Vanos en kleppendeksel bij een Z4 E85 vervangen

Alle tips, trucs en ervaringen met betrekking tot de BMW Z4 Serie zijn hier te vinden
Gebruikersavatar
malle pietje
Berichten: 384
Lid geworden op: 11 jan 2014, 20:08
Locatie: Soest

Vanos en kleppendeksel bij een Z4 E85 vervangen

Bericht door malle pietje » 17 sep 2017, 21:23

Kwam er laatst achter dat er na het rijden rook onder de kap vandaan kwam. Nadere inspectie leverde op dat het van achterop het blok kwam, waarschijnlijk het veelvoorkomende kleppendekselpakking dat lekte. Omdat dan de boel open gaat, ook gelijk de vanos maar meenemen. Die mag met 190d km wel een keertje vervangen worden.

Wat zoeken bracht me bij vanosrepair.nl en na wat emailen over en weer met Edwin de knoop doorgehakt om het gewoon zelf te doen. Ik heb gekozen voor de kant en klare versie linkje omdat ik geen slagmoersleutel heb en het iets teveel risico vond. Ik moet Edwin wel even een flink compliment geven, want hij antwoord werkelijk iedere vraag, op ieder uur van de dag binnen een kwartier. Grandioos om die hulplijn achter de hand te hebben. Grote klasse!

Halverwege de operatie kwam ik er achter dat alle beschrijvingen en filmpjes van youtube niet voor de Z4 zijn, want daar zit wat in de weg.

En daarom maar voor de Z4 eigenaren, een kleine nuancering op de beschrijvingen van youtube en beisan systems. Handig om bij de hand te hebben is naast een doppenset met torx en einbus, ook een tang met haakse bek, losse inbussleuteltjes (want de doppen zijn al snel te lang), magneetje, steeksleutelset en houten balk van een meter of meer. Laat je niet afleiden door de hoeveelheid foto's en uitgebreide beschrijving, het is zo moeilijk niet. Voor de gemiddelde klusser goed te doen. Ik was inclusief het nodige uitzoekwerk toch 5 uur bezig. Met de volgende tips bespaar je zeker een uur.


Beisan systems beschrijving

Via de site van vanosrepair kom je op de site van beisan systems uit, waar een uitgebreide procedure staat beschreven: linkje.

Z4 nuancering
Bij de z4 is het niet mogelijk om de vanos los te maken en zomaar weg te trekken. Er zit een front schot in de weg, dat je belemmert om zomaar overal bij te komen.

Haal daarom eerst de fan weg. Dat doe je door de plastic beschermplaat voorop te verwijderen door twee torx schroeven en een stuk of 8 plastic kruiskopjes weg te halen. De kruiskopjes niet helemaal uitdraaien, maar een aantal slagen, om dan de schroef met plugje in één uit te trekken. Daaronder zie je links van je een torx zitten die de fan vast houdt aan de radiator. Verwijder deze. Trek vervolgens aan de andere kant van de fan het pennetje uit de plug, haal de plug uit de fan, maak de twee stekkers los, duw de fan iets van je af en daarna omhoog uit de auto. Verwijder alvast de kabel van de fan, die door het schot links langs de vanos weg loopt.

Vervolg nu de beschrijving van Beisansystems, met het gegeven dat je alle moertjes van de vanos moet weghalen door het front schot heen. Een gepiel is het, maar zeker te doen. Ook de twee dekseltjes van de vanos haal je weg met een inbussleutel (tik met een hamertje de inbus los, want hij zit muurvast!). Gebruik het haakse tangetje om de onderste plug van de vanos door het frontschot heen weg te trekken en vergeet niet de onderzijde goed af te dekken met een doek (komt véél olie uit!). Bovenste plugje kan je van bovenaf weg halen.

Als je alles rondom de vanos los hebt, inclusief de stekkers van de inlaatsensor (een rottig klusje met je handen door het schot heen), verwijder dan de twee bouten aan weerzijden van het front, de bout aan beide kanten die daar aan de achterzijde vlak onder zitten, en draai de moeren los van de bouten die zo'n 30cm lager aan de achterzijde het front vast houden. Vraag nu even wat hulp van een extra paar handen om met de houten balk door het schot heen, de bovenzijde net 2 a 3 mm weg te trekken. Dit geeft je nèt voldoende ruimte om de Vanos met wat freubelen van de draadeinden te krijgen. Het helpt als je met je rechterhand de vanos van onderaf langs de draadeinden duwt, zodat eea met beleid los komt.

Ingewikkeld allemaal? Nee, valt best mee! Maar bovenstaande moet je wel eerst ontdekken.

Het resultaat is na 20km nog niet merkbaar, maar ik heb goede hoop dat dat snel komt.

Gebruikersavatar
malle pietje
Berichten: 384
Lid geworden op: 11 jan 2014, 20:08
Locatie: Soest

Re: Vanos en kleppendeksel bij een Z4 E85 vervangen

Bericht door malle pietje » 19 sep 2017, 20:44

Handig om na de ingreep nog te doen is hoe storingsgeheugen uitlezen en wissen. De mijne bleef T oude gedrag vertonen , nameiljk oneffen vermogenpopbouw. Na wissen vandaag een stuk beter resultaat, geen haperingen meer en geen foutmeldingen meer.

En belangrijkste: na een filnk stukje doortrappen geen rokende stinkende motor meer. Lekkage opgelost!

Plaats reactie

Terug naar “BMW Z4 Serie (E85 / E86) DIY: Do It Yourself”