Mijn Z4 3.0i (E85)

Show je BMW Z4 (E85 / E86). Plaats hier je fotoshoots, projecten en updates.
Gebruikersavatar
Witte F11M
Berichten: 76
Lid geworden op: 27 dec 2011, 22:46
Locatie: Houten

Mijn Z4 3.0i (E85)

Bericht door Witte F11M » 29 dec 2011, 12:42

Aangezien ik de loop der jaren steeds meer een BMW adept ben geworden door de heerlijke rijkwaliteiten van deze auto's, en ik daarnaast ook erg gecharmeerd ben van de ontwerpen van Chris Bangle (op de vorige 7-serie na dan). Mijn vorige E61 is inmiddels ingeruild voor een witte F11 waarvan de foto en spec. op dit forum staam.
De keuze bij het zoeken naar een mooie roadster was de Z4 eigenlijk de enige logische keuze. Door mijn importervaring met mijn 530d Touring (E61) een paar jaar jaar gelden ben ik in 2009 maar eens in Duitsland gaan shoppen. De specificatie moest in ieder geval een 3.0 liter met handbak (6v) zijn, met daarnaast een aantal must-have opties zoals leer, climat control, navigatie en HiFi geluidinstallatie. De kleur zwart staat de Z4 in mijn ogen het best, hoewel donker- en zilvergrijs en zelfs wit ook goed passen. Mijn eerste keuze was echter zwart, met een rood interieur. Veel zoeken leverde wel een aantal interessante hits op, en na wikken en wegen ben ik op een zaterdag met een vriend richting Oldenburg & Hamburg gereden om 4 verschillende Z4’en te zien en in proef te rijden.

De ervaringen tijdens deze proefritten met Z4's waren eigenlijk allemaal goed, dat wil zeggen geweldig. Dit is geen typische roadster voor het betere flaneren, maar een sportcabrio. De 3 liter heeft in tegenstelling tot de 2.5 liter ook onderin heel veel trekkracht. Vanaf zo'n 4000 toeren gaat de boel echt los. In de uitlaat lijkt dan een soort boostklep open te gaan en al brullend giert hij richting het einde van je rijbewijs. Wat een power! Er zullen ongetwijfeld nog veel snellere sportwagens zijn (zoals de Z4 M), maar met de kap open (die moet eigenlijk altijd open vind ik) is de snelheidsensatie ongekend, en van het geluid krijg je letterlijk kippenvel. Van 0-100 in 6 sec vind ik netjes. Ik ben best wel een snelle auto's gewend, maar dit is andere koek.

Nu is dit eigenlijk helemaal geen auto om bruut me te scheuren, maar het is wel lekker dat het kan. Met de M-sportknop ingedrukt verandert het karakter van de auto. Dan wordt de stuurbekrachtiging sterk vermindert en reageert directer (voelt wat zwaarder aan) en het gaspedaal is veel directer. Als je wegrijdt zoals je gewend bent qua gas en koppeling scheurt de auto weg. Alles gaat sneller. Leuk voor een bochtige weg of op het circuit, maar niet echt lekker op een normale weg.

Na een week heen en weer geslingerd te zijn tussen 2 kandidaten is de keuze uiteindelijk toch op deze ‘zwart/beige’ gevallen, en heb ik deze ‘nieuwe' zwarte, handgeschakelde Z4 3.0i in 'Vollausstattung' in juni 2009 uit Hamburg gehaald.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Deze auto is in 2003 af BMW Duitsland geleverd in de volgende specificatie:
475 Saphirschwarz metallic
LAAB Leder Oregon Beige/Beige
313 Buitenspiegels elektrisch inklapbaar
345 Chrome Line accenten in interieur
350 Lichtmetalen wielen Sterspaak (styling 108), 18" (inmiddels vervangen door 18" Jade-R velgen)
380 Voorbereiding montage hardtop
399 Volautomatisch bediende kap
430 Automatisch dimmende binnen- en buitenspiegels
435 Interieurlijsten 'Platanenhout'
494 Verwarmde voorstoelen
502 Koplampsproeiers
508 Park Distance Control (PDC)
521 Regensensor
522 Xenon lampen voor dim- en grootlicht
534 Airconditioning, automatisch
540 Cruise control
601 TV functie (analoog)
609 Navigatiesysteem Professional
644 Universele Handy voorbereiding, bluetooth
651 Mini Disc frontloader
672 CD wisselaar (6 selecties)
677 Hifi Professional systeem met DSP en 10 speakers, 420 Watt
704 :///m: sportonderstel
- Bandenspanningscontrole

De opvallendste optie die ontbreekt zijn elektrisch verstelbare stoelen, maar dat blijkt de eerste eigenaar met opzet gedaan te hebben omdat de handmatige stoelen ca. 3 cm lager staan door het ontbreken van de aandrijfmotoren, en je dus nog lager in de auto kunt zitten. Je moet er maar opkomen! Dit is geen gemis aangezien ik er alleen in rijd, en de stoelen dus eigenlijk nooit meer versteld worden.

De auto is dus uitgerust met vrijwel alles wat je je maar kunt wensen. Het HiFi-soundsystem is super. Ook bij 120 km/h op de snelweg beuken de bassen er lekker op los. Met de kap open heb je nu eenmaal veel Watt's nodig.
Het speciale M-sportstuur met bediening is lekker dik, maar wel klein waardoor je sommige controlelampen wat minder goed kunt aflezen.

Aanpasssingen & modificaties:
Het leuke van een auto zoals de Z4 is dat je hem kunt aanpassen aan je eigen smaak, en dat je diverse technische modificaties en upgrades kunt uitvoeren door de voortrijdende techniek. Aangezien de techniek van de Z4 gebaseerd is op de E46 zijn de onderdelen zeer goed en relatief goedkoop te krijgen. Ook zijn er voor de Z4 veel aftermarket spullen op Marktplaats en Ebay te vinden. Niets is perfect, en ook de Z4 heeft een aantal zwakke punten, maar die kun je grotendeels oplossen met verbeterde of nieuwe onderdelen. Op deze Z4 heb ik een flink aantal aanpassingen en verbeteringen doorgevoerd:

- :///m:-sportstuur met bedieningsknoppen voor audio en telefoon, ter vervanging van het standaard sportstuur dat geen bediening heeft.
- Ipod interface ter vervanging van de CD-wisselaar.
- Verchroomde uitlaatsierstukken.
- Aerotwin ruitenwissers ter vervanging van de standaard bladen die lelijk zijn, en ook nog eens slecht wissen.
- LED kentekenverlichting.
- Witte knipperlichten voor-, zij- en achterkant. Met name de witte knipperlichten in de koplampen zijn bij de eerste generatie Z4 (2003-2006) zeldzaam. Veelal worden de koplampen van latere modellen ingebouwd of worden de oude omgebouwd.
- Korte :///m:-schakelpook met verlichting gemonteerd ter vervanging van de lange standaard pook.
- Windvanger achter de stoelen, originele BMW accessoire.
- Witte Canbus LED stadslichtjes aan de voorzijde. Deze passen qua kleur veel beter bij de witte Xenon lampen dan de standaard gele gloeilampjes. Deze Canbus Led's geven geen storing op de boardcomputer.
- De binnen- en voetverlichting en de leeslampjes vervangen door LED's voor een apart sfeereffect.
- Verlichting in de handgrepen van de portieren gemaakt. Geeft 's avonds een mooi accent. Originele accessoire van BMW.
- Zwarte pianolak interieurpanelen op het dashboard en de middenconsole, ter vervanging van de panelen met Platanen houtmotief die er inzaten. Een gigantische klus (ca. 9 uur) omdat het hele middenconsole en de console tussen de stoelen moet worden verwijderd.
- Bedieningsmodule voor de elektrische kap. Hiermee kan de kap met de sleutel op afstand worden geopend en gesloten, en kan de kap tevens bij snelheden tot 55 km/h (naar keuze) bediend worden via kort indrukken van de standaard knoppen in de auto. Ingedrukt houden is dus niet meer nodig.
- Aluminium pedalen en voetsteun.
- Jade-R 18" velgen. De originele style 108 velgen houd ik erbij voor de afwisseling.
- De run-flat banden vervangen door 'gewone’ banden.
- Zwart/witte BMW-logo’s ter vervanging van de standaard blauwe-witte logo’s. Staan op een zwarte auto veel mooier (naar mijn smaak).
- Remklauwen voor en achter zwart gespoten.
- Soundgenerator ontdaan van een van de dempers voor een mooi sportief geluid tijdens accelereren.
- De zgn. Clutch Delay Valve (CDV) verwijderd. Dit is een smoorventiel in de hydraulische leiding naar de koppelingscilinder, en die ervoor zorgt dat de koppeling vertraagd opkomt. Als je echter normaal kunt schakelen is dit ventiel volstrekt onnodig, en kan er zelfs voor zorgen dat je koppelingsplaat versneld slijt. Bij sportief rijden/schakelen grijpt je koppeling net te traag aan, en treedt er een soort kangoeroe-effect op. Dit ventiel kun je dus gewoon (laten) verwijderen waardoor je auto beter en soepeler schakelt.
- Strutbalk tussen de veerpoten aan de voorzijde gemonteerd voor het verhogen van de stijfheid van de carosserie, voor een nog betere wegligging.
- Aluminium accenten in het interieur aangebracht. Sierrand rond de radio en centrale luchtroosters, rond de deurspeakers en tweeters achter de spiegels, en rond de lichtschakelaar. Staat gewoon mooi, en geeft een chic tintje aan het verder zakelijke interieur.
- Z4 aeropakket gemonteerd. Geeft de auto net dat extra sportieve accent, en maakt hem anders dan zoveel standaard Z4's. Pakket bestaat uit een aangepaste voorbumper, bredere zijskirts, en een diffuser onder de achterbumper.
- Verlichte aluminium instaplijsten met Z4 logo gemonteerd als upgrade voor de standaard plastic strips.
- Achterspoiler uit het Z4 aeropakket gemonteerd.

Ik ben voorlopig wel even klaar met het modificeren van deze Z4. Alles wat ik wilde doen is klaar.
Hij staat onder een hoes in de garage op het voorjaar te wachten.
Laatst gewijzigd door Witte F11M op 29 feb 2016, 22:22, 6 keer totaal gewijzigd.
Mijn auto's: Alpina B6 Biturbo Gran Coupe (F06), BMW 118i (F21), BMW Z4 3.0i (E85), Citroën DS19H Pallas 1965

Aron

Re: Mijn Z4 3.0i (E85)

Bericht door Aron » 29 dec 2011, 12:49

Vet! :kwijl:

Gebruikersavatar
NielsE36
Berichten: 1295
Lid geworden op: 20 nov 2009, 11:31

Re: Mijn Z4 3.0i (E85)

Bericht door NielsE36 » 29 dec 2011, 13:05

Gave wagen hoor! Heb er eens in gereden en het rijdt super!

Gebruikersavatar
Arno S.
Berichten: 589
Lid geworden op: 21 okt 2010, 15:54
Locatie: Drachten

Re: Mijn Z4 3.0i (E85)

Bericht door Arno S. » 29 dec 2011, 19:25

Dikke aanwinst hoor, damn :gekdoen:

Gebruikersavatar
Woenselnaar
Berichten: 11
Lid geworden op: 15 sep 2012, 19:36

Re: Mijn Z4 3.0i (E85)

Bericht door Woenselnaar » 09 mei 2014, 22:45

Super mooie Z4! Hoe heb je de witte knipperlichten voor voor elkaar gekregen?

Groeten,
Patrick
When the sh** hits the fan, you better keep your mouth shut.

Gebruikersavatar
Dcreator
Berichten: 6692
Lid geworden op: 22 jan 2011, 22:35
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Mijn Z4 3.0i (E85)

Bericht door Dcreator » 10 mei 2014, 00:16

looks good!

Edgar1234

Re: Mijn Z4 3.0i (E85)

Bericht door Edgar1234 » 10 mei 2014, 05:02

Hele mooie wagen!

Gebruikersavatar
E36 M-Style
Bouwer van BimmerPortal
Berichten: 2263
Lid geworden op: 23 nov 2010, 19:05

Re: Mijn Z4 3.0i (E85)

Bericht door E36 M-Style » 10 mei 2014, 08:52

Woenselnaar schreef:Super mooie Z4! Hoe heb je de witte knipperlichten voor voor elkaar gekregen?

Groeten,
Patrick

De topicstarter is als laatst online geweest in januari vorig jaar. Denk niet dat deze nog zal reageren.
///M-power

lightning87
Berichten: 131
Lid geworden op: 20 nov 2012, 13:50

Re: Mijn Z4 3.0i (E85)

Bericht door lightning87 » 13 mei 2014, 09:35

@woensel, kan je bij BMW compleete nieuwe units kopen die de hoofdprijs kosten, of je probeert facelift lampen te pakken te krijgen die open te slijpen en dan de witte glaasjes in je eigen ( en dan moet je weer slijpen, oventruc werkt niet) koplampen plaatsen.

AdE39
Berichten: 1319
Lid geworden op: 14 jan 2011, 19:48

Re: Mijn Z4 3.0i (E85)

Bericht door AdE39 » 15 mei 2014, 22:56

Hallo beste BMW vrienden,

Het is dan wel een hele late reactie van mij, mijn excuses daar voor.

Maar daar in Oldenburg, daar staat werkelijk heel erg veel moois te koop!
Als ik naar Denemarken rijd, dan passeer ik Oldenburg in de nacht, en het terrein is vlak nabij de autobahn gelegen, wat een mooi spul staat daar, en dan ook echt van alle Duitse merken ook.
Het is echt ongelofelijk, het is gewoon niet te overzien, zoveel auto's daar gestald zijn op dat terrein!

Als men daar niet kan slagen, dan kan men dat echt nergens..
Daar zou ik ook wel eens willen rond snuffelen!
Dan moet ik wel een heel ander tijdstip kiezen, van vertrek thuis, om daar even langs te gaan.

Met vriendelijke groet,
Ad

Robertjsax

Re: Mijn Z4 3.0i (E85)

Bericht door Robertjsax » 21 sep 2014, 12:03

Ik zie onder veel Z4-motorkappen een stang tussen de veerpootbevestingen. Wat is 't voordeel van zo'n bar ?

lightning87
Berichten: 131
Lid geworden op: 20 nov 2012, 13:50

Re: Mijn Z4 3.0i (E85)

Bericht door lightning87 » 29 sep 2014, 22:12

Die stang is dus een veerpootbrug, het zou wat minder roll moeten opleveren, allen bij een z4 zal het niet zo super merkbaar zijn, maar de mijne ligt klaar om te monteren, dus ik zal t hopelijk gaan merken.

Gebruikersavatar
Witte F11M
Berichten: 76
Lid geworden op: 27 dec 2011, 22:46
Locatie: Houten

Re: Mijn Z4 3.0i (E85)

Bericht door Witte F11M » 11 apr 2015, 21:38

Zo, ik ben weer eens terug van heel lang weggeweest.
De Z4 is nog steeds in mijn bezit en ik heb er weer een aantal mods toegevoegd.
De belangrijkste is dat er inmiddels 19" Style 313 velgen onder liggen met achter 275/30 en voor 235/35 mm banden op liggen. dat staat nog even een graadje bruter dan de vorige 18"' velgen.
Afbeelding
Afbeelding

Sinds 2 maanden zit er een 2+2 uitlaat van Maxiperformace onder en is de middendemper er tussenuit.
Afbeelding
Dat geeft een mooie diepe klank die net niet gaat irriteren op de snelweg.

Verder nog een aantal mods op de rol staat: Performance remmen, schroefset en Myle draagarmen.
Mijn auto's: Alpina B6 Biturbo Gran Coupe (F06), BMW 118i (F21), BMW Z4 3.0i (E85), Citroën DS19H Pallas 1965

Gebruikersavatar
Bart70
Berichten: 10824
Lid geworden op: 15 dec 2013, 12:36
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Mijn Z4 3.0i (E85)

Bericht door Bart70 » 11 apr 2015, 21:57

Vette wagen en mooie mods :duimen:

BMWBoii
Berichten: 1390
Lid geworden op: 03 jan 2011, 15:22

Re: Mijn Z4 3.0i (E85)

Bericht door BMWBoii » 14 apr 2015, 20:14

Ziet er zeer netjes uit

Plaats reactie

Terug naar “BMW Z4 Serie (E85 / E86) Showroom”