BMW F20 motor blokken

Voor alle technische vragen over de BMW 1 Serie

BMW F20 motor blokken

Berichtdoor roen1992 » 21 mei 2017, 17:20

Beste leden, ik vraag mij af of het klopt dat de BMW F20 vanaf 2012. 114, 116 en 118i 4 cilinder N13B16 motoren door peugeot zijn gemaakt. En hoe zit het met het blok van de 125i N20B20 motor is dat ook peugeot?

Met vriendelijke groet,

Jeroen Hakker
roen1992
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 13 apr 2017, 17:49

Re: BMW F20 motor blokken

Berichtdoor iCreative » 08 jul 2017, 20:06

Dag Jeroen,

Waar heb je dit precies gelezen?
Wikipedia heeft bijna altijd een hele lijst met motorcodes en de daarbij horende fabrikanten.

Edit: je hebt gelijk Jeroen. Na wat 'investigation' gedaan te hebben:
BMW heeft voor de productie van de F-serie een deal gesloten met de PSA groep. Onder andere Peugeot dus.
In ruil voor techniek, levert Peugeot de blokken voor de F20. Alleen de duurdere auto's zoals de 5 serie, worden door BMW zelf gemaakt.
Avatar gebruiker
iCreative
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 03 nov 2016, 23:48

Re: BMW F20 motor blokken

Berichtdoor Marthijn » 21 jul 2017, 19:20

Ik heb ook een F20 116i, dit is een verdomd fijne wagen.
Heeft nu 145K op de klok, nog geen misslag gedaan.
Het valt en staat allemaal met onderhoud, wees strikt met de juiste olie/koelvloeistof/filters etc.
Geen goedkope troep erop gooien, gewoon orgineel bmw onderdelen gebruiken, en vloeistoffen aanbevolen door bmw.

Wat betreft de psa motor, deze heeft geen klachten na 3-2012, toen is er een modificatie geweest op de distributie.
Deze motor ligt in waarschijnlijk 1 miljoen auto's in NL en vele miljoenen daarbuiten.
Dit blok ligt ook in volvo/peugot/citroen/bmw.
Er zijn een klein handje vol mensen die problemen hebben daarmee, dus in mijn ogen weg te vegen.
Die problemen hebben ze ook vaak zelf ter handen gedaan, hoge toeren bij koude motor/te vroeg schakellen, te weinig toeren dus/slecht onderhoud.

Mijn aanbeveling, je kunt rustig een bmw F20 nemen met psa motor, die zijn er in de versies 116/118/120.
Chippen is ook mogelijk maar raad ik zelf af.
Let goed bij aankoop op de historie.!

Succes, groet Marthijn.
Marthijn
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 09 feb 2017, 23:45

Re: BMW F20 motor blokken

Berichtdoor roen1992 » 24 nov 2017, 12:38

Dat is iniedergeval duidelijk, bedankt voor de informatie en het advies jongens :amen:
roen1992
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 13 apr 2017, 17:49

Re: BMW F20 motor blokken

Berichtdoor jumperjvd » 08 dec 2017, 19:45

Ik weet uit eigen ervaring dat de 1.6 THP motoren die gebruikt worden in de Peugeot groep heel erg RUK zijn.

Vervuilde kleppen en kettingen die uitrekken.... allebei erg vervelende en dure reparaties ik durf overigens niet te zeggen dat dat ook het geval is bij de bmw varianten want er zijn ook versies met bredere kettingen onder andere de ´snelle´ peugeots hebben deze. Deze hebben dan ook geen last van uitrekende kettingen. Hoe dit zit bij bmw durf ik niet te zeggen.
jumperjvd
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 09 feb 2017, 11:24

Re: BMW F20 motor blokken

Berichtdoor NateBMW » 11 jan 2018, 22:40

Beste

Wou hier toch nog even mededelen
Wij bezitten een BMW F20 uit eind 2015 eerste eigenaar met nu 61.000KM op de teller
116i bezine.

Onlangs een tikkend geluid uit de moter geconstateerd hiermee naar de dealer geweest en blijkt nu de Distributieketting moet vervangen worden.
Heb hier nog nooit over gelezen dat het bij dit type moter met deze KM stand al problemen kon veroorzaken
Als ik door blijf rijden gaven ze aan waren de kosten 6/7000 euro.
De auto is altijd bij de dealer geweest voor olie + filter en vloeistoffen / alles is origineeel BMW.

Vind het toch een vreemd verhaal dat een ketting na 60k al dient vervangen te worden

Iemand suggesties wat ik hier nog tegen kan doen ( auto is net uit de fabrieksgarantie )
NateBMW
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 11 dec 2017, 19:29

Re: BMW F20 motor blokken

Berichtdoor jumperjvd » 12 jan 2018, 12:16

Wat je misschien kan doen is heel veel gaan zeiken tegen de dealer, brieven schrijven naar de importeur enz.

Soms willen ze dan nog wel wat coulance geven voor de kosten, nooit geschoten is altijd mis ;) maar is inderdaad ronduit belachelijk dat een auto na 60dkm de ketting al vervangen dient te worden.... en uiteraard mag je de rekening zelf betalen
jumperjvd
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 09 feb 2017, 11:24

Re: BMW F20 motor blokken

Berichtdoor FThirtyone » 12 jan 2018, 15:34

Is dat niet het blok uit de Mini (Cooper) en Peugeot 208 (thp)? Die blokken staan er volgens mij ook bekend om dat ze problemen met kettingen hebben.

Of roep ik nu iets zonder ooit een klepel te hebben gezien?
Afbeelding

FWD ==> FunWheelDrive
Avatar gebruiker
FThirtyone
 
Berichten: 89
Geregistreerd: 25 jun 2017, 20:35

Re: BMW F20 motor blokken

Berichtdoor Marthijn » 15 jan 2018, 18:20

Deze PSA motor ligt in miljoenen auto’s in Europa en daarbuiten.
Ook Volvo/Citoen/Peugot gebruiken ze.
Na 3-2012 is er een update geweest voor de distributie, de geproduceerde modellen daarvoor geven nog wel eens problemen.
Maar 60.000 km een distributie vervangen lijkt mij geen normale zaak.!!
Misschien slecht bereden?
Hoge toeren met koude motor kunnen ze niet tegen.!
Verkeerde olie gebruikt?
Er kan natuurlijk ook net een verkeerde tussen zitten als er zoveel gemaakt worden.
Het blijft nu eenmaal techniek.
Maar dan bent je wel een uitzondering met dit probleem.
Succes met de afhandeling

Groet Marthijn
Marthijn
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 09 feb 2017, 23:45

Re: BMW F20 motor blokken

Berichtdoor AdE39 » 05 feb 2019, 00:57

Goede avond,

Ja die 116I blokken, dat is echt kachelhout, de distributie is echt een regelrechte ramp!
BMW gaat daar echt zijn vingers aan branden.

Als ik iemand een hele goede raad zou moeten geven over de BMW's met de PSA blokken, blijf er vanaf en loop er met een hele grote boog omheen.
En vooral echt nooit kopen, je kan je knip er aan vast maken.

Onze dochter heeft een F20 met de 116i motor, ik heb werkelijk nog nooit zo'n slechte auto gezien.
Met enige regelmaat storingen en defecten.
Ik kwam vaak bij een hele goede vriend van mij, hij heeft een garage bedrijf, dus daar komen dan ook de Franse auto's voor het onderhoud.
Steevast zij hij dan ook, kijk weer een Frans bouw pakket, dat moet een grote beurt hebben, maar nog veel eerder moet dat bouwpakket nog even afgemaakt worden.
Wat ze in de fabriek vergeten zijn!

Die woorden zitten echt vast gebrand op mijn trommel vliezen, dat vergeet ik dus echt nooit van zijn levens dagen.

Maar vandaag is dus die enorme fabrieksfout die in het voor onder ligt, de motor van deze F20 met de 116i motor.
Dus met zijn taak gestopt, het voortbewegen van de BMW carrosserie.
Het welbekende euvel, een kapot gelopen distributie.

BMW maakt er dus echt een grote puinhoop van, motoren van een Franse auto!
Hoe haal je het in je botte kop?
Motoren van een Franse auto in een Duitse auto lepelen.

Dat is dus echt de laatste BMW voor onze dochter, die wil ze dus echt nooit meer hebben, nee zelfs niet eens krijgen, wat een hele grote flater van BMW! Hoe verzin je het?
Om de kosten zo laag mogelijk te houden ga ik maar zelf aan de slag met een motor van een demontage bedrijf van Peugeot.
Ik ga dus de onderdelen niet eens bestellen bij BMW, want dan word je echt grof genaaid, en betaal je BMW prijzen voor de hele goedkope Peugeot onderdelen, en daar pas ik dus echt voor!

Ik zelf was al aan het denken om een jongere BMW te kopen, dat is dan ook gelijk van de baan, nee voor mij ook echt geen BMW meer.
Ik heb nu nog een hele echte 5 serie, een E39 met een hele goede motor, 6 in lijn met de inhoud van 2,5 liter.
Maar ik huiver nu al van de gedachten, wat moet dat gaan worden.
De BMW specialist zegt dan ook, dit soort motoren maken ze dus echt niet meer.
De kwaliteit is dus ook echt stukken minder.
Dus word het voor mij echt bekijken wel merk auto voor deze uitmuntende in de plaats gaat komen.
Dat ga ik echt eens piek fijn uitzoeken, en ga echt niet over een nacht ijs!

Een hele goede kennis van mij heeft een Dacia, tja zal men zeggen, dat is ook echt niet alles!
Maar dan moet ik toch echt even opmerken, dat hij slechts een goede 200 tot 300 Eurie kwijt is voor een grote beurt, en dan krijgt hij zelfs nog een gloed nieuwe auto mee, om terug naar huis te rijden, en het kost hem dan enkel wat liters benzine.

Die misselijk makende micro zooi electronica, die zit er dus echt niet in, ja geloof het of niet, anno 2019!
Dus geen van die micro zooi electronica storingen, en nee ook geen uitlees mogelijkheid.
Hij heeft dus echt geen enkel probleem met deze Dacia.

Voor mij maakt dus het embleem wat er op de neus van de auto is gemonteerd, het zegt immers echt helemaal niets, dat blijkt!
Want zolang BMW van die Franse misbaksels in het voor onder monteert, dan is het dus nog steeds niks.
Ja ik weet dus dat Dacia afkomstig is van Renault, en dat deze ook word geproduceerd in Marokko, en niet enkel in Roemenië of Hongarije!

Het gaat er dus echt wel om, dat de auto betrouwbaar moet zijn.
En de 1 serie is dat blijkbaar echt niet, en dat is echt zeer jammer!

Maar een ieder moet zelf weten wat hij/zij koopt.

Ik wens u allen heel veel succes toe met de Duitse auto met een flut motor uit Frankrijk. :bang: :bang:

Met vriendelijke groet,
Ad
AdE39
 
Berichten: 1293
Geregistreerd: 14 jan 2011, 19:48

Re: BMW F20 motor blokken

Berichtdoor surfroy01 » 05 feb 2019, 08:02

Zozo er zit U flink wat dwars. Ook ik heb een slechte ervaring met dat 1.6 blok, en wel in een DS5, 7 keer in 1 jaar tijd in de garage voor reparatie. Blok had iets van 60K gelopen, koelvloeistof lekkage, bleek oliefilterhuis te zijn die pakking lek prikte, half blok voor moeten l;aten demonteren, distributie ketting klapperde, uitgerekt, turbo kaduuk etc. (gelukkig allemaal garantie). En ik behandel mijn auto's netjes, warm rijden, goede beurten etc.

Neef heeft zijn 2e dacia en toch voor de 2e keer problemen, dus ook die zijn niet vrij van fouten.

En in mijn e46 ligt ook dat heerlijke 6 in lijn 2.5l blok, met 320Kkm op de klok en gewoon als een malloot mee over het circuit kunnen boenderen of rustig relaxt woon werk verkeer tuffen..............
The most dangerous nut in my car is the one that holds the throttle, me!

Track fun: BMW e46 325CI & Ducati 996SPS
Daily fun: Golf 7 GTI Performance ABT tuning 270pk.
Avatar gebruiker
surfroy01
 
Berichten: 66
Geregistreerd: 15 okt 2018, 07:45

Re: BMW F20 motor blokken

Berichtdoor AdE39 » 05 feb 2019, 09:45

Goede morgen beste surfroy01,

Ja het is nogal wat met dit soort inferieure motoren!
U heeft dan ook zeer weinig geluk gehad met deze motor, uw geluk was de garantie, die heeft onze dochter dus niet. Ik ga het dus zelf oplossen, en zo goedkoop mogelijk.
Maar wel op de juiste manier, dat het echt goed is.

BMW heeft zich echt in een wespennest gestoken.

Ik weet zeker dat dit vele klanten gaat kosten, maar gewoon eigen schuld!

Ja het zit mij erg hoog, dat heeft u heel goed opgemerkt.
De 1 serie word opgelapt met een motor van een demontage Peugeot, en direct ingeruild.
Met een dergelijke bagger motor willen wij echt niet rond rijden, en het word dus echt geen BMW meer.

Als je op een dergelijke manier een auto wil produceren, krab dan eerst eens achter de oren.
En als BMW te lui is om een echte motor te ontwikkelen, stop dan gewoon met produceren van auto's.

Maar even terug naar mijn E39, dat is een touring met de hele fijne en zeer soepele 6 in lijn met de bulletproof motor van het type M54, en dat is echt een van de beste motoren die er zijn.
Deze heeft nog net geen 300 K gereden, en heeft het zeer comfortabele luchtvering met niveau regeling.
Het is echt een ideale en zeer comfortabele reis auto, gewoon echt geweldig.
Ik heb deze al meer dan 8 jaar, en geheel zonder onkosten, enkel datgene wat er bij elke auto word vervangen bij een grote beurt, en dat doe ik in eigen beheer.

De Dacia waar ik het over had, de kennis bezit deze nu reeds 2 jaar en het betreft hier de 0,9 ltr 3 cilinder.
En ik moet echt zeggen, die Dacia rijdt echt zeer comfortabel, en .is heel erg zuinig.
Hij heeft er dus echt een zeer goed auto aan, en zonder die vervelende micro electronica, want deze smerige rommel, dat zorgt enkel maar voor heel veel problemen.

Ik zit er zelfs aan te denken, als mijn E39 op is, dan denk ik eerder aan een oudere auto, en zeker geen nieuwere.
Dan zit er ook zeer weinig electronica in deze auto's.
Dan zijn we terug bij de simpele oplossingen van een storing op te zoeken.
Niet starten, dan kan het enkel aan de ontsteking liggen, of geen brandstof.

Maar ik blijf nu nog met de E39 rijden, en met erg veel plezier.

Ik wens u een hele fijne dinsdag toe.

Met vriendelijke groet,

Ad
AdE39
 
Berichten: 1293
Geregistreerd: 14 jan 2011, 19:48

Re: BMW F20 motor blokken

Berichtdoor AdE39 » 08 feb 2019, 12:16

Goede morgen beste forum leden.

Ik had nog een toevoeging voor de 116i motoren, en misschien ook de andere motoren in de F20.

De bouten, te herkennen aan de ronde kop met de imbus zeskant van 8 mm aan de voorzijde van de cilinderkop.
Die willen ook wel eens erg vaak loslopen.
Deze bouten borgen de ketting geleiders van deze motor.

Zodra deze bouten loslopen, hoort men een zagend geluid bij de distributie.
Als men deze bouten niet tijdig vastdraait, dan zal de ketting van de geleider lopen, en zeer waarschijnlijk voor een hoop schade aan de motor geven.
Dit komt ook best wel vaak voor.
Als deze bouten loslopen, dan zit de ketting geleider dus los, en de ketting gaat dan zijn eigen weg zoeken, met schade aan de motor als gevolg.

Waarom deze bouten los kunnen lopen, daar heb ik echt geen idee van, maar het gebeurt dus wel.

Ik zelf heb deze bouten al meerdere keren vast gedraaid bij de F20 met de 116i motor.
Ik zal even kijken op het onderdelen schema, welke bouten dit zijn, en met de onderdeel nummers er bij, als ik deze terug kan vinden.

Ik vond dit echt wel zeer belangrijk, om de forum leden in te lichten over dit voorval, wat erg veel schade teweeg kan brengen.
En voorkomen is echt veel beter dan onnodige reparaties, die heel veel geld kunnen gaan kosten!

U hoort dus nog van mij, ik zal de aanvulling hier onder vermelden, als ik deze heb kunnen vinden.

De aanvulling voor de imbus bouten, die beschreven staan als lager pennen.

Ga naar bmw parts catalog rechts boven kunt uw VIN code van de BMW invullen, dat zijn de laatste 7 karakters van het chassis nummer.
Ga naar onder, en klik op bladeren onderdelen.
U krijgt nu allemaal ikoontjes te zien, zoals een motorblokje.
Klik op het ikoontje met het kettinkje met de geleiders, u krijgt nu het onderdelen overzicht van de distributie onderdelen.
In dit schema zijn de 3 bouten ( lager pennen ) met ketting, de geleiders en de ketting spanner te zien.
De lager pennen zijn genummerd met onderdeel nummers 11, 12 en 13.
Helaas heb ik geen mooi fotootje van de positie van deze imbus bouten ( lager pennen ).
Maar als u een beetje bekijkt hoe deze pennen gepositioneerd zijn, dan kunt u wel enig inschatting maken, waar deze bevestigd zijn.
Ze zijn zeer goed herkenbaar, het zijn dus boute met een ronde kop van ongeveer 10 tot 12 mm rond, met een imbus zeskant. De bouten zijn dus metaalkleurig.
En als de motor goed schoon is, dan blinken deze bouten zelfs tegemoet.

Ik zag dus al een reactie vermeld staan onder mijn reactie.
Dat men deze bouten kan borgen met borg middel.
Ja dat kan mogelijk zijn, er is maar een grote maar, als men deze bouten er uit trekt, dan kan het wel eens zijn, dat men deze bouten er niet meer terug in kan krijgen.
Het is dus beter, om de bouten ( lager pennen ) een voor een te doen.
Misschien als de ketting spanner er uit word gedraaid, dat zou een mogelijkheid kunnen zijn.
Misschien deze ook maar preventief mee vervangen, kan een optie zijn, maar hoeft dus niet perse, tenzij deze ook niet meer afdoende de ketting op spant.

Ik zou dus gewoon eerst deze bouten aandraaien, en kijken of de ketting voldoende strak staat gespannen, dat is best goed hoorbaar, geen onrustbarende geluiden, dat is goed.
Veel geratel dat is minder goed, en kan de spanner al versleten zijn, of de geleiders en de ketting hebben al een knauw gehad.

Ik hoop dat u er aan uit kan komen.

Succes

Met vriendelijke groet,

Ad
Laatst bijgewerkt door AdE39 op 08 feb 2019, 12:44, in totaal 1 keer bewerkt.
AdE39
 
Berichten: 1293
Geregistreerd: 14 jan 2011, 19:48

Re: BMW F20 motor blokken

Berichtdoor surfroy01 » 08 feb 2019, 12:24

Locktide op de bouten?
The most dangerous nut in my car is the one that holds the throttle, me!

Track fun: BMW e46 325CI & Ducati 996SPS
Daily fun: Golf 7 GTI Performance ABT tuning 270pk.
Avatar gebruiker
surfroy01
 
Berichten: 66
Geregistreerd: 15 okt 2018, 07:45

Re: BMW F20 motor blokken

Berichtdoor AdE39 » 08 feb 2019, 13:48

Goede middag beste surfroy01,

Locktite borgmiddel op de bouten?

Dat kan mogelijk zijn, maar lees even wel mijn reactie hier op in mijn vorige reactie onderaan.

Ik wens u een heel fijn weekend toe. :duimen:

Met vriendelijke groet,

Ad
AdE39
 
Berichten: 1293
Geregistreerd: 14 jan 2011, 19:48


Keer terug naar BMW 1 Serie (F20 / F21) Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast