Project airbox

Specifieke vragen of gewoon praten over het E46 ///M3 model
Cabrioot
Berichten: 270
Lid geworden op: 27 jun 2013, 18:40
Locatie: Huizen en omgeving

Re: Project airbox

Bericht door Cabrioot » 30 aug 2016, 19:37

Denk t niet want t enige wat ik uit je opmerking opmaak is dat wat je met buigen bedoelt genaait voelen is.
Nulla tenaci invia est via is nu verandert in Aston Martin Q is good for you

E87 130i daily
E46 M3 cabrio fun

BMW-Ron
Berichten: 169
Lid geworden op: 29 mar 2014, 23:40

Re: Project airbox

Bericht door BMW-Ron » 30 aug 2016, 21:56

'T komt een beetje rot zijn strot uit, of uit zijn vingers in dit geval. Hij bedoeld volgens mij de je ff een pm moet sturen zodat je morgen voor 13€ zo'n ding kan halen en aan de slag kan met de airbox. Hij weet er wel beetje van dus steek die 237€ in een alcantara stuur ofzo. :ja: en ik ben ook stik benieuwd naar die airbox en of de software lukt in Nederland. Duurt mij ook t lang !

Gr Ron

s54vert
Berichten: 210
Lid geworden op: 02 okt 2015, 09:56

Re: Project airbox

Bericht door s54vert » 31 aug 2016, 13:47

Gelukkig snapt Ron het wel... :duimen:

Cabrioot
Berichten: 270
Lid geworden op: 27 jun 2013, 18:40
Locatie: Huizen en omgeving

Re: Project airbox

Bericht door Cabrioot » 31 aug 2016, 19:41

s54vert schreef: Whaahahahahaaah 250 euro voor een mapsensor... een 13 euro GM mapsensor doet precies hetzelfde... je houdt er zeker van om te buigen :gek:
BMW-Ron schreef:'T komt een beetje rot zijn strot uit, of uit zijn vingers in dit geval. Hij bedoeld volgens mij de je ff een pm moet sturen zodat je morgen voor 13€ zo'n ding kan halen en aan de slag kan met de airbox. Hij weet er wel beetje van dus steek die 237€ in een alcantara stuur ofzo. :ja: en ik ben ook stik benieuwd naar die airbox en of de software lukt in Nederland. Duurt mij ook t lang !

Gr Ron
Ehhhhh nee inderdaad das duidelijke taal....dus bovenste moet ik zien als de uitleg van bmw-ron ?!? YEAH RIGHT. Ik zal t nog een keer uitleggen, ik wil t origineel en geen t stukje met een map sensor ergens achter geplakt dus daarom wacht ik gewoon op de juiste CSL sensor. Noem me gek, gestoort....mij best. Ik wil gewoon t origineel en geen halfbakken oplossing die ongetwijfeld perfect werkt maar ik wil t gewoon zoals t hoort. Gelukkig denkt iedereen daar anders over maar als ik dagelijks in mn werk aan autos het goed wil hebben wil ik dat ook in mn eigen auto.....
Nulla tenaci invia est via is nu verandert in Aston Martin Q is good for you

E87 130i daily
E46 M3 cabrio fun

BMW-Ron
Berichten: 169
Lid geworden op: 29 mar 2014, 23:40

Re: Project airbox

Bericht door BMW-Ron » 31 aug 2016, 21:34

Daar is helemaal niets mis mee, gewoon doen wat je zelf wilt. Hij bedoelde het niet kwaad volgens mij. Maar kan je zo'n origineel onerdeel niet via Ebay.de bestellen ? Met een beetje zoeken zou je zomaar een originele kunnen vinden die nog ergens op voorraad ligt. Scheelt ook meestal behoorlijk in prijs. Ik bestel daar bijna alles voor de ///M.

Wel blijven updaten dit topic, steek ik weer veel van op.

Gr Ron

s54vert
Berichten: 210
Lid geworden op: 02 okt 2015, 09:56

Re: Project airbox

Bericht door s54vert » 31 aug 2016, 22:22

Het zit je wel dwars heh... misschien moet je niet alles zo serieus nemen... fking mapsensortje wisselen mocht die ooit nog eens binnenkomen is ook zo gepiept... kon je in ieder geval verder :duimen:

Cabrioot
Berichten: 270
Lid geworden op: 27 jun 2013, 18:40
Locatie: Huizen en omgeving

Re: Project airbox

Bericht door Cabrioot » 14 okt 2016, 20:22

Ondanks dat BMW nog steeds niet de MAP sensor geleverd heeft en nu verwacht word in week 43 heb ik maar eens de motorkap geopend en mn handen vuil gemaakt. Zo de eerste anderhalve uur zittn in het project en dit is het resultaat
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het was soms ff lastig maar de oude is er uit dus nu op naar de nieuwe carbon airbox. De motor ecu en de smg ecu zijn weggebracht om aangepast te worden. De motor ecu krijgt een complete update naar een MSS54HP voor de flap functionaliteit. Daarna de complete CSL mapping welke later nog aangepast nav een dynorun, ook komt er CSL REV matching software op en word gelijk de snelheidsbegrenzer eraf gehaald. De SMG ecu word voorzien van de CSL 255 software.

Morgen weer verder, gaan we eens kijken of we mooie plek kunnen vinden voor smg reservoir. Vind de CSL plek niet echt mooi zo tegen de linker veerpoot geschroefd dus we gaan eens kijken wat er mogelijk is. Word vervolgd
Nulla tenaci invia est via is nu verandert in Aston Martin Q is good for you

E87 130i daily
E46 M3 cabrio fun

Gebruikersavatar
schaef
Berichten: 332
Lid geworden op: 16 sep 2015, 09:20

Re: Project airbox

Bericht door schaef » 14 okt 2016, 21:21

Lekker bezig, maar wat een wachttijd voor een sensor.

Cabrioot
Berichten: 270
Lid geworden op: 27 jun 2013, 18:40
Locatie: Huizen en omgeving

Re: Project airbox

Bericht door Cabrioot » 14 okt 2016, 22:44

Ja ach volgens mij word deze sensor alleen in de CSL gebruikt en daarom niet echt op voorraad bij bmw. Heb ik rustig de tijd om de rest in orde te maken met wat aanpassingen
Nulla tenaci invia est via is nu verandert in Aston Martin Q is good for you

E87 130i daily
E46 M3 cabrio fun

s54vert
Berichten: 210
Lid geworden op: 02 okt 2015, 09:56

Re: Project airbox

Bericht door s54vert » 15 okt 2016, 01:27

Eindelijk!

H- bridge laten solderen, want de normal upgrade naar MSS54HP spec is alleen EEPROM en 2 transistoren, zonder H-Bridge gaat je flap niet werken.


Je weet niet wat je mee gaat maken als je nu nog met de normale SMG software en zonder CSL revmatching reedt, compleet andere auto en rijdt echt fantastisch,schande dat SMG2 niet zo uit de fabriek is komen rollen.

CSL reservoir kun je wel vergeten, moet op die plek, zeker met een carbon airbox is er geen andere geschikte plek te vinden, ( anders had BMW dat ook wel gevonden) ik had al mega moeite om een ander plekje te zoeken omdat ik geen plek meer had op mijn toren ivm supercharger.

Geluid gaat mega worden, trek gelijk overigens even je motorkapisolatie eraf ( heeft een CSL ook niet) scheelt echt veel qua sound.

Welk filter heb je ? ITG of BMC.. ITG is ietjes luider als BMC

Succes! en vergeet even niet de 12 x M5 V10 slangenklemmen te kopen, werkt zoveel makkelijker.. let ook op bij het vastzetten van de box op de ITBs.. dat de klemmen niet in de weg zitten van de ITB linkage... 8/10 maakt die fout en dan krijg je rare gaspositieklep storingen of hij loopt erg slecht.

Succes super mod!

Cabrioot
Berichten: 270
Lid geworden op: 27 jun 2013, 18:40
Locatie: Huizen en omgeving

Re: Project airbox

Bericht door Cabrioot » 15 okt 2016, 16:45

Hahaha dat kan je wel zeggen eindelijk.

Die H bridge word er ook ingezet want heb aangegeven dat ik een complete HP ecu wil met flap bediening dus dat komt goed.

Ik heb zitten kijken om evt het reservoir bij het abs te maken maar dan heb je meerdere problemen zoals een gat boren waar je niet bij kan, je moet een aflopende leiding hebben en dat word lastig met de te kiezen locatie voor een te boren gat. Ik heb nu tijdelijk het reservoir op de csl plek maar ik ga kijken voor een ander smaller en minder hoog reservoir wat makkelijker te plaatsen is. Er is vast wel iets moois te krijgen en anders te maken :whistle: .

Ik heb de ITG dus dat komt goed en denk dat ik de isolatie laat zitten, maakt mij niet uit dat ie ietsiepietsie minder lawaai maakt 8)
Nulla tenaci invia est via is nu verandert in Aston Martin Q is good for you

E87 130i daily
E46 M3 cabrio fun

Cabrioot
Berichten: 270
Lid geworden op: 27 jun 2013, 18:40
Locatie: Huizen en omgeving

Re: Project airbox

Bericht door Cabrioot » 15 okt 2016, 18:03

Zo vandaag maar weer eens verder gegaan en eerst de secondaru airline vervangen voor de CSL variant met de mogelijkheid om de MAP sensor te monteren. Bij het demonteren zagen de afstandbussen er behoorlijk verweerd uit en aangezien ze van alu zijn was het ff polijsten, "niet omdat het moet maar omdat het kan 8) ". Een stuk beter gezicht en gelijk de rubbers vervangen aan beide kanten om weer een goeie afsluiting te garanderen. Tevens ook de secondary airline langs een poetsdoek gehaald en het is nu BLING.Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Daarna was het behoorlijk stoeien met de peilstok/auxilery waterpomp/kabelgoot. Aangezien ik niet de klem van de peilstok had losgheaald bij de motor was het een kwestie van draaien, beetje buigen waar mogelijk en wat gepuzzel om alles passend te krijgen. En dan heb je ook nog die e tra waterpomp die heel vervelend zit daar. Gelijk ook maar de bedrading vast in de kabelgoot gemaakt, gat geboord onderin kabelgoot voor de extra bedrading en daarna was het passen en meten.
Afbeelding

Vervolgens de rubber aanzuigbuizen gemonteerd op de nieuwe airbox (thnx paul s54vert) met de nieuwe klemmen en daarna maar eens gepast op de motor. Eerst ff beetje glijmiddel aan de binnenkant van de 6 rubbers en de andere 6 klemmen los op de rubber buizen geplaatst. Daarna was het mn handen in de onmogelijkste hoek manouvreren om een slang onderop de airbox te monteren en daarna met beleid de airbox op zn plek drukken en dan ook gelijk de 6 rubbers goed op de throttle bodys drukken. Was ff een klein klusje maar met beleid zat de box op zn plek, 2 moeren monteren om de box vast te zetten en vervolgens proberen 6 slangeklemmen tussen allerlei dingen aangedraaid te krijgen en dan ook nog zo dat het gas ook nog steeds kompleet open kan zonder dat er een klem in de weg zit. CHECK 8) Afbeelding
Afbeelding
Morgen maar eens de rest gaan doen zoals de gelegde bedrading voorzien van connectoren, de aanzuigbuizen fixen voor de luchttoevoer en de andere kleine dingetjes. Oh en als iemand zich nog afvraagt of de airbox een verbetering is, check hier de diameter van de normale aazuigbuis die tussen airfilter en airbox zit en de CSL aanzuigbuis diameter :yaw: :whistle: Afbeelding
Het project gaat lekker zo Afbeelding
Nulla tenaci invia est via is nu verandert in Aston Martin Q is good for you

E87 130i daily
E46 M3 cabrio fun

Gebruikersavatar
Martijn.
Berichten: 1235
Lid geworden op: 20 jul 2012, 18:32

Re: Project airbox

Bericht door Martijn. » 15 okt 2016, 19:25

Goed bezig !!

Ziet er top uit
F31 340i M-Sport SHOWROOM

Bmw geschiedenis : E36 325i '93 / E30 327i Touring '90 / E21 323i '79 / E36 328i Cabrio '98 / E46 330i Touring '03 / E30 327i M-Tech2 Racer '89 / E46 M3 '02 / E30 327i '86 / E61 530i '08 / E46 M3 '04 / F31 340i Edition M-Sport

s54vert
Berichten: 210
Lid geworden op: 02 okt 2015, 09:56

Re: Project airbox

Bericht door s54vert » 15 okt 2016, 20:03

Goed bezig,stelt allemaal niet zo gekke veel voor.

Wat ga je hier een plezier van hebben, want tis compleet andere auto straks en als je eenmaal dit gewend bent dan hoef je niet meer een stukje te sturen in een normale dat kan ik je verzekeren.


Laat je ECU mannetje ook even CODE : 151 ( INTERN: TREIBERDIAGNOSEKETTE) eruit programmeren, anders komt die iedere keer te voorschijn en krijg je anders niet gecleared , tis niet nodig , maar staat gewoon netter en is voor je ecu mannetje een kleine moeite.

Dat is de foutcode die gewoon aangeeft dat je ecu is "omgebouwd"

Succes!! :duim:

Gebruikersavatar
Mr._T-Rex
Berichten: 1954
Lid geworden op: 30 sep 2009, 18:27

Re: Project airbox

Bericht door Mr._T-Rex » 15 okt 2016, 21:56

Vet :duim:
'05 M3 CS coupé - Showroom
'01 530i touring - daily

'02 330i M-tech II sedan - Sold
'95 328i M-tech coupé - Sold

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) ///M3”