Sludge in de motor? - Haperende BMW Z4

Voor alle technische vragen over de BMW Z4 Serie
AdE39
Berichten: 1319
Lid geworden op: 14 jan 2011, 19:48

Re: Sludge in de motor? - Haperende z4

Bericht door AdE39 » 11 dec 2016, 22:15

Goede avond beste Jomeo,

Ik denk dat het weinig uit zal maken welk type BMW het is.
Bij elk merk auto is er nu eenmaal een carter ontluchting met olie afscheider aanwezig.

Voor de info, zoek eens even op YouTube, er staan massa's informatie op YouTube.
Zet in de zoek titel E46 er bij, en u komt een heel eind in de goede richting, de motor die bij u gemonteerd is, die zal ongetwijfeld ook in andere type BMW ingebouwd zijn.

Beste Malle Pietje en Bofkont.
Er zijn nog vervang systemen enkel met slangen ook.
Dus de oil catch can is zeker niet nodig, het kan allemaal dus wel.

Als men voor de oil catch can kiest.
Zorgt u dan, dat het een type is met een olie aftap aan de onderzijden, maar volgens mij hebben ze dat ook allemaal.
U kunt daar een schroef pilaar in draaien, en er een slang aan vast koppelen, die u weer aan de aftakking van de oliepeilbuis vast maakt.
Let wel even daarop, dat u een terugslagklep 12 mm. in de slang monteert naar die oliepeilbuis.
Dan kan de olie wel naar het carter stromen, maar niet terug naar de oil catch can!

Deze montage moet het olie verbruik terug dringen!

Ik ga in elk geval een van deze updates ook uitvoeren.
Ik heb het donkerbruine vermoeden, dat dit de oorzaak is van het olieverbruik van mijn E39 M54 525i !

Nu had ik wel een klein olie lekje, dat al sinds dat ik de nieuwe oliepeil sensor had gemonteerd.
Deze oliepeil sensor die was dus lek, en de olie liep dwars door de sensor heen, zo de stekkerverbinding in!
Dus heb ik die sensor maar weer vervangen.
Olie lek is verholpen.
Nu die update volgend jaar uitvoeren van de carter ontluchting/olie afscheider.
Ik ga voor de olie catch can, denk ik.

Ik ga me nog eens even verdiepen in het slangen principe, die ik ook heb gezien.
Enkel weet ik dan niet waar de olie zal blijven, die eventueel mee komt uit de kleppenkast.
Die wil ik in elk geval niet in het inlaatspruitstuk hebben of elders in het vacuüm systeem.

Ik heb de disaklep ook al eens bekeken, en ik zag best wat zwarte aanslag van olie of zo in het inlaatspruitstuk.
Dus het inlaatspruitstuk gaat er dus ook af, om eens grondig gereinigd te worden.

Maar kijkt u maar eens goed, wat voor u de beste oplossing zal zijn.
Ik heb er veel vertrouwen in, en zeker als men kiest voor de oplossing met de oil catch can, met een constante olie aftap naar de oliepeilbuis met terug slagklep!

Succes. :duimen:

Met vriendelijke groet,
Ad

bofkont
Berichten: 4527
Lid geworden op: 03 mar 2008, 12:37
Locatie: Stormwind city

Re: Sludge in de motor? - Haperende z4

Bericht door bofkont » 12 dec 2016, 10:07

Bedankt Ad :duimen:

Ben benieuwd naar je eigen ervaring.
Huidige auto: 2003 E85 Z4 3.0i S
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe

AdE39
Berichten: 1319
Lid geworden op: 14 jan 2011, 19:48

Re: Sludge in de motor? - Haperende BMW Z4

Bericht door AdE39 » 12 dec 2016, 12:41

Goede middag, beste Bofkont,

Ik heb er inmiddels al veel over gelezen.
De meeste updates komen uit de US.
Daar zijn erg veel BMW fans, die ook veel zelf ontwikkelen en uittesten.
Zij zetten na het inbouwen en het uittesten, als alles goed is bevonden, weer op YouTube.

Zij hebben al goede resultaten geboekt.
En dat het uitmaakt wat de motor olie consumptie betreft, die was een stuk minder tot het normale niveau gegaan!
Dat zegt voor mij meer dan voldoende.

Ik merk het dus ook op, sinds ik de nieuwe carter ventilatie/olieafscheider, dat het olie verbruik aardig is gestegen!
Normaal moest ik haast niets bijvullen in de verversing interval.
Dat bij de oude carterventilatie/olieafscheider.
Maar die lekte dus, en moest ik helemaal vervangen, want delen vervangen dat ging niet.
Het kunststof was te poreus geworden, en scheurde over al, vandaar de olie lekkage.

Na het vervangen van dit onderdeel is natuurlijk alles weer schoon, en dan werkt alles weer beter.
De vacuüm onderdruk die is dan ook weer hoger, en dan blijft de klep open staan in de carterontluchting.
En dan gaat de olie de verbrandingsruimte in, en dan ben je de olie kwijt.
Ik zag ook geen blauwe pluim uit de uitlaat komen, dus viel het ook niet op.
Maar wat wel opviel, dat was het bijvullen van de motorolie.

Dus volgend jaar moet de BMW er aan geloven.
Dus kan ik nu op mijn gemak bekijken wat ik wil gaan monteren, en waar ik de onderdelen vandaan gaat halen.
Ik koop mijn onderdelen dus altijd in Duitsland, en erg vaak via ebay.de

De wachttijd is zo rond de 1 of 2 dagen, voor de levering en ontvangst van de goederen.

Ik bestel al mijn onderdelen dus in Duitsland.
Dan controleer ik altijd of de onderdelen geschikt zijn voor mijn BWM.
Dat kan middels een klein schermpje op de bestelpagina van ebay.de
Of als je bij de verkopers koopt die ook via ebay.de daar kan je ook de onderdeel nummers vergelijken.
Ik heb nog niet meegemaakt dat ik een verkeerd onderdeel heb ontvangen.
Maar mocht het wel zo zijn, dan word dat onderdeel ook zonder morren terug ontvangen en het goede onderdeel weer verstuurd.
De service is echt heel goed, op zijn Duits dus, daar staan ze dus ook voor in.

Succes.

Mey vriendelijke groet,
Ad

bofkont
Berichten: 4527
Lid geworden op: 03 mar 2008, 12:37
Locatie: Stormwind city

Re: Sludge in de motor? - Haperende BMW Z4

Bericht door bofkont » 13 dec 2016, 10:41

Ben zeer benieuwd AD naar je eigen ervaringen, ik weet niet of mijn M54 overmatig veel olie verbruikt, heb er nog geen 1000 km zelf mee gereden ;)
Zal komend voorjaar wel duidelijk gaan worden, hoop dat het meevalt,
Huidige auto: 2003 E85 Z4 3.0i S
ex 2004 E85 Z4 3.0i S
ex 2003 E85 Z4 3.0i S automaat
ex 2000 E46 328i
ex 2000 E46 328ci
ex 1998 E46 328i
ex 1997 E36 323i coupe

Sjonnie
Berichten: 824
Lid geworden op: 20 okt 2008, 21:17

Re: Sludge in de motor?

Bericht door Sjonnie » 13 dec 2016, 10:52

jomeo schreef:
zou dit ook bij de E46 kunnen bij de N42 motor. Iemand die het gedaan heeft?
Als jij olie verbruik hebt kan dat heel goed aan je klepseals liggen...
Dat is namelijk een bekend euvel bij de N42 motoren. ;)

Carterventilatie kan ook, maar meestal zijn het de klepseals die uitdrogen/hard worden
en vervolgens olie gaan lekken.
x '95 BMW E36 328i Cabrio
x '98 BMW E38 728iA
x '97 BMW E36 318i T
x '81 BMW E23 735iA
x '00 BMW E39 530dA T
x '98 BMW E38 728iA
x '02 BMW E46 330d T
x '04 BMW E61 525iA T
x '04 BMW E46 318i T
x '00 BMW E38 735iA
'08 BMW E61 525dA T

AdE39
Berichten: 1319
Lid geworden op: 14 jan 2011, 19:48

Re: Sludge in de motor? - Haperende BMW Z4

Bericht door AdE39 » 13 dec 2016, 19:17

Goede avond beste Sjonnie,

Klepseals, ja dat kan natuurlijk ook.

Maar bij mij E39 zijn het niet de klepseals.
Het gebruik van de motorolie is ineens gekomen, nadat ik de nieuwe slangen en de carter ventilatie/olie afscheider heb gemonteerd.
Klepseals gaan langzamerhand lekken, en niet ineens.
Daarbij kan men het zien dat wanneer de klepseals versleten zijn, dan krijgt men de welbekende blauwe rookpluim uit de uitlaat bij het starten van de motor.
Er komt wat olie boven op de zuigers te staan, als de motor word stil gezet, de oliedruk loopt langzaam terug naar 0, en zo komt die blauwe herkenbare pluim uit de uitlaat.
Tijdens dit terug lopen van de oliedruk, loopt de olie langs de klepsteel naar de verbrandingsruimte.
Maar natuurlijk ook tijdens het rijden.

Dat is bij mijn E39 niet aan de orde.
Deze geeft geen blauwe pluim bij het starten en het accelereren.

Ik heb dus wel ervaring gehad met een andere auto, die dit wel had.
Het olie verbruik was 1 liter motorolie op 600 km.
Het was een V6 motor, waarvan de ene zijde alle klepseals versleten waren.
Deze auto startte dus ook met een blauwe pluim, maar ook bij het accelereren gaf deze een blauwe pluim uit de uitlaat.

Succes.

Met vriendelijke groet,
Ad

Sjonnie
Berichten: 824
Lid geworden op: 20 okt 2008, 21:17

Re: Sludge in de motor? - Haperende BMW Z4

Bericht door Sjonnie » 13 dec 2016, 20:07

Klopt weet ik.
Ik reageerde ook op de vraag van Jomeo, en de vraag over de N42 motoren

zie ook de quote. ;)
x '95 BMW E36 328i Cabrio
x '98 BMW E38 728iA
x '97 BMW E36 318i T
x '81 BMW E23 735iA
x '00 BMW E39 530dA T
x '98 BMW E38 728iA
x '02 BMW E46 330d T
x '04 BMW E61 525iA T
x '04 BMW E46 318i T
x '00 BMW E38 735iA
'08 BMW E61 525dA T

AdE39
Berichten: 1319
Lid geworden op: 14 jan 2011, 19:48

Re: Sludge in de motor? - Haperende BMW Z4

Bericht door AdE39 » 29 dec 2016, 23:06

Goede avond beste Sjonnie,

Maar de klepseals is dus ook maar een optie.

Ik zelf heb dit probleem, zonder dat de klepseals het probleem zijn.
Bij mijn E39 met de M54 is het dus de carterontluchting/olieafscheider.
De reden is sinds de vervanging van het carterontluchting. olie afscheider systeem, is de BMW olie gaan gebruiken.
Als ik de vacuümleiding afsluit, dan is het olie verbruik heel veel minder.

Een teken, dat alles nieuw is, en dat dan net de vacuümklep open blijft staan door een te hoge onderdruk van de vacuüm.

De klepseals, al deze verslijten, dan gaat het zachtjes aan opbouwen met het olie verbruik.
Dan sluipt het olie verbruik zachtjes aan omhoog.

Dat is het grote verschil tussen de carterventilatie/olieafscheider systeem en de klepseals.

Man kan het dus testen, zonder te gaan demonteren.

Succes.

Mocht ik u Sjonnie, en de forum leden niet meer zien via het forum.
Dan wens ik u allen een goed uiteinde van 2016, en een gezond 2017 voor u allen.
Hopende dat het weer een goed jaar word voor onze favoriete hobby, de BMW.

Met vriendelijke groet,

Ad

Gebruikersavatar
malle pietje
Berichten: 384
Lid geworden op: 11 jan 2014, 20:08
Locatie: Soest

Re: Sludge in de motor? - Haperende BMW Z4

Bericht door malle pietje » 10 dec 2018, 11:41

Beste Ad,

zo een jaartje (correctie, 2) later ben ik langzaamaan weer aan het verdiepen in de olie afscheider. Geen concrete aanleiding maar ik verwacht dat hij nog origineel is en het niet lang kan duren voordat hij vol zit.

Was benieuwd, heb je al een oil catch can geplaatst? En wat zijn de ervaringen?

Plaats reactie

Terug naar “BMW Z4 Serie (E85 / E86) Techniek”