E36 328 cabrio projectje Whiteage
Re: E36 328 cabrio projectje Whiteage
Zo we kunnen toch weer een update plaatsen. Ook al zou ik het wat rustiger aan doen (hoe doe je dat?).
Tijdens het rijden over een klinker weg kregen we problemen met de deurschakelaar. Het raam ging telkens een cm omlaag en vervolgens weer omhoog. Dat duid op een bekend probleem namelijk een uitgesleten deurschakelaar.
Na deze even geïnspecteerd te hebben is er de makkelijke en tijdelijke oplossing toegepast. Je zult het vast wel kennen het bijna overal voor te gebruiken eendenplakband .
IMG_20180714_090930 by tony mans, on Flickr
En het probleem was opgelost.
Heb het bij me vorige e36 ook eens gehad. Een makkelijke fix was het toen bij de sedan. Nou bij de cabrio zit het dus even wat anders.
In plaats van een stekkertje achter de schakelaar zit er dus een snoer van een meter aan vast. Dat houd in dat de stekker dus een meter van de schakelaar verstopt zit.
Na wat zoekwerk welke ik moest hebben heb ik dit snel kunnen vinden. En had daarom even de oude gedemonteerd om het bmwnummer te zien. (8205041)
IMG_20180711_222020 by tony mans, on Flickr
Gelijk maar 2 nieuwe besteld, dan weten we zeker dat de andere kant ook niet op korte termijn volgt.
IMG_20180714_091007 by tony mans, on Flickr
Dus dan gaan we maar weer de achterbank demonteren en het zijpaneel. Je komt hier ontzettend slecht bij. De kabel loopt door een dubbele wand heen waar je niet bij gaat komen. De gouden tip voor iedereen maak een draad vast aan de kabel voordat je deze los trekt. Anders wordt dit een regelrechte pain in the ....
IMG_20180714_091155 by tony mans, on Flickr
Mooi hoor nieuwe onderdelen:
IMG_20180714_090943_1 by tony mans, on Flickr
En hier is die gemonteerd en afgesteld:
IMG_20180714_154326 by tony mans, on Flickr
Leuk dat je dan ook nog een loewe versterker ontdekt in de auto:
IMG_20180714_093418 by tony mans, on Flickr
IMG_20180714_093408 by tony mans, on Flickr
Op het lijstje stond ook nog een keer PDC inbouwen. En omdat toch alles open ligt is dit een mooie gelegenheid om alvast een begin te maken.
De stekker die aan de kabelboom van de auto wordt gemaakt even voorbereid. Kabels opgezocht en voorzien van een hoesje.
IMG_20180714_124000 by tony mans, on Flickr
Even ter info:
Aansluiten van de PDC gaat als volgt.
Informatie is afkomstig uit de retrofit manual.
De aansluitingen die je nodig hebt tap je af uit de stekker van het linker achterlicht. (Ik heb de kabels gevolgd tot aan de locatie van waar de module komt te zitten en het ze daar afgetapt).
Het gaat om:
pin 1 Bruin (aarde/massa)
Pin 5 Blauw/geel (Achteruitrijlicht)
Ik heb de originele stekker naar de PDC gebruikt en heb hieronder die kleurcoderingen vermeld:
Je gebruikt alleen:
pin 6 blauw/geel (signaal achteruitrijlicht)
pin 14 bruin (aarde/massa)
pin 18 bruin (aarde/massa)
pin 21 blauw/grijs (piepsignaal voor gong(speaker)
pin 26 groen/zwart (plus/voeding module)
(pin 10 wit/paars en pin 23 wit/geel gebruik je niet. Deze zijn om de module uit te kunnen lezen. (Deze zijn ook niet opgenomen in de retrofit kabelboom.)
Van de PDC module verbind je pin 14 en pin 18 beide aan pin 1 van het linker achterlicht.
Ook van de pdc module verbind je pin 6 en pin 26 beide aan pin 5 van het linker achterlicht.
pin 21 trek je naar voren in de auto en sluit je aan op de gong op aansluiting T4.
Dan heb je het laatste stukje kabelboom nodig met de pdc sensoren die plug je in de pdc module. De sensoren monteer je in de achterbumper en je hebt pdc in je bmw e36.
Ik heb de module een plaats gegeven in de buurt van waar die origineel ook hoort te zitten. Echter ga ik geen beugel plaatsen omdat die bij een cabrio niet op de meest handige plek zit. Deze zit met een degelijke klittenband constructie vast
IMG_20180714_132912 by tony mans, on Flickr
En de kabel voor de gong is naar voren getrokken en aangesloten:
IMG_20180714_154331 by tony mans, on Flickr
Voor wat de PDC betreft hij is getest en werkt perfect. Ik moet alleen de lijsten voor in de achterbumper nog aanschaffen. Maar het voorwerk is nu gedaan. Dan hoeft daar in ieder geval het interieur er niet meer voor uit.
Door naar de volgende interessante job. Tevens mijn nieuwe uitdaging
De OBC had behoorlijk last van pixeluitval. En je ziet ze op internet met regelmaat voorbij komen. Een nieuwe flexcabel met T-iron soldeerbout.
Eenmaal besteld en mogen ontvangen:
IMG_20180716_172115 by tony mans, on Flickr
De display losgetrokken van de printplaat. Daarna haal je ook de flexcabel los van het scherm en maak je zowel de display contacten als die van de printplaat schoon met aceton.
En het is een kwestie van eerst de flexcabel vastmaken en verhitten met de t-iron aan de display. Daarna uitlijnen op de printplaat en hieraan vast maken door verhitting ook weer met de t-iron.
IMG_20180716_165813 by tony mans, on Flickr
Testing one two:
IMG_20180716_171219 by tony mans, on Flickr
IMG_20180716_171205 by tony mans, on Flickr
Ben ontzettend blij met de laatste updates. Super gaaf dat de OBC is gelukt en nu ik dit kunstje beheer zal ook de display van de radio volgen. Daar ligt ook de nieuwe flexcabel al voor klaar.
Dat was het weer folks
Tijdens het rijden over een klinker weg kregen we problemen met de deurschakelaar. Het raam ging telkens een cm omlaag en vervolgens weer omhoog. Dat duid op een bekend probleem namelijk een uitgesleten deurschakelaar.
Na deze even geïnspecteerd te hebben is er de makkelijke en tijdelijke oplossing toegepast. Je zult het vast wel kennen het bijna overal voor te gebruiken eendenplakband .
IMG_20180714_090930 by tony mans, on Flickr
En het probleem was opgelost.
Heb het bij me vorige e36 ook eens gehad. Een makkelijke fix was het toen bij de sedan. Nou bij de cabrio zit het dus even wat anders.
In plaats van een stekkertje achter de schakelaar zit er dus een snoer van een meter aan vast. Dat houd in dat de stekker dus een meter van de schakelaar verstopt zit.
Na wat zoekwerk welke ik moest hebben heb ik dit snel kunnen vinden. En had daarom even de oude gedemonteerd om het bmwnummer te zien. (8205041)
IMG_20180711_222020 by tony mans, on Flickr
Gelijk maar 2 nieuwe besteld, dan weten we zeker dat de andere kant ook niet op korte termijn volgt.
IMG_20180714_091007 by tony mans, on Flickr
Dus dan gaan we maar weer de achterbank demonteren en het zijpaneel. Je komt hier ontzettend slecht bij. De kabel loopt door een dubbele wand heen waar je niet bij gaat komen. De gouden tip voor iedereen maak een draad vast aan de kabel voordat je deze los trekt. Anders wordt dit een regelrechte pain in the ....
IMG_20180714_091155 by tony mans, on Flickr
Mooi hoor nieuwe onderdelen:
IMG_20180714_090943_1 by tony mans, on Flickr
En hier is die gemonteerd en afgesteld:
IMG_20180714_154326 by tony mans, on Flickr
Leuk dat je dan ook nog een loewe versterker ontdekt in de auto:
IMG_20180714_093418 by tony mans, on Flickr
IMG_20180714_093408 by tony mans, on Flickr
Op het lijstje stond ook nog een keer PDC inbouwen. En omdat toch alles open ligt is dit een mooie gelegenheid om alvast een begin te maken.
De stekker die aan de kabelboom van de auto wordt gemaakt even voorbereid. Kabels opgezocht en voorzien van een hoesje.
IMG_20180714_124000 by tony mans, on Flickr
Even ter info:
Aansluiten van de PDC gaat als volgt.
Informatie is afkomstig uit de retrofit manual.
De aansluitingen die je nodig hebt tap je af uit de stekker van het linker achterlicht. (Ik heb de kabels gevolgd tot aan de locatie van waar de module komt te zitten en het ze daar afgetapt).
Het gaat om:
pin 1 Bruin (aarde/massa)
Pin 5 Blauw/geel (Achteruitrijlicht)
Ik heb de originele stekker naar de PDC gebruikt en heb hieronder die kleurcoderingen vermeld:
Je gebruikt alleen:
pin 6 blauw/geel (signaal achteruitrijlicht)
pin 14 bruin (aarde/massa)
pin 18 bruin (aarde/massa)
pin 21 blauw/grijs (piepsignaal voor gong(speaker)
pin 26 groen/zwart (plus/voeding module)
(pin 10 wit/paars en pin 23 wit/geel gebruik je niet. Deze zijn om de module uit te kunnen lezen. (Deze zijn ook niet opgenomen in de retrofit kabelboom.)
Van de PDC module verbind je pin 14 en pin 18 beide aan pin 1 van het linker achterlicht.
Ook van de pdc module verbind je pin 6 en pin 26 beide aan pin 5 van het linker achterlicht.
pin 21 trek je naar voren in de auto en sluit je aan op de gong op aansluiting T4.
Dan heb je het laatste stukje kabelboom nodig met de pdc sensoren die plug je in de pdc module. De sensoren monteer je in de achterbumper en je hebt pdc in je bmw e36.
Ik heb de module een plaats gegeven in de buurt van waar die origineel ook hoort te zitten. Echter ga ik geen beugel plaatsen omdat die bij een cabrio niet op de meest handige plek zit. Deze zit met een degelijke klittenband constructie vast
IMG_20180714_132912 by tony mans, on Flickr
En de kabel voor de gong is naar voren getrokken en aangesloten:
IMG_20180714_154331 by tony mans, on Flickr
Voor wat de PDC betreft hij is getest en werkt perfect. Ik moet alleen de lijsten voor in de achterbumper nog aanschaffen. Maar het voorwerk is nu gedaan. Dan hoeft daar in ieder geval het interieur er niet meer voor uit.
Door naar de volgende interessante job. Tevens mijn nieuwe uitdaging
De OBC had behoorlijk last van pixeluitval. En je ziet ze op internet met regelmaat voorbij komen. Een nieuwe flexcabel met T-iron soldeerbout.
Eenmaal besteld en mogen ontvangen:
IMG_20180716_172115 by tony mans, on Flickr
De display losgetrokken van de printplaat. Daarna haal je ook de flexcabel los van het scherm en maak je zowel de display contacten als die van de printplaat schoon met aceton.
En het is een kwestie van eerst de flexcabel vastmaken en verhitten met de t-iron aan de display. Daarna uitlijnen op de printplaat en hieraan vast maken door verhitting ook weer met de t-iron.
IMG_20180716_165813 by tony mans, on Flickr
Testing one two:
IMG_20180716_171219 by tony mans, on Flickr
IMG_20180716_171205 by tony mans, on Flickr
Ben ontzettend blij met de laatste updates. Super gaaf dat de OBC is gelukt en nu ik dit kunstje beheer zal ook de display van de radio volgen. Daar ligt ook de nieuwe flexcabel al voor klaar.
Dat was het weer folks
eat,, sleep,, drive BMW
Re: E36 328 cabrio projectje Whiteage
Ondanks de hittegolf toch weer een update. De obc was zo goed gelukt met het vervangen van de flexcable, dat nu de radio aan de beurt is gekomen. De radio had minimaal last van pixeluitval en als dan bijna alles perfect is. Tja dan maken we het plaatje compleet.
Daar komen de foto's voor de beeldvorming
Hier hebben we alles uit elkaar gesloopt. En ligt de tafel vol met van alles en nog wat
IMG_20180726_181249 by tony mans, on Flickr
De display is gedemonteerd:
Ook heb ik 2 leds vervangen die van de am/fm knop. Deze waren stuk, en zijn uit de donor radio gehaald om vervolgens in de goede te monteren.
IMG_20180726_181257 by tony mans, on Flickr
Op deze foto is de nieuwe flexcable geinstalleerd, en is die weer klaar voor montage:
IMG_20180726_181253 by tony mans, on Flickr
De print met de display weer samengebouwd en weer bevestigd. Ziet er weer goed uit vind ik zo :
IMG_20180726_183159 by tony mans, on Flickr
Omdat de radio's al 21 jaar oud zijn heb ik preventief ook de condensatoren vervangen.
Doosje met nieuwe goodies:
IMG_20180726_181304 by tony mans, on Flickr
En hier zijn ze dan gesoldeerd op het mainboard:
IMG_20180726_181308 by tony mans, on Flickr
IMG_20180726_181315 by tony mans, on Flickr
En alles weer in elkaar gezet en dan komt het moment supreme, doet die het of doet die het ....
IMG_20180726_202722 by tony mans, on Flickr
IMG_20180726_202741 by tony mans, on Flickr
Yeahhh
Voor de oplettende kijker: Er zit een nieuwe automaat keuzehendel in. Vol leder en deze matcht perfect met de kleur van het interieur.
Daar komen de foto's voor de beeldvorming
Hier hebben we alles uit elkaar gesloopt. En ligt de tafel vol met van alles en nog wat
IMG_20180726_181249 by tony mans, on Flickr
De display is gedemonteerd:
Ook heb ik 2 leds vervangen die van de am/fm knop. Deze waren stuk, en zijn uit de donor radio gehaald om vervolgens in de goede te monteren.
IMG_20180726_181257 by tony mans, on Flickr
Op deze foto is de nieuwe flexcable geinstalleerd, en is die weer klaar voor montage:
IMG_20180726_181253 by tony mans, on Flickr
De print met de display weer samengebouwd en weer bevestigd. Ziet er weer goed uit vind ik zo :
IMG_20180726_183159 by tony mans, on Flickr
Omdat de radio's al 21 jaar oud zijn heb ik preventief ook de condensatoren vervangen.
Doosje met nieuwe goodies:
IMG_20180726_181304 by tony mans, on Flickr
En hier zijn ze dan gesoldeerd op het mainboard:
IMG_20180726_181308 by tony mans, on Flickr
IMG_20180726_181315 by tony mans, on Flickr
En alles weer in elkaar gezet en dan komt het moment supreme, doet die het of doet die het ....
IMG_20180726_202722 by tony mans, on Flickr
IMG_20180726_202741 by tony mans, on Flickr
Yeahhh
Voor de oplettende kijker: Er zit een nieuwe automaat keuzehendel in. Vol leder en deze matcht perfect met de kleur van het interieur.
eat,, sleep,, drive BMW
Re: E36 328 cabrio projectje Whiteage
Ik vind de PDC een mooie toevoeging aan het aantal opties dat de auto al heeft. Dit weekend is deze optie dan ook ingebouwd en werkt perfect. Hierbij de foto's.
De oude stootlijsten zijn verwijderd en vervolgens de gaten op het oog (timmermansoog) voorgeboord.
IMG_20180803_205456 by tony mans, on Flickr
Daarna de kofferbak weer leeggehaald om de achterbumper te verwijderen.
IMG_20180803_204900_1 by tony mans, on Flickr
Met de gatenzaag in 2 stappen de uitsparing gemaakt voor de nieuwe stootlijsten met de sensoren.
IMG_20180803_215351 by tony mans, on Flickr
Dan komt het moment om het gat van 32mm in de carrosserie te maken. Waarna ik alles goed heb voorzien van een dikke laag ijzermenie. Alles zag er nog keurig uit maar kan het niet laten om de delen extra te beschermen. Dus wat doe je dan lekker verven :mrgreen:
IMG_20180803_215332 by tony mans, on Flickr
Hier ben ik uit geverfd en is de bumper klaar om weer gemonteerd te worden.
IMG_20180804_163600 by tony mans, on Flickr
Dan hebben we er weer een mooie optie bij. Gemak dient de mens
IMG_20180805_212451 1 by tony mans, on Flickr
De oude stootlijsten zijn verwijderd en vervolgens de gaten op het oog (timmermansoog) voorgeboord.
IMG_20180803_205456 by tony mans, on Flickr
Daarna de kofferbak weer leeggehaald om de achterbumper te verwijderen.
IMG_20180803_204900_1 by tony mans, on Flickr
Met de gatenzaag in 2 stappen de uitsparing gemaakt voor de nieuwe stootlijsten met de sensoren.
IMG_20180803_215351 by tony mans, on Flickr
Dan komt het moment om het gat van 32mm in de carrosserie te maken. Waarna ik alles goed heb voorzien van een dikke laag ijzermenie. Alles zag er nog keurig uit maar kan het niet laten om de delen extra te beschermen. Dus wat doe je dan lekker verven :mrgreen:
IMG_20180803_215332 by tony mans, on Flickr
Hier ben ik uit geverfd en is de bumper klaar om weer gemonteerd te worden.
IMG_20180804_163600 by tony mans, on Flickr
Dan hebben we er weer een mooie optie bij. Gemak dient de mens
IMG_20180805_212451 1 by tony mans, on Flickr
eat,, sleep,, drive BMW
Re: E36 328 cabrio projectje Whiteage
Netjes netjes. Eerlijk gezegd heb ik nog nooit pdc nodig gehad. Werkt dit systeem goed?
Re: E36 328 cabrio projectje Whiteage
Als je het niet eerder hebt gehad mis je het niet. Maar mijn andere auto heeft het wel icm ook een parkeercamera. Dan vind ik pdc toch wel handig voor in de cabrio. En een mooie aanvulling.
eat,, sleep,, drive BMW
Re: E36 328 cabrio projectje Whiteage
Ik heb weer het een en ander gedaan, en er valt weer wat te posten.
Groot onderhoud aan de motor deze keer. De olie was aan vervangen toe en preventief ook de PCV(carterventielatie vervangen). Ook alle vacuümslangen, koelslangen en overige afdichtingen zijn vernieuwd.
Dit eigenlijk omdat alles al wat jaartjes oud is. Tijdens een inspectie zag ik dat er ducktape over de slang van het intake manifold naar stationairmotor was gebruikt .
En eenmaal begonnen en het inlaat manifold is gedemonteerd:
IMG_20180919_110209 by tony mans, on Flickr
Eigenlijk goed te doen. Het enige super irritante is alleen die brandstofrail daar is niet handige mee te manoeuvreren.
IMG_20180916_132758 by tony mans, on Flickr
Inmiddels ligt het de inlaat op de werkbank te wachten tot deze aan de beurt is. Je kunt het stukje ductape aan het eind zien zitten. Erg jammer dat sommige mensen zo te werk gaan en dit niet vervangen na het constateren.
IMG_20180915_232126 by tony mans, on Flickr
De o-ring van de temperatuursensor van de inlaat was ook niet meer lekker. Afdichten heeft die niet goed meer kunnen doen. Dus deze afdichting hebben we dan ook meegenomen.
IMG_20180919_102046 by tony mans, on Flickr
Daarna is de inlaat schoongemaakt en zijn alle slangen groot en klein vernieuwd. De stappenmotor is gereinigd en de Pcv (carterventielatie) vervangen. En voorzien van verse pakkingen.
IMG_20180919_102153 by tony mans, on Flickr
De volgende actie was het vervangen van alle overige slangen onder de inlaat. Eigenlijk van het blok. Vacuüm en koelslangen. Ik heb een foto geschoten van de collectie aan oude slangen die zijn vervangen door nieuwe.
In vergelijking met de nieuwe slangen waren de oude aardig uitgezet. Ze zijn van cruciaal belang en het is een ramp als er daar 1 het van begeeft.
IMG_20180920_194318 by tony mans, on Flickr
Dan kan het terug monteren beginnen. Wat een feest
IMG_20180919_120119 by tony mans, on Flickr
Even pielen om alles van stekkertjes en slangen aan te sluiten. Ook de afdichtingen van de gasklep zijn vernieuwd.:
IMG_20180919_120026 by tony mans, on Flickr
En weer die vervelende injectorrail:
IMG_20180920_194343 by tony mans, on Flickr
Als je dan eenmaal bezig bent en je denkt alles te hebben voorzien kom je toch altijd wat nieuws tegen.
In mijn geval waren het de injectoren. Een gevalletje ouderdom de plastic nozzels zijn uitgehard en brokkelen af.
Duur maar de beste en snelste optie was nieuwe van bosch bestellen.
De oude:
IMG_20180919_125500 by tony mans, on Flickr
Stukje uit nozzel gebroken:
IMG_20180919_174206 by tony mans, on Flickr
En de 6 nieuwe:
IMG_20180921_105947_1 by tony mans, on Flickr
IMG_20180921_110607_1 by tony mans, on Flickr
6 op een rij Nieuw
IMG-20180921-WA0016 by tony mans, on Flickr
En toen was alles weer terug gebouwd waar is die parafaan nou? :wittevlag:
IMG-20180921-WA0028 by tony mans, on Flickr
Daar is die dan de oude:
IMG-20180921-WA0013 by tony mans, on Flickr
En de nieuwe zo goed als gemonteerd. Handig dat ik op een forum heb gelezen van het trucje "de bovenste bouten van de motorkap oplossen, dan gaat het makkelijker" :
IMG-20180921-WA0031 by tony mans, on Flickr
En ook de olie maar even verversen:
Opzoek naar de aftapplug dan maar.
IMG-20180921-WA0022 by tony mans, on Flickr
Nieuw oliefilter:
IMG-20180921-WA0020 by tony mans, on Flickr
IMG-20180921-WA0018 by tony mans, on Flickr
Afvullen en we zijn klaar:
IMG-20180921-WA0029 by tony mans, on Flickr
Dit is dan een grote beurt
Koelvloeistof weer aangevuld waar nodig met verse. En alles goed ontlucht.
Spint weer als een jong katje die cabrio.
Veel leesplezier en vergeet niet zelf te posten over je eigen auto in je topic
Groot onderhoud aan de motor deze keer. De olie was aan vervangen toe en preventief ook de PCV(carterventielatie vervangen). Ook alle vacuümslangen, koelslangen en overige afdichtingen zijn vernieuwd.
Dit eigenlijk omdat alles al wat jaartjes oud is. Tijdens een inspectie zag ik dat er ducktape over de slang van het intake manifold naar stationairmotor was gebruikt .
En eenmaal begonnen en het inlaat manifold is gedemonteerd:
IMG_20180919_110209 by tony mans, on Flickr
Eigenlijk goed te doen. Het enige super irritante is alleen die brandstofrail daar is niet handige mee te manoeuvreren.
IMG_20180916_132758 by tony mans, on Flickr
Inmiddels ligt het de inlaat op de werkbank te wachten tot deze aan de beurt is. Je kunt het stukje ductape aan het eind zien zitten. Erg jammer dat sommige mensen zo te werk gaan en dit niet vervangen na het constateren.
IMG_20180915_232126 by tony mans, on Flickr
De o-ring van de temperatuursensor van de inlaat was ook niet meer lekker. Afdichten heeft die niet goed meer kunnen doen. Dus deze afdichting hebben we dan ook meegenomen.
IMG_20180919_102046 by tony mans, on Flickr
Daarna is de inlaat schoongemaakt en zijn alle slangen groot en klein vernieuwd. De stappenmotor is gereinigd en de Pcv (carterventielatie) vervangen. En voorzien van verse pakkingen.
IMG_20180919_102153 by tony mans, on Flickr
De volgende actie was het vervangen van alle overige slangen onder de inlaat. Eigenlijk van het blok. Vacuüm en koelslangen. Ik heb een foto geschoten van de collectie aan oude slangen die zijn vervangen door nieuwe.
In vergelijking met de nieuwe slangen waren de oude aardig uitgezet. Ze zijn van cruciaal belang en het is een ramp als er daar 1 het van begeeft.
IMG_20180920_194318 by tony mans, on Flickr
Dan kan het terug monteren beginnen. Wat een feest
IMG_20180919_120119 by tony mans, on Flickr
Even pielen om alles van stekkertjes en slangen aan te sluiten. Ook de afdichtingen van de gasklep zijn vernieuwd.:
IMG_20180919_120026 by tony mans, on Flickr
En weer die vervelende injectorrail:
IMG_20180920_194343 by tony mans, on Flickr
Als je dan eenmaal bezig bent en je denkt alles te hebben voorzien kom je toch altijd wat nieuws tegen.
In mijn geval waren het de injectoren. Een gevalletje ouderdom de plastic nozzels zijn uitgehard en brokkelen af.
Duur maar de beste en snelste optie was nieuwe van bosch bestellen.
De oude:
IMG_20180919_125500 by tony mans, on Flickr
Stukje uit nozzel gebroken:
IMG_20180919_174206 by tony mans, on Flickr
En de 6 nieuwe:
IMG_20180921_105947_1 by tony mans, on Flickr
IMG_20180921_110607_1 by tony mans, on Flickr
6 op een rij Nieuw
IMG-20180921-WA0016 by tony mans, on Flickr
En toen was alles weer terug gebouwd waar is die parafaan nou? :wittevlag:
IMG-20180921-WA0028 by tony mans, on Flickr
Daar is die dan de oude:
IMG-20180921-WA0013 by tony mans, on Flickr
En de nieuwe zo goed als gemonteerd. Handig dat ik op een forum heb gelezen van het trucje "de bovenste bouten van de motorkap oplossen, dan gaat het makkelijker" :
IMG-20180921-WA0031 by tony mans, on Flickr
En ook de olie maar even verversen:
Opzoek naar de aftapplug dan maar.
IMG-20180921-WA0022 by tony mans, on Flickr
Nieuw oliefilter:
IMG-20180921-WA0020 by tony mans, on Flickr
IMG-20180921-WA0018 by tony mans, on Flickr
Afvullen en we zijn klaar:
IMG-20180921-WA0029 by tony mans, on Flickr
Dit is dan een grote beurt
Koelvloeistof weer aangevuld waar nodig met verse. En alles goed ontlucht.
Spint weer als een jong katje die cabrio.
Veel leesplezier en vergeet niet zelf te posten over je eigen auto in je topic
eat,, sleep,, drive BMW
Re: E36 328 cabrio projectje Whiteage
Zo daar zijn we ook nog. Een lange tijd is het stil geweest druk met andere dingen zoals een verbouwing op zolder.
En om in deze winterperiode kan ik gelukkig weer een update plaatsen.
De hemel van de cabrio heb ik opnieuw bekleed. Via internet heb ik specifieke stof besteld voor de headliner. En dan wel de luxe zwart velours variant. De oude hemel was los gaan hangen dus een goede reden om te upgraden naar zwart velours.
Helaas zijn er foto's verloren gegaan wat ik erg jammer vind. Met een bijna lege accu was mijn smartphone vergeetachtig geworden.
Hier de foto's:
Ik heb de hemel compleet gedemonteerd en de oude stof verwijderd.
IMG_20181108_172556 by tony mans, on Flickr
IMG_20181108_172548_1 by tony mans, on Flickr
Helaas ben ik de foto's van de tussenstappen kwijt geraakt. Dus gaan we door naar het eindresultaat.
Rete-strak :booty: geen plooi te bekennen
IMG_20181109_164139 by tony mans, on Flickr
Verder is de auto ontzettend onrustig stationair gaan lopen. Ik was bang dat de stappenmotor was overleden. Vervuild was niet mogelijk omdat deze kort geleden was gereinigd.
Na de auto te hebben uitgelezen ben ik erachter gekomen dat de lambdasensor van cyl 4-6 stuk was.
Deze heb ik gekocht en vandaag vervangen. Het is er 1 geworden van NTK dochteronderneming van NGK van de welbekende bougies.
IMG_20190108_234255 by tony mans, on Flickr
De oude heb ik hier al gedemonteerd hiervoor is steekstleutel 22 nodig.
IMG_20190108_191151 by tony mans, on Flickr
De stekkers bevinden zich boven de injectorrail.
IMG_20190108_202907 by tony mans, on Flickr
De boosdoener:
IMG_20190108_203203 by tony mans, on Flickr
En vervolgens de storing weer gereset en een proefronde gereden. De auto loopt weer netjes en heeft zijn vermogen weer terug :jippie: Met de defecte lamdasensor liep de auto niet alleen onrustig maar was ook het vermogen weg.
IMG_20190108_202903 by tony mans, on Flickr
En ook de afdekkap weer terug gemonteerd. Wat blijft het toch een mooi blok om te zien
IMG_20190108_203135 by tony mans, on Flickr
Owja en de auto is voorzien van nieuwe Oem M stootlijsten:
IMG_20180922_174350 by tony mans, on Flickr
Die wagen vraagt nu echt om de M-bumpers
Dat was het weer Toedelsss
En om in deze winterperiode kan ik gelukkig weer een update plaatsen.
De hemel van de cabrio heb ik opnieuw bekleed. Via internet heb ik specifieke stof besteld voor de headliner. En dan wel de luxe zwart velours variant. De oude hemel was los gaan hangen dus een goede reden om te upgraden naar zwart velours.
Helaas zijn er foto's verloren gegaan wat ik erg jammer vind. Met een bijna lege accu was mijn smartphone vergeetachtig geworden.
Hier de foto's:
Ik heb de hemel compleet gedemonteerd en de oude stof verwijderd.
IMG_20181108_172556 by tony mans, on Flickr
IMG_20181108_172548_1 by tony mans, on Flickr
Helaas ben ik de foto's van de tussenstappen kwijt geraakt. Dus gaan we door naar het eindresultaat.
Rete-strak :booty: geen plooi te bekennen
IMG_20181109_164139 by tony mans, on Flickr
Verder is de auto ontzettend onrustig stationair gaan lopen. Ik was bang dat de stappenmotor was overleden. Vervuild was niet mogelijk omdat deze kort geleden was gereinigd.
Na de auto te hebben uitgelezen ben ik erachter gekomen dat de lambdasensor van cyl 4-6 stuk was.
Deze heb ik gekocht en vandaag vervangen. Het is er 1 geworden van NTK dochteronderneming van NGK van de welbekende bougies.
IMG_20190108_234255 by tony mans, on Flickr
De oude heb ik hier al gedemonteerd hiervoor is steekstleutel 22 nodig.
IMG_20190108_191151 by tony mans, on Flickr
De stekkers bevinden zich boven de injectorrail.
IMG_20190108_202907 by tony mans, on Flickr
De boosdoener:
IMG_20190108_203203 by tony mans, on Flickr
En vervolgens de storing weer gereset en een proefronde gereden. De auto loopt weer netjes en heeft zijn vermogen weer terug :jippie: Met de defecte lamdasensor liep de auto niet alleen onrustig maar was ook het vermogen weg.
IMG_20190108_202903 by tony mans, on Flickr
En ook de afdekkap weer terug gemonteerd. Wat blijft het toch een mooi blok om te zien
IMG_20190108_203135 by tony mans, on Flickr
Owja en de auto is voorzien van nieuwe Oem M stootlijsten:
IMG_20180922_174350 by tony mans, on Flickr
Die wagen vraagt nu echt om de M-bumpers
Dat was het weer Toedelsss
eat,, sleep,, drive BMW
Re: E36 328 cabrio projectje Whiteage
Wauw, respect voor de werken. Zo’n hemel opnieuw bekleden en motor technisch die zaken scheelt zo veel op een auto van deze leeftijd.
Re: E36 328 cabrio projectje Whiteage
Diepe buiging hoor. Zo mooi om te lezen wat je allemaal gedaan heb. Maar bovenal dat je zo een handige harrie bent dat je het allemaal kan ! Doe het je niet na.
Re: E36 328 cabrio projectje Whiteage
Yor,
Dat is zeker waar. Als je eenmaal bezig bent zie je toch zeker dat rubbers slecht worden. En juist met het vervangen voorkom je zeker vreemde storingen in de toekomst.
@all
Los van het handig zijn vergt het veel geduld en is het een heerlijke hobby.
Ik zou in de winter rustig aan doen, maar niets is minder waar er komt een leuke update aan.
Met zoal lopende zaken als:
Spiegel automatisch dimbaar, met werkende clown nose en home comming functie
Opgeknapte m instaplijsten
Opgeknapte voor en achterbumper OEM m
En automatische verlichting als het donker is.
Dat gaat weer leuk worden al zeg ik het zelf
Dat is zeker waar. Als je eenmaal bezig bent zie je toch zeker dat rubbers slecht worden. En juist met het vervangen voorkom je zeker vreemde storingen in de toekomst.
@all
Los van het handig zijn vergt het veel geduld en is het een heerlijke hobby.
Ik zou in de winter rustig aan doen, maar niets is minder waar er komt een leuke update aan.
Met zoal lopende zaken als:
Spiegel automatisch dimbaar, met werkende clown nose en home comming functie
Opgeknapte m instaplijsten
Opgeknapte voor en achterbumper OEM m
En automatische verlichting als het donker is.
Dat gaat weer leuk worden al zeg ik het zelf
eat,, sleep,, drive BMW
Re: E36 328 cabrio projectje Whiteage
Owja ook nog een Bluetooth module integreren in de cd23 radio
Of alles gaat lukken.
Geen idee
Of alles gaat lukken.
Geen idee
eat,, sleep,, drive BMW
Re: E36 328 cabrio projectje Whiteage
Dimmende binnenspiegel? Die zit ook in mijn coupe. Is wel even wennen.. overdag doet hij niet zo veel. Pas s’avonds dimt hij.
Re: E36 328 cabrio projectje Whiteage
De update midden winter 2019. Het begint al goed .
We trappen daarom af met het opknappen van een setje M instaplijsten die ik heb gekocht op Marktplaats.
De meeste E36 liefhebbers kennen dit euvel maar al te goed denk ik. De versleten rubbers aan de uiteinde van de instaplijsten.
IMG-20190112-WA0009 by tony mans, on Flickr
Je kunt natuurlijk nieuwe kopen maar opknappen kan ook. In mijn speurtocht naar geschikt rubber heb het volgende in mijn magazijn "de schuur" gevonden.
Rubber afkomstig van de welbekende antitocht strippen voor ramen of deuren. De variant wat in een aluminium profiel wordt geklemd.
IMG-20190112-WA0006 by tony mans, on Flickr
IMG-20190112-WA0012 by tony mans, on Flickr
Dan snijd je met een scherp stanly mes het achterste opstaande randje weg. (denk aan de vingers)
IMG-20190112-WA0014 by tony mans, on Flickr
IMG-20190112-WA0013 by tony mans, on Flickr
Even kijken of het iets gaat worden, Jazeker ik zie mogelijkheden.
IMG-20190112-WA0002 by tony mans, on Flickr
Dan de inkepingen bepalen en vervolgens uitsnijden.
IMG-20190112-WA0004 by tony mans, on Flickr
Passen en nog eens passen.
IMG-20190112-WA0018 by tony mans, on Flickr
En we hebben 4 nieuwe rubbers. hehe
De rubbers zijn goed en stevig te verlijmen met secondenlijm op Gel basis. Origineel zijn ze ook op deze manier verlijmd.
IMG-20190112-WA0021 by tony mans, on Flickr
Niets op aan te merken al zeg ik het zelf
IMG_20190131_162020 by tony mans, on Flickr
Dan gaan we naar de volgende update of was het nou upgrade?
Via marktplaats en facebook originele M bumpers weten te scoren. Deze hebben dan wel een flinke metamorfose moeten ondergaan. Maar gezien het OEM spul een blend is van kunststof met rubber, ten opzichte van imitatie van abs plastic is mijn keuze snel gemaakt. Lekker OEM veel degelijker.
Gezien de staat van de lak vol met cracks en vervorming aan de onderkant zijn we zelf met de hittefohn aan de slag gegaan. Ook maar alvast een begin gemaakt met het compleet wegschuren van de oude lak.
IMG_20180817_191320 by tony mans, on Flickr
Dan was er nog de achterbumper waarvan de blanke lak aan het afbladderen is. Deze grondig met de hogedruk onderhanden genomen.
IMG_20180728_160532 by tony mans, on Flickr
Dan komt het vakmanschap wat je maar beter kunt uitbesteden door een goede spuiter. En oude zooi kan omtoveren in mooie ouwe zooi .
IMG_20190127_134714 by tony mans, on Flickr
En dan voor de finishing touch ook nieuwe stootlijsten, schachten voor de remkoeling, en div. clips.
IMG_20190130_171132 by tony mans, on Flickr
IMG_20190130_190505 by tony mans, on Flickr
Dan gaan we strippen. Acht jaar geleden had ik ook eens een voorbumper van een vorige E36 vervangen. Maar hoe zat dat nou precies .
IMG_20190130_165715 by tony mans, on Flickr
Achter de stootlijsten dus.
IMG_20190130_165721 by tony mans, on Flickr
DoeiDoei oude bumper
IMG_20190130_171119 by tony mans, on Flickr
Dan ben ik wel klaar met de looks enkel nog eens een spoilerlip aan de voorbumper.
Tijd voor onthulling. Mooi toch die bumpers
IMG_20190131_161805 by tony mans, on Flickr
Daar komen ze dan
IMG_20190131_161741 by tony mans, on Flickr
IMG_20190131_161852 by tony mans, on Flickr
OEM all the way:
IMG_20190131_161716 by tony mans, on Flickr
Grtzzz
We trappen daarom af met het opknappen van een setje M instaplijsten die ik heb gekocht op Marktplaats.
De meeste E36 liefhebbers kennen dit euvel maar al te goed denk ik. De versleten rubbers aan de uiteinde van de instaplijsten.
IMG-20190112-WA0009 by tony mans, on Flickr
Je kunt natuurlijk nieuwe kopen maar opknappen kan ook. In mijn speurtocht naar geschikt rubber heb het volgende in mijn magazijn "de schuur" gevonden.
Rubber afkomstig van de welbekende antitocht strippen voor ramen of deuren. De variant wat in een aluminium profiel wordt geklemd.
IMG-20190112-WA0006 by tony mans, on Flickr
IMG-20190112-WA0012 by tony mans, on Flickr
Dan snijd je met een scherp stanly mes het achterste opstaande randje weg. (denk aan de vingers)
IMG-20190112-WA0014 by tony mans, on Flickr
IMG-20190112-WA0013 by tony mans, on Flickr
Even kijken of het iets gaat worden, Jazeker ik zie mogelijkheden.
IMG-20190112-WA0002 by tony mans, on Flickr
Dan de inkepingen bepalen en vervolgens uitsnijden.
IMG-20190112-WA0004 by tony mans, on Flickr
Passen en nog eens passen.
IMG-20190112-WA0018 by tony mans, on Flickr
En we hebben 4 nieuwe rubbers. hehe
De rubbers zijn goed en stevig te verlijmen met secondenlijm op Gel basis. Origineel zijn ze ook op deze manier verlijmd.
IMG-20190112-WA0021 by tony mans, on Flickr
Niets op aan te merken al zeg ik het zelf
IMG_20190131_162020 by tony mans, on Flickr
Dan gaan we naar de volgende update of was het nou upgrade?
Via marktplaats en facebook originele M bumpers weten te scoren. Deze hebben dan wel een flinke metamorfose moeten ondergaan. Maar gezien het OEM spul een blend is van kunststof met rubber, ten opzichte van imitatie van abs plastic is mijn keuze snel gemaakt. Lekker OEM veel degelijker.
Gezien de staat van de lak vol met cracks en vervorming aan de onderkant zijn we zelf met de hittefohn aan de slag gegaan. Ook maar alvast een begin gemaakt met het compleet wegschuren van de oude lak.
IMG_20180817_191320 by tony mans, on Flickr
Dan was er nog de achterbumper waarvan de blanke lak aan het afbladderen is. Deze grondig met de hogedruk onderhanden genomen.
IMG_20180728_160532 by tony mans, on Flickr
Dan komt het vakmanschap wat je maar beter kunt uitbesteden door een goede spuiter. En oude zooi kan omtoveren in mooie ouwe zooi .
IMG_20190127_134714 by tony mans, on Flickr
En dan voor de finishing touch ook nieuwe stootlijsten, schachten voor de remkoeling, en div. clips.
IMG_20190130_171132 by tony mans, on Flickr
IMG_20190130_190505 by tony mans, on Flickr
Dan gaan we strippen. Acht jaar geleden had ik ook eens een voorbumper van een vorige E36 vervangen. Maar hoe zat dat nou precies .
IMG_20190130_165715 by tony mans, on Flickr
Achter de stootlijsten dus.
IMG_20190130_165721 by tony mans, on Flickr
DoeiDoei oude bumper
IMG_20190130_171119 by tony mans, on Flickr
Dan ben ik wel klaar met de looks enkel nog eens een spoilerlip aan de voorbumper.
Tijd voor onthulling. Mooi toch die bumpers
IMG_20190131_161805 by tony mans, on Flickr
Daar komen ze dan
IMG_20190131_161741 by tony mans, on Flickr
IMG_20190131_161852 by tony mans, on Flickr
OEM all the way:
IMG_20190131_161716 by tony mans, on Flickr
Grtzzz
eat,, sleep,, drive BMW
Re: E36 328 cabrio projectje Whiteage
Zo dan daar zijn we weer. Dit keer met een update waar de speculaties al lang over rond gaan.
Bluetooth met carkit en bediening, neusje van de clown, automatische verlichting in de e36.
Kortom deze E36 gaat met de tijd mee.
We trappen daarom af met de binnenspiegel. De binnenspiegel die ik heb is bmw nummer 51167028444 deze heeft de volgende opties:
-Automatisch dimbaar
-Clown nose (led die knippert als het alarm is ingeschakeld. Daardoor kan de led bij de pook komen te vervallen).
-Homecomming functie (oftewel de optie om de afstandbediening van je garagedeur de programmeren)
Deze spiegel is als volgt aan te sluiten:
-Pin 1 Blauw/wit (reverse signaal, verbreekt de dimming als je achteruit rijd)
-pin 4 oranje/wit +12v ignition
-pin 8 wit/groen +led clown nose
-pin 9 groen -led clown nose
-pin 10 -gnd
Vroeger was er een retrofit kit beschikbaar maar deze is nu niet meer leverbaar. Het alternatief wat ik heb gebruikt is de stekker voor uitbreiding van de usb poorten van je computer behuizing. Deze past perfect en is omdat er 1 gat standaard is afgeblind maar op 1 manier in te schuiven. Dan voorkom je dat die bij eventuele ruitvervanging verkeerd wordt teruggeplaatst
Dat is deze stekker:
usb by tony mans, on Flickr
De connectoren heb ik los gemaakt en hier een flexibele cat 5 kabel aan vast gesoldeerd. Deze kabels hebben dezelfde aderdikte als van de spiegel.
IMG_20190202_142122 by tony mans, on Flickr
Omdat deze spiegel standaard niet past heb ik een kleine aanpassing gedaan aan de voet van de spiegel.
Namelijk de montageplaat van de standaardspiegel overgezet op de nieuwe. Dit bracht wel wat zaag, vijl, boor, tapwerk met zich mee. Maar is voor de handige harrie ook goed te doen.
Ook heb je een afdekkap nodig
IMG_20190206_224647 by tony mans, on Flickr
Deze hoef je niet aan te passen. Maar omdat ik automatsche rijverlichting wil gaan inbouwen heb ik ook een lichtsensor geplaatst in de afdekkap. (In de spiegel zit ook een lichtsensor die in de nieuwere auto's zit voor de automatische verlichting. Maar hier helaas wordt deze via een print in de spiegel doorgezet naar een canbus signaal.)
IMG_20190206_232449 by tony mans, on Flickr
IMG_20190209_223639_1 by tony mans, on Flickr
Het resultaat mag er wezen:
IMG_20190209_215300 by tony mans, on Flickr
IMG_20190209_224835 by tony mans, on Flickr
IMG_20190307_162714 by tony mans, on Flickr
Dan gaan we door naar bluetooth in de asbak oftewel bluetoothbak. Ik heb op aliexpress een ontvanger/karkit gekocht voor in de auto. Die is vervolgens gemodificeerd met de zaag om passend te maken. En bewerkt met de soldeerbout om passende aansluitingen te krijgen voor 2x jackplug 3,5mm 1=mic in 2=aux out. Standaard zijn deze geschikt voor 5v en aangezien de auto 12v is heb ik de omvormer uit een sigaretten aansteker lader gehaald.
Dit alles met wat puzzelwerk samengebracht in de oude asbak geeft dit resultaat:
IMG_20190307_162643 by tony mans, on Flickr
En om geheel oem in de looks te blijven kan die ook dicht. :mrgreen:
IMG_20190307_162622 by tony mans, on Flickr
Muziek wordt doorgestuurd naar de oem headunit met modificatie AUX op AM kanaal:
IMG_20190307_162650 by tony mans, on Flickr
Om ook nog op een legale manier te kunnen babbelen is ook de mic weggewerkt:
IMG_20190307_162751 by tony mans, on Flickr
Maar binnenkort gaan we eens kijken naar de Becker headunit voor bmw. Deze voor een leuk prijsje op de kop kunnen tikken via een verkoophoek op facebook. Lang leve FB/MP en internet.
IMG_20190307_175732 by tony mans, on Flickr
De radio is ontworpen voor bmw. Dit houd in de tekst BMW bij inschakelen en bmw in de witte letters boven het display. Maar de display is ook verlicht in de amber kleuren die bmw op displays gebruikt. Tevens bied de radio navi, mp3 cd, aux.
Het gaat om de Becker(harman kadon) 7969:
IMG_20190307_175732 by tony mans, on Flickr
IMG_20190307_175906 by tony mans, on Flickr
Voor de radio erin kan nog even wachten op de GPS antenne en de biurlink connectoren voor de aux input.
Verder zou ik wel stuurwielbediening willen aansluiten maar ik heb geen idee hoe dat bij deze radio moet worden aangesloten.
Dus als iemand meer kan vertellen over onderstaand schema graag zelfs....
Dan zijn we nog bezig met de automatische verlichting.
Dit is een lopend project met veel brainstorm sessies.
-Hoe doen we het.
-Waar komt wat.
-Testen prototype opstelling voor inbouw.
Van Valeo heb ik de auto light module gekocht.
Link https://www.conrad.nl/p/valeo-light-ono ... sert_kz=8J
Ook zoiets waar komt de aan/uit knop voor deze optie. Waar de moderne auto's een stand hebben op de lichtschakelaar hebben we dat nu niet.
Dus een complete lichtschakelaar gekocht om mee te experimenteren. Uiteindelijk is voor mij het gewenste oplossing een gaatje boren in het linker hoekje boven de schakelaar. Daar komt een mini drukschakelaar in.
Tot nu toe deel ik even project in uitvoering.
IMG_20190307_180047 by tony mans, on Flickr
Plannen in de ontwerp fase:
IMG_20190307_180351 by tony mans, on Flickr
Dit was de update over en sluiten voor vanavond. En iedereen weer veel leesplezier toegewenst.
Grtzzz Whiteage
Bluetooth met carkit en bediening, neusje van de clown, automatische verlichting in de e36.
Kortom deze E36 gaat met de tijd mee.
We trappen daarom af met de binnenspiegel. De binnenspiegel die ik heb is bmw nummer 51167028444 deze heeft de volgende opties:
-Automatisch dimbaar
-Clown nose (led die knippert als het alarm is ingeschakeld. Daardoor kan de led bij de pook komen te vervallen).
-Homecomming functie (oftewel de optie om de afstandbediening van je garagedeur de programmeren)
Deze spiegel is als volgt aan te sluiten:
-Pin 1 Blauw/wit (reverse signaal, verbreekt de dimming als je achteruit rijd)
-pin 4 oranje/wit +12v ignition
-pin 8 wit/groen +led clown nose
-pin 9 groen -led clown nose
-pin 10 -gnd
Vroeger was er een retrofit kit beschikbaar maar deze is nu niet meer leverbaar. Het alternatief wat ik heb gebruikt is de stekker voor uitbreiding van de usb poorten van je computer behuizing. Deze past perfect en is omdat er 1 gat standaard is afgeblind maar op 1 manier in te schuiven. Dan voorkom je dat die bij eventuele ruitvervanging verkeerd wordt teruggeplaatst
Dat is deze stekker:
usb by tony mans, on Flickr
De connectoren heb ik los gemaakt en hier een flexibele cat 5 kabel aan vast gesoldeerd. Deze kabels hebben dezelfde aderdikte als van de spiegel.
IMG_20190202_142122 by tony mans, on Flickr
Omdat deze spiegel standaard niet past heb ik een kleine aanpassing gedaan aan de voet van de spiegel.
Namelijk de montageplaat van de standaardspiegel overgezet op de nieuwe. Dit bracht wel wat zaag, vijl, boor, tapwerk met zich mee. Maar is voor de handige harrie ook goed te doen.
Ook heb je een afdekkap nodig
IMG_20190206_224647 by tony mans, on Flickr
Deze hoef je niet aan te passen. Maar omdat ik automatsche rijverlichting wil gaan inbouwen heb ik ook een lichtsensor geplaatst in de afdekkap. (In de spiegel zit ook een lichtsensor die in de nieuwere auto's zit voor de automatische verlichting. Maar hier helaas wordt deze via een print in de spiegel doorgezet naar een canbus signaal.)
IMG_20190206_232449 by tony mans, on Flickr
IMG_20190209_223639_1 by tony mans, on Flickr
Het resultaat mag er wezen:
IMG_20190209_215300 by tony mans, on Flickr
IMG_20190209_224835 by tony mans, on Flickr
IMG_20190307_162714 by tony mans, on Flickr
Dan gaan we door naar bluetooth in de asbak oftewel bluetoothbak. Ik heb op aliexpress een ontvanger/karkit gekocht voor in de auto. Die is vervolgens gemodificeerd met de zaag om passend te maken. En bewerkt met de soldeerbout om passende aansluitingen te krijgen voor 2x jackplug 3,5mm 1=mic in 2=aux out. Standaard zijn deze geschikt voor 5v en aangezien de auto 12v is heb ik de omvormer uit een sigaretten aansteker lader gehaald.
Dit alles met wat puzzelwerk samengebracht in de oude asbak geeft dit resultaat:
IMG_20190307_162643 by tony mans, on Flickr
En om geheel oem in de looks te blijven kan die ook dicht. :mrgreen:
IMG_20190307_162622 by tony mans, on Flickr
Muziek wordt doorgestuurd naar de oem headunit met modificatie AUX op AM kanaal:
IMG_20190307_162650 by tony mans, on Flickr
Om ook nog op een legale manier te kunnen babbelen is ook de mic weggewerkt:
IMG_20190307_162751 by tony mans, on Flickr
Maar binnenkort gaan we eens kijken naar de Becker headunit voor bmw. Deze voor een leuk prijsje op de kop kunnen tikken via een verkoophoek op facebook. Lang leve FB/MP en internet.
IMG_20190307_175732 by tony mans, on Flickr
De radio is ontworpen voor bmw. Dit houd in de tekst BMW bij inschakelen en bmw in de witte letters boven het display. Maar de display is ook verlicht in de amber kleuren die bmw op displays gebruikt. Tevens bied de radio navi, mp3 cd, aux.
Het gaat om de Becker(harman kadon) 7969:
IMG_20190307_175732 by tony mans, on Flickr
IMG_20190307_175906 by tony mans, on Flickr
Voor de radio erin kan nog even wachten op de GPS antenne en de biurlink connectoren voor de aux input.
Verder zou ik wel stuurwielbediening willen aansluiten maar ik heb geen idee hoe dat bij deze radio moet worden aangesloten.
Dus als iemand meer kan vertellen over onderstaand schema graag zelfs....
Dan zijn we nog bezig met de automatische verlichting.
Dit is een lopend project met veel brainstorm sessies.
-Hoe doen we het.
-Waar komt wat.
-Testen prototype opstelling voor inbouw.
Van Valeo heb ik de auto light module gekocht.
Link https://www.conrad.nl/p/valeo-light-ono ... sert_kz=8J
Ook zoiets waar komt de aan/uit knop voor deze optie. Waar de moderne auto's een stand hebben op de lichtschakelaar hebben we dat nu niet.
Dus een complete lichtschakelaar gekocht om mee te experimenteren. Uiteindelijk is voor mij het gewenste oplossing een gaatje boren in het linker hoekje boven de schakelaar. Daar komt een mini drukschakelaar in.
Tot nu toe deel ik even project in uitvoering.
IMG_20190307_180047 by tony mans, on Flickr
Plannen in de ontwerp fase:
IMG_20190307_180351 by tony mans, on Flickr
Dit was de update over en sluiten voor vanavond. En iedereen weer veel leesplezier toegewenst.
Grtzzz Whiteage
eat,, sleep,, drive BMW