Oververhitting/thermostaat 520i

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
mohsinddd

Oververhitting/thermostaat 520i

Bericht door mohsinddd » 06 nov 2016, 18:31

Hallo,

Ik heb sinds twee weken een probleem met mijn 520I m20 motor. Toen ik weg reed bij mijn werk Vloog er witte rook uit de motorkap na 10 minutes rijden en ben ik gelijk gestopt natuurlijk. Kloeivloeistof sproeide via de vuldop van de radiator naar buiten. Temperatuur stond in het rood. En de binnen verwarming gaf alleen maar koude lucht.

Ik dacht dus aan de thermostaat maar waarom had ik dan geen verwarming meer? De kachel radiator zit toch aan de motor kant van de thermostaat? Vreemd dus.

-Vervolgens dacht ik dus aan de waterpomp en die heb ik vandaag vervangen maar die was niet eens kapot.
-De thermostaat heb ik getest in kokend water maar die blijft dicht dus dat is soiso een probleem.

Maar in Elke geval met of zonder thermostaat ik snap niet waarom ik geen warme lucht/verwarming heb?
Kan de kachelkraan geblokkeerd zijn en de koelvloeistof circulatie in de war brengen?

Versde kan ik zeggen het is een goed onderhouden auto van 89 met 180.000 die totaal geen olie of koelvloeistof gebruikte en de koppaking lijkt me dus erg vreemd dat die in 1 keer zomaar kapot is. En dan nog.. Waarom geen warme lucht in de auto?

Vandaag dus de pomp vervangen. Niveau bijgevult Vervolgens gestart (zonder thermostaat) en zodra hij warm werd kwam het niveau in de radiator omhoog. Dop erop gedaan en ontlucht ventielen geopend. Op een gegeven moment komt er water uit en t rookt hij blijft te warm worden en binnen geen verwarming. Alsof de watercirculatie geblokkeerd is ergens.

Wie heeft een idée??

Rick.deJong
Berichten: 15
Lid geworden op: 11 jul 2015, 19:32

Re: Oververhitting/thermostaat 520i

Bericht door Rick.deJong » 08 nov 2016, 11:01

Ik heb vanaf vandaag hetzelfde issue.
Mijn vrouw rijdt in deze auto en kan hem niet missen dus ik moet de ANWB eropaf sturen. Ben toch wel benieuwd of iemand een idee heeft wat er precies aan de hand kan zijn. Ik zal evt bevindingen hier ook delen.

Update:
Inmiddels is de oorzaak bekend. Omdat er een kleine lekkage in een van de kvs leidingen aanwezig was, (scheurtje in een slang) is koelvloeistof slowly but surely beneden peil geraakt. Vloeistof eruit; lucht erin. En omdat de luchtbel het hoogste punt opzoekt in het systeem, werd de kachel niet meer warm. De kachelradiator is het hoogste punt en daar zat alleen maar lucht. Dus ik ga er van uit: lekkage verhelpen, systeem bijvullen en ontluchten en we zitten er weer warmpjes bij. En de motor koel dus.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E34) Techniek”