BMW 645CI Geratel Kleppen en Rook Bij Stationair

Voor alle technische vragen over de BMW 6 Serie
Breyton645
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 dec 2011, 23:39

BMW 645CI Geratel Kleppen en Rook Bij Stationair

Bericht door Breyton645 » 09 dec 2011, 23:51

Ik ben sinds 3 maanden trotse eigenaar van een BMW 645CI Cabrio. Echter zit ik momenteel met een probleem.
bij het stationair draaien van de motor hoor ik een (soort van ) geratel onder de kleppen deksel. Dit gebeurt bij ongeveer 400-600 RPM. Als ik de auto rond de 1000 rpm laat draaien en tijdens het rijden, hoor ik geen geratel.

En tijdens het rijden heb ik nergens last van. Maar zodra ik bij een stoplicht komt te staan waarbij ik 1 minuut of langer stil blijf en de auto netjes stationair draait rond de 600 rpm , begint er rook uit de uitlaat te komen, en zodra ik wegrijd, wordt dat een hoop rook. Ik heb niet kunnen opletten naar de kleur van het rook, maar blauw is die zeker niet, dus ik denk eerder dat het vloeistof is.

enige verband wat ik uit dit probleem kan uithalen is, dat ik misschien een lekke koppakking heb, waardoor er vloeistof bij de cilinder komt, en daardoor dat geratelachtige geluid maakt, en de rook ook hiervan afkomstig is.

heeft iemand dit eerder meegemaakt? tips zijn welkom, als ik voldoende informatie heb zal ik van de week naar een bmw specialist gaan rijden..

Alvast hartelijk bedankt!

groetjes, Kaan

Gebruikersavatar
Björn
Berichten: 505
Lid geworden op: 21 jun 2011, 22:39

Re: BMW 645CI Geratel Kleppen en Rook Bij Stationair

Bericht door Björn » 10 dec 2011, 02:50

ik zou toch maar eens na gaan of het geen olierook is? Heb je niet een hoog olieverbruik ook?

Volgens mij heb je last van een kapot carterventilatiesysteem en/of kapotte klep in je inlaatspruitstuk waardoor er olie in je uitlaatsysteem komt bij lang stationair draaien. Bij optrekken verbrandt dat direct en krijg je de rookvorming. Heb ik namelijk last van gehad. Nadat in dit systeem kleppen en membranen zijn vervangen, was de rook weg en het olieverbruik normaal (1:10.000)

Schijn een bekende V8-kwaal te zijn:

http://blog.bavauto.com/9477/bmw-n62-v8 ... 0li-x5-x6/" onclick="window.open(this.href);return false;

Breyton645
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 dec 2011, 23:39

Re: BMW 645CI Geratel Kleppen en Rook Bij Stationair

Bericht door Breyton645 » 12 dec 2011, 23:35

Het zou kunnen, ik moet bijna elke week 2 liter aan olie bijvullen. Hiermee maak ik niet meer dn 500 km. Wat heeft het gekost om dit kwaal te laten maken, heb je het bij een niversele garage of by de dealer laten maken?

Gebruikersavatar
Björn
Berichten: 505
Lid geworden op: 21 jun 2011, 22:39

Re: BMW 645CI Geratel Kleppen en Rook Bij Stationair

Bericht door Björn » 15 dec 2011, 12:28

ik heb je net een pm gestuurd :)

pluisman

Re: BMW 645CI Geratel Kleppen en Rook Bij Stationair

Bericht door pluisman » 20 dec 2011, 21:55

heb zelf ook een 645 en dit is een grote fabrikage fout van de N62 motor

klepsteelrubbers deugen voor geen meter, laat de auto maar een paar minuten stationair draaien met goed warme motor... geef dan eens goed gas, dan heb je pas de straat blauw staan!

Net zoals de carter ventilatie die stuk gaat, dit is echter een makkelijke en goedkope reparatie

Nog een zwak punt is koelvloeistof lekkage midden in het blok door een lekker rubbere ring van een centrale koelbuis, leuk grapje, voor goede reparatie kan de motor er namelijk UIT!

zoek de amerikaanse fora maar eens af, je kan voornamelijk voor de "valve stem seals" en de "coolant leak" veel lezen, ik weet er alles van want mijn 6 serie heeft alles al gehad, nu kan ik zelf veel repareren maar bij de dealer loopt dit serieus in de papieren.

Ben ondertussen wel een beetje klaar met de kwaliteit van de hedendaagse bmw's

Hendrix
Berichten: 58
Lid geworden op: 06 sep 2010, 11:45

Re: BMW 645CI Geratel Kleppen en Rook Bij Stationair

Bericht door Hendrix » 05 jan 2012, 17:44

Wordt de kwaliteit hard minder? Jammer, de prijzen niet!

Hendrix
Berichten: 58
Lid geworden op: 06 sep 2010, 11:45

Re: BMW 645CI Geratel Kleppen en Rook Bij Stationair

Bericht door Hendrix » 05 jan 2012, 17:48

Dus worden ze verhoudingsgewijs nòg duurder -_-

Bmw12345
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 aug 2015, 19:58

Re: BMW 645CI Geratel Kleppen en Rook Bij Stationair

Bericht door Bmw12345 » 14 aug 2015, 20:04

Heb het zelfde probleem gehad ik heb er 5w50 repsol carerra olie ingedaan met een busje leack lock ik heb geen blauwe rook meer met stationeer lopen en de motor loopt veel mooier

AdE39
Berichten: 1319
Lid geworden op: 14 jan 2011, 19:48

Re: BMW 645CI Geratel Kleppen en Rook Bij Stationair

Bericht door AdE39 » 29 aug 2015, 09:14

Goedemorgen beste forum leden,

Ja, Leaklock dat gaat veroudering van de rubbers tegen in de motor, waar olie langs stroomt.
De rubbers worden dan weer wat zachter, en dan sluit dit rubber weer beter af, dit is ook bij lekke olie keringen zo.
Het moet natuurlijk niet zo zijn, dat er stukjes uit het rubber is verdwenen, want dan helpt zelf dit middel niet meer.

Ik zelf heb Leak Lock al toegepast bij twee lekke krukas keringen, en sinds ik dit middel heb toegevoegd, werd de olie lekkage steeds minder tot helemaal niets meer. Daar gingen wel een paar weken overheen!
Dit bespaarde mij een dure reparatie uit bij een V6 van Audi.
De gehele distributie met snaren moesten worden vervangen, dit kost al dik € 850,00, en dit voor een lekke olie kering van slechts €10,00. Dan 2 dagen werk, om deze kering te vervangen. Het plaatwerk aan de voorzijde moest gedemonteerd worden, om deze reparatie uit te kunnen voeren.
Dus, ik dacht nooit geschoten is altijd mis.
Dit is geen reclame, die ik nu vertel.
Ik ben er ook helemaal niet bij gebaat, om reclame voor dit middel te maken, en verdien er dus ook niets mee.

Dan de centrale koelbuis midden op de motor.
Ik heb dus al beelden gezien, dat de V8 niet hoeft te worden uitgebouwd..
De oude buis word uit de motor gehaal, door deze door midden te zagen.
Vervolgens worden de zittingen goed gereinigd.
En word er een telescopische buis geplaatst met nieuwe en verbeterde rubberen afdichtingen.
Het probleem is dan natuurlijk verholpen
Wat dit systeem kost, en waar te koop, dat antwoord moet ik u schuldig blijven.
Er staan dus filmpjes hiervan op Youtube.
Misschien is het ook mogelijk om via deze filmpjes een e-mail adres te bemachtigen.

Maar dit lijkt mij echt de ideale oplossing voor dit lek van deze centrale koelbuis.

Ik wens u veel succes toe met deze reparatie, en ik denk dat het echt de moeite waard is, om uw BMW weer tip top in orde te brengen, zodat u weer heerlijk kan genieten, en cruisen met Uw BMW.

Ik wens u een heel fijn weekend toe.

Met vriendelijke groet,
Ad

Bmw e61-545i
Berichten: 43
Lid geworden op: 09 jun 2014, 21:25

Re: BMW 645CI Geratel Kleppen en Rook Bij Stationair

Bericht door Bmw e61-545i » 29 okt 2015, 22:58

Hoi,

Zelf heb ik een bmw e61 545i met een n62 motor. Met zelfde symtomen.
Ik heb de kleprubbers vervangen met speciaal gereedschap uit amerika. En alles opgelost, geen rook meer en geen olie verbruik meer. Ik kan je helpen als je wil. Het geratel moet ik naar luisteren.

Gebruikersavatar
Feraturion
Berichten: 35
Lid geworden op: 19 jul 2015, 22:45

Re: BMW 645CI Geratel Kleppen en Rook Bij Stationair

Bericht door Feraturion » 25 dec 2015, 15:20

"Bmw e61-545i" heeft mijn klepseals vervangen (en allerlei andere olie afsluitringen/pakkingen/oliesensor).
Die rookwolken uit de uitlaat zijn verleden tijd.
Ook het olieverbruik is ongelofelijk gedaalt, was eerst om de twee dagen bijvullen, na reparatie nog niet hoeven bijvullen.

Heb nog wel hier en daar nog een issue aan mijn auto maar die hebben niet met de klepseals te maken.

BrainsE30
Berichten: 15
Lid geworden op: 15 jan 2016, 20:48

Re: BMW 645CI Geratel Kleppen en Rook Bij Stationair

Bericht door BrainsE30 » 15 jan 2016, 21:03

Mannen,

Ik ben bang dat ik hetzelfde probleem heb met mijn 550i e61 touring uit 2006. Ik ga ook de carterventilatie bekijken, maar ben bang dat het de seals zijn. De motor heeft 180k gelopen.

Heb het filmpje op youtube van het amerikaanse tool gezien en zou het graag op deze manier willen oplossen.

Is er iemand op het forum die dit tool heeft en dit (tegen een vergoeding) zou willen uitlenen. Of weten jullie een BMW specialist die dit tool in huis heeft? Liefst in de omgeving Utrecht. Bij de stealert wordt het helemaal een drama en schijnt dat ze de tools moeten aanvragen...

Alvast bedankt,

Brian

Gebruikersavatar
Bart70
Berichten: 10824
Lid geworden op: 15 dec 2013, 12:36
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: BMW 645CI Geratel Kleppen en Rook Bij Stationair

Bericht door Bart70 » 17 jan 2016, 12:46

Zoals in je voorsteltopic al geschreven, neem even kontakt op met Gijsbertsen in Odijk, zit om de hoek bij je.

jomeo
Berichten: 1089
Lid geworden op: 31 dec 2007, 19:01

Re: BMW 645CI Geratel Kleppen en Rook Bij Stationair

Bericht door jomeo » 17 jan 2016, 12:57

ik had enorme olie verbruik maar absoluut geen rook, in het weekend carterventilatie vervangen. en nu maar afwachten of olie verbruik minder wordt. Geratel heb ik bij stationair draaien. E46 318i N42 blok :)
Bmw 318i 2003 facelift Automaat
Bmw 318i 1985 Type 1 Automaat

Plaats reactie

Terug naar “BMW 6 Serie (E63 / E64) Techniek”