Vraag nav vervangen bestuurdersstoel

Voor alle technische vragen over de BMW 2 Serie
PeterF45
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 sep 2021, 18:50

Vraag nav vervangen bestuurdersstoel

Bericht door PeterF45 » 19 sep 2021, 20:13

Ik heb een technische vraag over de bestuurdersstoel in mijn 218D bwjr 2016, F45.
Ivm chronische nekklachten voldoet de sportstoel niet. Nu heb ik een ASS stoel die ooit voor mij op maat is gemaakt en
deze heb ik over gezet.
Het overzetten is niet zo'n probleem maar de elektrische installatie is wat anders. Ben niet zo goed met electriek.
Ik ben bij een bedrijf voor auto-aanpassingen geweest die voor mij de stoelairbag heeft ontkoppeld. (draadje doorknippen en weerstandje er aan.)
Zelf heb ik de gordel aan de ASS stoel gemonteerd en de gordelsluiting overgezet. Ook de elektrische aansluiting tussen de gordelsluiting en de auto terug gestoken.

Nu mijn vraag:
Ik dacht dat er in de originele stoelzitting een sensor zou zitten welke signaleert dat er iemand op de stoel zit. Deze kan ik echter niet terug vinden in de stoel.
Met de ASS stoel gemonteerd krijg ik ook geen foutmeldingen. Ook gaat het alarm gewoon af als ik de gordel niet om heb. Als ik start, gordel omdoe en wegrij ook geen fouten. Als ik onderweg gordel los klik gelijk weer de bekende waarschuwing.
Voorzichtig is mijn conclusie dat ipv een sensor er simpel vastgesteld wordt dat als de auto rijdt, is er ook iemand op de bestuurderstoel aanwezig! Dus dan moet de gordel om gedaan worden. Of sla ik nu de plank mis ?

Omdat ik vermoed dat de airbags alleen werken als de gordel is omgedaan ben ik benieuwd of ik kan concluderen, ondanks er geen foutmeldingen komen, dat alles goed werkt?
Is het mogelijk dit nog uit te laten lezen? Of is dat niet nodig?
Zou vervelende verrassing zijn als e.e.a. bij ongeval toch niet helemaal lekker gaat ;-)

Bedankt voor t meedenken!

Edward
Berichten: 1614
Lid geworden op: 11 feb 2018, 13:00

Re: Vraag nav vervangen bestuurdersstoel

Bericht door Edward » 19 sep 2021, 20:25

Die sensor zit toch alleen in de passagiersstoel?

PeterF45
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 sep 2021, 18:50

Re: Vraag nav vervangen bestuurdersstoel

Bericht door PeterF45 » 20 sep 2021, 07:40

Hallo Edward.
Dank voor je reactie.
Jij zegt het, maar ik wist dat niet. Ik ging er vanuit dat deze ook in de bestuurdersstoel zat.
Voorheen een VW Caddy gehad met deze stoel en daar zat wel een sensor in.
Gr
Peter

Plaats reactie

Terug naar “BMW 2 Serie (F45 / F46) Techniek”