Bmw m3 kopen.. Smg?

Specifieke vragen of gewoon praten over het E46 ///M3 model
E46m3-61
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 apr 2014, 16:33

Bmw m3 kopen.. Smg?

Bericht door E46m3-61 » 01 apr 2014, 16:41

Hallo,

Ik ben op zoek naar een bmw m3 e46..

Ik heb gister een testrit gehad in een m3 met
Smg bak.. Ik vond t echt geweldig hoe zo'n
Bak schakelt..

Alleen nou hoor ik toch van dat zo'n bak toch veel
Problemen kan geven vergeleken met een
Handgeschakelde.

Jullie mening hierover?

En graag niet roepen ik zou de handgeschakelde
Nemen.. Of de smg.. Maar graag iemand die er verstand van heeft die me kan vertellen
Waar ik op moet letten bij zo'n smg.

Die ene waar ik gister in heb gereden brande gedurende het testrit
Het versnellings indicator aan en uit.. Dus als ik in de 1 zat of 2-3-4-5 maak niet uit welke versnelling
Het cijfer bleef knipperen.. Nou heb ik wat op youtube gekeken naar filmpjes van accerleren enzo maar daar knipperen ze niet als die in zn 1-2-3 zit blijf er gwn 1-2-3 staan.

Graag serieus reageren

Gebruikersavatar
vang
Berichten: 419
Lid geworden op: 26 feb 2011, 19:22
Locatie: Twente

Re: Bmw m3 kopen.. Smg?

Bericht door vang » 01 apr 2014, 18:38

Het knipperen van de indicator kan aan bijvoorbeeld een slecht contact van de motorkap-sluiting liggen. In de beide sluitingen zit een contact. Dat knipperen hoeft dus nog niet gelijk iets dramatisch te betekenen. Uitlezen en je weet wat er aan de hand is.

En tsja, SMG of handbak. Daar zijn de meningen over verdeeld. Ik wil absoluut geen handbak omdat ik de koppeling te zwaar om leuk te zijn vind. Dat heeft voor mij betekend dat ik een SMG wou en dat bevalt me nu ruim 3 jaren meer dan bijzonder goed. Een leuke bijkomstigheid met SMG is het geluid: tussengas bij schakelen kan een feestje voor het gehoor zijn. Waar op te letten? Onderhoudhistorie! Een SMG (en een E46M3 in algemene zin) zonder onderhoudshistorie laten staan of de prijs moet wel heel erg interessant zijn.
Beest Met 4 Wielen

Gebruikersavatar
Martijn.
Berichten: 1235
Lid geworden op: 20 jul 2012, 18:32

Re: Bmw m3 kopen.. Smg?

Bericht door Martijn. » 01 apr 2014, 20:12

Ik heb 3,5 jaar lang een M3 met handbak gehad. Die M3 schakelde echt supergoed en ik heb er nooit spijt van gehad. Destijds heb ik min of meer bewust voor een handbak gekozen om dezelfde reden die jij nu beschrijft maar dit was eigenlijk achteraf ook een beetje gebrek aan juiste info en de vele negatieve verhalen van vooral mensen zonder een M3 met SMG-bak.

Vorige week heb ik opnieuw een M3 gekocht en dit keer heel bewust voor een SMG gekozen. Naarmate ik in de jaren meer over de SMG te weten ben gekomen ben ik er helemaal niet bang voor dat er stukken aan komen.
Tuurlijk is de kans op duurder onderhoud groter als met en handbak en is de kans op stukken met een M3 met 200+k op de klok ook groter als een met 100k op de klok.

Inderdaad is het van veel groter belang hoe er met de auto om is gegaan en hoe het onderhoud aan de auto is uitgevoerd.

Ik vind een SMG ook een hogere fun-factor hebben maar dit is puur persoonlijk.

Veel succes met de zoektocht en doe goed huiswerk voor aanschaf. Altijd bij een dealer navraag doen aan de hand van het chassisnummer. Kijk hoeveel eigenaren hij heeft gehad en check de kmstanden van de NAP met de gegevens van de desbetreffende dealer waar hij in onderhoud is geweest. Er wordt veel gerommeld her en der !!!
F31 340i M-Sport SHOWROOM

Bmw geschiedenis : E36 325i '93 / E30 327i Touring '90 / E21 323i '79 / E36 328i Cabrio '98 / E46 330i Touring '03 / E30 327i M-Tech2 Racer '89 / E46 M3 '02 / E30 327i '86 / E61 530i '08 / E46 M3 '04 / F31 340i Edition M-Sport

E46m3-61
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 apr 2014, 16:33

Re: Bmw m3 kopen.. Smg?

Bericht door E46m3-61 » 01 apr 2014, 21:09

Jongens bedankt voor jullie reactie.
Denk toch wel dat het een smg gaat worden.

Die ik gister had gereden toen ik stil stond voor de stoplicht en niet op de rem trapte " wat je normaal bij een automaat doet als die in zn D zit" begon hij eerst een paar x te piepen en toen sprong hij uit zichzelf in de vrij. Dus ik zette de pook weer int vrij stamd en toen weer in de versnelling met de rem ingedrukt bleef die wel in de versnelling ma toen ik de rem losliet weer zelfde verhaal.. En het bleef knipperen op de indicator.

En ja hoe met de auto is om gegaan.. Ik denk niet dat er 1 m3 te koop staat waar niet mee is getrapt want anders koop je geen auto met zoveel vermogen. Anders kan je net zo goed een 318ci rijden met m-pakket of zo.

Mja onderhoud boekjes goed nakijken / bellen bijv na de garage waar de stempel van is plus nap check.

Ma met de chassis nr begrijp ik niet echt, wat kan je daarmee doen dan als ik de bmw dealer zou bellen en ik geef de chassis nr door geef?

JOeS
Berichten: 36
Lid geworden op: 30 jan 2012, 15:58

Re: Bmw m3 kopen.. Smg?

Bericht door JOeS » 02 apr 2014, 10:32

Het knipperende lampje is, zoals al gezegd is, zo goed als zeker een niet goed gesloten motorkap. Maar voor de zekerheid nog een keer een proefrit maken en eerst de kap van hoog omlaag laten vallen zodat hij zeker goed dicht is.

Ik heb ook tegen alle advies in een SMG genomen omdat het zo lekker rijdt. Hiervoor had ik al een 330Ci met ook een SMG en dat beviel mij al enorm goed. Bij de M3 geeft hij ook nog meer tussengas bij het terugschakelen, wat mij ook nog extra beleving geeft. De SMG kan inderdaad wel veel problemen geven maar daar is op internerd heel veel informatie over te vinden. Meestal gaat de olie temperatuur meter en/of de oliedruk meter eraan. Die zou je apart kunnen (vervangen), maar meestal is de spoel in de pomp ook versleten. Dus je verlengt de levensduur alleen maar. Maar geen moment spijt van gehad! Het is ook nog lekker praktisch in plaats van zelf schakelen in stadsverkeer. ;)

Uit ervaring weet ik dat wanneer je SMG pomp bijna versleten is, je SMG lampje op het dashboard al snel (na 30 min.) begint te knipperen bij warm weer (20+) in combinatie met stadsverkeer en een olietemperatuur van 100 graden. Of wanneer je in de file staat en de olietemperatuur 100 graden is. De reden is dat het onder de motorkap heet wordt. Je SMG pomp zit precies onder het uitlaatspruitstuk. De sensoren begeven het dan snel aldus de kenners op internerd fora. Dus als je een proefrit maakt zou ik minimaal een half uur rijden. En zelf veel op en terug schakelen, daar wordt de vloeistof in de SMG pomp ook warm van.
Je kan eventueel ook de bak uitlezen als je beschikking hebt over een OBD-kabel inclusief de software op een laptop. Op eBay staat het te koop voor rond de 40 euro. Waar je dan op moet letten is dat er geen foutmeldingen zijn over het niet op druk kunnen brengen van de pomp. Dan weet je dat of de sensoren er aan zijn en/of dat de pomp versleten is.

Als het goed zijn er bedrijven die een revisiepomp inbouwen. De kosten zijn een schijntje t.o.v. wat de dealer vraagt. Afgelopen najaar had ik met het warme weer deze problemen, maar de gehele winter niet. Zaterdag had ik weer dit probleem vanwege het warme weer, maar ik wist al dit moest gebeuren. Ik ben er nog niet uit of ik de hele pomp laat vervangen of alleen de sensoren. Als ik de pomp laat vervangen ga ik waarschijnlijk naar Koopman Racing, maar daar ben ik nog niet uit. Het is namelijk een eindje rijden voor me.

Desondanks dit vind ik het elke keer weer een hele beleving om met zo'n fijne bak te rijden! :)

////Maikel
Berichten: 41
Lid geworden op: 25 sep 2011, 12:28

Re: Bmw m3 kopen.. Smg?

Bericht door ////Maikel » 02 apr 2014, 16:07

JOeS schreef:
Uit ervaring weet ik dat wanneer je SMG pomp bijna versleten is, je SMG lampje op het dashboard al snel (na 30 min.) begint te knipperen bij warm weer (20+) in combinatie met stadsverkeer en een olietemperatuur van 100 graden. Of wanneer je in de file staat en de olietemperatuur 100 graden is. De reden is dat het onder de motorkap heet wordt. Je SMG pomp zit precies onder het uitlaatspruitstuk. De sensoren begeven het dan snel aldus de kenners op internerd fora. Dus als je een proefrit maakt zou ik minimaal een half uur rijden. En zelf veel op en terug schakelen, daar wordt de vloeistof in de SMG pomp ook warm van.
Je kan eventueel ook de bak uitlezen als je beschikking hebt over een OBD-kabel inclusief de software op een laptop. Op eBay staat het te koop voor rond de 40 euro. Waar je dan op moet letten is dat er geen foutmeldingen zijn over het niet op druk kunnen brengen van de pomp. Dan weet je dat of de sensoren er aan zijn en/of dat de pomp versleten is.
SMG pomp zit niet onder het uitlaatspruitstuk maar precies aan de andere kant onder/achter airbox. Desondanks wordt het daar ook best wel warm.

JOeS
Berichten: 36
Lid geworden op: 30 jan 2012, 15:58

Re: Bmw m3 kopen.. Smg?

Bericht door JOeS » 02 apr 2014, 17:17

Ja, klopt. Bedoelde ik eigenlijk. :duim:

weebmeister
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 jul 2014, 20:18

Re: Bmw m3 kopen.. Smg?

Bericht door weebmeister » 15 okt 2014, 23:06

Handig topic dit, ben overal informatie aan het in winnen voor dat ik de overstap maak.

Ik heb zelf sinds 4 maanden een BMW E90 325i en ondanks dat ik het een heerlijke wagen vind... Is het toch wat saai. Zit nu zelf ook te kijken naar een E46 M3 met SMG, dit omdat de ervaring en het geluid erg goed is!

Nu heb ik zelf ook een vraag... als ik de motorolie en SMG olie om de 10.000 km vervang dan zou het file rijden geen probleem moeten zijn? Weet iemand ook wat een beurt van een SMG Pomp zou kosten?

Ik lees namelijk overal dat het gigantisch duur is maar moet ik dan denken aan 1500euro of 3500euro?

Gebruikersavatar
vang
Berichten: 419
Lid geworden op: 26 feb 2011, 19:22
Locatie: Twente

Re: Bmw m3 kopen.. Smg?

Bericht door vang » 16 okt 2014, 08:53

olie verversen van de versnellingbakolie van een SMG bak is niet duurder dan het verversen van de handbak. De verversing van de olie die door het SMG-systeem wordt gebruikt, kost bij een specialist misschien € 100 tot € 150, bij de dealer ca € 250. Meer dan dat zal je niet kwijt zijn.

Mocht de pomp van het SMG-systeem vervangen moet worden, zullen de kosten flink kunnen oplopen; een SMG-pomp is kostbaar. Ik denk dat een losse pomp gauw € 1600 kost nieuw vanaf dealer, zonder montage.
Beest Met 4 Wielen

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) ///M3”