Pagina 2 van 2

Re: Probleem met mijn smg

Geplaatst: 16 okt 2017, 22:57
door Bmwsmg2
hallo, ik heb me vandaag aangemeld.

Pas heb ik een BWM 325 CI Coupé uit 2003 gekocht die al niet schakelde.
Nu is het zo dat de man heeft gezegd: Ik had een hydro lekage en ben naar garage gegaan hebben ze daar leiding vervangen en sinds dien schakelt hij niet meer.

Hij start prima loopt goed maar blijft in zn neutraal staan :s
Iemand dit probleem? heb trouwens bak vanondergehaald en naar hydro pomp gekeken zat vol kool schoongemaakt maar draait niet super hard heb idee.

iemand suggesties?

Re: Probleempje gehad met de smg bak

Geplaatst: 17 okt 2017, 10:16
door E36 racer
Ik heb ooit 1 malig het zelfde gehad met de mijn oude M3, gebeurde toen ik de snelweg op draaide en naar de 100 accelereerde, schakelde door naar zn 6 en kreeg hetzelfde lampje op het dashboard, voor mij was het een kwestie van de auto uitzetten, opslot doen, openen weer en lampjes waren uit, snel naar huis gereden, zekering vervangen, en nooit meer problemen gehad ermee. (ook bij de garage waar ik de dag erna was hadden ze geen schade ofzo gevonden aan de bak)

Re: Probleempje gehad met de smg bak

Geplaatst: 17 okt 2017, 14:21
door Bmwsmg2
oke, alleen auto aan en uit werkt allemaal niet namelijk.
Als ik schakel hoor ik de auto wel proberen te schakelen alleen werkt niet echt.
Een piependgeluid net alsof niet genoeg druk krijg.

Re: Probleempje gehad met de smg bak

Geplaatst: 17 okt 2017, 15:30
door cjjvisserM3
Bmwsmg2 schreef:oke, alleen auto aan en uit werkt allemaal niet namelijk.
Als ik schakel hoor ik de auto wel proberen te schakelen alleen werkt niet echt.
Een piependgeluid net alsof niet genoeg druk krijg.
Ik neem aan, dat jij een SMG(SSG) bak hebt in je 325?

Mijn vragen zijn dan:

1. Geeft de auto een storing? Ofwel, brand het COG lampje? Zo ja, wat zijn de storingscodes?
2. Kan je de versnellingen wel softwarematig schakelen? Dat kan je doen met bv INPA.

Een hydroprobleem, kan aan verschillende dingen liggen. Maar als je de leidingen vervangen hebt, dan moet je ook ontluchten. Doordat je de leidingen hebt vervangen is het hydraulicsysteem onderbroken, waarbij er lucht is bijgekomen. Beetje het zelfde principe als remmen ontluchten of je hulpkoppeling.
Het ontluchten dient softwarematig gedaan te worden. Dit kan je doen via INPA of DIS. De ontluchting en inleerprocedure schijnt tussen de 30 en 120 minuten te duren. Voor mijn SMG2 duurde dat ongeveer 15 minuten voor het ontluchten en inleren van de versnellingsposities. Daarnaast was een procedure voor je versnellingsgraden etc.
Zorg ervoor, dat je accu vol is geladen of hang er een lader aan.
Dus je hebt sowieso BMW software nodig. Je kan dan ook meteen kijken wat de bardruk waarden zijn en of deze in tolerantie vallen, dan weet je ook meteen of de pomp 'goed' functioneert.

Re: Probleempje gehad met de smg bak

Geplaatst: 19 okt 2017, 09:32
door Bmwsmg2
Ja het is een SSG bak ja.

Ik ga vanavond het software halen en ga ik zo snelmogelijk testen. Krijg een nieuw pomp en actuator word ook gereviseerd.
Volgende week kan ik als goed is opnieuw proberen en codes lezen.
Bedankt voor de info ik zal nog bericht doen als het gelukt is of niet

Re: Probleempje gehad met de smg bak

Geplaatst: 25 okt 2017, 22:20
door Bmwsmg2
Nog een vraagje onder de kenners.
Ik heb volledig software,inpa en Dis. maar ik zag dat je het relai van smg systeem eraf moet halen.
Ik heb namelijk gisteren het volledige systeem uit elkaar gehad.
Waarom?:
Ik heb mijn actautor een revisie laten doen, en bleek dat er dus aan geknutseld is en verkeerde keering er ingedaan te hebben. gelukkig heeft die man alles kunnen reaperen en originele afdichtingen erin. moest heel mijn systeem leeghalen wegens helemaal vol zat met kleine korreltjes rubberplastic !!!! :(

Maar goed kan iemand dan in het kort zeggen what to do?
relai eruit in de auto zitten laptop aansluiten dan eerst ontluchten maar wat dan?

Re: Probleempje gehad met de smg bak

Geplaatst: 26 okt 2017, 10:24
door cjjvisserM3
Bmwsmg2 schreef:Nog een vraagje onder de kenners.
Ik heb volledig software,inpa en Dis. maar ik zag dat je het relai van smg systeem eraf moet halen.
Ik heb namelijk gisteren het volledige systeem uit elkaar gehad.
Waarom?:
Ik heb mijn actautor een revisie laten doen, en bleek dat er dus aan geknutseld is en verkeerde keering er ingedaan te hebben. gelukkig heeft die man alles kunnen reaperen en originele afdichtingen erin. moest heel mijn systeem leeghalen wegens helemaal vol zat met kleine korreltjes rubberplastic !!!! :(

Maar goed kan iemand dan in het kort zeggen what to do?
relai eruit in de auto zitten laptop aansluiten dan eerst ontluchten maar wat dan?
Ik heb INPA gebruikt voor het ontluchten van mijn SMG2. Ik weet niet 100% of de SMG en SSG procedure hetzelfde is. Maar je moet in iedergeval bij INA de relais erin doen, anders wordt er geen druk opgebouwd. bij ISTA en DIS zal dat anders zijn.
wat er volgens mij moet gebeuren is:

1. Zorg dat alles goed aangesloten is en de hydraulische vloeistof gevuld is.
2. Zorg ervoor dat de accu goed geladen is of dat er een acculader is aangesloten.
3. Doe de relais erin.
4. Zet de BMW stand op de 'AAN' stand. (de stand voor het starten). NIET starten dus! Je zal de pomp horen primen(pompen).
5. Sluit je laptop aan met INPA via OBD.
6. Als het goed is herkend (afhankelijk van je soort kabel) INPA dat er verbinding is. Er staat dan Battery: ON + Igintion: ON. Als je dit ziet, dan heb je goede verbinding.
7. In het hoofdmenu van INPA zie je alle modellen staan, maar ook de optie: Specials. Ga naar het menu: Specials
8. Je kan hierin je soort versnellingbaktype selecteren. Kies hiervoor SSG.
9. Volg de instructies die INPA geeft. BEGIN bij de eerste test, dus niet de 2e (clutch adaptation) of 3e (inleren).
10. Als alles goed doorlopen is, maak dan een proefritje. ER is een menu in INPA om je hydraulische druk te lezen. Als het goed is moet je SSG weer naar behoren functioneren.

Succes.!

Re: Probleempje gehad met de smg bak

Geplaatst: 27 okt 2017, 10:04
door Bmwsmg2
Goedemorgen mannen,

Heb gisteren avond tot laat bezig geweest heel de ochtend weer.
Maar hij doet nog steeds niet veel meer dan gedaan).

Hij geeft aan dat koppeling toerentalsensor error
Nog een error 08 F2 09 28 26 11 6A 00 76 D9
nog een error 4E F9 E4 01 2B 5B F7 62 99 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00

Als ik wil schakelen doet hij ook want hij probeerd in versnelling te zetten alleen gaat niet in versnelling hij bonkt en hikt beetje naar voren verder doet hij niets :(

Re: Probleempje gehad met de smg bak

Geplaatst: 27 okt 2017, 20:00
door cjjvisserM3
Erg vervelend om te horen...

Handig voor ons, is om te te weten wat je al gedaan hebt en wat je allemaal geprobeerd hebt.
Errorcodes vanuit INPA zal ook wel helpen...
En als de foutmelding zegt: Error in toerentalsensor...lijkt mij redelijk duidelijk, waar je dan moet gaan zoeken.

En anders zit er niks anders op, dan hem naar een specialist te brengen. Ik kwam er helaas ook niet uit met mijn SMG2 problemen...en had er ook geen energie en tijd meer voor. Uiteindelijk voor gekozen om voor de SMG swap naar handgeschakeld te gaan.
Ik mis het SMG wel een beetje, maar geeft wel meer rust in de toekomst, dat je niet met versnellingsbakproblemen langs de kant van de weg staat.

Re: Probleempje gehad met de smg bak

Geplaatst: 30 okt 2017, 21:22
door Bmwsmg2
ja vervelend idd.

het ontluchten werkt prima maar als dan adaption wil doen dan geeft ie aan:
Error Special threatment: Clamp 87
en dan stopt ie ermee. als die adaption niet kan doen zal die nooit rijden want dan herkent hij zn koppelingspunt niet en dus niet schakelen en herkent hij ook zijn sensoren niet.

Re: Probleempje gehad met de smg bak

Geplaatst: 31 okt 2017, 15:13
door cjjvisserM3
Dan wordt het een nare zoektocht, als je geen echte specialisme hierin hebt. Ik zou je dan adviseren om dit bij een BMW specialist te laten doen, die ook ervaring en kennis heeft van de SSG.