Rokende BMW 7

Voor alle technische vragen over de BMW 7 Serie
Sturmer
Berichten: 20
Lid geworden op: 26 jan 2014, 15:31

Re: Rokende BMW 7

Bericht door Sturmer » 12 feb 2014, 16:58

De reden dat ze het warm controleren is waarschijnlijk de tijd! Voordat zo'n enorm blok koud is ben je snel 2/3 uur verder. Morgen gaat hij naar Dusseldorp Apeldoorn en daar gaan ze er nogmaals mee aan de slag, ik ben benieuwd wat er uit komt en vooral hoe lang het gaat duren.

@Beens1: Heerlijk dat je de dealer niet vertrouwd 8) Ik ook niet, de monteur gaat met de auto naar huis en ze rijden niet zuinig zeg: 25 liter op de 100

Voor de rest rijdt deze auto fantastisch en is van (Bijna) alle opties voorzien, elke keer als ik in de auto stap denk ik van WOUW. De snelheidsbeleving is alleen een groot minpunt, de auto gaat in 5 seconden naar 100km/h maar dat voel je totaal niet, jammer want je ziet de omgeving wel aan je voorbij razen :)

Gebruikersavatar
izzy
Berichten: 688
Lid geworden op: 15 aug 2008, 13:50
Locatie: omgeving Rotterdam

Re: Rokende BMW 7

Bericht door izzy » 13 feb 2014, 13:42

Voor de rest rijdt deze auto fantastisch en is van (Bijna) alle opties voorzien, elke keer als ik in de auto stap denk ik van WOUW. De snelheidsbeleving is alleen een groot minpunt, de auto gaat in 5 seconden naar 100km/h maar dat voel je totaal niet, jammer want je ziet de omgeving wel aan je voorbij razen :)
dat is nou net het doel van de 7serie, snel maar onopvallend en comfortabel. Voor snelheid beleving kun je beter een 5 serie kopen, sportiever.
BMW e91 LCI 320da Individual

Sturmer
Berichten: 20
Lid geworden op: 26 jan 2014, 15:31

Re: Rokende BMW 7

Bericht door Sturmer » 14 feb 2014, 14:06

Even weer een update na het dealerbezoek gisteren,

Ik ben dus voor het (Gillende en in toenemende sterkte bij gas geven) geluid bij 107 km/h geweest en ze zeggen dat het "normaal" is, ze hebben een auto van een klant opgehaald (Een 750ix met ongeveer 2 ton op de teller) en ze zeggen dat het daar ook in zit maar bij een andere snelheid (Ik heb het zelf niet waar kunnen nemen toen ik met de monteur reed), hij zei: Ieder differentieel is anders. Aangezien mijn auto al een nieuw differentieel heeft en het geluid zich op precies dezelfde manier en op precies dezelfde snelheid openbaart lijkt het me raar, ze zeiden immers ieder differentieel is anders???
Na lang doorzeuren heb ik bedongen dat er weer iemand van de importeur naar de auto komt kijken en een eindoordeel moet gaan geven (ze zeiden letterlijk: Om mij te overtuigen).

Het koelsysteem hebben ze onder druk gezet en ze konden niets vinden dat leek op een lekkage van buitenaf, een lekkage naar binnen gaan ze eventueel nog onderzoeken.

Al met al voel ik me behoorlijk in de kou gezet door BMW en hoop dat de importeur niet mee gaat in de praatjes van de dealer.
Mijn vraag aan jullie: hoor je een differntieel te horen?

Groeten,

Johan

Wing
Berichten: 251
Lid geworden op: 11 jan 2014, 22:34
Locatie: Elburg

Re: Rokende BMW 7

Bericht door Wing » 17 jan 2016, 14:28

Ik heb deze topic met belangstelling doorgenomen (gewoon nieuwsgierig of een 7-serie "goed bevalt"). Ik reageer op de laatste vraag of een differentieel te horen zou mogen zijn. Mijn simpele antwoord is "neen". Een differentieel is degelijk geconstrueerd. Er zit speciale olie in om de boel goed gangbaar te houden. Als deze nog goed is hoor je hem (in de auto zelf) zeker niet.Als een differentieel ouder en versleten raakt, dan kan hij gaan zingen. Met een kilometerstand van 50.000 km's zou dit normaal zeker niet hoorbaar mogen zijn. Mijn 530D heeft inmiddels zo'n 160.000 km's op zitten. De differentieel hoor je niet. Ook bij mijn vorige 535D met 300.000 km's was geen differentieel hoorbaar ..

Daarbij komt nog dat ik ervan uit ga dat de 7-serie stiller zou moeten zijn dan een 5-serie. Een gillend geluid past m.i. niet bij het karakter van dit type auto. De vraag is alleen wat voor soort geluid het precies is. Is het iets mechanisch waarbij de toon verandert als je wisselt in snelheid/toerental?

Heel soms zie je wel 'ns een auto op de snelweg voor je rijden met een loszittend bodemplaat. Dat soort platen gaan dan ook fluiten door de wind .. laat ze ook goed controleren of de bodemplaten goed vastzitten of dat er niet een deel ontbreekt wat geluid zou kunnen maken.
F31 320DA en E88 120i cabrio

Gebruikersavatar
Jos535i
Berichten: 410
Lid geworden op: 19 dec 2011, 06:53

Re: Rokende BMW 7

Bericht door Jos535i » 30 jan 2016, 14:06

Ook ik heb deze berichten met belangstelling gevolgd, zeker vanwege de condensverhalen. Ik rij ook een 8 cilinder en had oorspronkelijk dezelfde condens"klachten". Ik weet nu ook uit ervaring dat het lang duurt dat een 8 cilinder echt op temperatuur is, er zit immers 7,5 liter olie in het blok en 12 liter koelvloeistof. Waar ik verder erg benieuwd naar ben is de uiteindelijke oplossing die gevonden is, nieuwe auto gekocht of toch maar doorgezet naar de uiteindelijke probleemoplossing?

Met vriendelijke groet,

Jos

Gebruikersavatar
JWtje
Berichten: 130
Lid geworden op: 02 aug 2015, 15:41
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Rokende BMW 7

Bericht door JWtje » 31 jan 2016, 22:50

Niks aan de hand, is gewoon condens. Doet mijne ook en is niets mis mee. Heb niet alles volledig doorgelezen maar als je KVS reservoir zo'n beetje boven minimum peil blijft zitten dan is er niets aan de hand. Altijd controleren in zo veel mogelijk dezelfde toestand/temperatuur. Zelfs het menselijk lichaam heeft onderdelen die er qua omvang bij -20 een stuk anders uit zien dan bij +35.
Mocht er nu koelvloeistof gaan verdwijnen dan is het een ander verhaal. De motor in jouw auto zal echter eerder ergens gaan lekken dan dat je koppakking sneuvelt.

Verhaal over differentieel is wel een beetje wazig. Als deze een gillend of zingend geluid maakt dan is er iets mis. Helemaal als je het kan horen in een 7 serie. Die dingen zijn zo stil dat je zelf een vlieg kan horen ruften. Als je daar je differentieel bovenuit hoort dan is de afstelling niet goed, een lager aan het overlijden danwel het oliepeil te laag met de voorgaande 2 casussen als gevolg of als nabij probleem. Is wel fijn om te weten of het 100% zeker uit het diff komt.
Dat andere BMW 7-ers ook dat geluid maken is absolute kul. De homo Sapiens is al sinds de jaren 30 in staat om een differentieel te maken dat geen storend geluid maakt danwel stil is en dan gaan ze je vertellen dat in een auto van dik over de €100K dit normaal is????

Succes

AdE39
Berichten: 1319
Lid geworden op: 14 jan 2011, 19:48

Re: Rokende BMW 7

Bericht door AdE39 » 25 feb 2016, 12:59

Goede middag beste forum leden,

Ik heb het verhaal met gefronste wenkbrauwen gelezen!

De rook uit de uitlaten.
Ik heb dus precies dezelfde mening als Jos, goede morgen beste Jos.

Ik zelf rijd een E39 met de M54B25 motor een 6 cilinder met 2.5 liter inhoud.
het duurt dus bij grotere motoren een beetje langer, nou ja een beetje langer.
Zeg gerust lang, voor dat de condens verdwenen is aan de achterzijde bij de uitlaat!

En als het condens verdwenen is, en je staat weer even stil in een file of voor het rode licht, dan is het condens er weer!
Het heeft dus allemaal te maken met de lage temperatuur en de hoge lucht vochtigheid.
Dus echt geen defecte of door geslagen koppakking!

Een defecte of doorgeslagen koppakking, dat is altijd merkbaar!
Als men ritten maakt van 50 km of meer, dan is de bedrijf temperatuur zeker bereikt.
Rijd men ritjes van 10 km. dan bereikt de motor niet de bedrijf temperatuur, en dan zit er vaak sludge onder de olievuldop.
Stel dat er een lekke koppakking aanwezig is, dan zal er ongetwijfeld KVS in de olie aanwezig zijn.
Wetende dat de druk op het koelsysteem langer aanwezig is dan op de olie smeer kanalen, deze ebt immers veel sneller weg.
Dus er zou dan KVS in de olie aanwezig moeten zijn.

Dat is heel erg gemakkelijk te controleren.

Neem een aansteker, haal de olie peilstok uit de peilbuis.
Houd de tip van de oliepeilstok van u af, en naar beneden.
Houd de brandende aansteker met het vlammetje onder de tip van de peilstok.
Zorg dat uw vingers niet in het bereik zijn van de druppelende hete olie!!

Gaat de tip waar de hete olie is nu spetteren, dan zit er inderdaad KVS in de olie.

gebeurt er nu niets, zoals het spetteren van de hete olie, wees dan gerust, er is niets aan de hand met de koppakking van uw BMW, bij de V8 in dit geval Koppakkingen!

Ik ga er dus gewoon van uit, dat het te maken heeft met de lage temperatuur, en de hoge lucht vochtigheid.
doordat de motor veel lucht naar binnen zuigt om een goede meng verhouding te verkrijgen, zuigt de motor voldoende lucht naar binnen.
Deze lucht is erg koud en zeer vochtig.
Dat vocht, dat verbrand dus echt niet, en komt er weer aan het einde van de uitlaat weer uit als condens.
Een erg simpele uitleg van de natuurwetten.

Het niveau van de koelwater reservoir!
Als het koelsysteem koud is, dan staat het altijd lager, dan wanneer het koelsysteem warm is, heel normaal dus.
Ik ga er van uit, dat wanneer het koelsysteem bij de dealer op peil staat dat het dan ook zo is.

Ik zelf bekijk het vloeistof peil bij een koude motor, zodat ik geen hete vloeistof in mijn gelaat krijg.
Alle vloeistoffen van de motor dienen echt in koude toestand gecontroleerd worden! Niet in warme toestand.

Als men KVS verliest, dan moet er gewoon een lek aanwezig zijn.
Soms is dat lek moeilijk op te sporen, doordat dit verdampt op de warme delen!
Echter zal men dan wel altijd een zoete geur ruiken van de KVS onder de motorkap!
Soms kan men ook de kleur waarnemen van de KVS op de metalen delen van de motor, waar het lek aanwezig is!

Ook kan men een lek test uitvoeren, zet het koelsysteem onder druk, en laat dan de druk een hele nacht op het koelsysteem staan!
Is de druk nog gelijk, dan is er geen lek.
Is de druk gezakt, er is en lek aanwezig.
Doordat men het koelsysteem op druk brengt, dan kan men soms het lek zo zien, doordat er vloeistof uit het lek spuit!

Als u alles heeft gecontroleerd, dan zal er zeker iets te voorschijn komen, gebeurt dit niet, dan is er niets aan de hand. Aan de hand van alle uitgevoerde controles.

Succes.

Met vriendelijke groet,
Ad

Plaats reactie

Terug naar “BMW 7 Serie (F01 / F02) Techniek”