot schoon te maken kan je de kabel verwijderen en het geheel een nachtje in een bak cola leggen. Ik zelf heb de veren verwijderd (staat niet al teveel spanning op), met remreiniger schoon gespoten en het hele geheel met garagezeep schoon geborsteld. De draaiende delen zijn geperst en moet je laten zitten. Opnieuw invetten kan je doen met spuitvet, of vaseline.

Kabel verlengen
Het einde van de buitenkabel zit normaal gesproken op het slot geschoven met een gleufje. Dat was bij mij afgebroken. Dat heb ik eerst verlijmd met secondenlijm, waardoor de buiten en binnenkabel netjes op zn plek zitten. Ook viel me op dat (met de hendel in de auto weer terug gemonteerd) er best wat speling op de kabel zat. Het eerste stuk trekken aan de hendel was dus pure speling van bijna een centimeter. Dat heb ik opgelost door 5 ringetjes, op elkaar gelegd ongeveer ter dikte van de speling, aan elkaar te solderen. Vervolgens met een zaag (slijptol) een gleufje gemaakt zodat ik het om de binnenkabel kon schuiven. Daarmee werd de buitenkabel als het ware verlengd, kwam het geheel weer op spanning te staan en na terugmonteren van het slot werkte alles weer soepel en naar behoren.

Pics volgen:)

Terug naar “BMW Z4 Serie (E85 / E86) DIY: Do It Yourself”