Aandrijving beheerst doorrijden

Voor alle technische vragen over de BMW 1 Serie
Stephanie
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 apr 2019, 08:58

Aandrijving beheerst doorrijden

Bericht door Stephanie » 17 apr 2019, 09:30

Goedemiddag, ik heb een BMW 118i (F21) uit 2015 die steeds bij het starten de melding geeft: 'Aandrijving, beheerst doorrijden, neem contact op met uw service partner'.Hij rammelt ook nogal in de uitlaat, alsof er iets kleppert of ratelt en pruttelt. Dat wordt wel minder als de motor warm is, maar hij klinkt niet meer alsof hij nieuw is. Als je hard over een hobbel in de weg rijdt, dan hoor je ook metaalgerinkel/een klap ergens achteraan de uitlaat.

Ik heb hem naar de dealer gebracht, en die hebben de laptop aangesloten en hem uitgelezen. Omdat er een signaal niet werd doorgegeven, is de bedrading vervangen (kabelboom met sensoren module 2), maar de melding bleef gewoon terugkomen. De volgende dag is het stelmechanisme voor de wastegate vervangen, maar ook dat hielp niet. Toen is de accu vervangen, maar dat hielp ook niet.

Daarna naar een andere dealer geweest, maar die kwam met dezelfde melding, Deze heeft de wategaste versteller opnieuw ingeregeld met de laptop, maar je raadt het al, de melding blijft gewoon bij het starten terugkomen Als je hem na het starten uitzet en opnieuw start, dan komt het weer terug. Maar als je hem dan weer uitzet en opnieuw start (dus voor de derde keer), dan is het weg. Als het koud weer is, geeft hij altijd deze melding, met warm weer start hij vaak wel goed, dus zonder melding.
Ik heb zelf het idee dat de klep of ventiel in de uitlaat zelf stuk is, dat ie niet dichtgaat bij het starten, waardoor je hem zo hoort rammelen, maar ik krijg te horen dat dat niet kan. Hij rijdt verder wel prima, dus dan weet ik het ook niet meer. Heeft iemand misschien hetzelfde aan de hand gehad? Of weet iemand een oplossing?

Mvgr,
Stefan

Bimmerken320d
Berichten: 156
Lid geworden op: 04 jul 2009, 23:30
Locatie: België

Re: Aandrijving beheerst doorrijden

Bericht door Bimmerken320d » 30 apr 2019, 20:12

Dat gekletter is normaal bij koude motor, doen ze allemaal. Irritant dat wel.

Bij mij was het beheerst doorrijden het teken dat er 2 bobijnen kapot waren. Wel een zeer dure grap voor een auto met nog geen 75k km
Afbeelding

h3b
Berichten: 982
Lid geworden op: 16 mar 2011, 11:12
Locatie: Laarbeek

Re: Aandrijving beheerst doorrijden

Bericht door h3b » 01 mei 2019, 11:02

Ik gok erop dat je een N13 motor in je auto hebt. Indien dat zo is kijk dan eens naar onderstaande.
Oorzaak kan ook je blow-off/diverter valve zijn. Hiervoor heeft GFB de DV+ ontwikkeld. Haal hem eens los en check het rubberen membraam eens, deze wil nog wel eens scheuren en geeft dan de betreffende melding op je scherm.

Daarnaast is er met de koude start een rammelend geluid, dit komt uit de wastegate en is helaas normaal te noemen en daarmee dus een product eigenschap.. Dit geluid moet echter binnen een minuut afnemen en daarna wegblijven. Check ook de volgende link met een demo filmpje over deze rattle en waarom dit is zoals het is. Rattling noise from wastegate valve N13

Wat zijn de foutcodes? Hiermee kunnen we mogelijk meer.
F20 116i 2012 (2017- )Afbeelding
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)

Sidewinder1970
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 dec 2017, 15:19

Re: Aandrijving beheerst doorrijden

Bericht door Sidewinder1970 » 15 mei 2019, 18:42

Wat H3B beschrijft is/was bij mij ook aan de hand. Na upgrade van dit ventiel geen last meer gehad. Eveneens de koud-lucht intake slang vervangen, want deze scheurt na verloop van tijd. Nu kreeg ik een tijdje terug wederom dezelfde melding. Vermogen was stukken minder en bij het contact uit/aan zetten was de melding weer weg en reed de Beemer weer als vanouds.
Ik heb een app BimmerLink en BimmerCode incl een Bluetooth obd aangeschaft. Bij het uitlezen gaf deze de code; 130104 Vanos inlet controle error jammed met als gevolg code 120408 boost pressure control shutdowns as a a follow-up reaction en 150c13 ignition, cylinder 3; burning time out of tolerance. Het waren gelukkig geen permanente fout codes. Oude bougie zagen er qua verbranding/gebruik goed uit alleen de ruimte tussen de electrodes waren groter geworden. Ik had ze waarschijnlijk ook bij kunnen stellen maar vier nieuwe bougies zijn de kosten ook niet. Vervolgens via de app alle error codes gewist. Ik heb geen last meer gehad van de melding. Na wat zoeken op het internet, is de in- of uitlaat vanos bij “extreme” vervuiling ook een mogelijke oorzaak. Mocht bij mij de melding terugkomen, en bij uitlezen de voornoemde Vanos aangeven, zal dit onderdeel ‘t volgende zijn om te vervangen.

P.s. Veel zaken kan je zelf vervangen, lees bougie’s en bobine’s. Ik las bij een forumlid dat de 2 bobines een dure aangelegenheid was. Via internet kan je tussen de 20 a 50 euro per stuk bobines aanschaffen. Plug en Play en binnen 5 minuten een bobine vervangen.

Hoop dat ik je een beetje op weg heb kunnen helpen. Succes.

PlatinumMike
Berichten: 17
Lid geworden op: 06 sep 2014, 16:26

Re: Aandrijving beheerst doorrijden

Bericht door PlatinumMike » 08 jun 2019, 19:18

Beste,

Ik heb dus precies hetzelfde probleem nu zo'n 2 weken. Had vermogen verlies, bobine is vervangen, 4 bougies en 1 injector.
Vervolgens had ik weer vol vermogen. Echter kreeg ik nu de melding aandrijving weldra controleren bmw.

Dinsdag uit laten lezen, EGR klep sloeg over opnieuw afgesteld. Echter probleem weer sinds vandaag terug gekomen. Hebben jullie hier ook ervaring mee gehad ?

NickL
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 jun 2019, 00:24

Re: Aandrijving beheerst doorrijden

Bericht door NickL » 24 jun 2019, 00:31

Heren,

Deze problemen komen mij zeer bekend voor in 2018 kwamen de eerst problemen met alleen melding met koude start "beheerst voortrijden"
Uiteindelijk elektrisch apparaat bij de garage laten vervangen 250,- nog geen maand laten weer de zelfde melding. Door rijden was niet meer mogelijk auto liep op 3 cilinders. Bij de BMW garage geconstateerd dat er 1 injector kapot was. Deze laten vervangen kosten 800,- vandaag de dag weer zelfde probleem met vermogens verlies. Weg gesleept door de ANWB deze kon geen directe motorstoring vinden bij het uitlezen van de auto terwijl storing nog in stond. Heeft voor de rest andere storingen gereset motor liep uiteindelijk weer goed. Staat nu bij de garage voor controle. Iemand ervaring met dit probleem voor mij is het einde raad kan straks wel alles gaan vervangen met hoge kosten posten :(

Groeten,

Nick

BMW F30 328i 2012 Benzine

Plaats reactie

Terug naar “BMW 1 Serie (F20 / F21) Techniek”