BMW F20 motor blokken

Voor alle technische vragen over de BMW 1 Serie

BMW F20 motor blokken

Berichtdoor roen1992 » 21 mei 2017, 17:20

Beste leden, ik vraag mij af of het klopt dat de BMW F20 vanaf 2012. 114, 116 en 118i 4 cilinder N13B16 motoren door peugeot zijn gemaakt. En hoe zit het met het blok van de 125i N20B20 motor is dat ook peugeot?

Met vriendelijke groet,

Jeroen Hakker
roen1992

Re: BMW F20 motor blokken

Berichtdoor iCreative » 08 jul 2017, 20:06

Dag Jeroen,

Waar heb je dit precies gelezen?
Wikipedia heeft bijna altijd een hele lijst met motorcodes en de daarbij horende fabrikanten.

Edit: je hebt gelijk Jeroen. Na wat 'investigation' gedaan te hebben:
BMW heeft voor de productie van de F-serie een deal gesloten met de PSA groep. Onder andere Peugeot dus.
In ruil voor techniek, levert Peugeot de blokken voor de F20. Alleen de duurdere auto's zoals de 5 serie, worden door BMW zelf gemaakt.
iCreative

Berichtdoor Marthijn » 21 jul 2017, 19:20

Ik heb ook een F20 116i, dit is een verdomd fijne wagen.
Heeft nu 145K op de klok, nog geen misslag gedaan.
Het valt en staat allemaal met onderhoud, wees strikt met de juiste olie/koelvloeistof/filters etc.
Geen goedkope troep erop gooien, gewoon orgineel bmw onderdelen gebruiken, en vloeistoffen aanbevolen door bmw.

Wat betreft de psa motor, deze heeft geen klachten na 3-2012, toen is er een modificatie geweest op de distributie.
Deze motor ligt in waarschijnlijk 1 miljoen auto's in NL en vele miljoenen daarbuiten.
Dit blok ligt ook in volvo/peugot/citroen/bmw.
Er zijn een klein handje vol mensen die problemen hebben daarmee, dus in mijn ogen weg te vegen.
Die problemen hebben ze ook vaak zelf ter handen gedaan, hoge toeren bij koude motor/te vroeg schakellen, te weinig toeren dus/slecht onderhoud.

Mijn aanbeveling, je kunt rustig een bmw F20 nemen met psa motor, die zijn er in de versies 116/118/120.
Chippen is ook mogelijk maar raad ik zelf af.
Let goed bij aankoop op de historie.!

Succes, groet Marthijn.
Marthijn

Berichtdoor roen1992 » 24 nov 2017, 12:38

Dat is iniedergeval duidelijk, bedankt voor de informatie en het advies jongens :amen:
roen1992

Berichtdoor jumperjvd » 08 dec 2017, 19:45

Ik weet uit eigen ervaring dat de 1.6 THP motoren die gebruikt worden in de Peugeot groep heel erg RUK zijn.

Vervuilde kleppen en kettingen die uitrekken.... allebei erg vervelende en dure reparaties ik durf overigens niet te zeggen dat dat ook het geval is bij de bmw varianten want er zijn ook versies met bredere kettingen onder andere de ´snelle´ peugeots hebben deze. Deze hebben dan ook geen last van uitrekende kettingen. Hoe dit zit bij bmw durf ik niet te zeggen.
jumperjvd

Berichtdoor NateBMW » 11 jan 2018, 22:40

Beste

Wou hier toch nog even mededelen
Wij bezitten een BMW F20 uit eind 2015 eerste eigenaar met nu 61.000KM op de teller
116i bezine.

Onlangs een tikkend geluid uit de moter geconstateerd hiermee naar de dealer geweest en blijkt nu de Distributieketting moet vervangen worden.
Heb hier nog nooit over gelezen dat het bij dit type moter met deze KM stand al problemen kon veroorzaken
Als ik door blijf rijden gaven ze aan waren de kosten 6/7000 euro.
De auto is altijd bij de dealer geweest voor olie + filter en vloeistoffen / alles is origineeel BMW.

Vind het toch een vreemd verhaal dat een ketting na 60k al dient vervangen te worden

Iemand suggesties wat ik hier nog tegen kan doen ( auto is net uit de fabrieksgarantie )
NateBMW

Berichtdoor jumperjvd » 12 jan 2018, 12:16

Wat je misschien kan doen is heel veel gaan zeiken tegen de dealer, brieven schrijven naar de importeur enz.

Soms willen ze dan nog wel wat coulance geven voor de kosten, nooit geschoten is altijd mis ;) maar is inderdaad ronduit belachelijk dat een auto na 60dkm de ketting al vervangen dient te worden.... en uiteraard mag je de rekening zelf betalen
jumperjvd

Berichtdoor FThirtyone » 12 jan 2018, 15:34

Is dat niet het blok uit de Mini (Cooper) en Peugeot 208 (thp)? Die blokken staan er volgens mij ook bekend om dat ze problemen met kettingen hebben.

Of roep ik nu iets zonder ooit een klepel te hebben gezien?
Afbeelding

FWD ==> FunWheelDrive
FThirtyone

Berichtdoor Marthijn » 15 jan 2018, 18:20

Deze PSA motor ligt in miljoenen auto’s in Europa en daarbuiten.
Ook Volvo/Citoen/Peugot gebruiken ze.
Na 3-2012 is er een update geweest voor de distributie, de geproduceerde modellen daarvoor geven nog wel eens problemen.
Maar 60.000 km een distributie vervangen lijkt mij geen normale zaak.!!
Misschien slecht bereden?
Hoge toeren met koude motor kunnen ze niet tegen.!
Verkeerde olie gebruikt?
Er kan natuurlijk ook net een verkeerde tussen zitten als er zoveel gemaakt worden.
Het blijft nu eenmaal techniek.
Maar dan bent je wel een uitzondering met dit probleem.
Succes met de afhandeling

Groet Marthijn
Marthijn

Keer terug naar BMW 1 Serie (F20 / F21) Techniek