Van 316i naar 328iA - The Coolerooney Way

Show je BMW E36. Plaats hier je fotoshoots, projecten en updates.
Gebruikersavatar
LtCoolerooney
Berichten: 234
Lid geworden op: 16 dec 2016, 19:27

Re: LT's 316i Coupé Mauritiusblau-metallic

Bericht door LtCoolerooney » 04 jul 2017, 14:29

BMWf20 2.0d schreef:Zal wederom opknappen, je kunt ze toch ook ff bijspuiten als het je erg stoort??
Die acrylverf van de Action is in 10 min. droog...... :ja:
Zien er nu netjes uit. Wachten op de klemmetjes en dan hup erin.



Het was mijn bedoeling om 1 grote post te maken van het werk, maar op deze manier kan ik makkelijker bijhouden wat ik welke dag heb gedaan en houd ik overzicht voor mezelf.

Gister namelijk de skirt met schroefjes erin van de auto gehaald. Wist dat er roest achter zou zitten, maar toen ik dit zag schrok ik toch best wel.
Afbeelding
Fking Murphy's Law man. Was er meteen goed chagrijnig van dat dit zo slecht is onderhouden.

Vandaag was dus het plan om te beginnen met het schuren van het roest en aanbrengen van de Fertan roestomvormer. Ff een rolletje schuurpapier gehaald
Afbeelding
En beginnen maar.

Maar dan gebeurt er iets waar je al helemaal niet op zat te wachten. Ik wist dat mijn oplossing met de Fertan en de skirt er weer op kitten tijdelijk zo zijn, aangezien er eigenlijk wel een nieuwe dorpel op gelast moet worden, maar om de hele zijkant te doen is niet heel leuk voor de portemonnee. Moet even een tijdje tot mijn eerste salaris van het nieuwe werk wachten. Maar als dan opeens bijna de hele onderkant van de voorste fender doorscheurt aan de onderkant:
Afbeelding
Ja kutzooi. Toch maar laten lassen dan. In Arnhem ff een spoedafspraak gemaakt om iig dat gedeelte te lassen - de rest zit iig geen gaten in om voorlopig nog mee door te kunnen.

Afspraak om 5 uur gepland, tja dan heb je nog wat uurtjes om te wachten als het net 1200 uur is. Dan maar beginnen met roest schuren op de plekken waar ik wel kan werken.
De voorkant vrij rustig aan gedaan, gedeelte erachter wel wat meer progressie kunnen maken
Afbeelding
Stukje van de wielkast ook meteen meegenomen (nog steeds zat werk aan) en om 1500 uur maar gestopt. Zweette me kapot in die volle zon en had al niet veel energie om mee te beginnen.

Om toch maar ff gedaan te hebben, nieuwe ruitenwisservloeistof tank erin gehangen, en de kabeltjes naar de motor ff afgetapet(?) met isolatietape. Vond het er niet heel veilig uitzien zoals op het rechter kabeltje nog te zien is (k*t foto):
Afbeelding
Sproeiertjes werken nou wel beter, komen verder op de ruit dan alleen onderaan en heel af en toe gaat er zelfs een straaltje langs de auto. Achja, als het maar doet wat t moet doen wanneer het nodig is.

Nog ff snel de Inspection Light Reset DIY opgezocht en die uitgevoerd, et voila
Afbeelding

Zo, nu maar wachten tot de fender gelast is en dan hopelijk morgen verder met het schuren etc.

Yor
Berichten: 929
Lid geworden op: 23 apr 2017, 21:49

Re: LT's 316i Coupé Mauritiusblau-metallic

Bericht door Yor » 04 jul 2017, 18:07

Zo dat is goed zuurzeg. Misschien een donor vinden om wat stukken uit te slijpen?

Gebruikersavatar
LtCoolerooney
Berichten: 234
Lid geworden op: 16 dec 2016, 19:27

Re: LT's 316i Coupé Mauritiusblau-metallic

Bericht door LtCoolerooney » 04 jul 2017, 18:11

Ben op zoek naar een fender om idd een stuk uit te slijpen en die erop te lassen. Kan wel gewoon een metalen plaat doen, maar dan komt de vorm niet overeen. Staat er 1 op marktplaats voor 30 euro, kreeg ze vandaag niet te pakken, dus morgen ff nog een keer bellen en die hopelijk meteen ophalen. Dan weer door naar de lasser.

Gebruikersavatar
BMWf20 2.0d
Berichten: 1341
Lid geworden op: 07 feb 2015, 21:23

Re: LT's 316i Coupé Mauritiusblau-metallic

Bericht door BMWf20 2.0d » 04 jul 2017, 19:12

Tjeezus man, dit zuigt!

Haal in vredesnaam ook ff je plastic kappen los uit je spatborden, dat zijn vuilpakkers.
In de ruimte hierachter, precies waar jij roest hebt hoopt zich vuil op, en dat vreet je spatbord weg, ik was er godzijdank op tijd bij.

Je kunt er ook in zijn geheel een ander Montrealblau spatbord opzetten, tis allemaal geschroefd.
Ben je meteen van de roest in je spatbordrand af.
Voor nu ff vastzetten met wat kunststof/metaal strippen en zelftappers.

Of je gaat voor het stuk er voorlopig aanlassen, en later je hele spatbord vervangen, kan ook.
Is het trouwens geen Montrealblauwe, die op MP??

Hoe heb je dat lampje gedoofd gekregen, licht bij mij sinds een week nu ineens ook op..... :bang:

Yor
Berichten: 929
Lid geworden op: 23 apr 2017, 21:49

Re: LT's 316i Coupé Mauritiusblau-metallic

Bericht door Yor » 04 jul 2017, 21:30

Inderdaad. Beter gewoon een nieuw spatbord er op. De rest zou ik met onderstaand apparaat flink bewerken en mooi afwerken met een epoxy. Zorg in ieder geval dat alle roest weg is. Fertan doet de rest.

Spatbord beschermer er uit en alle modder bladeren etc weghalen. Het spul moet goed kunnen doorstromen als er water door komt. Ik heb de holle ruimtes goed vol geblazen met ml tectiel. Wat mij betreft topspul voor roest preventie.

Afbeelding

Gebruikersavatar
LtCoolerooney
Berichten: 234
Lid geworden op: 16 dec 2016, 19:27

Re: LT's 316i Coupé Mauritiusblau-metallic

Bericht door LtCoolerooney » 04 jul 2017, 23:25

Ga zoals ik zei ff tijdelijk oplossen. Een montrealblau spatbord kan ik erop zetten ja, beetje jammer dat de rest mauritiusblau-metallic is, staat zelfs nog in de titel :p En als ik t goed heb is die kleur alleen in 1994 toegepast, dus in die kleur een spatbord vinden...
En ja die modderkuipen wou ik ook al s loshalen, maarja dit is ook wel overdreven erg

Voor dat lampje, zoek ff "bmw e36 inspection light reset diy" op. Komt er op neer dat je aansluiting 19 en 7, van die stekker die ze ook gebruiken om foutmeldingen te zoeken, moet verbinden. Sleutel omdraaien zodat je contact heb voor 10s, tot 10 tellen en dan de verbinding eruit halen. Dan zul je zien dat de groene balkjes weer aan staan ipv de gele/rode.

@Yor - is dat een staalborstel voor op een slijptol? Of hoe moet ik t zien?

Yor
Berichten: 929
Lid geworden op: 23 apr 2017, 21:49

Re: LT's 316i Coupé Mauritiusblau-metallic

Bericht door Yor » 05 jul 2017, 12:11

Borstelkop inderdaad. Als je die van koper haalt (goudkleurige) dan ga je niet door het bestaande metaal heen. Alleen door de roest. Dan haal je al het oppervlakkige roest weg.

Gebruikersavatar
LtCoolerooney
Berichten: 234
Lid geworden op: 16 dec 2016, 19:27

Re: LT's 316i Coupé Mauritiusblau-metallic

Bericht door LtCoolerooney » 05 jul 2017, 13:30

hmm, ga de buurman maar even vragen of hij zoiets heeft. moet voorlopig echt ff rustig aan doen met geld. Maar met de hand schuren is niet goed genoeg? de kleine resten roest zou weer stevig moeten worden door de Fertan toch?

Anyhow, vandaag dus maar even deze opgehaald
Afbeelding
Amber knipperlicht eraf gehaald. Misschien dat ik daar iemand nog blij mee kan maken. Hier toevallig iemand die m wilt?
Afbeelding
Niet 100% netjes, maar schroefje zit er iig bij (ff tape eromheen zodat deze niet kwijt raakt)

Voorbereidingen voor het lassen:
Afbeelding
Afbeelding

Stukkie eraf, en stukkie eraan:
Afbeelding

Resultaat:
Afbeelding

Rotte plek onder de auto ook nog even dicht laten kwakken:
Afbeelding

Is deze oplossing ideaal? Nee. Maar zo komen we iig de winter door, om het ff kortaf te zeggen. Andere zorgen zijn voor later.

Yor
Berichten: 929
Lid geworden op: 23 apr 2017, 21:49

Re: LT's 316i Coupé Mauritiusblau-metallic

Bericht door Yor » 05 jul 2017, 17:14

Met korrel 80 kom je er ook wel ;) duurt alleen wat langer. Je wordt er wel sterk van :p

Gebruikersavatar
BMWf20 2.0d
Berichten: 1341
Lid geworden op: 07 feb 2015, 21:23

Re: LT's 316i Coupé Mauritiusblau-metallic

Bericht door BMWf20 2.0d » 05 jul 2017, 17:43

LtCoolerooney schreef:Ga zoals ik zei ff tijdelijk oplossen. Een montrealblau spatbord kan ik erop zetten ja, beetje jammer dat de rest mauritiusblau-metallic is, staat zelfs nog in de titel :p
En ja die modderkuipen wou ik ook al s loshalen, maarja dit is ook wel overdreven erg
Foutje, had ook ff naar plaatwerk gezocht, vond veel Montrealblauw, is blijven hangen, sorry hoor....... Afbeelding

Gebruikersavatar
LtCoolerooney
Berichten: 234
Lid geworden op: 16 dec 2016, 19:27

Re: LT's 316i Coupé Mauritiusblau-metallic

Bericht door LtCoolerooney » 05 jul 2017, 18:21

nouja, sterk worden is nooit een probleem op zich hah. gaan we dat gewoon proberen

hah Sander, geen probleem. Montrealblau komt ook heel veel voor idd. Maar Mauritiusblau blijft superieur *kijkt denegerend naar Kevin en Michel* :devil:

Gebruikersavatar
LtCoolerooney
Berichten: 234
Lid geworden op: 16 dec 2016, 19:27

Re: LT's 316i Coupé Mauritiusblau-metallic

Bericht door LtCoolerooney » 06 jul 2017, 21:27

Zo. Weer lekker bezig geweest gisteravond en vandaag. Laten we beginnen met de sideskirts.

Wat ik heb geleerd is dat met schuren het niet altijd lukt om meteen tot het blanke metaal te komen. Even later terugkomen en/of met nieuw stukje schuurpapier helpt hiermee.
Zo ga je van plekken als dit:
Afbeelding

Naar dit:
Afbeelding

Dan begin je aan de skirt zelf, wat niet van metaal is, en je je afvraagt of je plekken als deze wel met Fertan weg kan krijgen (Fertan zelf geeft aan dat het gaat werken als het in contact komt met roest en metaal nl.).
Afbeelding

Ach, we proberen het gewoon. Hier lijkt het alsof het iig meer aan het geschuurde deel hecht en de rest vanaf druipt
Afbeelding

Nu minimaal 24 uur zijn werk laten doen (als dat lukt want het begint natuurlijk net te regenen).


In de tussen tijd ook bezig geweest met de nieren. Het plan was om de 2e set nieren die ik van Schmiedmann heb gekregen goud te dippen en die dus op de auto te plaatsen. Moesten ze wel eerst schoongemaakt worden:
Afbeelding
Je ziet, ze zijn niet in hele goede staat, en daarom gebeurde ook dit:
Afbeelding

Tja, dan toch maar mijn eigen gebruiken. Eerst met een sopje schoongemaakt, vervolgens nog een keer maar dan met remmenreiniger.
Afbeelding

De 3 lagen (mat) zwart er overheen. Ziet er best strak uit, snap wel dat heel veel mensen graag matzwarte nieren op hun auto plaatsen.
Afbeelding

Met het goud spuiten zag ik ineens een scheurtje zitten, maar lijkt erop dat dit niet te erg is.
Afbeelding

En dan heb je het resultaat:
Afbeelding
Afbeelding

Kleur vergelijken met de velgen (die beetje vies zijn :fu: )
Afbeelding
Had graag een 3e laagje goud willen spuiten, maar de spuitbussen waren leeg. Was al blij dat ik iig 2 goede lagen heb kunnen spuiten.

En tadaaaaa. iPhone SE is blijkbaar bar slecht in het maken van foto's met weinig licht - you get the gist of it.
Afbeelding
Afbeelding

Als je het beter wil zien moet je maar naar de BMWNationNL (in combinatie met BMW 1-serie club NL) komen op 16 juli :tong:

Gebruikersavatar
LtCoolerooney
Berichten: 234
Lid geworden op: 16 dec 2016, 19:27

Re: LT's 316i Coupé Mauritiusblau-metallic

Bericht door LtCoolerooney » 08 jul 2017, 20:54

Even een snelle update over de skirts. Ivm werk verder nog geen tijd gehad, maar de Fertan heeft volgens mij goed zn werk gedaan. Ik zie geen roestkleur meer iig:
Afbeelding
Afbeelding

iPhone wilde niet focussen op wat ik nou precies in beeld wou brengen, dus de foto's zijn weer zo vaag als wat. Maar wat roestkleur was, is nu zwart. Ff wat lak bestellen, spuiten en kitten voor de meet van volgende week zondag. That'll be 1 side done <:

Gebruikersavatar
S te fan
Berichten: 201
Lid geworden op: 17 apr 2017, 20:52
Locatie: Brabants lutjebroek

Re: LT's 316i Coupé Mauritiusblau-metallic

Bericht door S te fan » 10 jul 2017, 08:28

Ja das lekker balen, zal nog wel net binnen het limiet gezeten hebben van apk goedkeuring, tkost wat maar je kan er wel weer mee vooruit
I want you to know that someone cares, not me but someone does.

e39 520i sedan
E36 318i 1994 verkocht
E36 316i edition verkocht

Gebruikersavatar
LtCoolerooney
Berichten: 234
Lid geworden op: 16 dec 2016, 19:27

Re: LT's 316i Coupé Mauritiusblau-metallic

Bericht door LtCoolerooney » 10 jul 2017, 19:15

was zeker geen leuke vondst nee. vandaag wel de dorpel voor de laatste keer geschuurd, bespoten met Fertan en nu maar wachten. en hopen dat de bui van zonet niet de Fertan te veel verdunt heeft -_-

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Showroom”