Giovanni's BMW F36 420i

Show je BMW F32 / F33 / F36. Plaats hier je fotoshoots, projecten en updates.
Gebruikersavatar
Giovanni-21
Berichten: 176
Lid geworden op: 08 sep 2015, 20:45
Locatie: Den Haag

Giovanni's BMW F36 420i

Bericht door Giovanni-21 » 15 apr 2024, 13:27

Na bijna 9jr / 150k km met plezier in een 325i E90 gereden te hebben was het toch wel (al een poos) tijd voor weer iets nieuws, maar wat?
Onder de spoiler wat achtergrond mbt de zoektocht. Qua model kwamen we uit op een F36.

Zoektocht / Orientatie
Spoiler: Laat zien
We wisten nog niet zeker wat het zou worden: even tijdelijk iets kleiners (Golf GTI 7.5, MB A-klasse W176 FL), een auto met hogere instap (BMW X2/X3, MB GLA,GLC), iets groters (BMW 5-serie F10 LCI / E-klasse) of gewoon in hetzelfde straatje (3/4 serie F3x, C-klasse W205, Audi A5 2nd gen).

Uiteraard was de voorkeur om wel bij BMW te blijven, maar we stonden eventueel open voor wat anders.
Sowieso zou het iets worden die al erg naar mijn smaak is, en niet al te veel aan veranderd hoeft te worden (zoals bij de E90 wel het geval was).
Minimale eisen: benzine 4-cilinder, 180pk, automaat, bouwjaar 2016+, Compleet M-pakket binnen/buiten (of vergelijkbaar bij andere merken), (Half) lederen Sportstoelen met stoelverwarming, Dakraam, Cruise control, alarm, PDC V+A, Groot navi, neerklapbare achterbank.
Nice to haves: Minimaal 3 van de volgende aanwezig: Top-audio systeem, stuur verwarming, memory seats, sfeerverlichting, head-up display, LED koplampen, flippers, standkachel, camera's, mooie velgen, getinte ramen, Kofferbak spoiler.

M'n vrouw wou het liefst iets hogers, ik juist nog niet. Vooral omdat ik denk dat als je eenmaal overstapt naar een hogere auto, de stap naar een lagere variant wat minder snel gemaakt wordt. En aangezien er nog diverse modellen zijn die ik nog wel graag zou willen rijden, probeer ik een hogere instap nog even uit te stellen.

Dus op zaterdag 25-november onderweg naar een garage in de buurt waar ze veel verschillende wagens hadden staan om puur te orienteren en alvast opties af te strepen.
Op Foto's en bij binnenkomst viel de 4-serie bij ons beiden al gelijk op. Maar na een rondje erom heen gelopen te hebben, toch besloten om eerst naar de overige auto's te kijken. Vooral omdat ik qua looks al redelijk verkocht was, maar de overige auto's ook een kans wou geven.

- GTI viel al snel af, voelden ons (vooral m'n vrouw) met 38jr wat te oud voor
- A-klasse, van binnen prima, maar wel hele kleine kofferbak, dus ook geen optie
- Overige Mercedessen met de opties/motorisering die ik wou vond ik te prijzig t.o.v. een vergelijkbaar uitgevoerde BMW.
- Een A5 / Audi viel toch wel af, gevoelsmatig meer. Misschien zie ik ze te veel om me heen.
- Een 5-serie heb ik wel eens vaker in gezeten/gereden. Zit/rijd super, maar op de een of andere manier vonden we het te ruim om ons heen.
- Een 3-serie F30 vonden we t.o.v. de 4-serie F36 toch wat "saaier" ogen, maar dit kwam denk ik ook door de aanwezige uitvoeringen.

Dus dan de 4-serie. M.b.t. de looks aan de buitenkant was er geen twijfel. Dit exemplaar was een plaatje: M-sport met Performance delen + velgen. Wellicht was het enige puntje de kleur. Leek toch wel erg op de "vorige", vooral icm de zwarte accenten.
Het interieur was ook mooi en had mijn vereiste opties plus veel van de nice-to-haves.
Op naar de proefrit. Zou de 4-cilinder 20i motor wel voldoende zijn komende van een 6-in-lijn. Maar dit viel me alleszins mee. Sterker nog, deze was (en voelde vooral) ietsje sneller. En het geluid viel me m.u.v. stationair ook wel mee. Uiteraard niet zo mooi als de 6-in-lijn, maar zeker niet beroerd.
Reed ondanks 20 inch met RFT nog redelijk comfortabel in vergelijking met de verlaagde E90.
Alleen het sturen vond ik erg licht, natuurlijk een flink verschil tussen elektronisch en hydraulisch. In de Sport stand is dit al een heel stuk beter.
Verder geen bijzonderheden gemerkt.

Inmiddels waren we al helemaal verkocht. Na even een snelle zoektocht wat er momenteel qua aanbod voor een F36 was, kwam deze er binnen het budget toch wel als beste (mooiste?) uit. Dus lang verhaal-kort, wellicht wat op emotie (maar auto rijden = emotie), gelijk spontaan maar over gegaan tot koop. Akkoord gegaan met een redelijk inruilvoorstel (zeker gezien het onderhoud/werk dat er aan zat te komen), zodat ik er maar met gemak gelijk van af was. Anderhalve week later de auto opgehaald nadat er nog een plekje op de bumper overgespoten werd. Achteraf nog een uitgebreide controle/aankoopkeuring gedaan, en de auto was prima.
Het is dus een 420i Gran Goupe uit 2018 in de kleur Mineral Grey (B39) met Leder Dakota/zwart/Akzent oyster dnkr. (LCL8) bekleding.
Voorzien van o.a. M-sport pakket en M-performance aanbouwdelen + velgen, Head-up display, stuurverwarming, Harman Kardon. Verder redelijk wat opties.
Auto heeft 141d km op de teller, is dealer onderhouden, en ik ben de 3e eigenaar. Zie voor het volledige overzicht de optielijst onder de spoiler.

Optielijst
Spoiler: Laat zien
01CA Selectie COP relevante auto's
01CB CO2 omvang
021B BMW LM-velg M dubbele spaak 441
0230 Extra pakket EU-specifiek
0248 Stuurwielverwarming
0258 Banden met noodloopeigenschappen
02PA Wielbout met slot
02TB Sport aut. transmissie
02VB Bandenspanningsweergave
02VL Variabel sportstuurwiel
0302 Alarmsysteem
0337 M Sportpakket
0403 Glasdak elektr.
0420 Verduisterde ruiten
0423 Vloermat velours
0428 Gevarendriehoek en verbandspakket
0431 Binnenspiegel, automatisch dimmend
0465 Neerklapbare achterbank
0481 Sportstoel
0493 Opbergpakket
0494 Stoelverwarming bestuurder/passagier
04AE Verschuifbare armsteun voor
04MN Al carbon donker acc.parelglans chroom
04NE Blow-By verwarmer
0508 Park Distance Control (PDC)
0521 Regensensor
0534 Automatische airco
0544 Snelheidsregeling met remfunctie
0548 Kilometersnelheidsmeter
0563 Lichtpakket
05A1 LED Mistlamp
05DA Uitschakeling airbag passagierszijde
0609 Navigatiesysteem Professional
0610 Head-Up Display
0654 DAB-ontvangermodule
0688 Harman/Kardon Surround Sound systeem
0698 Area-Code 2 voor DVD
06AC Intelligente noodoproep
06AE Teleservices
06AK Connected Drive Services
06AM Real-Time Traffi c Information
06AP Remote Services
06NW Telefonie met draadloos opladen
06WA Uitgebreid instrumentenpaneel
06WD WLAN Hotspot
0704 M sport-onderstel
0710 M leerstuurwiel
0715 M aerodynamiek-kit
0760 Hoogglans Shadow line
0775 Dakhemel antraciet
07LF Modell M Sport
0845 Akoestische gordelwaarschuwing
0868 Taal Nederlands
0886 Boorddocumentatie Nederlands
08KA Olieverversingsinterval 24 mnd/30.000 km
08R9 Koelmiddel R1234yf
08S2 Codering alarmsignaal
08S3 Autom. vergrendeling bij wegrijden
08TH Verkeersbordherkenning
09AA Bescherming buitenzijde
A090 AGM-accu 90 Ah
LEDE Leeruitrusting
M-Performance bumper lip, nieren, sideskirts, spiegel kappen, diffuser, spoiler
M-Performance 20" velgen Style 405m
Foto's:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De auto is al redelijk af, maar er is natuurlijk altijd wat te wensen. Vooral de standaard remmerij vind ik er erg karig uitzien onder de 20" velgen.
Mods/Wishlist
- Winterset | Done 12-2023 --> Style 400M
- Rem-upgrade | Planned 05-2024 --> M-Performance BBK rood
- Diverse coderingen
- Dashcam V+A
Current BMW F36 420i LCI
Previous BMW E90 325i

- Een auto is meer dan een vervoersmiddel alleen -

Terug naar “BMW 4 Serie (F32 / F33 / F36) Showroom”