F11 535i 2010, n55 motor, vervangen wastegate, vacuum actuator

Alle tips, trucs en ervaringen met betrekking tot de BMW 5 Serie zijn hier te vinden
Gebruikersavatar
goos
Berichten: 182
Lid geworden op: 03 mar 2011, 22:39

F11 535i 2010, n55 motor, vervangen wastegate, vacuum actuator

Bericht door goos » 15 aug 2021, 22:09

Op de terugweg van vakantie, met caravan, kreeg ik de melding: aandrijving, beheerst voortrijden. Volle aandrijvingskracht niet beschikbaar. Nadere uitleg storing, bij info: turbo druk te laag. De auto bleef goed rijden, alleen geen trekkracht meer onderin. Ik schatte het vermogen zeker nog meer dan 200 pk. Auto reed als de 530 van vorig model. Wel ben ik uit voorzorg 90 km/h gaan rijden ipv 110. Ben er gewoon goed mee thuis gekomen. Thuis met carly ap storing uitgelezen : storing nr 120308: booster pressure controll plausibility, pressure to low. Verder geen relevante storingen.
Wat kan het zijn, internet even gescand. Turbo stuk, turbo leiding lek, of interkoeler lek. Wastegate klep stuk, of actuater wastegate klep stuk. Vacuüm leiding naar deze actuater lek. Of lekkage vacuüm buffer tank, welke in het kleppendeksel geïntegreerd zit. Ok waar begonnen. Eerst boven uitlaatspruitstuk de inlaatluchtleiding naar de turbo losgehaald. Ik heb 6 boutjes van luchtfilter losgehaald, slangeklemvan de leiding rechtsonder losgedraaid. 2 electrische sensoren losgehaald. Daarna de vacuum leiding ervanaf gehaald, maar ook de carterontluchtingslang. Carterontluchting slang helaas afgebroken. Snel maar even nieuwe besteld. Via internet studie wel begrepen dat kans op kapotte turbo erg klein is bij 180dkm. Vacuumslangen en vacuum schakelaar gaan vaker stuk. Met vacuum meter aan de gang. Vacuum schakelaar zie je links zitten als de aanvoerlucht leiding is verwijderd. Alle slangen waren goed. Pas op met verwijderen van de slangen op plastic aansluitingen, kans op afbreken. Daarna de vacuum schakelaar losgemaakt, 2x m6 moeren losdraaien, bovenste is eenvoudig, maar onderste is tobben met dop 10, knietje met plakband en ratel toch gelukt. Daarna eerst vacuum op de wastegate actuater gezet, stang gaat keurig heen en weer. Die werkt mooi. Nu de vacuum schakelaar nog. De schakelaar heeft een 12 V aan sluiting, welke via een spoel een klep bediend. De klep schakelde ok dus. Nu met vacuum erop, klep dicht, vacuum blijft aanwezig, geen lekkage. Klep open (12 v op stekkergezet) vacuum wordt niet vastgehouden. Conclusie lekke vacuum schakelaar. Onderdeel vervangen, maaat ook gelijk alle vacuum slangen en de plastic carter ontluchtings slang ook. Alles weer in omgekeerde volgorde gemonteerd. Auto rijdt weer als vanouds.
Het onderdeel nummer, heb ik via een screenshot vermeld hieronder, nr 2.

Goos
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
E12 528, E34 535i, E39 528i, E61 530i F11 535i, G30 540i

m.h.
Berichten: 885
Lid geworden op: 18 mar 2018, 07:10
Locatie: Provincie Zeeland NL

Re: F11 535i 2010, n55 motor, vervangen wastegate, vacuum actuator

Bericht door m.h. » 16 aug 2021, 07:33

Gelukkig gewoon normaal thuis gekomen, en ook nog ergens een gelukje dat het op de terugweg was.

Fantastisch beschreven weer goos. En ook gewoon lekker oldscool: redeneren, testen, en dan pas vervangen. :duimen:

Daar ontbreekt het tegenwoordig vaak aan

Gebruikersavatar
goos
Berichten: 182
Lid geworden op: 03 mar 2011, 22:39

Re: F11 535i 2010, n55 motor, vervangen wastegate, vacuum actuator

Bericht door goos » 17 aug 2021, 23:11

Graag gedaan hoor. Ik heb zelf ook veel baat bij anderen die hun reparatie beschrijven. Wat mij ook opvalt, dat tijdens het optrekken, dit vloeiender gaat als voorheen. Het leek wel of tijdens accelereren er telkens een klein vlak moment in de acceleratie zat. Dit is er waarschijnlijk geleidelijk in gekomen. Vacuüm schakelaar is waarschijnlijk al langer niet meer optimaal. Ben er wel blij mee. Gr Goos
E12 528, E34 535i, E39 528i, E61 530i F11 535i, G30 540i

ehombie
Berichten: 1454
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: F11 535i 2010, n55 motor, vervangen wastegate, vacuum actuator

Bericht door ehombie » 18 aug 2021, 06:24

mooie uitleg :duim:
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (F07 / F10 / F11) DIY: Do It Yourself”