Oliepeilmeting breekt af bij 17%

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
DuKeZ
Berichten: 88
Lid geworden op: 09 mei 2010, 19:35

Oliepeilmeting breekt af bij 17%

Bericht door DuKeZ » 15 jul 2023, 14:45

Gisteren de auto opgehaald bij de garage (geen BMW dealer) na een grote servicebeurt. De garage vroeg of ik af en toe digitaal het oliepeil uitlees, uiteraard gaf ik aan. De garage gaf aan dat zij het een paar keer geprobeerd hebben maar het systeem bij 17% afbreekt.

Omdat er nog minimaal benzine inzat op reserve zojuist even getankt en een half uur gereden. Opnieuw een paar keer de meting laten uitvoeren, op een vlakke ondergrond, in P-stand, maar opnieuw breekt het systeem de meting af bij 17%.

Oliepeil is goed, dat geeft de auto ook aan. Iemand suggesties?

ptrkp
Berichten: 216
Lid geworden op: 12 apr 2020, 09:30

Re: Oliepeilmeting breekt af bij 17%

Bericht door ptrkp » 16 jul 2023, 10:05

DuKeZ schreef: 15 jul 2023, 14:45 na een grote servicebeurt.
Wat houdt dat in?
Opnieuw een paar keer de meting laten uitvoeren, op een vlakke ondergrond, in P-stand, maar opnieuw breekt het systeem de meting af bij 17%.
Mogelijk een kapotte sensor. Anders uitlezen en kijken of er foutmeldingen zijn.
Oliepeil is goed, dat geeft de auto ook aan. Iemand suggesties?
Weet je dat zeker?
F11 528i (L6) | 475 Black Sapphire Metallic | +32 originele modificaties
Voor aanpassingen, veranderingen, reparaties en onderhoud.

DuKeZ
Berichten: 88
Lid geworden op: 09 mei 2010, 19:35

Re: Oliepeilmeting breekt af bij 17%

Bericht door DuKeZ » 16 jul 2023, 11:36

Met grote beurt bedoel ik; olie, oliefilter, luchtfilter, interieurfilter, multiriem, bougies, remblokken voor incl. Slijtage indicatoren en remvloeistof.

Juiste oliepeil; dat is voor mij een aanname dat de garage de juiste hoeveelheid nieuwe olie heeft toegevoegd. Voor mijn eigen waarneming; Bij het rijden geen bijgeluiden en olietemperatuur hetzelfde als anders (ook bij stukje flink doorrijden). En in het menu, niet zijnde het automatisch oliepeilen, geeft de auto een groen motorblok aan met de melding ‘oliepeil goed’.

Had zelf ook nog even bij realoem gekeken, kan het ook zijn dat de stekkerverbinding van de onderste sensor los zit en daardoor de meting wordt afgebroken? Zal maandag even teruggegaan naar de garage om uit te laten lezen.

Eerder was uitlezen geen probleem (afgelopen jaar zeker 2 wekelijks uitgevoerd).

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (F07 / F10 / F11) Techniek”