M3 Differentieel vervangen ?

Specifieke vragen of gewoon praten over het E46 ///M3 model
Gebruikersavatar
PIR3lly
Berichten: 1786
Lid geworden op: 11 feb 2008, 23:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: M3 Differentieel vervangen ?

Bericht door PIR3lly » 26 feb 2012, 18:38

Voor zover ik weet reden in het begin alle M3 met dat geluid rond en dat kon geen kwaad. Uiteindelijk hebben ze een nieuwe olie op de markt gebracht die het geluid doet verdwijnen.
Dus als ie het maar even doet, dan is dat volgens mij geen probleem, zijn gewoon de platen in het sper diff.

Gebruikersavatar
willem-57
Berichten: 872
Lid geworden op: 12 aug 2009, 18:39
Locatie: Nederland

Re: M3 Differentieel vervangen ?

Bericht door willem-57 » 27 feb 2012, 14:41

DSport schreef:Wil het geluid meer een dreun noemen afwisselend aan/uit en alleen te horen bij korte bochten zoals op kleine rotonde, of op parkeerplaats. Bovendien alleen als de motor stationair draait dus niet wanneer je gas geeft.
Heb het ook (nog) - 30.000 op de teller! - en gisteren bij de dealer de diagnose dat er inderdaad de andere olie met een FM toevoeging in moet om het op te lossen. Friction Modifier is een toevoeging welke zorgt dat de frictieplaten van de sper niet kleven aan elkaar wanneer ze dat niet moeten.
Is geen probleem, er is niets kapot, het geluid klinkt alleen niet super in een super auto
Klopt helemaal, DSport had deze oude olie nog in zijn diff zitten.

John_M3
Berichten: 17
Lid geworden op: 25 feb 2012, 16:43

Re: M3 Differentieel vervangen ?

Bericht door John_M3 » 27 feb 2012, 15:22

Ik ben naar de bmw dealer gegaan en die vent zei, geluid is niet meteen weg je moet er zeker 1000km mee rijden voordat het geluid weg is :s

lijkt mijn sterk aangezien ik nu kleine 500km heb gereden en precies het zelfde klint als toen ik hem net erin had zitten.
Bij koud hoor je hem nog wel is. bij warm niet meer

Gebruikersavatar
vang
Berichten: 419
Lid geworden op: 26 feb 2011, 19:22
Locatie: Twente

Re: M3 Differentieel vervangen ?

Bericht door vang » 27 feb 2012, 16:38

PIR3lly schreef:Voor zover ik weet reden in het begin alle M3 met dat geluid rond en dat kon geen kwaad. Uiteindelijk hebben ze een nieuwe olie op de markt gebracht die het geluid doet verdwijnen.
Dus als ie het maar even doet, dan is dat volgens mij geen probleem, zijn gewoon de platen in het sper diff.
sterker nog: BMW maakt zelfs melding van het specifieke geluid in de folder van de M. Zolang het alleen een schurend geluid is in korte bochten: het geluid bewijst dat je diff functioneert.
Beest Met 4 Wielen

John_M3
Berichten: 17
Lid geworden op: 25 feb 2012, 16:43

Re: M3 Differentieel vervangen ?

Bericht door John_M3 » 27 feb 2012, 17:32

Vandaar dat ze nieuwe olie hebben uitgevonden :duim:
om geluid weg te krijgen
Laatst gewijzigd door Gast op 27 feb 2012, 20:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Citaat van voorgaand bericht verwijderd, zie forumregels m.b.t. citeren

DSport

Re: M3 Differentieel vervangen ?

Bericht door DSport » 13 okt 2013, 17:48

en John, al voldoende bochies gemaakt en geluid nu helemaal weg?
na 1,5 jaar :W

Jurrian
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 jun 2014, 08:49

Re: M3 Differentieel vervangen ?

Bericht door Jurrian » 10 jun 2014, 09:50

John_M3 schreef:Vandaar dat ze nieuwe olie hebben uitgevonden :duim:
om geluid weg te krijgen
Die olie is niet echt daar voor uitgevonden, dat bestond al lang. Het punt is dat die Friction modifier bestaat uit siliconen. Deze siliconen kunnen niet zo goed tegen hitte. Dus als jij een keer gaat driften of een trackday doet en waarschijnlijk ook bij lange ritten, dan ben je die siliconen in je olie aan het verbranden. Door rijden is geen probleem, alleen slijten je sperplaten harder wat als gevolg heeft dat je speling krijgt op je korte steekas.

Omdat die siliconen verantwoordelijk zijn voor het verlagen van je sperpercentage, deze smeren je sperplaatjes, gaat je sper harder sperren zodra deze verbranden. Bij te veel sper kan de grip van je banden niet door het sper heen draaien en moeten ze wringen om toch de bocht om te gaan, dit zorgt voor het bonkende geluid en een bak onderstuur. Tijdig je olie wisselen is daarom van belang. Gewoon aftermarket olie gebruiken die standaard genoeg FM heeft, zoals de red line olie of royal purple. 75w140 of hoger.

Als je echter te veel FM in je olie stopt krijg je te veel smering op je sperplaten en heb je praktisch een open differentieel.

Dit probleem gaat zich ook voordoen als je genoeg olie hebt verloren door een lekkende keerring. Zoals eerder aangegeven heeft het M-sper een korte en een lange steekas. Als de sperplaatjes in je sper slijten (dit doen ze een piep klein beetje bij elke bocht die je maakt) ontstaat er langzaamaan steeds meer speling in je sper en door deze speling kan je korte steekas op en neer bewegen. Dit is natuurlijk funest voor je keerring en die gaat daarop lekken.

Als BMW dit ziet zeggen ze: nieuw diff, ka-ching! Terwijl je alleen je sperplaatjes en keerring hoeft af te stellen. De vraag is alleen of je zo'n sper wilt, het M variabele sper is traag in werking en behoeft een hoop onderhoud.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) ///M3”