F31 318d Touring Advantage

Show je BMW F30 / F31 / F34. Plaats hier je fotoshoots, projecten en updates.
Gebruikersavatar
Rob Pt
Berichten: 46
Lid geworden op: 23 nov 2014, 12:31
Locatie: Portugal bij Christina
Contacteer:

F31 318d Touring Advantage

Bericht door Rob Pt » 24 mar 2018, 14:37

Mij geregistreerd op dit forum 231114. Sindsdien maar 20 berichten geplaatst (laatste van 01/15) Kortom niet erg actief geweest op dit forum en uiteraard klopt van mijn voorsteltopic ook niet veel meer.
Waarom niet actief hier? Wel, toen ik een 730d had actief op het BMW7 forum en daarna met de Z4 op het Z3/Z4 forum.
Nu, na ruim 3 jaar, via wat omzwervingen, 2x Jaguar (XF en XK),1x Range Rover Sport TDV8 HSE, 1x LR Discovery 2, 4x Volvo (S80, V40, V40CC, S60) sinds eergisteren weer terug bij BMW.
Dit is het geworden:



Ik zal niet de hele optielijst publiceren maar slechts wat, voor mij, relevante data opsommen.

- van 1ste eigenaar
- dealer onderhouden
- fabricagedatum: 01/16
- datum afgifte eerste kenteken: 02/16 (1ste kenteken Spaans ; vanaf 11/16 Portugees)
- km.stand bij aanschaf: 31.495
- 8-traps automaat
- 17" BMW velgen met 225/50 R17 Continental ContiSportContact 5 SSR runflat banden
- navigatie Business
- elektrisch bedienbare achterklep
- cruise-control / limiter
- automatische klimaatregeling (Bi-zone)
- stuur in hoogte en diepte verstelbaar
- regen- en lichtsensor
- volledige LED-verlichting
- keyless start
- start/stop
- ongedimd groot licht assistent

En nog wat meer. Ongetwijfeld staan er dingen bij waarvan een BMW kenner zegt "Dat is standaard voor die auto of BMW", maar ik beschouw mezelf zeker nog niet als echte BMW kenner en al helemaal niet van de 3-serie! (mijn belangstelling is daar nooit naar uitgegaan, die begon n.l. bij de 5-serie)
Er is daarom een speciale reden dat ik gekozen heb voor deze auto maar die reden is nogal privé en ga daar verder ook niet op in. Nou ja een ding wil ik er wel over kwijt: ik ben mantelzorger en de rest mag je er dan zelf bij verzinnen.

De auto was erg goedkoop want ik heb er een Volvo S60 en Jaguar XK op ingeruild en ........ geld toe! :ja:
Lang moeten zoeken naar een dealer/handelaar die een auto had die aan mijn eisen voldeed maar vooral een die bereid was 2 auto's in te ruilen. Die Jaguar vormde uiteraard altijd het struikelblok want dat is nou niet echt een auto die in Portugal makkelijk te verkopen is!
Wat de toevoeging Advantage qua uitvoering inhoudt daar heb ik geen idee van. Met het voorbehoud dat ik iets gemist heb is deze uitvoering volgens mij nooit op de Nederlandse markt leverbaar geweest althans niet onder deze naam.

Ik vermoed dat er nog wel een aantal vragen zullen komen. (probeer altijd eerst zelf alles uit te vogelen) maar dat zien jullie vanzelf wel.

Op dit moment slechts één dringende vraag:

Hoe kom ik aan de Nederlandstalige documentatie? (voertuig instructieboekje, handleiding navigatiesysteem en BMW CONNECTED DRIVE en wat er evt. nog meer bijhoort).

Ik doel hierbij op de gedrukte of zo je wilt de 'papieren" versies!
(de apps e.d. heb ik al ontdekt)

Mijn Spaans is n.l.niet zo best, mijn Portugees wel maar mocht je denken dat Spaans en Portugees nauwelijks van elkaar verschillen dan heb je het helaas erg mis!.

Heb er intussen nog maar 200 km mee gereden en .......... dat waren zéér prettige kilometers! :) :)

Maar ook al een zéééér grote ergernis (had ik ook bij de Z4): er zit (censuur) geen oliepeilstok in dat ding! :( :( :(

Nou dat was het voor dit moment.

Rob
Laatst gewijzigd door Leen op 18 feb 2020, 15:30, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: niet werkende link(s) verwijderd.
Harley Davidson Heritage Softail 1997
Yamaha XT1200ZE Super Ténéré MY18
Jaguar XK 4.2 V8 MY09 (staat volledig gepreserveerd in opslag)
Land Rover Defender Td5 110 Hard Top MY02
BMW 318d Touring Advantage Automaat MY16
Iseki LandHope 165 (trekkertje)

Gebruikersavatar
®win
Berichten: 194
Lid geworden op: 13 dec 2015, 23:38
Locatie: Republiek Hollands Midden

Re: F31 318d Touring Advantage

Bericht door ®win » 24 mar 2018, 20:59

Mooi hoor. Oliepeilen doe je met warme, stationair draaiende motor, vanuit de bestuurdersstoel. Hoef je je handen helemaal niet vies te maken aan een peilstok ...
Groet,
Erwin

BMW 320iXA Touring Luxury Line 2018
BMW R1250GS Adventure LC 2021 40 Years GS Edition
BMW Active Hybrid e-bike

Gebruikersavatar
Rob Pt
Berichten: 46
Lid geworden op: 23 nov 2014, 12:31
Locatie: Portugal bij Christina
Contacteer:

Re: F31 318d Touring Advantage

Bericht door Rob Pt » 25 mar 2018, 00:09

Bedankt, ik vind hem ook mooi omdat ik witte auto's meestal mooi vind. Normaal gesproken zou ik nooit naar een 3-serie gekeken hebben maar nu, in de huidige situatie, is het de perfecte auto voor ons.
Hoe ik olie moet peilen dat weet ik uiteraard en mijn handen worden nooit vies bij olie peilen met een peilstok. Motorcompartiment is altijd brandschoon en het deel waar de olie aanzit raak ik nooit aan .......

Maar ik wil de olie kunnen zien en evt. tussen m'n vingers kunnen wrijven (ja, daar worden ze wel smerig van! :) ) en bijv. met een aansteker een vlammetje onder de olie houden. Ouderwets? Ongetwijfeld maar ja ik behoor nog tot die dwazen die in de periode tussen de APK's minimaal 1x per week onder de motorkap kijken. Daarom heb ik ook zo'n ontzettende hekel aan die kunststof afdekkingen onder de motorkap. Ja het ziet er zeker mooi en verzorgd uit en zal ongetwijfeld ook bijdragen aan laag geluidsniveau maar toch ......

Rob
Harley Davidson Heritage Softail 1997
Yamaha XT1200ZE Super Ténéré MY18
Jaguar XK 4.2 V8 MY09 (staat volledig gepreserveerd in opslag)
Land Rover Defender Td5 110 Hard Top MY02
BMW 318d Touring Advantage Automaat MY16
Iseki LandHope 165 (trekkertje)

Gebruikersavatar
Rob Pt
Berichten: 46
Lid geworden op: 23 nov 2014, 12:31
Locatie: Portugal bij Christina
Contacteer:

Re: F31 318d Touring Advantage

Bericht door Rob Pt » 21 apr 2018, 15:23

Met het schaamrood op m'n kaken moet ik bekennen dat ik niet goed gekeken heb want ....... er is wél een oliepeilstok!!!

Zat wat te neuzen in de sectie motor van BMW ETK en ja hoor, wat is nr 16 op dat plaatje? Jawel, de oliepeilstok. Meteen onder de motorkap gedoken en inderdaad klopt helemaal.
Dus dat wordt weer vooraf ouderwets oliepeilen :whistle:

Ik ben weer helemaal blij . :)

Overigens wel 'verrassend' dat er helemaal niemand gereageerd heeft op mijn initiële mededeling! Geeft toch te denken ........

Rob
Harley Davidson Heritage Softail 1997
Yamaha XT1200ZE Super Ténéré MY18
Jaguar XK 4.2 V8 MY09 (staat volledig gepreserveerd in opslag)
Land Rover Defender Td5 110 Hard Top MY02
BMW 318d Touring Advantage Automaat MY16
Iseki LandHope 165 (trekkertje)

Gebruikersavatar
®win
Berichten: 194
Lid geworden op: 13 dec 2015, 23:38
Locatie: Republiek Hollands Midden

Re: F31 318d Touring Advantage

Bericht door ®win » 21 apr 2018, 17:24

Good find. Ik denk dat de meesten niet verder komen dan de peiling via de boordcomputer.
Groet,
Erwin

BMW 320iXA Touring Luxury Line 2018
BMW R1250GS Adventure LC 2021 40 Years GS Edition
BMW Active Hybrid e-bike

Gebruikersavatar
FThirtyone
Berichten: 93
Lid geworden op: 25 jun 2017, 20:35

Re: F31 318d Touring Advantage

Bericht door FThirtyone » 25 apr 2018, 09:48

Hoi, welkom met je mooie witte F31.

Je kunt op je smartphone de app "Driver's guide" downloaden. Dat is een officiele BMW app. Aan de hand van je chassisnummer, althans de laatste 7 posities beginnend met F, krijg je een manual in je gewenste taal van specifiek je eigen auto (dus geen duimendik uitlachboekwerk van alle opties die je vergeten was te bestellen)

Reuze handig!
Afbeelding

FWD ==> FunWheelDrive

Gebruikersavatar
®win
Berichten: 194
Lid geworden op: 13 dec 2015, 23:38
Locatie: Republiek Hollands Midden

Re: F31 318d Touring Advantage

Bericht door ®win » 25 apr 2018, 10:21

Maar daar staat niet in dat er een oliepeilstok is. Sterker nog, daar staat alleen in hoe je het oliepeil elektronisch moet meten.

Voor de rest wel een handige app, die altijd voorhanden is en datgene toont waarmee je auto is uitgerust. Zo te zien ook de door de officiële dealer achteraf geplaatste originele opties, zoals bij mij een trekhaak met elektrisch zwenkbare kogelkop.
Groet,
Erwin

BMW 320iXA Touring Luxury Line 2018
BMW R1250GS Adventure LC 2021 40 Years GS Edition
BMW Active Hybrid e-bike

Gebruikersavatar
Rob Pt
Berichten: 46
Lid geworden op: 23 nov 2014, 12:31
Locatie: Portugal bij Christina
Contacteer:

Re: F31 318d Touring Advantage

Bericht door Rob Pt » 27 apr 2018, 22:05

Om het verhaal dan maar compleet en af te maken hierbij een plaatje.

Links wat je ziet als je vóór de auto staat. Niet echt opvallend en doet ook zeker niet aan een peilstok denken. Meestal zie je een 'ring' die rood of geel gekleurd is. Bovendien zit hij nogal ver achterin en doet eerder denken aan een peilstok voor de automaat.
Rechtsboven zie je dat het er eigenlijk uitziet als een 'knop' als je meer vanaf de zijkant kijkt en rechtsonder hoe het er uiteindelijk uitziet als je de peilstok eruit getrokken hebt.
Gezien dit alles lijkt het me duidelijk dat BMW het elektronisch olie peilen prefereert en er ook vanuit is gegaan dat de meeste mensen dat ook zullen doen.



Houd de zaak goed in de peiling .......

Rob
Laatst gewijzigd door Leen op 18 feb 2020, 15:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: niet werkende link(s) verwijderd.
Harley Davidson Heritage Softail 1997
Yamaha XT1200ZE Super Ténéré MY18
Jaguar XK 4.2 V8 MY09 (staat volledig gepreserveerd in opslag)
Land Rover Defender Td5 110 Hard Top MY02
BMW 318d Touring Advantage Automaat MY16
Iseki LandHope 165 (trekkertje)

Gebruikersavatar
Rob Pt
Berichten: 46
Lid geworden op: 23 nov 2014, 12:31
Locatie: Portugal bij Christina
Contacteer:

Re: F31 318d Touring Advantage

Bericht door Rob Pt » 27 apr 2018, 22:49

FThirtyone schreef:Hoi, welkom met je mooie witte F31.
Bedankt. En hij bevalt ook prima. Volgt later nog meer over. Zeg maar een 'mini-review' :)
FThirtyone schreef: ...... althans de laatste 7 posities beginnend met F, ....
Dat kun je zo niet stellen want bij mij is dat toch echt een K !. De 11de positie van een VIN met 17 karakters geeft n.l. aan in welke fabriek hij gebouwd is. In jouw en mijn geval in de fabriek te München.

Hier een overzicht van de zgn. "plantcodes" die je in een BMW VIN kunt tegenkomen. Of het overzicht volledig is weet ik niet. Ook niet in welke fabriek de diverse modellen/types gebouwd worden. Eerlijk gezegd vind ik dat ook niet zo interessant. Nog sterker het interesseert me geen ene .... :tong:


Rob
Laatst gewijzigd door Bart70 op 18 feb 2020, 17:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Niet werkende fotolink verwijderd
Harley Davidson Heritage Softail 1997
Yamaha XT1200ZE Super Ténéré MY18
Jaguar XK 4.2 V8 MY09 (staat volledig gepreserveerd in opslag)
Land Rover Defender Td5 110 Hard Top MY02
BMW 318d Touring Advantage Automaat MY16
Iseki LandHope 165 (trekkertje)

Gebruikersavatar
FThirtyone
Berichten: 93
Lid geworden op: 25 jun 2017, 20:35

Re: F31 318d Touring Advantage

Bericht door FThirtyone » 30 apr 2018, 13:20

Owww, thanks, weer iets geleerd. Omdat de mijne "toevallig" een F is, was ik er automatisch van uit gegaan dat het stond voor F series. Nooit aan gedacht dat het ook maar iets anders kon betekenen, maar wel dus.


:)
Afbeelding

FWD ==> FunWheelDrive

Gebruikersavatar
Rob Pt
Berichten: 46
Lid geworden op: 23 nov 2014, 12:31
Locatie: Portugal bij Christina
Contacteer:

Re: F31 318d Touring Advantage

Bericht door Rob Pt » 29 mei 2018, 23:25

Rob Pt schreef:....Hoe kom ik aan de Nederlandstalige documentatie? (voertuig instructieboekje, handleiding navigatiesysteem en BMW CONNECTED DRIVE en wat er evt. nog meer bijhoort)
Hoezo stomme vragen bestaan niet? Via de dealer natuurlijk!
Vandaag opgehaald. Heeft wel bijna 5 weken geduurd voordat de beide handleidingen er waren.

Prijzen:

Handleiding De BMW 3 Serie Touring: € 30.93
Handleiding Navigatie, Entertainment, Communicatie: € 18.74
Beide prijzen incl. 23% BTW en 5% korting.

Leest toch beduidend prettiger in het Nederlands dan in het Spaans...... :)

Rob
Harley Davidson Heritage Softail 1997
Yamaha XT1200ZE Super Ténéré MY18
Jaguar XK 4.2 V8 MY09 (staat volledig gepreserveerd in opslag)
Land Rover Defender Td5 110 Hard Top MY02
BMW 318d Touring Advantage Automaat MY16
Iseki LandHope 165 (trekkertje)

Gebruikersavatar
Rob Pt
Berichten: 46
Lid geworden op: 23 nov 2014, 12:31
Locatie: Portugal bij Christina
Contacteer:

Re: F31 318d Touring Advantage

Bericht door Rob Pt » 27 dec 2018, 18:17

De F31 kan uit de showroom want:



Wel nog iets 'BMW-achtigs' want veel bedieningselementen en de werking ervan, menustructuren, navigatiesysteem enz. maken wel duidelijk wie het voor het zeggen heeft bij MINI.

En wat is het nu? Wel een MINI Cooper in de John Cooper Works uitvoering; MY18, 11.000 km op de klok; 2 ltr. BMW motor met 241 pk; 6-traps DCT automaat; 0 - 100 in 5.9 sec; topsnelheid ca. 248 km/u. Heerlijk geval voor de door mij geliefde Portugese bochtige binnenwegen en passend bij m'n leeftijd :) :) Wel erg gevaarlijk voor de punten op m'n rijbewijs!

Kortom vooralsnog einde Bimmerforum voor mij. Ik wens iedereen nog veel plezier met zijn BMW toe.

Groeten
Rob
Laatst gewijzigd door Leen op 18 feb 2020, 15:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: niet werkende link(s) verwijderd.
Harley Davidson Heritage Softail 1997
Yamaha XT1200ZE Super Ténéré MY18
Jaguar XK 4.2 V8 MY09 (staat volledig gepreserveerd in opslag)
Land Rover Defender Td5 110 Hard Top MY02
BMW 318d Touring Advantage Automaat MY16
Iseki LandHope 165 (trekkertje)

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (F30 / F31 / F34) Showroom”