BMW F31 320D chiptuning

Chiptuning, turbo's, onderstel, remmen, banden? Bespreek het hier.

BMW F31 320D chiptuning

Berichtdoor jarno1977 » 27 feb 2017, 13:07

Allen,

ik heb inmiddels een heel aantal verhalen over chiptuning en de ervaringen gelezen.
Ik vroeg me af of jullie me nog wat tips kunnen geven.

De meeste aanbieders van chiptuning geven hetzelfde resultaat met stage1 tuning:
184 pk -> 220 pk
380 Nm -> 440 Nm

De meeste mensen laten hun jonge auto direct tunen, mijn auto heb ik gekocht met 145dkm op de teller en inmiddels staat er 160dkm op. Levert het problemen op om bij een dergelijke stand alsnog te tunen?
Zijn er mensen die ervaring hebben met het tunen bij hogere kmstanden?
Het is de bedoeling dat ik deze auto ook tot circa 350dkm ga doorrijden.

Ik ben een brave dieselrijder, oftewel ik rij de auto altijd keurig warm voordat ik overschakel op de sportstand en sportiever begin te rijden.
Ik ben ook van plan om de remap alleen op de sport en sport+ stand uit te laten voeren.
Ga ik veel extra kosten krijgen met tuning, aangezien iedereen praat over "veilige marges".
Ik snap dat de koppelingsplaten harder slijten, maar waar moet ik aan denken?
Hoe kom ik erachter of 440Nm voor mijn versnellingsbak een probleem is? Waar haal ik die informatie vandaan?

Ieder advies is welkom, ook links naar meer info...
jarno1977
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 10 dec 2013, 18:53

Re: BMW F31 320D chiptuning

Berichtdoor ®win » 27 feb 2017, 15:15

Koppelingsplaten? Dus een handbak? Dan lijkt me het verhaal van koppel vs. versnellingsbak niet relevant. Hooguit zou je, als je verder gaat tunen (stage 2 en hoger), ook een koppelingsupgrade moeten doen.

Overigens heb je standaard chip-tuners, die een standaard remapping hebben en heb je ook tuningsbedrijven die een mapping maken die optimaal is voor jouw auto.

Daarnaast moet je er ook mee rekening houden dat jouw diesel al 160d km erop heeft zitten en je binnen afzienbare tijd een roetfilter regeneratie nodig hebt (rond de 200d km). Wil je optimaal tunen, dan moet je overwegen om het roetfilter eerst aan te pakken...

Maat van me heeft een E91 318d gehad met vergelijkbare km-stand en hem werd geadviseerd eerst het roetfilter aan te pakken alvorens te tunen.
Groet,
Erwin

BMW 320d Touring High Executive 2013
BMW R1200GS Adventure LC 2018
Avatar gebruiker
®win
 
Berichten: 175
Geregistreerd: 13 dec 2015, 23:38
Woonplaats: Republiek Hollands Midden

Re: BMW F31 320D chiptuning

Berichtdoor Quadrantz » 27 feb 2017, 16:15

Zowel mijn vorige (E46 320D 150pk --> 184pk) als m'n huidige (E61 530D 231pk --> 275pk) heb ik laten chippen :).

Allebei een standaard chip. M'n vorige is gechipt bij een km stand van 193K (ff opgezocht) en heb ik verkocht bij 336K zonder een enkel probleem! Beiden zijn automaten, weet niet of een handbak meer te lijden heeft?

M'n huidige is gechipt bij 226K en er staat nu 310K op de teller and counting....loopt als een zonnetje :duim:

Bij een hoge km stand chippen is mijn inziens ook geen probleem zolang je de auto maar netjes warm rijd en niet elke dag loopt te planken (maar dat doe jij ook niet zo te lezen). Tuurlijk mag je het vermogen gebruiken en dat doe ik ook regelmatig, paar wk terug in DLD (op weg naar Winterberg) nog gespeeld met Audi's, andere BMW's en Mercedesjes :).

Ik zeg gewoon doen dus alleen nog even checken wat je handbak kan hebben :duim:
Avatar gebruiker
Quadrantz
 
Berichten: 3041
Geregistreerd: 29 mei 2011, 18:57
Woonplaats: Waddinxveen

Re: BMW F31 320D chiptuning

Berichtdoor KaraM » 19 jun 2018, 22:00

Heb je dit nog laten doen? Heel erg benieuwd naar je ervaringen.
KaraM
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 19 jun 2018, 20:00


Keer terug naar BMW 3 Serie (F30 / F31 / F34) Performance en tuning

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten