323i Cabrio, US Spec

Show je BMW E36. Plaats hier je fotoshoots, projecten en updates.
Gebruikersavatar
Ramon 325 Vanos
Berichten: 2277
Lid geworden op: 04 jul 2011, 18:59
Locatie: Sint Joost

Re: 323i Cabrio, US Spec

Bericht door Ramon 325 Vanos » 11 mar 2013, 17:32

Ja dat die veer is gebroken is wel minder.
Die van mij heeft dat probleem ook al gehad
Scheelt dat je die wel makkelijk kan vervangen. :)

Gebruikersavatar
deepbass909
Berichten: 212
Lid geworden op: 14 aug 2011, 20:44
Locatie: Alphen a/d Rijn

Re: 323i Cabrio, US Spec

Bericht door deepbass909 » 11 mar 2013, 19:20

Dcreator schreef:Misschien zou je er onderand aan moeten denken om het om te bouwen naar dubbele pijp? gewoon voor het gemak van de beter te verkrijgen onderdelen? :)
Die ombouw is op zich geen probleem (alles past 1:1), alleen zit ik met de lambda's voor en achter de kats. Ik weet niet of het goed gaat als deze de gassen van maar 3 cilinders meten, ipv alle 6 (wat ze nu doen).

Bij de 328i zitten de lambda's direct op de uitlaatspruitstukken en per 3 cilinders, terwijl ik maar 1 lambda voor alle 6 heb en bovendien een controle lambda achter de kat (die de EU-E36-modellen sowieso niet hebben).
Work in progress
Complete restauratie van de E36 323i cabrio

Gebruikersavatar
deepbass909
Berichten: 212
Lid geworden op: 14 aug 2011, 20:44
Locatie: Alphen a/d Rijn

Re: 323i Cabrio, US Spec

Bericht door deepbass909 » 05 sep 2014, 12:16

Inmiddels al weer ruim een jaar verder en er is het nodige aan de auto gebeurd.

Ik heb onlangs een kapotte kruiskoppeling gehad en er zit sinds afgelopen dinsdag een ander cardan onder de auto om die reden. Dat de oude kapot was, was wel duidelijk na demontage:


Ook de originele antenne was afgebroken, dus eindelijk een goede reden om een automatische antenne in te bouwen:


En net als zo velen voor mij, kreeg ik ook te maken met een uitvallende tellerbak. Onder het rijden vielen alle wijzers regelmatig uit. Snelheid was op te vangen met GPS, maar brandstof was toch wel een uitdaging, vooral ook omdat de dagteller ook uitviel. Via de sloop een andere tellerbak gevonden van een andere Amerikaanse E36 (toch wel een wens, vanwege de mijlen-indicatie op de dagteller) en daarvan de printplaat overgezet en nu heb ik weer een volledig functionele tellerbak. Alleen omdat deze wat problemen heeft met de dagteller (één cijfer mist regelmatig segmenten), ben ik nog bezig om m'n originele printplaat te herstellen. Hopelijk kan ik de bron van het uitvallen achterhalen.

Maar nog genoeg op de to-do lijst.
Mijn stuurbekrachtiging zweet overmatig, de warmtewisselaar van de olie is verbogen en lekt waarschijnlijk. Verder zitten er her en der wat kleine lekjes. De versnellingsbak is nat, de pakking van het carter lijkt wat te zweten.
De versnellingsbak is waarschijnlijk al opgelost, afgelopen dinsdag zag ik dat de olie bij de schakelaar van de achteruitrijlichten vandaan komt. Deze schakelaar bleek niet strak genoeg aangedraaid te zitten en is nagetrokken.
Het zweten van de motor hoop ik grotendeels opgelost te hebben door 10W40 olie te gaan gebruiken, ipv 5W30 wat er de laatste 3 jaar in gegaan is.
Verder zweet één van de keerringen van m'n diff. Die gaat er dus ook nog aan geloven (samen met de andere kant), dan kan daar ook gelijk verse olie in.
Work in progress
Complete restauratie van de E36 323i cabrio

Gebruikersavatar
deepbass909
Berichten: 212
Lid geworden op: 14 aug 2011, 20:44
Locatie: Alphen a/d Rijn

Re: 323i Cabrio, US Spec

Bericht door deepbass909 » 05 nov 2019, 14:10

Na lang hier geen updates te hebben geplaatst, ben ik weer terug :P

De cabrio rijdt nog steeds, tenminste, nog wel. Binnenkort gaat hij namelijk voor langere tijd geschorst worden voor groot onderhouden/restauratie.

Sinds de laatste update in 2014 heb ik 130.000km gereden met de cabrio zonder echt noemenswaardige problemen, maar nu begint de leeftijd en kilometerstand toch wel z'n tol te eisen. Er staat inmiddels 420.000km op de klok namelijk.

Niet dat dit op het eerste gezicht te zien is:
Afbeelding

maar op alle standaard plekken begint er roest te ontstaan (wielkastranden, kofferbakrand, krikpunten), daarnaast is het plaatwerk rond het kofferbakslot aan het scheuren, de softtop langzaam uit elkaar aan het vallen en begint de bestuurdersstoel slijtage te vertonen (ja, begint, het originele kunstleder is op een paar kleine plekjes na nog helemaal intact).
Ook de motor heeft z'n ouderdomskwaaltjes inmiddels. Olieverbruik is toegenomen, Vanos lijkt niet altijd even lekker meer te werken (die is nog helemaal origineel overigens) en af en toe start hij op 5 in plaats van 6 cilinders. Daarnaast heeft één cilinder minder compressie dan de rest.

De rubbers van de achteras zijn ook slap en de koppeling (ook nog steeds de originele) loopt ook op z'n eind.

Maar in alle eerlijkheid is het vooral de roest die maakt dat ik alles nu groot ga aanpakken.

Dus afgelopen vrijdag op pad geweest om het één en ander voor te gaan bereiden (bij verschillende restaurateurs langs voor offertes voor laten spuiten) en "even" op bezoek bij een leuk bedrijf:
Afbeelding

De motor blijkt op het moment zelfs nog sterker te zijn dan verwacht:
Afbeelding
184pk uit een blok dat officieel 170pk hoort te leveren, ik mag niet klagen!

Ondertussen ook al de nodige nieuwe onderdelen (die zeldzaam aan het worden zijn) aan het verzamelen:
AfbeeldingAfbeelding

De planning voor de komende jaren is om op m'n gemak de cabrio te gaan ontmantelen tot een rollend chassis, deze bij de restaurateur te brengen voor roestherstel en spuiten, ondertussen motor en interieur aanpakken en daarna weer rustig opbouwen. Als alles meezit, zal dit zo'n 3 jaar gaan kosten en moet het resultaat zijn dat hij alle steenslag, krassen en roest kwijt is, technisch weer helemaal fris is en een nieuw dak heeft, zodat hij nog minimaal 25 jaar verder kan.

Update:
En nu ook nog bewegend beeld van de rollenbanktest:
Work in progress
Complete restauratie van de E36 323i cabrio

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Showroom”