[E36] Climate Control valt soms uit

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Gebruikersavatar
Dennisvdmeijs
Berichten: 16
Lid geworden op: 12 aug 2017, 22:05
Locatie: Tilburg

[E36] Climate Control valt soms uit

Bericht door Dennisvdmeijs » 10 dec 2017, 19:01

Ik heb op mijn '97 e36 sedan een Climate control unit die tot op heden prima heeft gewerkt, alleen nu krijgt hij kuren. Soms onder het rijden valt ie spontaan uit, doet ie niets meer maar zijn de lampjes nog wel aan. Ik kan alle instellingen veranderen maar er komt geen geblaas o.i.d. meer uit. Na een paar minuten springt ie uit het niets weer aan (of soms pas na een half uur) en dan werkt alles perfect.

Ook hoor ik wanneer ik het systeem het helemaal uit zet een raar hard gerommel achter de module vandaan komen, alsof iets niet helemaal soepel dicht wordt geschoven. Ook is dit sporadisch te horen tijdens het rijden zonder dat ik iets verander met de instellingen van de climate control.

Ik weet niet of deze problemen met elkaar te linken zijn maar verdacht vind ik het wel.

Wie kent iemand deze problemen en vallen deze makkelijk te repareren?

Gebruikersavatar
kotje
Berichten: 850
Lid geworden op: 28 mei 2011, 00:00

Re: [E36] Climate Control valt soms uit

Bericht door kotje » 11 dec 2017, 18:55

hallo dennis,

dat kun je oplossen door de elco op de climate control te vervangen. dat is namelijk een bekende probleem.

zie aub de volgende linken:

http://users.sdsc.edu/~jrowley/bmwfix/bmwfix.html

https://www.bimmerforums.com/forum/show ... or-Voltage


gr

kotje

Gebruikersavatar
Dennisvdmeijs
Berichten: 16
Lid geworden op: 12 aug 2017, 22:05
Locatie: Tilburg

Re: [E36] Climate Control valt soms uit

Bericht door Dennisvdmeijs » 13 dec 2017, 09:44

Dank je! Ik neem aan dat het raar hard gerommel achter de module hier niet mee opgelost wordt? Heb je een idee wat dit kan zijn en wat ik er aan kan doen of moet vervangen?

Ook viel me op, wat hier misschien te maken heeft, wanneer ik met mijn stijve vering door op redelijke snelheid over een ongelijke weg rijdt begint er achter de middenconsole of in het motorcompartiment iets raar ratelend te piepen. Na een tijd of stilstand is het voorbij. Wanneer ik de ratel hoor en ik zet het climate control bedieningspaneel uit is het gelijk voorbij. Het moet hier dus iets mee te maken hebben.

Dit ratelend gepiep is dus een ander geluid als het gerommel wanneer het lijkt alsof iets dicht wordt geschoven wat ik eerder benoemde.

Gebruikersavatar
kotje
Berichten: 850
Lid geworden op: 28 mei 2011, 00:00

Re: [E36] Climate Control valt soms uit

Bericht door kotje » 13 dec 2017, 21:07

voor de gerommel zou ik echt niet weten. zoals je de onderkant van de climate contril unit ziet,heb je een klein ventilator zitten, misschien komt het daar vandaan. maar met zekerheid kan ik je echt niet zeggen.

gr

kotje

Yor
Berichten: 929
Lid geworden op: 23 apr 2017, 21:49

Re: [E36] Climate Control valt soms uit

Bericht door Yor » 14 dec 2017, 23:58

Mijn climate control piept ook sporadisch. Waarschijnlijk de klep die de luchtstroom regelt ofzo.
De climate bediening heb ik schoon gemaakt. Eventueel kan het lagertje van de blower/aanjager
Ook herrie maken met dezelfde symptomen.

Bim

Re: [E36] Climate Control valt soms uit

Bericht door Bim » 22 dec 2017, 13:05

geluidje komt van je blower motortje. ff inspuiten met wd40 oid

Gebruikersavatar
Dennisvdmeijs
Berichten: 16
Lid geworden op: 12 aug 2017, 22:05
Locatie: Tilburg

Re: [E36] Climate Control valt soms uit

Bericht door Dennisvdmeijs » 23 dec 2017, 20:34

Thanks! Heb voor het uitvallen een nieuwe kachelweerstand aangeschaft dus ik hoop dat het hierna is opgelost.

Het raar hard gerommel wat achter het bedieningspaneel vandaan komt, waar ik het in de openingspost over had, is duidelijk op dit filmpje te horen op 0:47s en op 1:18s :

https://www.youtube.com/watch?v=y9JqbBT2fbg[/youtube]

Ik begin steeds meer te denken dat dit er gewoon bij hoort en dat het meer onderdeel is van de ouderdom van het systeem. Als het simpel met een beetje wd40 is op te lossen ga ik het zeker proberen :gekdoen:

Bim

Re: [E36] Climate Control valt soms uit

Bericht door Bim » 23 dec 2017, 22:08

filmpje doet het niet bij mij

mikespek
Berichten: 489
Lid geworden op: 26 nov 2014, 21:55

Re: [E36] Climate Control valt soms uit

Bericht door mikespek » 24 dec 2017, 10:41

Je kan proberen om ff je climate control eruit te halen en dan de ventilator die daar zit schoon te maken en te smeren

Soms is het ook je kachel motor die gaat piepen met koud weer als hij langzaam draaid, in de zomer is dit minder, maar als je het echt opgelost wil hebben moet de motor vervangen

Bim

Re: [E36] Climate Control valt soms uit

Bericht door Bim » 24 dec 2017, 20:44

dat had ik hem al verteld ;-)
maar klopt dat blower zeker met vochtiger weer eerder kan gaan piepen (en soms alleen op bepaald toerental)

Gebruikersavatar
Dennisvdmeijs
Berichten: 16
Lid geworden op: 12 aug 2017, 22:05
Locatie: Tilburg

Re: [E36] Climate Control valt soms uit

Bericht door Dennisvdmeijs » 10 jan 2018, 21:49

Update wat betreft de problemen; De climate control unit, blower/ontwaseming doet het weer zoals vanouds. Tussen kerst en oud - nieuw een nieuwe verbeterde kachelweerstand erin gezet. Met dank aan alle kenners voor de oplossing :duim: Mooi klusje overigens, fijne positie waar je bij moet komen :gek:

Heb nog een aparte constatering wat betreft het raar hard gerommel achter het bedieningspaneel vandaan komt. Het komt voor wanneer ik de climate control unit aan of uit zet, maar het viel me ook op dat het geluid maakt als ik boven de 3000-4000 toeren kom. Heeft een van de kenners hier een idee wat de relatie met het toerental kan zijn? :s

Gebruikersavatar
Dutchie
Berichten: 3481
Lid geworden op: 15 feb 2012, 18:05
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: [E36] Climate Control valt soms uit

Bericht door Dutchie » 11 jan 2018, 09:03

Dennisvdmeijs schreef:Heeft een van de kenners hier een idee wat de relatie met het toerental kan zijn? :s
Vaak is dit puur frequentietrilling van de motor, net zoals bijvoorbeeld dat mijn deurpaneel rammelt tussen 3000-3500 :gek:
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Techniek”