Sludge in de motor? - Haperende BMW Z4

Voor alle technische vragen over de BMW Z4 Serie
PBMotorsport
Berichten: 118
Lid geworden op: 20 jan 2014, 23:25
Locatie: Wateringen

Re: Sludge in de motor?

Bericht door PBMotorsport » 06 dec 2016, 19:56

Carterventilatie elke 150000 sowieso vervangen.

Check bij mij is gratis voor de vanos.

bofkont
Berichten: 4527
Lid geworden op: 03 mar 2008, 12:37
Locatie: Stormwind city

Re: Sludge in de motor?

Bericht door bofkont » 06 dec 2016, 20:43

PBMotorsport schreef:Carterventilatie elke 150000 sowieso vervangen.

Check bij mij is gratis voor de vanos.

Komend voorjaar doe ik je even een belletje :duimen:
Huidige auto: 2003 E85 Z4 3.0i S
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe

Gebruikersavatar
malle pietje
Berichten: 384
Lid geworden op: 11 jan 2014, 20:08
Locatie: Soest

Re: Sludge in de motor?

Bericht door malle pietje » 07 dec 2016, 12:01

Wel helaas. Ondanks dat ik hem vrijdag heb opgehaald en er met veel plezier mee naar huis kon rijden en zaterdag nog een korte rit mee heb gemaakt, begon de dag vandaag met soortgelijke klachten als de vorige keer.

Hikken, niet reageren, wel netjes stationair draaien maar bij een dot gas geven terug vallen in hakkelen. Hij lijkt een beetje te verzuipen als ik een klein beetje constant gas geven en hij valt dan ook af en toe uit.

Vanmiddag wil ik hem aan de DIS leggen en hopelijk komt daar nu minder uit dan vorige keren, nu de DISA klep is vervangen.

Vanos controleren is natuurlijk een optie, maar daarvoor moet ik wel 'even' naar Naaldwijk kunnen rijden, en dat lukt voorlopig niet.

Gebruikersavatar
malle pietje
Berichten: 384
Lid geworden op: 11 jan 2014, 20:08
Locatie: Soest

Re: Sludge in de motor?

Bericht door malle pietje » 07 dec 2016, 13:24

Gelukkig vlot de DIS er aan kunnen hangen, met maar 1 foutcode:
Afbeelding
En nu de vraag, wat kan ik met deze info?
Ik heb een aantal weken terug de LMM vervangen en merkte verschil in rijden. Ik denk dat deze LMM dus niet kapot is, maar sluit het ook niet uit. Ik vermoed zelf echter een kabelbreuk, ik rook vanmorgen namelijk een hele fijne verbrand plastic luchtje onder de kap....

Ik ga eerst kijken of ik de kabels kan doormeten, via WBS. Tips zijn welkom natuurlijk!

Ohja,
luchtfilter is keurig.

bofkont
Berichten: 4527
Lid geworden op: 03 mar 2008, 12:37
Locatie: Stormwind city

Re: Sludge in de motor?

Bericht door bofkont » 07 dec 2016, 18:59

Vervelend man!!
Ja idd de kabels doormeten als er wel goed signaal op staat is zeker een goede.
Heb je een originele massameter geplaatst?
Huidige auto: 2003 E85 Z4 3.0i S
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe

Gebruikersavatar
malle pietje
Berichten: 384
Lid geworden op: 11 jan 2014, 20:08
Locatie: Soest

Re: Sludge in de motor?

Bericht door malle pietje » 07 dec 2016, 19:57

Nee, het was er eentje van ebay en ook niet al te duur zie ik nu. Wel op onderdeelnummer geselecteerd overigens. linkje naar ebay

Ik heb de oude nog wel liggen en heb ik vorige week nog terug gezet zonder resultaat.

Desnoods haal ik morgen een nieuwe originele als ik wist dat dat de oplossing was, maar ergens twijfel ik toch nog. Ben de hele middag bezig geweest om de foutcode P0102 te onderzoeken. Vervelende is dat de foutmelding het gevolg is van zowel een kapotte LMM als andere storingen die de LMM beïnvloeden. Dus zomaar vervangen is best een gokje.

WDS heeft me niks wijzers kunnen maken en ook via google kan ik niet vinden welke waarden ik zou moeten meten op de stekker. Irritant dus.

Zucht :|

Gebruikersavatar
malle pietje
Berichten: 384
Lid geworden op: 11 jan 2014, 20:08
Locatie: Soest

Re: Sludge in de motor?

Bericht door malle pietje » 08 dec 2016, 11:21

Net de DIS er aan gehangen. Die gaf om te beginnen dezelfde foutmelding die ik eerder postte. Tot zover niets nieuws.

KV temperatuur niet meer dan 30graden
De luchtmassastroom gemeten in kg/h.
- 0 bij motor uit,
- rond de 39 teruglopend naar 31kg/h bij stationair lopen
- oplopend met gasgeven afhankelijk van toerental tot meer dan 100kg/h.
- dan hoor ik een relais tikken na 30 seconden, valt de motor in z'n hakkelstand en loopt de LMM stroom terug naar 0,4kg/h!
- motor draaiende gehouden met gas geven, maar LMM stroom blijft op 0,4kg/h. Geen reactie meer in LMM stroom

Vervolgens motor uit, opnieuw aan, nu met KV temperatuur 95graden:
- 28 a 29kg/h direct bij lopen
- direct terugvallen naar 0.4kg/h (zonder hoorbare relais deze keren), motor blijft ansich prima lopen
- geen reactie van de LMM meer bij gas geven

Conclusies zijn dan:
- de LMM reageert in eerste instantie
- na 30 seconden triggert iets de LMM om uit te vallen (althans de waarden niet meer door te geven)
- bij starten werkt de LMM kortstondig, maar valt snel terug


Zou de LMM hoogstwaarschijnlijk toch kapot zijn? Maar welke relais (hoorbaar thv handschoenenvakje) sloeg er aan/uit en waarom reageerde de LMM daar op?


1e run (koude motor): je hoort de relais tikken op 0:45 seconden
https://www.youtube.com/watch?v=2vxLo5I ... e=youtu.be

2e run (warme motor)
https://www.youtube.com/watch?v=2bAKLQd5cXo

bofkont
Berichten: 4527
Lid geworden op: 03 mar 2008, 12:37
Locatie: Stormwind city

Re: Sludge in de motor?

Bericht door bofkont » 08 dec 2016, 15:17

Pffff moeilijk hoor, makkelijkste om uit te sluiten is een nieuwe luchtmassameter plaatsen.
Wellicht heeft Bmw een op de plank liggen die je mag testen.
Huidige auto: 2003 E85 Z4 3.0i S
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe

Gebruikersavatar
malle pietje
Berichten: 384
Lid geworden op: 11 jan 2014, 20:08
Locatie: Soest

Re: Sludge in de motor?

Bericht door malle pietje » 08 dec 2016, 16:08

Dat is een goeie en heb ik vorige week al geprobeerd. Antwoord van BMW (althans die in Zeist) was dat ze die nog nooit hadden verkocht. En ook niet op voorraad hadden. Hmmmm, koopt iedereen dan aftermarket?

De LMM die ik heb gekocht via Ebay was 60Dollar, referentie met het originele onderdeelnummer. Zal goedkoop hier duurkoop zijn?

Op aanraden van een ander forum eea de pinnen doorgemeten, ik krijg voeding en signaal dus vrees dat de bekabeling ook goed is en de LMM zelf dus echt niet goed is.

Blijf het vreemd vinden.

AdE39
Berichten: 1319
Lid geworden op: 14 jan 2011, 19:48

Re: Sludge in de motor?

Bericht door AdE39 » 09 dec 2016, 19:29

Goede avond heren,

Er zijn nu diverse updates voor de carterontluchting/olie afscheider.
De hele carter ontluchting komt dan te vervallen.

Ook word dan het olie verbruik minder.

U kunt het allemaal opzoeken op YouTube.
Carter ontluchting swap.

Het kost u dan hoogstens een goede € 15,00 tot €20,00
U heeft enkel wat slang nodig en wat klemmen.
Ook zijn er nog iets duurdere swaps, met een olie catch can.
Ook te zien op YouTube.
U hoeft daar na nooit meer zorgen te maken over een carter ventilatie/olieafscheider voor de BMW.
Er zij mensen die dit hebben toegepast, en zij merken wel op, dat hun motor ineens na deze swap heel veel minder olie verbruikt.
Wat door de vacuümklep ik de carter ventilatie/olie afscheider word veroorzaakt.
De vacuüm is te hoog, en daardoor blijft de klep openstaan, waardoor de olie die uit de kleppenkast komt word gebruikt.
Ook is er indirect bewijs geleverd, dat wanneer de klep open blijft staan, dat de olie zelfs terug gezogen word, door de slang die naar de olie peilbuis loopt.
Dit kan men verhelpen door een terugslag klep van 12 mm te monteren.
De olie kan wel naar het carter stromen, maar niet worden opgezogen via de oliepeilbuis!

Dus even op YouTube kijken.

Het is ook beter om langere afstanden te rijden met een auto, dan rond de kerktoren.
De motor komt nooit op bedrijfs temperatuur, en dat veroorzaakt dan de welbekende yellow sludge onder de olievuldop.
Er bestaat ook nog de Black sludge, en dat is wel de ergste in zijn soort.
Dit is echt de schuld van de eigenaar zelf.
Dat heeft te maken met het hele slechte onderhoud, zoals het niet verversen van de motor olie.
Men vult dan enkel maar bij, en zo ontstaat dan de black sludge.

Succes.

Met vriendelijke groet,
Ad

Gebruikersavatar
malle pietje
Berichten: 384
Lid geworden op: 11 jan 2014, 20:08
Locatie: Soest

Re: Sludge in de motor?

Bericht door malle pietje » 09 dec 2016, 22:04

Dag Ad,
dank voor je antwoord! Fijn dat ik al die tijd (al sinds de bmw prikpagina) op je advies mag rekenen.

Ik heb vanavond de oude luchtmassameter terug geplaatst, nadat ik m had schoon gemaakt en de foutcodes had gewist. Hij startte goed, hoewel de luchtmassa op 0.9 stond en bleef staan, ondanks gas geven.

Met de laptop aan een rondje gereden, zonder enig probleem! Maar de luchtmassa bleef op 0.9.

Zoals het er nu naar uit ziet was de nieuwe LMM de boosdoener, maar de oude ook niet meer ok.

Inmiddels ook een nieuwe VDO Siemens besteld, die komende week binnen komt. Hopelijk is daarmee echt alles opgelost.

Daarna eerst maar eens genieten en begin van 2017 de carterontluchting en VANOS reviseren.

AdE39
Berichten: 1319
Lid geworden op: 14 jan 2011, 19:48

Re: Sludge in de motor?

Bericht door AdE39 » 10 dec 2016, 01:26

Goede nacht, beste malle Pietje,

Het is mij een genoegen, om een forum lid te helpen.
Ik zou het zelf ook erg fijn vinden, dat ik geholpen zou worden.

Voor de vanos weet u waar u terecht kan.
Ik ben dus dit jaar bij Patrick ( P.motorsport ) geweest, en dat heeft veel geholpen.

Patrick is een echte vakman, en hij weet echt wat hij doet, en het is echt een genot om Patrick bezig te zien.

Maar de carter ventilatie/olie afscheider, die heb ik 2 jaar geleden al vervangen.
Voor mij stelt die klus niet zoveel voor, want ik werk al 48 jaar aan alle merken auto's.

Maar, ik ga dus volgende zomer een swap uitvoeren, en de carter ventilatie/olie afscheider verbouwen.
Ik weet dus dat het olie verbruik van mijn E39 525i daar aan te wijten is.
Ik ga dus het principe met de slangen toepassen, dus de zaag gaat in die kunststof leidingen gezet worden.
De slang naar de oliepeilbuis, die word afgedopt, en nog een paar leidinkjes worden afgedopt, zoals bij het verzamel vacuüm blok boven op het inlaat spruitstuk.
De kosten bedragen zo'n € 15,00 voor de slangen en de slangenklemmen.
Dat is een stuk goedkoper, dan een nieuwe carterontluchting/olie afscheider.
Dit oude systeem zorgt er voor, dat de motor olie verbruikt, doordat de vacuüm klep boven op de carter ontluchting/olie afscheider blijft hangen.
De vacuüm druk is te groot, daardoor blijft de klep geopend staan, en zuigt alle olie naar binnen, en de olie word netjes verbrand!

Dus dat is volgend jaar klaar!

Vertrouw niet gelijk op een nieuw onderdeel, want ook dat kan defect zijn!
Dat komt met enige regelmaat voor, dat een electronisch onderdeel defect in de verpakking zat!

Succes.

Met vriendelijke groet,
Ad

bofkont
Berichten: 4527
Lid geworden op: 03 mar 2008, 12:37
Locatie: Stormwind city

Re: Sludge in de motor?

Bericht door bofkont » 10 dec 2016, 17:13

Beste AD,

Ik heb idd ook veel gelezen over die carter ventilatie/olie afscheider verbouwing zogenaamde 02Pilot Mod.
https://www.youtube.com/watch?v=Fo2rLSzNzt0
Is dat niet iets wat PB motorsport zou kunnen doen?? ik durf hier zelf niet aan zonder het oordeel van een prof.

Hoop dat de nieuwe LMM uitkomst bied Malle Pietje :duimen:
Huidige auto: 2003 E85 Z4 3.0i S
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe

Gebruikersavatar
malle pietje
Berichten: 384
Lid geworden op: 11 jan 2014, 20:08
Locatie: Soest

Re: Sludge in de motor?

Bericht door malle pietje » 11 dec 2016, 09:33

Ik ook Bofkont! Vooralsnog geen klachten meer gehad. Hij is wel onrustig bij koude start, maar rijdt er niet minder om.

Interessante materie is het zeker die oil catch scan. Veel over te vinden en het lijkt me behoorlijk eenvoudig om te installeren. The 50s kid op youtube postte wat interessante filmpjes waarin het systeem steeds beter wordt en wat mooie gebruikservaringen. Vooral over het voorkomen van vacuumlekkage.

Dat, plus een VANOS revisie, staan nog op de lijst van wannado's

jomeo
Berichten: 1089
Lid geworden op: 31 dec 2007, 19:01

Re: Sludge in de motor?

Bericht door jomeo » 11 dec 2016, 11:11

AdE39 schreef:Goede nacht, beste malle Pietje,

Het is mij een genoegen, om een forum lid te helpen.
Ik zou het zelf ook erg fijn vinden, dat ik geholpen zou worden.

Voor de vanos weet u waar u terecht kan.
Ik ben dus dit jaar bij Patrick ( P.motorsport ) geweest, en dat heeft veel geholpen.

Patrick is een echte vakman, en hij weet echt wat hij doet, en het is echt een genot om Patrick bezig te zien.

Maar de carter ventilatie/olie afscheider, die heb ik 2 jaar geleden al vervangen.
Voor mij stelt die klus niet zoveel voor, want ik werk al 48 jaar aan alle merken auto's.

Maar, ik ga dus volgende zomer een swap uitvoeren, en de carter ventilatie/olie afscheider verbouwen.
Ik weet dus dat het olie verbruik van mijn E39 525i daar aan te wijten is.
Ik ga dus het principe met de slangen toepassen, dus de zaag gaat in die kunststof leidingen gezet worden.
De slang naar de oliepeilbuis, die word afgedopt, en nog een paar leidinkjes worden afgedopt, zoals bij het verzamel vacuüm blok boven op het inlaat spruitstuk.
De kosten bedragen zo'n € 15,00 voor de slangen en de slangenklemmen.
Dat is een stuk goedkoper, dan een nieuwe carterontluchting/olie afscheider.
Dit oude systeem zorgt er voor, dat de motor olie verbruikt, doordat de vacuüm klep boven op de carter ontluchting/olie afscheider blijft hangen.
De vacuüm druk is te groot, daardoor blijft de klep geopend staan, en zuigt alle olie naar binnen, en de olie word netjes verbrand!

Dus dat is volgend jaar klaar!

Vertrouw niet gelijk op een nieuw onderdeel, want ook dat kan defect zijn!
Dat komt met enige regelmaat voor, dat een electronisch onderdeel defect in de verpakking zat!

Succes.

Met vriendelijke groet,
Ad
zou dit ook bij de E46 kunnen bij de N42 motor. Iemand die het gedaan heeft?
Bmw 318i 2003 facelift Automaat
Bmw 318i 1985 Type 1 Automaat

Plaats reactie

Terug naar “BMW Z4 Serie (E85 / E86) Techniek”