[E36] Achterste Wielkasten Rollen

Alle tips, trucs en ervaringen met betrekking tot de BMW 3 Serie zijn hier te vinden
michel3171
Berichten: 161
Lid geworden op: 07 nov 2016, 10:10

[E36] Achterste Wielkasten Rollen

Bericht door michel3171 » 31 mar 2017, 22:43

Ik heb vandaag mijn wielkasten gerold, en wil graag met jullie delen hoe dit gaat.

Afbeelding

Moeilijkheid: 4/10
Partner nodig: JA
Gereedschap:
  • Schone auto (wielkasten ook schoon)
    Wielkasten Roller
    Verfafbrander
    Autokrik
    Stuk hout, steen, om rollen v.d. auto te voorkomen
Stappenplan:

PRE-PROCEDURE

Zorg dat je wielkasten niet geplamuurd zijn, of (te) roestig zijn. Beide zijn niet gemaakt om te buigen/flexen, en zullen dus breken als er teveel kracht op gezet wordt. Als je wielkasten te roestig zijn, of geplamuurd zijn, gaat dit projectje niet lukken!


1. Squeeky Clean

Als eerste moet je ervoor zorgen dat je wielkasten spik en span zijn. Alle modder moet eruit, en zorg ook dat er niks tussen de lip zit die je gaat rollen. Hier kan modder tussen zitten, maar ik heb ook gehoord dat hier soms een laag anti-roest spul overheen zit, dit moet allemaal weg en schoon.
Spoiler: Laat zien
Afbeelding
2. Krikky

Als tweede krikken wij de auto op. Zorg dat er voor en achter de voorwielen een object ligt, waardoor de auto niet rolt. We zullen uiteindelijk de auto van de handrem af moeten halen, dus de wielen moeten veilig zijn.

3. Lekker warm

Zorg dat je partner het hittegeweer aan heeft staan, en de wielkasten opwarmt. Houd het geweer 15-25cm van de wielkasten af, om verbranden van de verf te voorkomen. De partner zal dit geweer de hele tijd vast moeten houden, ook als er gerold wordt. Zo blijft de lak warm en flexibel, en scheurt/barst deze niet.

4. Rollen

Het moment van de waarheid is er: je mag gaan rollen! Monteer het rolgereedschap op de plek waar de velg normaal zit. Bijgeleverd zitten Conische schijven, om tussen je wielbouten en de roller te zitten. Stel het apparaat zo in, dat het rolwieltje bijna rechtop staat. Zorg voor lichte spanning, en begin rustig te rollen. Rol helemaal tot de achterkant van het spatbord, tot naar de voorkant. Je merkt vanzelf waar je niet meer door kan rollen. Rol een paar keer op en neer tot de weerstand minder is, en geef een halve (of kwart) draai aan het spannings-wiel. Blijf dit herhalen tot de lip van binnen helemaal plat is.

5. Aanpassingen

Nu de lip helemaal plat is, kan je het wiel monteren, en ben je in feite klaar. MAAR: Je kan ook doorgaan, en het hele zijscherm naar buiten laten steken. Ik heb dit een klein beetje gedaan, aangezien ik dit mooi vindt. Om dit te doen, kantel je het rolwieltje zodat de hoek hetzelfde is als de hoek van het zijscherm. Begin rustig te rollen. Je spatbord komt nu naar buiten, en zal ongeveer evenveel helling hebben als de rest van het zijscherm.
Spoiler: Laat zien
Afbeelding
6. Scrub-Check

Als je je wielkasten gaat rollen, betekent dit waarschijnlijk dat je banden tegen de kasten aanliepen. Bij mij was dit wel het geval. Het rubber kan de lak weghalen, en wij moeten dit dus herstellen. We willen niet dat er roest onstaat. Tevens kijken wij na of er ergens lak heeft losgelaten, en of er uberhaupt ergens slechte plekjes zijn. Pak een stukje schuurpapier (korrel 600/800), en begin de omgevouwen lip op te schuren. Zorg dat er niks in je ogen valt! Ga door tot alle lak dof is, de roest weg is, of er geen lakschade te zien is. Hardnekkige roest kan je oplossen met een dremel, en een slijpsteen. Val alleen de roestplekken aan hiermee, niet de hele lip!
Spoiler: Laat zien
Afbeelding
Plak de rest van de auto af, ontvet het gedeelte wat we geschuurd hebben, en spuit dit in met primer. Motip Primer is prima, maar die van de action zal ook wel werken. Als er maar wat overheen zit. Niemand ziet dit, dus mooi hoeft niet.
Spoiler: Laat zien
Afbeelding
Afbeelding

Bedankt, en succes! Als je hulp nodig hebt, hoor ik het wel! :driving: :popcorn:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door michel3171 op 14 sep 2017, 18:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
BrianGT
Berichten: 807
Lid geworden op: 13 feb 2012, 20:09
Locatie: Rotterdam

Re: Achterste Wielkasten Rollen

Bericht door BrianGT » 01 apr 2017, 13:59

Mooie tutorial! Daar mogen er wel meer van geplaatst worden.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Dutchie
Berichten: 3481
Lid geworden op: 15 feb 2012, 18:05
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Achterste Wielkasten Rollen

Bericht door Dutchie » 03 apr 2017, 08:45

Goeie!

Een partner is fijn, maar alleen kan het ook! Maak de kast warm, en ga vervolgens direct rollen. maak het tussendoor nog een aantal keer warm en rol dan weer verder.
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact

Richard88
Berichten: 52
Lid geworden op: 15 jul 2015, 20:55

Re: Achterste Wielkasten Rollen

Bericht door Richard88 » 14 sep 2017, 13:21

een verf afbrander krijgt het metaal nooit warm genoeg dat het de moleculaire eigenschappen veranderd.. tenzei je m dr zo dicht op houd dat je de verf er af brand. en dat wil je ook niet.. de warmte van de fuhn zorgt er voor dat je lak niet scheurt en soepel blijft. het metaal word er niks zachter van op die temparaturen,

denk meld dat even voor er mensen de wielkasten telang verwarmen en zo de lak verprutsen om ze ''soepel'' te maken, dat kan je dus wel vergeten :p

Gebruikersavatar
Dutchie
Berichten: 3481
Lid geworden op: 15 feb 2012, 18:05
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Achterste Wielkasten Rollen

Bericht door Dutchie » 14 sep 2017, 15:16

Klopt, is inderdaad om de lak flexibel te maken, goed opgemerkt.
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact

michel3171
Berichten: 161
Lid geworden op: 07 nov 2016, 10:10

Re: Achterste Wielkasten Rollen

Bericht door michel3171 » 14 sep 2017, 18:24

Richard88 schreef:een verf afbrander krijgt het metaal nooit warm genoegp
Dat moest inderdaad niet metaal maar lak zijn, sorry! Ik heb het verwarmd om ervoor te zorgen dat de lak niet scheurt, niet om het rollen makkelijker te maken haha. Maar je weet wanneer het goed warm is als het metaal ook warm is.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) DIY: Do It Yourself”