E36 M52 meerdere typen spanrollen

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
whiteage
Berichten: 114
Lid geworden op: 31 okt 2009, 21:24

E36 M52 meerdere typen spanrollen

Bericht door whiteage » 09 aug 2018, 14:07

Wie weet waarom er verschillende 2 typen spanrollen te krijgen zijn voor de m52?
Is dit gewoon verschil van kwaliteit of maakt het wel degelijk uit.

Het gaat om deze varianten:
Afbeelding

Afbeelding

Benieuwd of iemand weet waarom er 2 typen zijn en welke beter is?
eat,, sleep,, drive BMW

Yor
Berichten: 929
Lid geworden op: 23 apr 2017, 21:49

Re: E36 M52 meerdere typen spanrollen

Bericht door Yor » 09 aug 2018, 17:12

Die bovenste is voor de waterpomp riem en onderste voor de airco riem. Sommige oudere m50/m52 hadden die onderste spanner ook op de waterpomp riem zitten maar ik ben ze nog niet tegen gekomen.

Ik had er destijds een van Febi gemonteerd en een massieve metalen Meyle waterpomp.

Armazia
Berichten: 31
Lid geworden op: 12 jul 2016, 14:23

Re: E36 M52 meerdere typen spanrollen

Bericht door Armazia » 17 aug 2018, 06:29

whiteage schreef:Wie weet waarom er verschillende 2 typen spanrollen te krijgen zijn voor de m52?
Is dit gewoon verschil van kwaliteit of maakt het wel degelijk uit.

Het gaat om deze varianten:
Afbeelding

Afbeelding

Benieuwd of iemand weet waarom er 2 typen zijn en welke beter is?
Het klopt inderdaad dat er een mechanische en een hydraulische spanner is. In theorie is de hydraulische spanner beter, maar heeft ook zo z'n nadelen. Hij is duurder en als de cylinder op één of andere manier lek raakt ligt de riem er af (wel eens gehoord dat dit voorkwam). Ik heb hem zelf laatst ook vervangen en ik vroeg mij het zelfde af. Na vele discussies te hebben gevonden op internet heb ik contact gehad met beier. Hier adviseerden ze om hem te vervangen met dezelfde spanner die er al op zat. Naar mijn weten zijn ze wel uitwisselbaar.

Als je de mechanische hebt, zou ik die gewoon nemen. Waarschijnlijk is de riem eerder op dan de spanner, dan kun je het altijd weer checken :D

Ik heb de mechanische spanner, deze heeft ongeveer een ton gedraaid waarna hij versleten was.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Techniek”