318i 2019 - tunen of niet?

Chiptuning, turbo's, onderstel, remmen, banden? Bespreek het hier.
Josef
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 okt 2014, 12:41

318i 2019 - tunen of niet?

Bericht door Josef » 02 sep 2019, 21:45

Hoi,

Na een VW uitstapje voor 2 jaar ben ik weer terug op Bimmerportal, want ik heb een nieuwe 318i touring gekocht (uitloopmodel). Mijn vraag is simpel: raden jullie me aan om de 1.5 3-cilinder te laten tunen (van 136pk naar 165pk)?
Het geld heb ik er wel voor over, maar ik wil weten of ik er verstandig aan doe...

Dank voor je reactie, ik leer graag.

grtz,
Josef

redslow
Berichten: 26
Lid geworden op: 11 jun 2019, 15:05

Re: 318i 2019 - tunen of niet?

Bericht door redslow » 29 okt 2019, 19:58

Goedeavond,

Hier mijn ervaring met het chippen van een BMW. Ik heb eerder Mercedes, Audi gehad en die ook laten chippen. Nooit problemen gehad.
Mijn vader heeft zelf een Volvo en die bieden het zelfs aan om te laten chippen.

BMW niet. Anyway terug naar mijn ervaring met de F21 116i uit 2015. Dat is de vier cilinder 1.6 twinturbo van 136pk naar 220pk. Dat ging heerlijk en super goed. Auto gekocht in 2016 met premium garantie en met onderhoudscontract, wagen bij 16k laten chippen.

Echter bij 105K kwamen de problemen, kantelende zuiger. En BMW hield zijn handen van de wagen af, geen coulance geen garantie niks. Want zij gaven de chip de schuld. ondanks dat er meerdere wagens zijn uit dat jaar met die motor en dezelfde problemen. In mijn ogen heeft BMW niet zo'n vertrouwen in hun motoren. Kijkend naar Volvo die het zelfs aanbied.

Mijn advies in deze zou zijn, zeker gezien het feit dat je een nieuwe wagen hebt en garantie. Kijk eens naar I tronic mocht je willen chippen. Die worden geleverd door Mosselman turbo. Het is een systeem dat je op de motor plaats en die dan hetzelfde doet als een chip. zonder dat er sporen achterblijven. dus mochten er problemen zijn, dan is het de kabels eraf halen en de BMW naar de dealer brengen.

Wat ik je ook zou adviseren is je intercooler te upgraden, hiermee verdien je al zo'n 15pk en het is beter voor je motor. De boel blijft beter koel, helemaal in combinatie met je chip. De intercooler plaatsen is nog best zelf te doen. (kijk maar eens op YouTube)

Mijn advies doe geen remap zolang je nog fabrieksgarantie heb, doe eerst een hardware upgrade van je intercooler.

Daytonawim
Berichten: 854
Lid geworden op: 10 mei 2016, 21:24

Re: 318i 2019 - tunen of niet?

Bericht door Daytonawim » 30 okt 2019, 11:21

Verbaast mij ook niet echt dat je op termijn klachten heb gekregen, ondanks dat dat ook voorkomt bij niet gechipte motoren.
Je bent van 136 naar 220 om gegaan dat is meer dan 40% stijging das best heel veel.

Terugkomend op de initiële vraag, heb je nog garantie dan zou ik het zeker nog niet doen, reparatie op eigen kosten is echt niet leuk meer. Erger nog is dat je geen keuze hebt, je zal het moeten maken of je je hebt een enorme afschrijving voor je kiezen. Als de auto kapot is is ie niks meer waard.

Een grotere intercooler is zeker een acceptabele optie denk ik, Mosselmann kan je hier vast meer over vertellen, want koelere lucht je motor in doet ook iets met je verbranding cq mengsel, in hoeverre de motor Electronica dat zelf kan compenseren weet ik niet, dat kunnen ze je haarfijn uitleggen.
Mitsubishi Outlander limited 2019 ( geen PEHV)
Ex E90 325i lci 2012
Ex E46 330XIA 2003
Ex E38 750i 1995
Ex E28 (M) 535iA 1984, 1986

h3b
Berichten: 982
Lid geworden op: 16 mar 2011, 11:12
Locatie: Laarbeek

Re: 318i 2019 - tunen of niet?

Bericht door h3b » 30 okt 2019, 12:51

@Redstow en Daytonawim:
De 4 cylinder blokken van de 114i (102PK), 116i (136PK)en 118i (170PK) zijn allen in de basis dezelfde motoren alleen het motormanagement is anders. Dus tunen naar 220PK valt dan relatief mee. Maarrrrrrr.....op diverse fora gelezen dat o.a. de zuigers voor een 114i en 116i anders (lees: lichter) uitgevoerd zijn dan voor een 118i. Op realoem zijn de vervangingsonderdelen voor dezelfde zuiger identiek qua onderdeelnummers. Dus geeft aan dat thermisch gezien het tunen een ander verhaal wordt. Nu is het zeker zo dat met goed warmrijden en afkoelen je zeker een langere levensduur kunt verwachten maar doordat er toch onderdelen anders/lichter uitgevoerd zijn kun je op (termijn) problemen verwachten. Voor mij was dit een reden om niet over te gaan op tuning voor mijn 116i F20.

@Josef:
Voor wat betreft de tuning van de 1.5L motor is een relatief kleine stap van 136PK naar 165PK. Geloof wel dat dit thermisch en technisch allemaal op orde is als je maar netjes alles eerst warm rijdt en afkoelt als je stopt. Daarnaast zou ik de oliewissels wat vaker doen, maximaal 15K km of elk jaar. Net wat eerder komt.
F20 116i 2012 (2017- )Afbeelding
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)

redslow
Berichten: 26
Lid geworden op: 11 jun 2019, 15:05

Re: 318i 2019 - tunen of niet?

Bericht door redslow » 30 okt 2019, 15:13

Precies blok is de basis hetzelfde. Deze blokken zitten ook in de citroen DS3 racing als in de peugot gt.

Anyway de wagen reed voornamelijk lange stukken snelweg. Ritjes van 155km met 145km snelweg. Cruisecontrol tussen de 110 en 120km. Goed warm gereden en om de zoveel kilometer olie en schoonmaakspul voor de motor.

Af en toe een sprintje bij het verkeerslicht en in Duitsland werd de auto uitgelaten even stukje 250.

Over het algemeen normaal gebruik en de motor zag er verder ook nog heel goed uit. Alleen dat 1 zuiger is gaan kantelen.
Laatst gewijzigd door Bart70 op 11 nov 2019, 16:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, quoten van bovenstaand bericht is onnodig en niet toegestaan

Dikzie
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 apr 2021, 23:03

Re: 318i 2019 - tunen of niet?

Bericht door Dikzie » 16 apr 2021, 14:07

Ben benieuwd of je de auto hebt laten tunen en wat de ervaringen zijn!

Gebruikersavatar
Giovanni-21
Berichten: 176
Lid geworden op: 08 sep 2015, 20:45
Locatie: Den Haag

Re: 318i 2019 - tunen of niet?

Bericht door Giovanni-21 » 20 apr 2021, 17:18

Hier nog een interessant stukje over tunen:

https://motorblock.at/stalzamt-die-wahr ... otorentod/
Current BMW F36 420i LCI
Previous BMW E90 325i

- Een auto is meer dan een vervoersmiddel alleen -

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (F30 / F31 / F34) Performance en tuning”