Z4 loopt niet meer
-
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 15 mei 2021, 16:53
- Locatie: Den-Haag
Z4 loopt niet meer
Beste Z4 vrienden,
Ik heb een Z4 3.0i E85 uit 2003. De auto staat ruim 7jaar stil in de garage. Ieder jaar starte ik de auto wel en reed ik er een rondje mee.
De laatste paar jaar ging dit wat moeizamer, auto starte wel maar liep naar mijn idee op 2cilinders bonkte en stationair hoog laag een beetje zaagend.
Er was nul vermogen, kon hem met moeite de garage uit rijden. dan zet ik hem uit en starte weer, nog niet goed.
Na de 4 of 5 de keer start hij goed en loopt dan gelijk als een zonnetje, niks meer aan de hand.
Dit jaar laat hij mij in de steek, hij wil nu echt niet meer. Eerst nog op 2 cilinders lopen en nu start hij helemaal niet meer.
Startmoter draait goed rond maar slaat niet meer aan.
Nu hoor ik iedereen al zeggen eigen schuld , wie laat er nu zo'n auto 7 jaar stilstaan.
Toch hoop ik dan iemand nog tips heeft.
Alvast dank...
Ik heb een Z4 3.0i E85 uit 2003. De auto staat ruim 7jaar stil in de garage. Ieder jaar starte ik de auto wel en reed ik er een rondje mee.
De laatste paar jaar ging dit wat moeizamer, auto starte wel maar liep naar mijn idee op 2cilinders bonkte en stationair hoog laag een beetje zaagend.
Er was nul vermogen, kon hem met moeite de garage uit rijden. dan zet ik hem uit en starte weer, nog niet goed.
Na de 4 of 5 de keer start hij goed en loopt dan gelijk als een zonnetje, niks meer aan de hand.
Dit jaar laat hij mij in de steek, hij wil nu echt niet meer. Eerst nog op 2 cilinders lopen en nu start hij helemaal niet meer.
Startmoter draait goed rond maar slaat niet meer aan.
Nu hoor ik iedereen al zeggen eigen schuld , wie laat er nu zo'n auto 7 jaar stilstaan.
Toch hoop ik dan iemand nog tips heeft.
Alvast dank...
Re: Z4 loopt niet meer
moeilijk om te beoordelen op afstand en a.d.h.v. klachten. men moet evt live data bekijken en/of foutcodes.
voor het starten heb je vonk, brandstof en compressie nodig.
waar ik zo aan denk is, hoe oud is de Benzine?
(ik wou dat ik zo'n auto ook 7jaar had staan)
voor het starten heb je vonk, brandstof en compressie nodig.
waar ik zo aan denk is, hoe oud is de Benzine?
(ik wou dat ik zo'n auto ook 7jaar had staan)
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
-
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 15 mei 2021, 16:53
- Locatie: Den-Haag
Re: Z4 loopt niet meer
Vandaag de hele dag aan het zoeken geweest, diverse dingen gedaan.
Benzine grotendeels er uitgehaald, ongeveer 20 liter (die ik in mijn citroen heb gedaan, Loopt prima)
en weer 20 liter verse 98 in de BMW gedaan.
Verder nog 6 nieuwe bougies erin, maar nog geen suc6. Als ik de auto start slaat hij aan en bonkt een beetje op 1 of 2 cilinders.
Dit houd hij een halve minuut vol. Dit probleem had ik de afgelopen jaren ook als ik hem 1 x per jaar even wou laten lopen, na ongeveer 4 of 5 x starten liep hij ineens weer op 6 cilinders en dan ging ik een halfuurtje rijden en dan weer terug de garage in.
Ik heb hem nu wel 50 x gestart maar hij blijft op 1 of 2 cilinders bonken.
Vanmiddag heb ik de bobines van cilinder 4,5 en 6 losgehaald, en toen liep hij redelijk, wel op 3 cilinders maar geen gebonk en gezaag. Als ik er een willekeurige cilinder bij doe bijv 5 dan loopt hij gelijk slecht.
Daarna heb ik 1,2 en 3 losgehaald 4,5 en 6 weer aangesloten en precies hetzelfde loopt redelijk wel op 3 cilinders.
En nu komt het alle bobines weer aangesloten, starten slaat aan en loopt op 6cilinders als nieuw......
Helaas van korte duur na 2 minuten begon het zagen weer en sloeg weer af. Opnieuw starten en weer op 1 of 2 cilinders bonken en zagen. Snap hier niks van.
Heb wel 3 codes er uit getoverd P16c3 P16A3 P1632
Iemand nog ideeën Alvast bedankt
Benzine grotendeels er uitgehaald, ongeveer 20 liter (die ik in mijn citroen heb gedaan, Loopt prima)
en weer 20 liter verse 98 in de BMW gedaan.
Verder nog 6 nieuwe bougies erin, maar nog geen suc6. Als ik de auto start slaat hij aan en bonkt een beetje op 1 of 2 cilinders.
Dit houd hij een halve minuut vol. Dit probleem had ik de afgelopen jaren ook als ik hem 1 x per jaar even wou laten lopen, na ongeveer 4 of 5 x starten liep hij ineens weer op 6 cilinders en dan ging ik een halfuurtje rijden en dan weer terug de garage in.
Ik heb hem nu wel 50 x gestart maar hij blijft op 1 of 2 cilinders bonken.
Vanmiddag heb ik de bobines van cilinder 4,5 en 6 losgehaald, en toen liep hij redelijk, wel op 3 cilinders maar geen gebonk en gezaag. Als ik er een willekeurige cilinder bij doe bijv 5 dan loopt hij gelijk slecht.
Daarna heb ik 1,2 en 3 losgehaald 4,5 en 6 weer aangesloten en precies hetzelfde loopt redelijk wel op 3 cilinders.
En nu komt het alle bobines weer aangesloten, starten slaat aan en loopt op 6cilinders als nieuw......
Helaas van korte duur na 2 minuten begon het zagen weer en sloeg weer af. Opnieuw starten en weer op 1 of 2 cilinders bonken en zagen. Snap hier niks van.
Heb wel 3 codes er uit getoverd P16c3 P16A3 P1632
Iemand nog ideeën Alvast bedankt
Re: Z4 loopt niet meer
Heb even SNEL je codes ingetypt bij vriendje google:
Zijn throttle body gerelateerde codes, idle control valve en iets met een software map issue/error?
Moeilijk op afstand te beoordelen. Evt aspecten controleren van bovenstaande componenten met de betere programma's.
Zijn throttle body gerelateerde codes, idle control valve en iets met een software map issue/error?
Moeilijk op afstand te beoordelen. Evt aspecten controleren van bovenstaande componenten met de betere programma's.
Op dit moment wil je bijv weten a.d.h.v. live data wat die gaat doen met bijv fueltrims, temp sensors, brandstof druk enz.En nu komt het alle bobines weer aangesloten, starten slaat aan en loopt op 6cilinders als nieuw......
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
-
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 15 mei 2021, 16:53
- Locatie: Den-Haag
Re: Z4 loopt niet meer
wow die had honger...
bedankt voor de terugkoppeling.
zijn dat de lambda sensors achter de kat?
zo ja, dan kun je zien dat die naast het beoordelen van je kat ook invloed hebben op je brandstof strategie.
bedankt voor de terugkoppeling.
zijn dat de lambda sensors achter de kat?
zo ja, dan kun je zien dat die naast het beoordelen van je kat ook invloed hebben op je brandstof strategie.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht
-
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 15 mei 2021, 16:53
- Locatie: Den-Haag
Re: Z4 loopt niet meer
Zo dan flink balen
Zou sowieso ook even je bobines vervangen, Bmw gebruikt tegenwoordig voor de E85 delphi, fabrieksaf zit er Bosch in.
Kosten op internet rond de 30 euro op internet, zou gelijk alle 6 vervangen.
https://www.winparts.nl/motordelen--amp ... /c612.html
Bobine
12138616153
Delphi
https://bmwshop.ekris.nl/47797-bmw-z4-3 ... id=12_1104
Zou sowieso ook even je bobines vervangen, Bmw gebruikt tegenwoordig voor de E85 delphi, fabrieksaf zit er Bosch in.
Kosten op internet rond de 30 euro op internet, zou gelijk alle 6 vervangen.
https://www.winparts.nl/motordelen--amp ... /c612.html
Bobine
12138616153
Delphi
https://bmwshop.ekris.nl/47797-bmw-z4-3 ... id=12_1104
Huidige auto: 2003 E85 Z4 3.0i S
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe
-
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 15 mei 2021, 16:53
- Locatie: Den-Haag
Re: Z4 loopt niet meer
Bedankt voor de tip Hou je op de hoogte...
-
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 15 mei 2021, 16:53
- Locatie: Den-Haag
Re: Z4 loopt niet meer
Helaas 6 nieuwe bobines heeft niet geholpen Hij doet nog hetzelfde.
De volgende stap is de benzine pomp, na zo'n 6 of 7 x starten doet hij het niet meer.
Normaal hoor je als je de sleutel omdraait even de pomp lopen maar na die 6 of 7 x niet meer.
Je moet dan weer heel lang wachten voordat hij weer start, heb het relais al vervangen.
Helaas moet ik nu de zaag in de uitlaat zetten, hij is niet los te krijgen aan de voorkant
De volgende stap is de benzine pomp, na zo'n 6 of 7 x starten doet hij het niet meer.
Normaal hoor je als je de sleutel omdraait even de pomp lopen maar na die 6 of 7 x niet meer.
Je moet dan weer heel lang wachten voordat hij weer start, heb het relais al vervangen.
Helaas moet ik nu de zaag in de uitlaat zetten, hij is niet los te krijgen aan de voorkant
Re: Z4 loopt niet meer
Heb je de brandstof pomp ook al vervangen? Hoop dat de Z dan ook weer normaal kan starten.
BMW ondersteuning Amsterdam
- ISTA, E SYS, CIC virginize, Kombi Virginize, Modules inleren
Programmering/Codering
- FSC repair
Ecu reparatie/clonen
6hp/8hp ISN
Navigatie updates
NBTevo patch en update
Apple Carplay
-
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 15 mei 2021, 16:53
- Locatie: Den-Haag
Re: Z4 loopt niet meer
Heb je ook al naar je disa klep gekeken?
BMW ondersteuning Amsterdam
- ISTA, E SYS, CIC virginize, Kombi Virginize, Modules inleren
Programmering/Codering
- FSC repair
Ecu reparatie/clonen
6hp/8hp ISN
Navigatie updates
NBTevo patch en update
Apple Carplay
-
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 15 mei 2021, 16:53
- Locatie: Den-Haag
Re: Z4 loopt niet meer
Ja ik heb deze al vervangen maar zonder suc6
-
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 15 mei 2021, 16:53
- Locatie: Den-Haag
Re: Z4 loopt niet meer
De Z loopt weer
In het begin van mijn zoektocht naar de storing heb ik mijn ecu (DME MS 45.0 Siemens) opgestuurd naar een ECU repair centre.
Daar hebben ze een paar verdachte dingen gezien en opgelost. Ik heb daarna de ecu weer in de BMW gemonteerd en er was niets veranderd nog steeds het zelfde probleem Daarna heb ik echt alles geprobeerd en vervangen zonder suc6.
Nu heb ik bij Sylvia BMW onderdelen een gebruikte ecu gekocht kompleet met een EWS3 contactslot en 1 sleutel.
De ecu heeft exact dezelfde nummers. Ik heb deze gemonteerd samen met het contact slot en de EWS3, starten en lopen/rijden als of er nooit iets aan de hand is geweest. Heb er nu bijna 150 kilometer mee gereden zonder problemen...
Maar nu gaat ineens als ik de auto uitzet en de deur dicht doe het lampje in de gevarenlichtschakelaar heel fel branden.
Even het uitlees apparaat erop en wat zie ik... hij geeft na het wisselen van de ecu ineens aan dat het een 2.5 is en dat het gaat om een rechts gestuurd voertuig Met rijden merk ik hier niks van, heel apart dat alles verder goed werkt.
Heeft iemand een idee wat ik hier aan kan doen? Verder kan ik ook mijn originele sleutels niet gebruiken, is hier ook nog een oplossing voor.
In het begin van mijn zoektocht naar de storing heb ik mijn ecu (DME MS 45.0 Siemens) opgestuurd naar een ECU repair centre.
Daar hebben ze een paar verdachte dingen gezien en opgelost. Ik heb daarna de ecu weer in de BMW gemonteerd en er was niets veranderd nog steeds het zelfde probleem Daarna heb ik echt alles geprobeerd en vervangen zonder suc6.
Nu heb ik bij Sylvia BMW onderdelen een gebruikte ecu gekocht kompleet met een EWS3 contactslot en 1 sleutel.
De ecu heeft exact dezelfde nummers. Ik heb deze gemonteerd samen met het contact slot en de EWS3, starten en lopen/rijden als of er nooit iets aan de hand is geweest. Heb er nu bijna 150 kilometer mee gereden zonder problemen...
Maar nu gaat ineens als ik de auto uitzet en de deur dicht doe het lampje in de gevarenlichtschakelaar heel fel branden.
Even het uitlees apparaat erop en wat zie ik... hij geeft na het wisselen van de ecu ineens aan dat het een 2.5 is en dat het gaat om een rechts gestuurd voertuig Met rijden merk ik hier niks van, heel apart dat alles verder goed werkt.
Heeft iemand een idee wat ik hier aan kan doen? Verder kan ik ook mijn originele sleutels niet gebruiken, is hier ook nog een oplossing voor.