Chiptuning BMW F31 318D

Chiptuning, turbo's, onderstel, remmen, banden? Bespreek het hier.
Gebruikersavatar
Jeroendarling
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 okt 2016, 12:05

Chiptuning BMW F31 318D

Bericht door Jeroendarling » 28 okt 2016, 13:03

Hallo,

Ik heb de afgelopen weken veel informatie gezocht over het chiptunen van BMW F31. De meeste informatie die ik gevonden heb was al weer een paar jaar oud, dus ik dacht ik begin zelf een topic zodat er weer wat nieuwe informatie op het net verschijnt. :)

Ik heb uiteindelijk zelf een shortlist gemaakt van bedrijven waar ik mijn auto wil laten chippen:

*Beek auto racing in Den Haag
* Hartog tuning in Alkmaar
* RS Tuning in Eindhoven

Alle 3 heb ik via de mail contact gezocht en nog dezelfde dag antwoord gehad + een opgave van de kosten. Nu lees ik overal op internet over "maatwerk" tuning en standaard tuning. Het is mij niet duidelijk wat nu precies het verschil is, of het 1 nou per see beter of slechter is dan het ander. Wat ik belangrijk vind is dat mijn auto straks beter rijdt dan nu. Wat dat beter is, is denk ik heel persoonlijk. Hoewel ik in alle bedrijven vertrouwen heb, is mijn keuze uiteindelijk gevallen op RS Tuning. RS is de enige die ik ben tegengekomen die daadwerkelijk met je auto gaat rijden om de nieuwe software te testen. Dus niet op een vermogensbank (dat is volgens mij ook alleen bedoeld als een soort " trofee " om het printje met grafieken mbt pk en nm naar huis te nemen) maar gewoon in real life.

Vrijdag 4 november heb ik de afspraak staan, auto minimaal de hele dag in de garage, wellicht s avonds klaar maar kan ook pas de volgende dag zijn. Ik ben zeer benieuwd en zal mijn ervaring hier verder delen. Ben in ieder geval zelf heel erg benieuwd :duim:

Gebruikersavatar
Quadrantz
Berichten: 3145
Lid geworden op: 29 mei 2011, 18:57
Locatie: Waddinxveen

Re: Chiptuning BMW F31 318D

Bericht door Quadrantz » 28 okt 2016, 13:25

Hoi Jeroen,

Er zijn al heel wat topics te vinden over chiptuning met voor en tegenstanders van standaard chips ;).

Standaard chip
Deze is op maat gemaakt (als het een goede standaard chip is) voor een bepaald type auto waar de chip voor is bedoeld. In mijn geval een 3L diesel met 231pk (er is namelijk ook een 218pk en 235pk (LCI) versie). Ze hebben dus fysiek zo'n auto staan waar ze de chip voor maken en fine tunen.

Maatwerk chip
Bedrijf\persoon waar je naartoe gaat schrijft de chip voor je op maat, gaat stukjes rijden om te zorgen dat hij perfect is afgesteld.


Dit is tenminste hoe ik het heb begrepen :). Nadeel van standaard chip is dat wellicht andere onderdelen (minder/verder versleten) zijn dan de auto die gebruikt is voor de chip. Voordeel is dat deze (over het algemeen) goedkoper is.

Op die van mij zit een standaard chip, ik ben 2jr terug voor combi pakket gegaan (DPF off, EGR off en tuning) bij een bedrijf waar al meerdere forumleden geweest waren. Tot op heden nog steeds SUPER tevreden! Verbruik van 1 op 13 naar 1 op 14 en heerlijk wat PKtjes erbij (van 231pk naar 275pk als het goed is, niet op de rollerbank geweest) wat je merkt als je gas geeft :duimen:

Gebruikersavatar
®win
Berichten: 194
Lid geworden op: 13 dec 2015, 23:38
Locatie: Republiek Hollands Midden

Re: Chiptuning BMW F31 318D

Bericht door ®win » 28 okt 2016, 13:37

Hallo Jeroen,

Ik ben ook benieuwd naar jouw ervaringen. Op termijn wil ik ook mijn 320d laten chippen (er staan eerst nog wat andere mods op mijn lijstje). Met standaard tuning zou mijn 184 paardjes in het vooronder worden vermenigvuldigd tot ca. 220 en het koppel zou van 380 naar ongeveer 440 Nm toenemen.

Standaard tuning houdt in dat er voor een type motor een vooraf bepaalde setting wordt weggeschreven. Bij maatwerk tuning wordt naar jouw auto gekeken en op basis van jouw motor wordt het optimum bepaald; en dat kan in de buurt van de standaard tuning zitten, maar ook daarboven of eronder, afhankelijk van de conditie van het blok.
Groet,
Erwin

BMW 320iXA Touring Luxury Line 2018
BMW R1250GS Adventure LC 2021 40 Years GS Edition
BMW Active Hybrid e-bike

Gebruikersavatar
Jeroendarling
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 okt 2016, 12:05

Re: Chiptuning BMW F31 318D

Bericht door Jeroendarling » 28 okt 2016, 14:28

Wat ik verwarrend vind in het onderscheid tussen standaard en maatwerk is dat dit totaal niet duidelijk wordt als je de sites van de tuners bezoekt. Bij een hoop bedrijven wordt de term maatwerk gebruikt op de website en wordt er net gedaan of alle andere bedrijven troep aanbieden, maar bij navraag ben je overal wel binnen een 1 uur tot 1,5 uur klaar en bieden ze soms alleen tegen meerkosten een dyno run aan. Vandaar mijn keuze voor RS, die kerel klonk aan de telefoon als een vakidioot die echt heel de dag bezig is met de auto en dus " op maat " de tuning maakt.

Ik hoop volgende week op een positieve ervaring in ieder geval!

(Quadrantz, klinkt als een beest van een auto die jij hebt! :duim: )

Gebruikersavatar
Jeroendarling
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 okt 2016, 12:05

Re: Chiptuning BMW F31 318D

Bericht door Jeroendarling » 13 nov 2016, 16:47

Hierbij even een korte update over de tuning, ik ben vorige week bij RS tuning geweest en heb nu inmiddels een week rondgereden in mijn getunde auto.

Laat ik beginnen met de conclusie : mijn auto rijdt super :driving:

Conform afspraak ben ik vrijdag naar Eindhoven gereden, waar ik zeer hartelijk ontvangen werd door Serge. Er werd gevraagd of ik tijd had om 1 en ander door te nemen, en aangezien ik een dag had vrij genomen, heb ik daar uiteraard JA op gezegd. Als er iemand aan mijn auto gaat knutselen wil ik graag weten of die persoon verstand heeft van zaken en wat hij uiteindelijk gaat doen? Dit vooral omdat ik zelf 0,0 verstand heb van auto techniek, danwel tuning. Gelukkig ben ik wel goed in de categorie boerenverstand en mensenkennis.

Wat volgde was een 2 uur durende masterclass waar Serge alle ins and outs van tuning heeft uitgelegd, incl de foto s van zijn reis naar Italië (waar hij trainingen heeft gevolg). Echt uitgebreid dus! :) Na deze 2 uur was het mij in ieder geval duidelijk wat RS tuning doet en wat hem onderscheid van 99% van de overige tuners in de markt.

Na de masterclass hebben we besproken wat ik verwacht van de tuning, en wat mijn wensen zijn. Ik wilde dat mijn auto soepeler zou rijden in de comfort stand, vond dat er nu te weinig verschil zat tussen de eco stand en de comfort stand. Ook wilde ik met name een soepele auto, en niet bij x toeren een knal in mijn rug. Nadat ik het gevoel had dat mijn wensen goed waren overgekomen ben ik de SMART richting huis gereden. Dit omdat Serge aangaf niet aan te kunnen geven wanneer de auto klaar was, hij is klaar als hij klaar is...hij hoopte s avonds ergens klaar te zijn.

Om half 9 s avonds belde Serge me op, ik dacht natuurlijk dat ik mijn auto kon ophalen dus zat al bijna in de auto toen ik hoorde dat hij zei dat hij nog niet klaar was en nog ' even ' door zou gaan, maar dat we beter zaterdag af konden spreken. Zo gezegd zo gedaan.

Zaterdag werd ik om half 9 gebeld dat de auto klaar was, hij was de hele nacht door gegaan en nu was de auto perfect. Om 10:00 stond ik weer bij Serge in Eindhoven klaar om een rondje te rijden en het verschil te voelen. Wat me als eerste opviel was dat mijn tank veel leger was dan toen ik hem bij Serge bracht, bleek dat jij ruim 300 km heeft gereden om alles elke x te testen. Ik zeg goed bezig!!!

Ik kan niet anders zeggen dan dat ik echt een andere auto heb, deze auto rijdt veel soepeler dan voor de tuning. Over het gehele toerenbereik is hij heel smeuïg, het voelt elke keer alsof je heuvel af rijdt als je wilt versnellen. Echt helemaal top en precies naar wens. Er zijn zowel in de sport als comfort stand aanpassingen gedaan, waardoor ik beide standen veel beter vind rijden dan eerst. Het koppel is in de software naar 400 NM gebracht, pk's geen idee. Sowieso was ik totaal niet geïnteresseerd in de waardes zoals je die bij sommige tuners op vermogensbank kan laten meten, dat is naar mijn idee alleen maar bedoeld om iets van bewijs mee te krijgen zodat je vrienden kan vertellen waar je je geld aan hebt besteed, waarbij ook nog eens geldt, hoe hoger de getallen hoe beter.

Op basis van mijn ervaring kan ik iedereen aanraden naar RS tuning te gaan, hij heeft mijn auto in ieder geval echt op maat getuned en er daadwerkelijk mee gereden om alles keer op keer te testen zodat het eindresultaat ook echt goed is.

Ik zal over een tijdje nog eens een update geven, zeker interessant om te kijken of alle techniek ook een beetje heel blijft.

Gebruikersavatar
®win
Berichten: 194
Lid geworden op: 13 dec 2015, 23:38
Locatie: Republiek Hollands Midden

Re: Chiptuning BMW F31 318D

Bericht door ®win » 14 nov 2016, 11:21

Goed bezig!

Wat ik me afvraag, jouw auto heeft neem ik aan ook 3 rijmodi (sport, comfort en Eco Pro). Wordt de mapping van alle 3 modi aangepas, of slechts van één, of komen er twee modi te vervallen? Hoe zit dat?
Groet,
Erwin

BMW 320iXA Touring Luxury Line 2018
BMW R1250GS Adventure LC 2021 40 Years GS Edition
BMW Active Hybrid e-bike

Gebruikersavatar
Jeroendarling
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 okt 2016, 12:05

Re: Chiptuning BMW F31 318D

Bericht door Jeroendarling » 14 nov 2016, 20:07

Hoi Erwin, in mijn geval heeft hij de mapping van sport en comfort aangepast en de eco modus gelaten voor wat hij is.
Je kan ook kiezen om alleen in 1 bepaalde stand de mapping aan te laten passen.

Tijdens zijn hele uitleg heb ik ook wel begrepen en op het scherm gezien dat er binnen bijv de comfort mode vele mappings zijn die allemaal aangepast dienen te worden.

Gebruikersavatar
®win
Berichten: 194
Lid geworden op: 13 dec 2015, 23:38
Locatie: Republiek Hollands Midden

Re: Chiptuning BMW F31 318D

Bericht door ®win » 15 nov 2016, 23:33

Jeroen,
Ik had je een pb gestuurd.
Groet,
Erwin

BMW 320iXA Touring Luxury Line 2018
BMW R1250GS Adventure LC 2021 40 Years GS Edition
BMW Active Hybrid e-bike

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (F30 / F31 / F34) Performance en tuning”