Kachel rechts koud

Voor alle technische vragen over de BMW 7 Serie
Ericf
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 okt 2014, 22:11

Kachel rechts koud

Bericht door Ericf » 24 feb 2016, 22:04

Hallo allemaal,

Een korte vraag. Mijn 740 heeft een heel zacht tikkend geluid als de kachel aan staat. Rechts blijft het koud, links is er volop verwarming. Als ik de ventilator helemaal laag zet (de boel dus uitzet) verdwijnt het tikkende geluid.

Is het de kachelkraan? En zo ja, hoe ingewikkeld is zo'n reparatie?

DBalsink
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 apr 2016, 00:47
Locatie: Obdam

Re: Kachel rechts koud

Bericht door DBalsink » 02 apr 2016, 01:19

Ik heb precies hetzelfde probleem op dit moment, bij mij blijft links koud en rechts warm. Had al het ventilatortje van het climatecontrol bedieningspaneel schoongemaakt maar zonder resultaat. Zodra ik erachter ben wat het is laat ik het even weten :duim:

Dingolfing
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 nov 2019, 13:45

Re: Kachel rechts koud

Bericht door Dingolfing » 14 nov 2019, 15:37

Hoewel je vraag al stokoud is en je probleem hopelijk al lang is opgelost, toch even een reactie. Dit probleem komt namelijk vaak voor, ook bij andere types. En nu de winter weer voor de deur staat hebben vast weer allerlei BMW-fans (of hun passagier) het koud.

10 tegen 1 ligt het niet aan de bediening, maar aan je VERWARMINGSKLEP (verwarmingsventiel), die in de motorruimte, tegen het schutbord te vinden is. Bij de E38 kom je er niet echt lekker bij, maar het is te doen.

De verwarming werkt gescheiden links/rechts, dankzij een dubbel ventiel dat de waterflow voor de rechter- en linker interieurzijde opent/afsluit. De twee koperen spoeltjes/weerstanden die deze kleppen aansturen, oxideren naar verloop van jaren. In combinatie met de grote temperatuurverschillen en trilling houdt het natuurlijk een keer op. Je merkt dat vrijwel altijd doordat óf links óf rechts snoeiheet wordt dan wel (meestal) ijskoud blijft.

Voor zover ik weet is er maar één oplossing namelijk vervangen. Zoals gezegd is dit een bekende (ouderdoms)kwaal. Toen ik de boel demonteerde zag ik dat de koperen spoeltjes dermate teer zijn, dat ik er niet aan ben gaan solderen. Het zijn dure krengen maar als je een mooie auto hebt en er nog jaren in wil rijden, zou ik niet snel gaan voor een slooponderdeel.

Google maar eens op onderdeelnummer, bijv. "BMW 64118368462". In goed Duits het het ding Doppelheizungsventil met Zusatzwasserpumpe (was u daar nog?) in het Engels: "water valve with additional water pump".

Viel Erfolg...


Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “BMW 7 Serie (E38) Techniek”