E36 316 motor houdt in

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
bob_4512
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 mar 2020, 23:20

E36 316 motor houdt in

Bericht door bob_4512 » 27 mar 2020, 12:07

Goedemiddag,

Ik ben sinds twee maanden in het bezit van een BMW E36 316 uit '98 met M43 motor.
Een paar weken na aankoop begon de motor in te houden tussen de 2000 en 3000 toeren.
Zelf was ik op de hoogte van de problemen met de nokkenassensor, dus deze heb ik preventief vervangen.
Hiermee was het probleem voor 10km opgelost. Hierna begon het weer.

Ik heb de auto bij een officiële BMW-dealer uit laten lezen en op de "beruchte" bezettingsmelding van de passagiersstoel na was er geen probleem.

Afgelopen week heb ik standaard onderhoud gedaan: brandstoffilter (Bosch), bougies (Bosch), olie (geen goedkope zooi), Bosch oliefilter, drukslang benzine-rail (bovenop motor onder intake) was gescheurd, maar nog steeds houdt de motor vaker in bij 2000 - 3000 toeren. Heel af en toe heeft hij het ook bij 4000.

Heeft iemand hier enig idee wat het probleem kan zijn?

Note: laatst kon ik de auto volledig niet starten (startmotor deed helemaal niks meer). Accu eraf gehaald, paar minuten gewacht, en auto startte weer perfect, en voor m'n gevoel hield de auto toen niet meer in... Heb online gelezen over de adaption values bij BMW bij vervangen nokkenassensor. Zou hier het probleem kunnen liggen?

M.v.Gr.,
Bob

ehombie
Berichten: 1454
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: E36 316 motor houdt in

Bericht door ehombie » 27 mar 2020, 13:15

Beetje koffiedik kijken...ik ken je verdere kennis en beschikbare tools niet.
Ik zou het in de brandstofhoek zoeken...Wat gebeurd er met de brandstoftrims als je naar de 4000 toerengaat? Wordt die arm of rijk?
Hij hoort rijk te gaan als je hem ferm intrapt. Wordt die ARM --> brandstof niet voldoende aanwezig. Is brandstofdruk digitaal af te lezen m.b.v. scantool?

Weet even niet hoe brandstofsysteem wordt gereguleerd. Zit er een "drukregel"ventiel/membraam in brandstof systeem?

Ben verder niet bekend met deze auto/motor, maar misschien is op newtis.info nog wat informatie te vinden omtrent adaptiewaardes resetten.

Succes.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

bob_4512
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 mar 2020, 23:20

Re: E36 316 motor houdt in

Bericht door bob_4512 » 27 mar 2020, 18:22

Bedankt voor de reactie.

Heb zelf wel enige kennis, dus kan het eea wel plaatsen haha.

Vandaag benzinesysteem eens langsgelopen, en alleen de slang die voor de ontluchting zorgt op de brandstofdrukregelaar op de benzinerail is slecht. Wel nog heel maar begint wel te verpulveren.

Tevens viel me op dat de vorige eigenaar een klein plekje rondom de koppakking dicht heeft gesmeerd met (wat ik denk) siliconenkit en hier lekt de motor dus ook enigszins olie. Wil tzt naar een m52b28 over gaan, maar zal wel nog enige tijd met deze motor moeten rijden. Vrees dus dat een koppakking er ook aankomt. Kan dit ook invloed hebben op inhouden? (ivm compressieverlies?) Naar mijn weten zou je dat veel vaker moeten merken dan.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Techniek”