Jan - E36 328i Coupé

Show je BMW E36. Plaats hier je fotoshoots, projecten en updates.
Gebruikersavatar
BMWf20 2.0d
Berichten: 1341
Lid geworden op: 07 feb 2015, 21:23

Re: Jan - E36 328i Coupé

Bericht door BMWf20 2.0d » 02 mei 2017, 21:02

Jan_e46 schreef:Op internet las ik dat deze vaak allang 'half stuk' zijn na +- 20 jaar.
Je moet niet alles geloven wat ze op het WWW zeggen, ook uitgaan van eigen waarneming.
Mijn schokkers en veren zijn even oud, en nog prima.

E.e.a. houd natuurlijk ook verband met de omgeving waar gereden wordt, elke dag veel drempels is uiteraard meer slijtage, lange polderwegen zijn een stuk vriendelijker voor je auto..... ;)

Yor
Berichten: 929
Lid geworden op: 23 apr 2017, 21:49

Re: Jan - E36 328i Coupé

Bericht door Yor » 02 mei 2017, 21:07

Inderdaad. Inspecteer je schokbrekers even door op de veertorens onder de motorkap met al je gewicht
Te drukken. Veert het strak omhoog? Dan zit er nog wat leven in. Dijnst het na? Dan zijn ze minder of defect.

Ik zeg dit uit ervaring. Maar vergeet niet.... ook ik zeg dit op internet :p

Jan_e46
Berichten: 64
Lid geworden op: 25 jul 2016, 13:45

Re: Jan - E36 328i Coupé

Bericht door Jan_e46 » 03 mei 2017, 14:23

Yor schreef:Inderdaad. Inspecteer je schokbrekers even door op de veertorens onder de motorkap met al je gewicht
Te drukken. Veert het strak omhoog? Dan zit er nog wat leven in. Dijnst het na? Dan zijn ze minder of defect.

Ik zeg dit uit ervaring. Maar vergeet niet.... ook ik zeg dit op internet :p
Bedankt voor je (en jullie) reacties :duimen:

Iemand in Zuid-Holland (omgeving dordrecht/rotterdam) die met de Bilstein B12 set rijdt? Ik las ergens de tip om nieuwe B12 via de duitse ebay te scoren. Scheeld een hoop geld zeg, hier staan ze voor zo'n €600,- inclusief verzending http://www.ebay.nl/itm/EIBACH-BILSTEIN- ... 1624751967. Dit is de kit met eibach Pro veren. Wie heeft weleens gereden met zowel de Pro als de Sportline Eibach veren? Zijn de sportline veren echt zo hard en niet prettig voor daily driving? Ik vind de extra verlaging wel mooi eigenlijk :P
Ik vind €600 voor verbeterde wegligging best te betalen (in NL kost B12 ruim 2x zoveel).



Als ik nu +- 120 rijdt en over een hobbel op de snelweg rij, heb ik echt het gevoel dat ik even vlieg en geen controle heb. DIt is best wel eng natuurlijk :X
Of kan dit ook aan wat anders liggen als mn onderstel?

Edit: Ik lees dat eibach pro 30mm verlaagd. Standaard m-sport is zo'n 15/20 mm als ik me niet vergis. Hij komt dus ongeveer een centimeter lager te liggen hè?

Jan_e46
Berichten: 64
Lid geworden op: 25 jul 2016, 13:45

Re: Jan - E36 328i Coupé

Bericht door Jan_e46 » 09 mei 2017, 16:22

Zoals ik misschien al eerder verteld heb, moet mijn auto rond juni/juli een beurt hebben.
Ik weet niet precies de onderhoudshistorie van mijn auto, dus ik ga gewoon beginnen met een grote beurt (inspectie ii dus)

Wat ik nodig denk te hebben
Afbeelding
Ik hoorde via via dat wat ATF bijmengen in je motorolie de motor reinigt.
Dus hup, litertje atf erin, +- half uurtje rijden en dan de motorolie verversen.

De vloeistofpomp is gereedschap wat handig kan zijn, zoiets dus: Afbeelding

Ik heb de filmpjes van BavAuto op youtube bekeken m.b.t. de inspecties van BMW. Dit wordt mijn eerste eigen inspectie die ik ga doen, dus ik heb voor mezelf een lijstje met werkzaamheden gemaakt. Kan iemand van jullie dit even nalopen? :D

Interieurfilter vervangen
Remvloeistof moet geel zijn
Motorolie vervangen + filter
Stuurbekrachtigingsvloeistof vervangen + filter
Luchtfilter vervangen
6x bougies vervangen door NGK BKR6E

Daarnaast uiteraard de visuele inspectie onder de auto en controleren op lekkages etc.
Heb ik nu alles kwa vloeistof/onderdelen wat vervangen moet worden bij een Inspectie 2? Ik wil het graag volledig doen.

:driving: :driving:

Yor
Berichten: 929
Lid geworden op: 23 apr 2017, 21:49

Re: Jan - E36 328i Coupé

Bericht door Yor » 09 mei 2017, 17:02

Voor het mooie kun je ook de bakolie doen. Dat is dezelfde vloeistof als de stuurbekrachtiging :duim: kijk even op oliehandel.nl bij de kentenken check voor welk type atf.

Deze motor heeft 10.5 liter koelvloeistof trouwens ik zie dat je 5 liter gaat bestellen?
Een luchtfilter is ook best fijn.

Tip: die dexron atf is bij oliehandel.nl veel goedkoper per liter. Als je toch voor
De stuurbekrachtiging iets haalt neem dan 2 liter. Je krijgt niet alles uit je stuurhuis
En je bak neemt 1.1 liter.

Voor de rest een net lijstje. Misschien ook even je remmen bekijken?

Gebruikersavatar
BMWf20 2.0d
Berichten: 1341
Lid geworden op: 07 feb 2015, 21:23

Re: Jan - E36 328i Coupé

Bericht door BMWf20 2.0d » 09 mei 2017, 17:15

Ik zou de remolie sowieso meteen mee (laten) vervangen, ook al ziet ie geel (wat is geel), je weet nooit hoe oud het spul is, het zijn wel je remmen hé.

Zoals Yor al aangeeft zou ik ook ff naar je remmen kijken, blokken, schijven, komen je klauwen goed terug, gewoon visuele inspectie.
Wat ook vaak vergeten wordt zijn de remslangen, bollingen of droogtescheuren is vervangen.

Jan_e46
Berichten: 64
Lid geworden op: 25 jul 2016, 13:45

Re: Jan - E36 328i Coupé

Bericht door Jan_e46 » 09 mei 2017, 20:25

Bedankt voor jullie reacties heren!
Yor schreef:Voor het mooie kun je ook de bakolie doen. Dat is dezelfde vloeistof als de stuurbekrachtiging :duim: kijk even op oliehandel.nl bij de kentenken check voor welk type atf.

Deze motor heeft 10.5 liter koelvloeistof trouwens ik zie dat je 5 liter gaat bestellen?
Een luchtfilter is ook best fijn.

Tip: die dexron atf is bij oliehandel.nl veel goedkoper per liter. Als je toch voor
De stuurbekrachtiging iets haalt neem dan 2 liter. Je krijgt niet alles uit je stuurhuis
En je bak neemt 1.1 liter.

Voor de rest een net lijstje. Misschien ook even je remmen bekijken?
Goed dat je het zegt, beetje vervelend als ik meer dan de helft te weinig koelvloeistof heb :gek:
Ik zal ook gelijk de versnellingsbakolie verversen :duim:
Het scheelt nog best veel bij oliehandel, super!
BMWf20 2.0d schreef:Ik zou de remolie sowieso meteen mee (laten) vervangen, ook al ziet ie geel (wat is geel), je weet nooit hoe oud het spul is, het zijn wel je remmen hé.

Zoals Yor al aangeeft zou ik ook ff naar je remmen kijken, blokken, schijven, komen je klauwen goed terug, gewoon visuele inspectie.
Wat ook vaak vergeten wordt zijn de remslangen, bollingen of droogtescheuren is vervangen.
Scherp, remolie ook bijna niks dus dan kan ik dat net zo goed gelijk meepakken ja.

Als ik de versnellingsbak en remolie ook mee pak. Heb ik alleen nog de diff-olie niet gehad en voor de rest alle vloeistoffen?

Yor
Berichten: 929
Lid geworden op: 23 apr 2017, 21:49

Re: Jan - E36 328i Coupé

Bericht door Yor » 10 mei 2017, 06:56

Afgezien van het diff heb je alles gehad ja.

Verder zijn de filmpjes van bav auto heel duidelijk en lijdend
Voor het onderhoud. O.a de kvs flush die zij beschrijven in dat filmpje.

Voor het mooie kun je nog langs de dealer rijden of online bestellen voor een aluminium
Ring voor het blok aftappunt van het koelwater.

Jan_e46
Berichten: 64
Lid geworden op: 25 jul 2016, 13:45

Re: Jan - E36 328i Coupé

Bericht door Jan_e46 » 10 mei 2017, 12:53

Is het wijs om de diff olie ook te vervangen, of maakt dat echt geen verschil?
Yor schreef:Afgezien van het diff heb je alles gehad ja.

Verder zijn de filmpjes van bav auto heel duidelijk en lijdend
Voor het onderhoud. O.a de kvs flush die zij beschrijven in dat filmpje.

Voor het mooie kun je nog langs de dealer rijden of online bestellen voor een aluminium
Ring voor het blok aftappunt van het koelwater.
Wat bedoel je precies?

Gebruikersavatar
Dutchie
Berichten: 3481
Lid geworden op: 15 feb 2012, 18:05
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jan - E36 328i Coupé

Bericht door Dutchie » 10 mei 2017, 15:51

Diff olie gaat ook geen leven lang mee, dus die zou ik er meteen bij pakken :duim:
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact

Yor
Berichten: 929
Lid geworden op: 23 apr 2017, 21:49

Re: Jan - E36 328i Coupé

Bericht door Yor » 10 mei 2017, 17:34

Jan_e46 schreef:Is het wijs om de diff olie ook te vervangen, of maakt dat echt geen verschil?
Yor schreef:Afgezien van het diff heb je alles gehad ja.

Verder zijn de filmpjes van bav auto heel duidelijk en lijdend
Voor het onderhoud. O.a de kvs flush die zij beschrijven in dat filmpje.

Voor het mooie kun je nog langs de dealer rijden of online bestellen voor een aluminium
Ring voor het blok aftappunt van het koelwater.
Wat bedoel je precies?
Afbeelding

Aan de zijkant zit een bout met een ring om de koelvloeistof af te tappen.
Ik heb 'm meevervangen mocht de oude gaan lekken.

Nummertje 5 op de tekening

05
Afdichtring
07119963200
A14X18-AL

Gebruikersavatar
lj328
Berichten: 1134
Lid geworden op: 16 jan 2010, 17:16

Re: Jan - E36 328i Coupé

Bericht door lj328 » 10 mei 2017, 20:12

Goede plannen wat betreft het onderhoud :duimen:

Volgens mij heb ik de laatste keer iets van 10 of 12 liter Castrol 5W30 gekocht bij oliewereld.nl in 5liter en 1 liter verpakkingen voor 75,- euro.
Verder zou ik voor een luchtfilter en K&N inlegfilter er in leggen, deze kun je gewoon 2 x per jaar schoonmaken.
De slangen/leidingen voor de stuur bekrachtiging kunnen wel eens erg vast zitten door veroudering. Misschien gelijk mee vervangen?
BMW 323i 1998 _____ Estoril blau
BMW 316i Compact 1997 Calypsorot

Jan_e46
Berichten: 64
Lid geworden op: 25 jul 2016, 13:45

Re: Jan - E36 328i Coupé

Bericht door Jan_e46 » 28 mei 2017, 13:37

Na een 'lange tijd' niet actief te zijn geweest, heb ik weer de tijd gevonden om hier weer rond te neuzen :gekdoen:
Het onderhoud heb ik nog niet gedaan, maar ik heb wel een mooi lijstje inmiddels. Ik heb het nogal druk met school en werk, dus dat komt wel over een paar weekjes :)

Is het normaal dat je stuur meedraait als je met 1 wiel door een kuil rijdt of over een hobbeltje? Als mijn wiel omhoog gaat, begint mijn stuur dus te draaien. In andere auto's heb ik dit eigenlijk nooit gemerkt, dus ik weet niet of dat slecht is.

Stel me gerust of zet me aan het werk! 8)

Yor
Berichten: 929
Lid geworden op: 23 apr 2017, 21:49

Re: Jan - E36 328i Coupé

Bericht door Yor » 28 mei 2017, 15:33

Ja dat heb ik ook al eens gemerkt. Zeker met zo'n zware motor in de voorkant.

Volgens mij heb je te maken met bump steer. De geometrie moet ergens compenseren en zal de minste weerstand opzoeken.

Gebruikersavatar
Dutchie
Berichten: 3481
Lid geworden op: 15 feb 2012, 18:05
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jan - E36 328i Coupé

Bericht door Dutchie » 09 jun 2017, 11:10

Dat is wel BMW eigen inderdaad, waarschijnlijk heeft dit te maken met de hydrolagers van de draagarm, zeker als deze versleten zijn kan ie dat heel erg gaan doen.
320i E46 Sedan | Stanced Daily
318Ti E36 Compact | RingPact
320Ti E36 Compact | DriftPact

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Showroom”