745i E65 valvetronic / loopt slecht na pakking vervangen

Voor alle technische vragen over de BMW 7 Serie
Peter1970
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 dec 2016, 06:24

745i E65 valvetronic / loopt slecht na pakking vervangen

Bericht door Peter1970 » 30 dec 2016, 07:11

Hallo BMW fans,

Mijn 745i heeft ondertussen 300.000 km gelopen en heeft geen problemen tot nu toe behalve af en toe een bobine die ermee stopt en wat algemene dingetjes die iedereen wel een keertje heeft. Maar nu......

Ik heb mijn kleppendekselpakkingen vervangen omdat er eentje wat olie lekte, aan de bestuurderszijde. Toen ik de deksel eraf haalde, heb ik in mijn domheid de excentrische nokkenassensor beschadigd van de kop aan de bestuurderszijde. Die heb ik daarom moeten vervangen. De kop was zwaaaaaaar vervuild met olieresten en vieze drek. Daarom de andere kleppendeksel ook eraf gehaald. De sensor bleef heel. Ik heb alle oliekoek en zooi zoveel mogelijk verwijderd. Dit deed ik met benzine in combinatie met een aangepaste stofzuiger. Het reinigen is goed gelukt. Na de reparatie ben ik van plan enkele honderden km te rijden en dan een motorreiniging te laten doen, voor de zekerheid. Beide ontluchtingsslangen vervangen, die zaten helemaal dicht. De rubberen carterventilatie had ik eerder al vervangen en is nog prima. Na het opbouwen de accu weer aangesloten en de motor eens gestart. Dat gaf aanvankelijk allerlei foutmeldingen. De meeste kon ik oplossen. De stekker in het gasklephuis zat los en ik had een vaccuumlek. Alle foutcodes weg, behalve één:
2799 Throttle-valve adaptation-abort due to environmental conditions
Deze verschijnt meteen nadat ik hem heb verwijderd weer in beeld. Ik weet niet waardoor, mogelijk moet ik er gewoon even mee gaan rijden. Weet iemand advies te geven? Mogelijk heeft het te maken met de valvetronic en dat is meteen mijn belangrijkste vraag: Ik heb geen motorstoringen meer van de boardcomputer, maar de motor loopt niet echt lekker. Vooral bij koude motor is het erg. Hij loopt onregelmatig en hakkelig. Bij warme motor lijkt er niets aan de hand. Ik heb de valvetronic nokkenas goed bekeken, deze heeft wel enigszins wat zichtbare inslijting door de armpjes van de tuimelaars, deze is echter niet voelbaar en echt minimaal. Experts hebben me overtuigd dat deze inslijting geen probleem is.
Als ik echter de valvetronic data uitlees, dan zie ik dat deze een adjustment angle heeft van 3 graden in de kop van cilinders 1-4 en 0 graden bij cilinders 5-8. Die 3 graden varieert telkens, dat is ook goed. Maar die van cilinders 5-8 blijft altijd 0. Daar maak ik me zorgen over. Moet ik die sensor soms inleren? Of de servomotor calibreren? Kan iemand me hiermee helpen?

Groet Peter

Peter1970
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 dec 2016, 06:24

Re: 745i E65 valvetronic / loopt slecht na pakking vervangen

Bericht door Peter1970 » 03 jan 2017, 09:11

Niemand een idee?

Plaats reactie

Terug naar “BMW 7 Serie (E65 / E66) Techniek”