Walnut blasting 518d 520d 525d (N47)

Alle tips, trucs en ervaringen met betrekking tot de BMW 5 Serie zijn hier te vinden
m.h.
Berichten: 884
Lid geworden op: 18 mar 2018, 07:10
Locatie: Provincie Zeeland NL

Walnut blasting 518d 520d 525d (N47)

Bericht door m.h. » 20 mar 2019, 01:21

Demonteren en cleanen inlaatspruitstuk + inlaatpoorten cilinderkop

Tijdsduur: circa 3.5 uur


Benodigheden:
- Compressor
- Straalketel + walnoot granulaat (ik heb circa 2.5 kilo verbruikt)
- Stofzuiger
- Torx set (in- en uitwendig)
- Pakkingen (ga niet met vloeibare pakkingen lopen Kl*ten, indien er wat teveel zit en dit komt in je spruitstuk kan dit veel schade aan o.a. je turbo veroorzaken
Pakking spruitstuk uitg OE 11617812938
Pakking EGR metal OE 11618508626
O-ring EGR OE 11618512681 (indien je EGR toevoer buis demonteerd)
2x pakking gasklephuis boven / onder OE 11617801943
Pakking spruitstuk ing OE 11618511917

Afbeelding
Pakking lokaties

Afbeelding
Homemade straalketel van oude gasfles (niet zichtbaar, maar aan de onderzijde zit ook nog een afsluiter om de toevoer van het granulaat te regelen, deze moet bijna helemaal dicht staan tijdens stralen).

Voorbereidingen
- Koppel de accu los, wel doen! Anders maak je sluiting aan de dynamo.
- Motorafdekplaat verwijderen
- Luchtfilter huis: koppel in- en uitlaat van het luchfilter los en verwijder het huis met filter in geheel door naar voren te trekken. Dek beide luchtbuizen af met een zak op doek. (Fijn voor de turbo levensduur)
- Verwijder beide motor isolatie panelen boven op de motor.
- Verwijder isolatie paneel aan de voorzijde (thv multiriem)
- Maak alle kabelhouders die vastzitten aan het inlaatspruitstuk los.
- Koppel de plus draad van het gloeirelais los aan de dynamo en maak het gloeirelais los van het spruitstuk. De rest kan je aangekoppeld laten zitten als je het gloeirelais boven op de motor legt.
- Koppel turbodruk sensor los van het inlaatspruitstuk en verwijder deze uit het spruitstuk (even voorzichtig schoonmaken aan binnenkant)

Afbeelding

- Koppel de 2 draden los die over het spruitstuk naar de dynamo lopen.
- Maak de stekkers los van de swirlflaps actuator / de temperatuur meting van de EGR terugvoer
- Koppel de verbindingsbuis los tussen onderstaande onderdelen:
Gasklephuis (3x inwendig torx E8) (maak indien nodig gasklephuis meteen schoon)
EGR terugvoer (2x M6)
Inlaatspruitstuk (3x Torx 30)
Verwijder de verbindingsbuis daarna voorzichtig let op, naar voren trekken ivm paspennetjes.

Afbeelding
Verbindingsbuis verwijderen door te trekken in de richting van de pijl

- Dek nu de EGR toevoer en het gasklephuis af zodat er niks in kan vallen.
- Verwijder het inlaatsspruitstuk nadat je (5x M6 hebt losgedraaid)
- Tape direct de inlaatkanalen op de cilinderkop af!
- Verwijder de actuator van het inlaatspruitstuk (let op verbindingsstangetje kan los komen)
- Verwijder de wervelkleppen / pakkinghouder door deze los te klikken. Als je een aftermarket pakking besteld dien je de kunstof wervelkleppen te verwijderen van het asje en over te zetten. Ik heb dit bewust niet gedaan, een nieuwe pakking met nieuwe kleppen kost €38,- dat is €15,- meer dan een aftermarket pakking zonder kleppen.
- Maak de verbindingsbuis en het inlaatspruitstuk goed schoon (b.v. in een bak benzine met borstels van verschillende afmetingen)

Afbeelding
Vervuild inlaatspruitstuk

Afbeelding
Vervuilde inlaatpoort

Walnutblasting
- Zorg dat alles gereed staat om te stralen en zet een veiligheidsbril op!!!!! (compressor circa 8 bar, stofzuiger, straalketel.
- Verwijder de tape bij de inlaatkanalen voor de eerste cilinder.
Voor controle van de inlaat kleppen moet je even met z’n tweën zijn.
- Persoon 1 draait de krukas LINKSOM (nooit tegen de normale draairichting in) m.b.v. inwendig torx 12 op multiriempoulie. Persoon 2 controleert tegelijkertijd of de kleppen dicht staan. (ze mogen dus niet bewegen of indien ze bewegen wacht je tot weer volledig boven staan)
MAW de cilinder waarmee je wilt beginnen staat niet in de inlaatslag, zeer belangrijk anders groeit er een walnotenboom op je zuiger. :gek:

Afbeelding
Motor linksom draaien door de multiriempoulie te verdraaien.

- Indien tijdens het verdraaien de tegendruk teveel toeneemt wacht dan even tot de compressie weer gezakt is anders komt er wel erg veel kracht op de kleine boutjes van de poulie.

Afbeelding
Controleer of de inlaatkleppen volledig dicht staan en plak de andere goed af voor het stralen! (EGR, Gasklephuis, dynamo, lucht toe- en afvoer ook afplakken!)

- Nu kan het stralen beginnen, gewoon korte shotjes geven van enkele seconden en het straalpistool verdraaien van richting om rondom een goed resultaat te krijgen. Bij mij ging het stralen perfect tussen de 8 en 6 bar. (neem de tijd om je compressor af en toe wat rust te gunnen die van mij is 2x in de thermische beveiliging gegaan)
- Indien beide inlaat kanalen schoon zijn ze vrij maken van granulaat m.b.v. de stofzuiger en luchtdruk (dus de straalmiddel toevoer dicht zetten aan de ketel).
- Schone kanalen afplakken en bij de volgende cilinder tape verwijderen.
- Wederom verdraaien van de krukas in de juiste richting m.b.v. 2 personen en inlaatkleppen van te reinigen cilinder controleren op dichtstaan.

Indien je EGR nog in dienst is zou je deze ook het beste demonteren en reinigen (ik heb de mijne afgeblind was softwarematig reeds uitgeschakeld). Voor het reinigen is wel “speciale” torx bit 30 nodig met zo’n gaatje in het midden van de bit. Verder de extra pakking aan het uitlaatspruitstuk en een bus KVS om terug bij te vullen (motorblok loopt leeg).

Afbeelding
Stralen maar! Ik heb een 90° siliconenslang gebruikt waardoor het granulaat meteen wordt weg gezogen (slang stofzuiger zit onder m'n hand) gaatje gemaakt in siliconenslang om straalbuis door te steken.

Afbeelding
Resultaat na enkele seconden stralen tussen circa 6 - 8 bar.

Terug monteren in omgekeerde volgorde. Succes, indien er vragen zijn hoor ik het wel.
Laatst gewijzigd door m.h. op 25 mar 2019, 17:12, 11 keer totaal gewijzigd.

m.h.
Berichten: 884
Lid geworden op: 18 mar 2018, 07:10
Locatie: Provincie Zeeland NL

Re: N47 walnut blasting

Bericht door m.h. » 20 mar 2019, 13:45

Eerste ervaringen: pakt iets vlotter op vanuit lage toeren, en verbruik lijkt zeer sterk verminderd.

Gebruikersavatar
malle pietje
Berichten: 384
Lid geworden op: 11 jan 2014, 20:08
Locatie: Soest

Re: N47 walnut blasting

Bericht door malle pietje » 25 mar 2019, 09:41

Over welke motor hebben we het hier? 520d?

m.h.
Berichten: 884
Lid geworden op: 18 mar 2018, 07:10
Locatie: Provincie Zeeland NL

Re: N47 walnut blasting

Bericht door m.h. » 25 mar 2019, 12:49

Jep 2.0 diesel 4 cilinder , 518d, 520d, en een serie 525d. (De late serie is 4 cilinder d8 ik uit mn hoofd).

Ik zal vandaag of morgen nog een aantal foto's posten om e.e.a. nog wat duidelijker te maken betreffende benamingen en locaties van bepaalde onderdelen.

Gebruikersavatar
BrianGT
Berichten: 807
Lid geworden op: 13 feb 2012, 20:09
Locatie: Rotterdam

Re: Walnut blasting 518d 520d 525d (N47)

Bericht door BrianGT » 25 mar 2019, 14:04

Knap dat je het zelf doet!
Afbeelding

m.h.
Berichten: 884
Lid geworden op: 18 mar 2018, 07:10
Locatie: Provincie Zeeland NL

Re: Walnut blasting 518d 520d 525d (N47)

Bericht door m.h. » 25 mar 2019, 14:18

BrianGT schreef: 25 mar 2019, 14:04 Knap dat je het zelf doet!
Eigenlijk gewoon hobby, en het valt erg goed mee vind ik.

Inmiddels wat extra foto's toegevoegd om e.e.a. wat te verduidelijken. (je kunt de foto's vergroten door er op te klikken, foto's kunnen nu direct worden ge-upload op het forum sinds de forum-update maar daar weet jij alles van Brian....) :amen:

Voor het reinigen had ik nog geen klachten of fout melding, dat wou ik eigenlijk voor zijn. Na het reinigen merk ik het volgende:
- Reageert feller op het gas.
- Verbruik na 2500km rijden met 0.6 liter gedaald
- Toch iets meer vermogen, (ik kan het merken doordat er niet meer wordt teruggeschakeld bij het uitkomen van enkele tunnels tijdens woonwerk verkeer op cruisecontrol.

Ik heb ook gelijk nog even het buisje vervangen van de carterontluchting, deze was wat aan het zweten. Ik wou eerst de O-ringen vervangen, maar toen ik naar het buisje wees brak hij in tweeën. (€ 8,- bij de dealer)


Afbeelding
Kleine buisje rechts op zwarte boxje

Gebruikersavatar
BrianGT
Berichten: 807
Lid geworden op: 13 feb 2012, 20:09
Locatie: Rotterdam

Re: Walnut blasting 518d 520d 525d (N47)

Bericht door BrianGT » 25 mar 2019, 18:55

Er zijn gelukkig wat positieve zaken toegevoegd aan het forum.
Afbeelding

m.h.
Berichten: 884
Lid geworden op: 18 mar 2018, 07:10
Locatie: Provincie Zeeland NL

Re: Walnut blasting 518d 520d 525d (N47)

Bericht door m.h. » 14 apr 2019, 05:55

Update:

Mijn EGR bleek softwarematig toch niet te zijn uitgeschakeld waarna de auto slechter begon te lopen en het MIL lampje ging branden met enkele foutmeldingen tot gevolg. Na veel zaken uit gesloten te hebben bleek de EGR de dader. Indien ik het plaatje verwijder loopt de auto prima en geen MIL-lampje op het dash.

Bij mij moet dit probleem nog linksom of rechtsom opgelost worden door de programmeur, een tip naar jullie plaats dus altijd een plaatje nadat de EGR softwarematig wordt uitgeschakeld. Zo weet je zeker dat:

- De softwareprogrammeur zijn werk goed heeft gedaan
- Er geen uitlaatgassen meer je inlaat verontreinigen indien de klep niet volledig afdicht of blijkbaar niet goed is uitgeprogrammeerd
Laatst gewijzigd door m.h. op 25 apr 2019, 08:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
BrianGT
Berichten: 807
Lid geworden op: 13 feb 2012, 20:09
Locatie: Rotterdam

Re: Walnut blasting 518d 520d 525d (N47)

Bericht door BrianGT » 18 apr 2019, 11:10

Ik zou naar Gijsbertsen gaan in Odijk. Daar is mijn BMW in onderhoud.
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (F07 / F10 / F11) DIY: Do It Yourself”