Verschil in volume tussen telefoon en radio

Alles met betrekking tot iDrive, bluetooth, audio/video, iPod aansluitingen en navigatie.
thijst
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 apr 2018, 22:05

Verschil in volume tussen telefoon en radio

Bericht door thijst » 29 apr 2018, 12:36

Ik heb een nieuwe 318d (maart 2018), met uiteraard de meest recente iDrive (of heet het ConnectedDrive?). Ik ben er redelijk tevreden over maar er zit een zeer groot verschil in volume tussen de verschillende audiobronnen. De radio (gewoon FM, geen DAB+) is prima, maar de telefoon (iPhone 6) is aanmerkelijk zachter. Het maakt niet uit of ik deze via BT of USB koppel. Het volume is op de telefoon niet in te stellen, en wanneer ik de auto maximaal open zet is het nog steeds maar matig. Schakel ik vervolgens weer naar FM dan knappen mijn trommelvliezen.

Is het volume-niveau per bron ergens in te stellen? Ik heb uitvoerig gezocht maar niet gevonden. Ik kan me echter nauwelijks voorstellen dat dit is zoals het bedoeld is.

Gebruikersavatar
Jeremy
Berichten: 2221
Lid geworden op: 14 jan 2013, 22:56
Locatie: Zonnigste stukje Nederland

Re: Verschil in volume tussen telefoon en radio

Bericht door Jeremy » 29 apr 2018, 13:25

Kijk eens bij je iPhone bij instellingen -> Geluiden, en zet dan “Wijzig met knoppen” uit. Dan moet je, zodra je muziek afspeelt, je volumeknop of bedieningspaneel volume harder zetten. Wellicht werkt dit. Mijn telefoon is namelijk wel qua volume in te stellen als ik via Bluetooth muziek afspeel.

Gebruikersavatar
®win
Berichten: 194
Lid geworden op: 13 dec 2015, 23:38
Locatie: Republiek Hollands Midden

Re: Verschil in volume tussen telefoon en radio

Bericht door ®win » 30 apr 2018, 14:55

Kijk eens op de iPhone naar:

Instellingen > Muziek > Volumebegrenzing en > Geluidscontrole
Bij mij staan beide uit. Ik kan (moet) wel het volume op de telefoon harder zetten (knoppen zijkant) om redelijk geluid uit de speakers te krijgen als ik via BT stream.

Volgens mij is bij Geluiden > Wijzig met knoppen aan/uit alleen voor beltoonvolume en van meldingen.



Op de geluidsinstallatie van de auto kun je inderdaad per bron het geluidsniveau instellen, maar dan heb je het over Navigatie - Bellen - radio/media. Geluidsniveau voor de verschillende muziekbronnen is niet apart in te stellen (voor zover ik weet).
Groet,
Erwin

BMW 320iXA Touring Luxury Line 2018
BMW R1250GS Adventure LC 2021 40 Years GS Edition
BMW Active Hybrid e-bike

thijst
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 apr 2018, 22:05

Re: Verschil in volume tussen telefoon en radio

Bericht door thijst » 01 mei 2018, 10:55

Bedankt voor alle adviezen maar helaas ... zover was ik al.

- "Wijzig met knoppen" staat uit, en volume staat maximaal.
- Volumebegrenzing staat uit
- Geluidscontrole staat weer aan, maar heb ik "uit" geprobeerd.

In mijn vorige auto, een Golf Variant uit 2013, had ik geen enkel probleem op dit vlak. Volume op de telefoon maximaal zorgde voor een geluidsniveau dat minstens op FM-niveau zat. Nu ligt het echt veel lager, dus mijn simpele redenering is dat het aan de auto moet liggen.

Gebruikersavatar
Source
Berichten: 2834
Lid geworden op: 22 apr 2014, 13:30
Locatie: Rotterdam

Re: Verschil in volume tussen telefoon en radio

Bericht door Source » 02 mei 2018, 08:38

Dit issue is allang bekend bij BMW en dan heb ik het echt over een paar jaren en wordt niet opgelost.
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||

thijst
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 apr 2018, 22:05

Re: Verschil in volume tussen telefoon en radio

Bericht door thijst » 02 mei 2018, 09:24

Ok, helder. Weet je misschien ook wat de achterliggende reden is waarom het niet wordt opgelost?

Gebruikersavatar
Source
Berichten: 2834
Lid geworden op: 22 apr 2014, 13:30
Locatie: Rotterdam

Re: Verschil in volume tussen telefoon en radio

Bericht door Source » 02 mei 2018, 10:46

Heeft geen prio sterker nog ik zie het niet eens op de lijst staan.
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||

thijst
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 apr 2018, 22:05

Re: Verschil in volume tussen telefoon en radio

Bericht door thijst » 02 mei 2018, 10:55

Ok, maar waarom dan? Het lijkt een relatief kleine aanpassing die een grote frustratie kan wegnemen. Er moet dan toch een technische reden zijn waarom BMW ervoor kiest om dit zo te laten?

Gebruikersavatar
Source
Berichten: 2834
Lid geworden op: 22 apr 2014, 13:30
Locatie: Rotterdam

Re: Verschil in volume tussen telefoon en radio

Bericht door Source » 02 mei 2018, 15:26

Cic en Nbt units worden niet meer door BMW ondersteund dus case closed. Verschil in volume zal nooit binnenkomen als request bij BMW en ook al komt het binnen dan zal het nooit als issue opgepakt worden.
Deze relatief kleine aanpassing kost een paar duizend euro daar wordt gewoon geen tijd meer aanbesteedt aan iets wat end of life is.
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (F30 / F31 / F34) Audio, navigatie en iDrive”