[E36] 323i trekt slecht bij warm weer (noodloop)

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Diyer
Berichten: 31
Lid geworden op: 23 jan 2018, 12:00

[E36] 323i trekt slecht bij warm weer (noodloop)

Bericht door Diyer » 18 apr 2018, 19:45

Mannen , ik heb een probleem ....

Mijn 323 coupe 1998 [M 52 ] trekt , alleen als het buiten lekker warm is , slecht door en loopt stationair niet helemaal lekker ...[ noodloop ]
De koude start en warmloopfase gaan prima , na een twintigtal kilometer merk je ineens dat t niet lekker meer loopt .
Als ik de wagen uitzet en vervolgens weer start loopt ie weer even goed , en dan weer t zelfde liedje .
De afgelopen herfst en winter geen problemen gehad , en er zijn ook geen ratels of wat voor bijgeluiden dan ook te horen .
De vorige eigenaar vertelde me dat de auto , alleen als het zomers is , wel eens een storing vertoonde , dat klopt dus.
Ik ben al wat aan het zoeken geweest , en kwam tot de conclusie dat het misschien wel eens de inlaatluchttemp sensor in het inlaatspruitstuk zou kunnen zijn , dat is immers een temperatuur afhankelijk iets ... Heb de sensor even gemeten en de ohmse waarde lag bij 20 graden op 4 k ohm , bij warmte zakte de waarde tot 1.5 k ohm , lijkt me een normale waarde ...
Voordat ik verder ga zoeken laat ik de auto morgen even uitlezen , ben benieuwd wat daar uitkomt ..
Er brand geen storingslampje ..... Is er uberhaupt wel een storingslampje ?... Kan er geen ontdekken namelijk ....

Misschien heeft iemand een oordeel over ?

gr

Yor
Berichten: 929
Lid geworden op: 23 apr 2017, 21:49

Re: 323 trekt slecht bij warm weer [ noodloop ]

Bericht door Yor » 18 apr 2018, 21:04

Evt je luchtmassa afkoppelen als de motor warm is of daar een verschil in zit.

Storingslampje zit er wel op maar bij europese modellen niet actief zo ver ik weet.

mikespek
Berichten: 489
Lid geworden op: 26 nov 2014, 21:55

Re: 323 trekt slecht bij warm weer [ noodloop ]

Bericht door mikespek » 19 apr 2018, 07:23

Check engine lampje is alleen voor de amerikaanse markt.

Idd ff uitlezen en kijken wat er naar boven komt.

Je kan je lmm ff loskoppelen dan gaat hij in een veilige modus lopen, dan kijken als hij beter doet, zou ik pas na het uitlezen doen

Diyer
Berichten: 31
Lid geworden op: 23 jan 2018, 12:00

Re: 323 trekt slecht bij warm weer [ noodloop ]

Bericht door Diyer » 19 apr 2018, 10:39

Na erg veel leeswerk heb ik denk ik de schuldige gevonden , uitlezen zal hopelijk de bevestiging zijn dat de NAS aan z.n eind is ....( nokkenassensor)...
Vooral op het BMW syndikat vind je hier erg veel over .....

Ook lees ik daar dat je absoluut een originele bij de dealer moet halen en dat er bij de enkel vanos ook maar 1 NAS aanwezig is ?

Eerst maar eens zien wat er straks uitkomt bij de diagnose ....
@ mike......dus geen MM lampje......das best mooi , kun je je er ook niet aan ergeren... :zwaai:

mikespek
Berichten: 489
Lid geworden op: 26 nov 2014, 21:55

Re: 323 trekt slecht bij warm weer [ noodloop ]

Bericht door mikespek » 19 apr 2018, 14:18

Je hebt er idd maar 1 nokkenaspositie sensor, orgineel bmw of vdo halen niks ander, vdo maakt de orginele namelijk

Heb een keer ergens een intermotor gehad en die deed het vanaf montage al niet, alleen had haast, gelukkig in garantie weer terug kunnen geven en toen een nieuwe orginele erin en krukas vervangen door vdo en sinds dien geen probleem

Yor
Berichten: 929
Lid geworden op: 23 apr 2017, 21:49

Re: 323 trekt slecht bij warm weer [ noodloop ]

Bericht door Yor » 19 apr 2018, 20:27

Origineel is Siemens toch? In ieder geval geen imitatie halen want dat schiet niet op ja.

mikespek
Berichten: 489
Lid geworden op: 26 nov 2014, 21:55

Re: 323 trekt slecht bij warm weer [ noodloop ]

Bericht door mikespek » 19 apr 2018, 21:19

Vdo en siemens zijn zelfde bedrijf
Laatst gewijzigd door Jeremy op 23 apr 2018, 12:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quoten voorgaand bericht niet toegestaan. Zie forumregels. :)

Diyer
Berichten: 31
Lid geworden op: 23 jan 2018, 12:00

Re: 323 trekt slecht bij warm weer [ noodloop ]

Bericht door Diyer » 22 apr 2018, 09:12

Gister de auto even uitgelezen, kwam er niet eerder aan toe ...
Vier code.s present ...

Lmm....
Heb ik losgekoppelt gehad , kwam na wissen niet terug ...
Nokkenassensor , kwam na wissen niet terug , reeds vervangen ...
AC relais , fan draaide niet doordat er slecht contact was in de steker van de fan , dit hersteld en de fan draait weer , foutcode kwam niet terug ...
En....jawel.....de krukassensor ....nog niet vervangen , en na het wissen loopt hij niet of nauwelijks meer , komt waarschijnlijk omdat alle waardes uit het geheugen zijn gewist en er nu niks nieuws meer word geregistreerd omdat de sensor kaduuk is ...morgen een nieuwe plaatsen en duimen dat het opgelost is ....

Feit ......

Waarschijnlijk waren beide sensoren slecht en draaide de motor alleen nog op de nokkenassensor , en af en toe op nood als ook dat signaal wegviel...door het wissen is de hele ecu gereset waardoor alle kenvelden ook weg zijn ....
Als er een MM lampje zou zijn geweest zou het een en ander me eerder opgevallen zijn , vond al dat er naar mijn idee meer in moest zitten ...

K heb zelf ook een autocom setje besteld , is niet merkspecifiek , i know :nee: , maar wel handig ...

Zodra het opgelost is meld ik het hier...

mikespek
Berichten: 489
Lid geworden op: 26 nov 2014, 21:55

Re: 323 trekt slecht bij warm weer [ noodloop ]

Bericht door mikespek » 22 apr 2018, 09:37

Meestal vrij snel na de nokkenassensor begeeft de krukas sensor het.
Dit komt omdat de hulsjes naar de stekker toe verdrogen en brokkelt af, dit zit onder de rubberen sok bij de stekker aansluiting.

Diyer
Berichten: 31
Lid geworden op: 23 jan 2018, 12:00

Re: 323 trekt slecht bij warm weer [ noodloop ]

Bericht door Diyer » 22 apr 2018, 13:52

Hey Mike....


Daar heb ik idd wel wat over gelezen , dat de kabels van de sensoren gaar worden met de tijd....
De nokkenassensor zag er prima uit, geen uitgebrokkelde kabels ......
Morgen de krukassensor eens goed bekijken, en misschien even eraan meten....

Nu eerst een biertje !!!

Diyer
Berichten: 31
Lid geworden op: 23 jan 2018, 12:00

Re: 323 trekt slecht bij warm weer [ noodloop ]

Bericht door Diyer » 22 apr 2018, 19:08

Weer uitgelezen.....en hij geeft de nokkenassensor weer aan in het foutgeheugen....
Ook even real time gekeken met autocom en het signaal is inderdaad niet erg mooi ...
Geen mooie steile pulsen , maar pulsen met een rare vorm die niet hoort als ik dat vergelijk met wat ik op youtube zie...
Wel is het signaal binnen het aantal graden wat toelaatbaar is....signaal slingert tussen 5 en 10 graden ......

Foutcode gewist en na het starten staat de auto in noodloop en ligt het aantal afgelezen graden van de sensor vast op 56 graden .......

Het word steeds vreemder allemaal , morgen maar eens de hele zaak uitpluizen en een nieuwe sensor bij de dealer halen... de originele 2 e hands siemens is blijkbaar toch niet goed .! :nee:

Diyer
Berichten: 31
Lid geworden op: 23 jan 2018, 12:00

Re: [E36] 323i trekt slecht bij warm weer (noodloop)

Bericht door Diyer » 09 jun 2018, 08:03

Opgelost !!!

Krukassensorsignaal was niet goed , krujassensor vervangen maar dit gaf geen verbetering....
Na wat zoeken met de scopemeter zag ik dat het signaalbeeld verandere als ik aan de kabelboom bewoog ..
Oorzaak was een losliggende soldering die af en toe kort tegen een andere draad kwam ....( signaalkabel voor LPG ecu )......nadat ik dat verholpen had waren alle problemen voorbij .... :+

De obd interface via Ali heeft me ook erg geholpen....handig ! :duimen:

Yor
Berichten: 929
Lid geworden op: 23 apr 2017, 21:49

Re: [E36] 323i trekt slecht bij warm weer (noodloop)

Bericht door Yor » 09 jun 2018, 21:09

Aha.. er was dus aan gesleuteld... mooi dat het opgelost is.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Techniek”