Robbert E30 318I (the never-ending project)

Show je BMW E30. Plaats hier je fotoshoots, projecten en updates.
WauZ
Berichten: 8
Lid geworden op: 30 nov 2015, 15:05

Robbert E30 318I (the never-ending project)

Bericht door WauZ » 25 jan 2016, 17:11

Zoals menigeen mn bimmer al heeft kunnen bekijken in het voorsteltopic leek het me wel makkelijk om hier nog een topic te openen om de dingen te plaatsen die ik nog wil doen of al heb gedaan.

Heb sinds de apk goedkeuring van eind oktober bijna 5000 km gemaakt en tot dusver nog geen rare dingen tegengekomen (gelukkig!). Wel is er een lichte tik te horen sinds afgelopen week als ik naar links stuur maar dat zal hoogstwaarschijnlijk een moertje zijn die ik niet strak genoeg aangedraaid heb. Heb ernaar gezocht maar is best lastig zoeken in mijn eentje, moet nog even de vrouw vragen of ze mee wil helpen.

De dingen die nog aangepakt moeten worden:

XDe viscofan is niet goed.
XIets met de kachel die niet warm word.
XDe meter van de temperatuur klopt niet, blok word wel warm.
-Koppeling slipt en druklager ratelt.
XUitlaat lekt, flens moet vervangen worden.
-Deur/sier strip links en rechtsachter moeten vervangen worden.
-Andere achterbumper, deze heeft een paar gaatjes. Evt type 2 bumpers erop maken daar ben ik nog niet over uit.
-Er zit wat roestvorming onder het raam linksachter.
-Er zit een trilling in het stuur tussen de 120/140 km/u
-bij het licht rechtsachter komt er water binnen, stukje laswerk en ander rubber nodig
-De pin van het slot van de achterklep is kapot, is gelast maar moet vervangen worden.
XDe dynamo zit niet lekker, de riem piept en kraakt aan alle kanten. Als ik hem 'recht trek' is er echter niks aan de hand.


Dingen die ik graag zou willen:

-Fatsoenlijk schroefsetje eronder.
-Achter schijven
-De auto legergroen spuiten/rollen.
-Fatsoenlijke voorschermen erop(dus geen imitatie met slechte pasvorm zoals ik nu linksvoor heb).
-De velgen verder opknappen.
-Misschien shadowline trimming erop ivm matgroene kleur.
XDe subwoofers ploppen, denk dat het een radio probleem is. Deze is eens hardhandig uit de auto verwijderd en heb er sindsdien last van.


Er zal vast nog wel meer zijn, als ik me weer iets bedenk voeg ik het wel toe. Als iemand een goed idee heeft voor die koppeling vervangen hou ik me aanbevolen. Ik heb geen brug of werkplaats ter beschikking, mag alles op de grond doen.

Foto's zijn te vinden in het voorsteltopic (zie link in de eerste alinea) zodra ik wat vooruitgang heb gemaakt met de dingen die ik hier heb beschreven zal ik de foto's en of tekst en uitleg hier gaan plaatsen.


Update 03/04/2016

Nadat ik last kreeg van een te warm wordend blok heb ik besloten om de visco, thermostaat en de waterpomp te vervangen. Dit heeft tot het resultaat geleid dat het blok nu netjes warm draait en niet warmer word dan bedrijfstemperatuur. De kachel lijkt ook warm te worden nu, al denk ik dat ik hem nog wat beter af moet vullen voor het beste resultaat. Heb ergens gelezen dat de voorkant opgekrikt moet worden en dat heb ik dus nog niet gedaan.

Ook heb ik de dynamo vervangen door mijn 'oude' dynamo. Degene die erop zat was helemaal afgebroken bij de koker waar de schroef doormen zit dus het tik/piep/ratel probleem van de dynamo is nu ook verholpen.

Heb op hillbilly stijl de uitlaat maar gemaakt omdat het lekken steeds erger werd. Heb een buis in een buis over een buis gelast en toen was er nog iets met een buis en een paar inkepingen. Het zit voorlopig wel even goed wat mij betreft. Nog anderhalf jaar tot de apk keuring. Tegen die tijd zal ik er wel wat mooiers van maken.
In de tussentijd ook een nieuw ophangrubbertje geplaatst omdat de andere best ver gescheurd was

Verder is het 'probleem' met de subwoofers inmiddels ook verholpen. Heb een andere radio aangeschaft, alpine ute92bt. Had ik veel eerder moeten doen, het geluid is nu zo zuiver. Alles is tot in de puntjes in te stellen, het is een verademing ten opzichte van die oude pioneer die ik had..

Het trillende stuur is het gevolg van het feit dat ik vergeten ben om de auto uit te lijnen... Meneer (ik dus) dacht dat het wel goed zou zitten. Niet dus.. Allebei de voorbanden zijn aan de binnenkant profielloos dus dat is het eerstvolgende wat aangepakt moet worden. Nieuwe bandjes en dan gelijk ook uit laten lijnen.

Ohja, had ook het probleem dat de remcilinder linksvoor bleef hangen.. Dus die bleef continu remmen. Op een gegeven moment na een langere rit begon het ineens te piepen en stinken. Gelijk de remklauw uit elkaar gehaald en de rubbers vervangen evenals de blokjes en het lijkt nu goed te werken weer :gekdoen: zal waarschijnlijk ook wel een oorzaak kunnen zijn van het verhoogde brandstofverbruik.
Laatst gewijzigd door WauZ op 03 apr 2016, 12:00, 1 keer totaal gewijzigd.

WauZ
Berichten: 8
Lid geworden op: 30 nov 2015, 15:05

Re: Robbert E30 318I (the never-ending project)

Bericht door WauZ » 03 apr 2016, 11:56

Kleine update, weer wat dingen aangepakt en tegengekomen in de afgelopen 2 weken.

Helaasch geen foto's ervan gemaakt. Te druk voor bezig ofzo. Tekst en uitleg volstaat denk ik ook wel. Weinig boeiends aan het zien van thermostaat, waterpomp en visco..

WauZ
Berichten: 8
Lid geworden op: 30 nov 2015, 15:05

Re: Robbert E30 318I (the never-ending project)

Bericht door WauZ » 06 apr 2016, 17:38

Nadat ik 3 dagen geleden naast de andere werkzaamheden ook de bougies heb vervangen bleek de auto wat te stotteren af en toe en soms ook in te houden. het leek soms wel of hij op 3 cilinders liep.
Vandaag even wat tijd gemaakt om er naar te kijken en wat bleek, de verdelerkap en rotor waren zo goed als uitgewoond. In het midden van de verdelerkap hoort een pinnetje te zitten maar deze was dus helemaal vergaan waardoor waarschijnlijk het rotortje ook een paar 'schrammetjes' heeft opgelopen.
Gelukkig heb ik nog het een en ander liggen van het oude blok waaronder ook een verdelerkap en rotor, heb ze beide lichtjes met waterproof opgeschuurd en het loopt weer als een zonnetje. Daarbij ook gelijk de ontsteking iets terug gedraaid zodat hij wat rustiger loopt. Is baasje weer blij mee.

Ook had ik een 'dood stuk' aan het begin van het gaspedaal zitten, echter was dit makkelijk verholpen door het schroefje waar de gaskabel vastzit aan de inlaat een stukje verder te draaien. Had ik veel eerder moeten doen...

Verder nog wat moertjes en boutjes nagelopen. Het lijkt allemaal weer goed te pas. En dat met dat snertweer buiten...

Helaasch weer geen foto's, ditmaal geef ik de schuld aan het regenachtige en windige weer :+

Gebruikersavatar
Blackthunder
Berichten: 350
Lid geworden op: 06 mei 2014, 15:14

Re: Robbert E30 318I (the never-ending project)

Bericht door Blackthunder » 10 apr 2016, 14:40

Ik vind het mooi, ondanks dat je niet over een brug of garage beschikt, toch zo aan het klussen bent aan je E30! Keep up the good work!

WauZ
Berichten: 8
Lid geworden op: 30 nov 2015, 15:05

Re: Robbert E30 318I (the never-ending project)

Bericht door WauZ » 14 apr 2016, 17:12

Dankje, het is ook gewoon leuk om te doen. Beetje hobbyen aan de wagen.. Met of zonder brug, het beestje moet blijven rijden.

Vandaag weer even bezig geweest. Had in de eerste instantie de motor iets hoger gelegd dmv ringen omdat de flens van de uitlaat soms het chassis raakte bij een bepaald toerental.Deze heb ik er vandaag weer tussenuit gehaald. (de flens is de vorige X al op magisch wijzer verdwenen ;)). Gelijk weer het volgende probleem.
De fan draait tegen de plastic kap aan. Heb de kap maar even verwijderd en als ik weer eens bij paps en mams ben zal ik kijken of er verschil zit in de grootte van de fan. Heb datzelfde gehad met de poelie van de waterpomp dus vandaar deze gedachte.

Blijkt dat de krukaskeerring ook lekt.. Dacht in de eerste instantie dat de carter niet goed aangedraaid was maar vandaag toen ik met mn kop onder de auto lag zag ik dat de olie bij de onderste poelie vandaan komt.
Afbeelding
Joepie een foto (geen idee wat er mis mee is, op de telefoon zie ik niet de complete foto..)

Aankomende woensdag nieuwe voorbanden en uit laten lijnen. Krijg nu toyo banden voorop.

Heeft er toevallig iemand verstand van kleppen stellen bij een m10b18? Misschien me er mee wil helpen? Heb zelf geen voedelmeter en geen idee waar ik moet beginnen. Wil er best een eindje voor rijden mocht het nodig zijn.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E30) Showroom”