Gezocht: N47 waveform nokkenas/krukas sensor

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
mcgaag
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 nov 2023, 07:32

Gezocht: N47 waveform nokkenas/krukas sensor

Bericht door mcgaag » 17 nov 2023, 07:34

Ik heb een f31 318d uit 2014 met 214000 km op de klok. De N47 motor dus. I.v.m. alle verhalen over de distributieketting voor deze motoren heb ik voor de zekerheid de timing van de nokkenas en krukas even bekeken met de scoop. Ik vind het wat ruim allemaal. Kan iemand mij helpen aan een voorbeeld waveform van een goede ketting? En zijn alle n47 gelijk qua timing van de krukas en nokkenas? Heb wel wat online kunnen vinden maar niet van de 318d.

Mijn waveform:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Source
Berichten: 2840
Lid geworden op: 22 apr 2014, 13:30
Locatie: Rotterdam

Re: Gezocht: N47 waveform nokkenas/krukas sensor

Bericht door Source » 18 nov 2023, 18:15

Achter de N47 staan nog wat getallen. Tik dat in bij google en je vind een berg aan informatie.
Een 2014 model heeft de aangepaste geleiders. Bij een F10/F11 is dit begin 2011 doorgevoerd.

Feit blijft, wil je het zeker weten dan moet je de motor open maken.
|| Independent Software engineer @ SEE IT Consultancy ||

mcgaag
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 nov 2023, 07:32

Re: Gezocht: N47 waveform nokkenas/krukas sensor

Bericht door mcgaag » 20 nov 2023, 06:28

Het is een N47D20C. De auto is in december 2013 uit de fabriek gekomen. Er is van alles is te vinden maar niet de info waar ik hier om vraag. Ik denk dat zo'n meting voldoende is om te bepalen of de ketting vervangen moet worden.

ehombie
Berichten: 1454
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: Gezocht: N47 waveform nokkenas/krukas sensor

Bericht door ehombie » 20 nov 2023, 18:10

heb je timing codes of driveability issues? zo niet dan staat mijn inziens gewoon op tijd.
een vorm van rek wordt door je tensioner toch opgeheven? en een tandverspringen...gaat snel gepaard gepaard met slecht lopen en of een timing code.

wat bedoel je met "ruim allemaal"? ben het met je eens dat het vaak gepaard met een rising/fallingedge tussen nok en crank

al eens op het forum van pico gevraagd?
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

mcgaag
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 nov 2023, 07:32

Re: Gezocht: N47 waveform nokkenas/krukas sensor

Bericht door mcgaag » 21 nov 2023, 18:54

Nee geen problemen hoor, hij loopt goed. Heb ergens online gezien dat iemand van een 320d in een E90 de ketting had vervangen. Bij die motor was de hoek tussen de sensoren iets van 32 graden dacht ik. Bij mij bijna 44 graden. Dat is een groot verschil, maar ik weet niet zeker of die motor dezelfde timing heeft als mijn 318d uit 2014. De extra lengte wordt opgevangen door de kettingspanners maar die hoek zal wel groter worden denk ik.

ehombie
Berichten: 1454
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: Gezocht: N47 waveform nokkenas/krukas sensor

Bericht door ehombie » 21 nov 2023, 21:45

hoek wordt alleen maar anders als ketting tand(en) verspringd....
je kunt het alleen gebruiken als bevestiging als je twijfelt of een probleem ervaart omtrent timing....
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (F30 / F31 / F34) Techniek”