Tuning 518d

Chiptuning, turbo's, onderstel, remmen, banden? Bespreek het hier.
STX
Berichten: 36
Lid geworden op: 26 apr 2021, 08:04

Tuning 518d

Bericht door STX » 26 apr 2021, 08:17

Hallo,
Nieuw hier op het forum, maar aangezien ik (nog) geen BMW heb nog geen officiële voorstel post. Hoor het graag als dat toch wel de etiquette is :)
Als ik eigenaar ben van, dan schrijf ik die uiteraard nog wel...rij nu nog Peugeot dus weinig om over te pronken :D

Anyway, naar de vraag. Heb nu een 518d op het oog. Nette prijs en alle opties die ik graag zoek. Als ik een vergelijkbare 520d zoek lever ik toch een hoop in qua opties voor die prijs.

Mijn gedachte is dat ik dan beter het geld in de zak kan houden en de 518d na afloop Bovag garantie kan laten chippen.
Nu kom ik echter 2 lezingen tegen over dit blok:
- het is hetzelfde blok als de 520d
- er zitten wel degelijk verschillen tussen.

Dit vond ik bv op een Duits forum:
https://www.f10-forum.de/forum/thread/4 ... d-chippen/
Vertaald:

520d, hoe bedenk je zoiets eigenlijk? Alleen omdat ze allebei een cilinderinhoud van 2 liter hebben?

Bij de 518d worden eenvoudige aluminiumlegeringen gebruikt voor de zuigers, wordt de krukas eenvoudig gesmeed en worden gesinterde drijfstangen gebruikt. Bij de 520d zijn de cilinderbanen meerdere keren geslepen, zijn er gesmede drijfstangen en zijn de lagers van de drijfstangen en krukas sputterlagers. Dit zijn slechts enkele van de componenten die verschillen.

Er zijn ook 1600 bar raildruk en magnetische injectoren voor de 18d vergeleken met 1800 bar raildruk en piëzo-injectoren voor de 20d. Zonder het te weten, concludeer ik dat er verschillende hogedrukpompen zijn en dat de laders waarschijnlijk ook anders zullen zijn.

Zonder iemand die bij BMW werkt zullen we wel nooit weten hoe het echt zit of is dit al eens helemaal bevestigd ergens?

Belangrijkere vraag wellicht: zijn er hier mensen met lange termijn ervaring met een (stage 1) gechipte 518d? Geen extra problemen met de ketting of bak gehad ofzo?
Zie veel halleluja verhalen bij het direct wegrijden uit de garage. Maar vind de lange termijn interessanter.

Benieuwd wat jullie weten :)

m.h.
Berichten: 885
Lid geworden op: 18 mar 2018, 07:10
Locatie: Provincie Zeeland NL

Re: Tuning 518d

Bericht door m.h. » 26 apr 2021, 16:36

De meningen zijn toch echt verdeeld over of de verschillen er echt zijn. BMW zou dan het enige of één van de weinige merken zijn die dat doet. (Ik geloof er eerlijk gezegd niet in). Één van de redenen dat ik het niet geloof is dat ook de OEM onderdelen van zowel de 518, 520 en 525 hetzelfde zijn. Van welk bwj is de auto die je op het oog hebt? Ivm het verschil N47 of B47 blok.

Over het verschil een kwaliteit van lagers etc. Dit geeft bij normaal gebruik natuurlijk geen problemen. Dit KAN problemen geven, maar dan moet je meer denken aan langdurige hoge belastingen. Dan moet je denken aan tientallen km's achter elkaar meer dan 200 km/h per uur rijden. Al is dat een hoge belasting voor heul veul auto's.

Ik heb zelf een 518d gekocht van 2014 met 180.000 km 3 jaar geleden. Inmiddels staan er 340.000 km op. Totaal geen motorische problemen (de rest ook niet bijzonder trouwens).
De mijne heb ik 3mnd na aankoop laten chippen naar 230pk.
Wat ik wel doe is olie verversen om de 20.000km ipv de dynamische interval van circa 30.000km

Over de injectoren wist ik het verschil niet. piezo injectoren zijn trouwens VEEL gevoeliger voor storingen en defecten. Dat is iets wat vast staat

Ik heb voor de 518 gekozen om precies dezelfde reden als jij aangeeft. Als je nog wat wilt weten laat het maar weten. (Mag ook via PB of eventueel telefonisch)

STX
Berichten: 36
Lid geworden op: 26 apr 2021, 08:04

Re: Tuning 518d

Bericht door STX » 26 apr 2021, 19:39

Hi.
Het betreft een 518d uit laat 2014, met het B47 blok (150pk). Auto al gereden en loopt als een zonnetje. Ook de dealers gebeld waar deze in onderhoud is geweest (Kalfsbeek en Ekris) en die konden ook geen gekke dingen zien in de historie van de wagen.

Vwb de twijfel aan het verschil: ik deel je mening wel ja. Zie ook dat alle onderdelen zelfde partnummer hebben, maar dan zouden er toch verschillen zijn? Werk zelf in projecten in de techniek en ben nog nooit tegengekomen dat een zelfde partnummer verschillende samenstelling heeft. Sterker nog, als je dan onderdelen wilt uitwisselen zou je dus nooit weten wat de samenstelling is van je product? Lijkt me ook sterk, maar ja....zeker weten doen we het ws nooit. Daarom juist ook op zoek naar ervaringen van mede 518 rijders, dus thanks voor je reactie.
Stuur je wel een PB!

STX
Berichten: 36
Lid geworden op: 26 apr 2021, 08:04

Re: Tuning 518d

Bericht door STX » 03 mei 2021, 12:24

Iemand ervaring met Steinbauer? Even op de bonnefoi aanvraag gedaan bij Steinbauer. Iemand hier ervaring mee? Idee is nog steeds "gewone" chip tuning, maar was wel benieuwd omdat hier ook een linkje ligt naar AC Schnitzer volgens mij...
Inbouwen lijkt me nog wel een dingetje :gek:

Thank you for contacting us regarding your BMW 518d F11 2.0L EUR5 (110 kW).



Product number - # 230019

Normal retail price - € 900 incl. 20% Austrian VAT

Promotional offer for enduser - € 630 incl. 20% Austrian VAT. (Available for limited time only)



Standard ground shipping with DPD is an additional € 24 incl. 20% Austrian VAT.



As you are aware, not all tuning is the same, in general you have 3 types of engine tuning, Flash tuning (OBD port and reprogramming the ECU) and Rail Pressure tuners. Both of these forms of tuning will also leave a traceable footprint on your ECU and may de-activate important safety settings in your engine. Neither of these tuning options, whilst generally cheaper in price, are not particularly safe.



Injector duration tuning - is how our STEINBAUER PowerModule operates, we inject additional fuel only when then engine is under load and only during main injection and with STEINBAUER all manufactures safety settings remain in place and we leave no footprint on your ECU. With our STEINBAUER PowerModule installed you will achieve a 20% increase in power and torque from standard. STEINBAUER has been developing, testing, and manufacturing our Injector Duration modules for over 20 years.




A quick check list below, please let us know if you have any further questions.



• 3 Year warranty on module

• Increased HP - +20%

• No footprint left on ECU

• No increase in rail pressure

• All manufacturers safety settings remain in place

• Module is only active when engine is under load - so additional power & torque is given when needed.

• Injector duration technology - we hold the worldwide patent for this tuning method.

• Module is only active during main injection. Ensuring that additional fuel is not injected during pre & post injection, causing over fueling and increased injector failure/damage.

• Satisfaction guarantee - if you are not totally satisfied with the purchased product you have the right to return within 14 days of date of invoice for a full credit*.
*Terms and conditions apply.

Thijs_F11
Berichten: 103
Lid geworden op: 01 okt 2020, 22:14

Re: Tuning 518d

Bericht door Thijs_F11 » 01 jun 2021, 17:44

ik heb zelf al drie (VAG) diesel auto's laten tunen bij VAG techniek in Nuenen. Met één daarvan heb ik na tuning nog meer dan 4 ton op de teller erbij gezet met de originele turbo+bak en nooit technische problemen ondervonden.
Ik word echt niet door hen gesponsord, maar heb uitstekende ervaringen met ze. Ze weten oprecht waar ze mee bezig zijn en geven je uitstekend advies.
Ik zie dat ze een 518 d naar 210 pk kunnen tillen: https://www.vagtechniek.nl/chiptuning/b ... 8d++150pk/

Maar wat ik - als je het het hebt over lange termijn - vooral van belang vind is dat je het blok áltijd goed warm rijdt voordat je serieus vermogen gaat vragen, op tijd olie ververst en het algemene onderhoud gewoon goed voor elkaar hebt.
Dan kun je ook met een getuned blok heel veel probleemloze kilometers maken
F11 M Sport :///m:

www.glimgarage.nl

STX
Berichten: 36
Lid geworden op: 26 apr 2021, 08:04

Re: Tuning 518d

Bericht door STX » 06 jun 2021, 07:45

Good to know! Dank voor de tip.
Vwb warm rijden/onderhoud/olie etc is dat ook echt de bedoeling. Het is puur voor de momenten dat je ff snel ergens tussen wil of wilt inhalen oid. Daar mis je met de 518d toch wel wat vermogen. Verder tijd ie heerlijk moet ik zeggen (en vooral zuinig....1:19 gemiddeld nu)

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (F07 / F10 / F11) Performance en tuning”