Motor houdt in in deellast, af en toe onregelmatig, lambda?

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Sander00
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 sep 2017, 15:10

Motor houdt in in deellast, af en toe onregelmatig, lambda?

Bericht door Sander00 » 17 sep 2017, 17:07

Ik heb mijn 320i Touring nu een maand, en het valt me op dat hij soms moeite heeft onder de 2000 toeren. Hakkelen en stotteren, heel irritant. Het verdwijnt boven 2000 toeren. Na wat googlen begreep ik dat in het deellast gebied de N43 motor in 'gelaagde' verbranding werkt, met een arm mengsel dus, en dat hij in dat gebied dus extra gevoelig is voor dingen als oude bougies, bobines, etc.

Ik heb met een ODB adapter en Torque Light eens naar de signalen gekeken tijdens het rijden. Wat onmiddellijk opvalt is dat lambda sensor 1 af en toe helemaal naar 0 volt valt. Het lijkt erop dat hij uitvalt. Na een seconde of tien geeft hij weer signaal, dan schommelt hij tussen zeg 0,2 en 0,9, en dan valt hij weer naar nul. Dat lijkt me niet normaal. Kan iemand bevestigen dat het lamdba 1 signaal continue > 0 moet zijn?

Het lijkt er dus op dat die sensor of misschien de connector gammel is. In de workshop manual lijkt het erop dat ik daar een speciaal stuk gereedschap voor nodig heb. Volgens mij kan je er slecht bij. Kan het ook met normaal gereedschap? Wie kan me op weg helpen? Ik heb best wat ervaring met sleutelen.

Alvast bedankt

gr

Arjan

Gebruikersavatar
Sandokan
Berichten: 216
Lid geworden op: 15 jun 2017, 09:46
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Motor houdt in in deellast, af en toe onregelmatig, lamb

Bericht door Sandokan » 14 nov 2017, 11:57

Ik heb het idee dat er niet veel mensen zijn die hier een oplossing voor weten.

Gebruikersavatar
Mr._T-Rex
Berichten: 1954
Lid geworden op: 30 sep 2009, 18:27

Re: Motor houdt in in deellast, af en toe onregelmatig, lamb

Bericht door Mr._T-Rex » 15 nov 2017, 14:16

Als je de foutcodes uitleest denk ik dat je sneller geholpen bent. Deze geven aan als een signaal van bijvoorbeeld je lambda onlogisch is. Dan kun je vanaf daar gericht zoeken. Of je er verder goed aan komt kan ik je niet mee helpen.
'05 M3 CS coupé - Showroom
'01 530i touring - daily

'02 330i M-tech II sedan - Sold
'95 328i M-tech coupé - Sold

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E90 / E91 / E92 / E93) Techniek”