Niveauregeling/Luchtvering?

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
FXANS
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 apr 2018, 07:10

Niveauregeling/Luchtvering?

Bericht door FXANS » 06 apr 2018, 11:41

Goedemiddag,

nieuwe op het forum, sinds een paar maanden eigenaar van een F11 (523).
Ik zou erg geholpen zijn als jullie mij misschien wat meer kunnen vertellen over mijn probleem.
Een aantal maanden geleden kreeg ik de melding dat de luchtvering niet meer actief was, rustig rijden door de bochten etc. Uiteindelijk bleek mijn rechterbalg lek te zijn, vervangen door een Airsus luchtbalg door de garage
en daarna volgde met enkele weken alsnog weer een melding dat de niveauregeling een storing had.
Bij een eerdere vervanging van de accu is de stroom er af geweest.
De eerste week resulteerde dit in een maximaal opgepompt gevoel in de auto, geen vering, gaf niks mee en stond
"hoog" op de poten, is het gevoel. Terug naar de garage en de gedachte was dat dit met nieuwe software update te verhelpen viel. De auto terug gekregen, maar nu hetzelfde stuiterende gevoel als voorheen, stuurt zwaarder en nauwelijks verend... wel ligt de auto wat lager.
Nu geeft de garage aan dat het euvel kan liggen aan het verschil tussen de luchtbalgen, alhoewel mijn gevoel zegt
dat dit meer in een sensor oid zit. De auto zakt dus niet in, maar pompt zichzelf dus vlak na start superhard op en alles is voelbaar, van drempel tot gaatje...

Heeft iemand enig idee waar gezocht moet worden, want bij de garage geven ze mij ook niet het gevoel dat dit snel afgerond kan zijn.

Alvast Dank,

FXANS

0240613
Berichten: 24
Lid geworden op: 16 jul 2017, 21:12

Re: Niveauregeling/Luchtvering?

Bericht door 0240613 » 06 apr 2018, 15:22

Uitgelezen met Bmw uitleescomputer? Alle modules zijn dan te testen

FXANS
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 apr 2018, 07:10

Re: Niveauregeling/Luchtvering?

Bericht door FXANS » 30 apr 2018, 19:55

Goedenavond,
Even een tijdje bezig geweest met de storing/probleem, de storing bleek te komen van de hoogte sensor links en rechts, die zijn vervangen, geen melding meer maar het probleem blijft voortbestaan. De auto staat een aantal dagen stil, rij weg en er is veercomfort. Des te verder de rit volgt, des te slechter het veercomfort. Het rijden over heuveltjes, klinkers en andere oneffenheden wordt niet lekker opgevangen. Het lijkt alsof de balgen aflopen tijdens de rit en niet verder op spanning gebracht worden.

De rechterbalg was 3 maanden geleden vervangen (door inzakken) en de linkerbalg blijkt intact te zijn.
Stationair draaiend de sportstanden geprobeerd en in sportstand zakt de de auto iets in, maar als je dan weer terugschakelt naar normaal dan pompt de wagen niet omhoog.

Als je gewicht in de achterbak zet (lees 2 volwassenen) hoor je de compressor wel werken en pompt deze zich wel wat op.

Heeft iemand enig idee waar dit in kan zitten?
Nogmaals, de auto zakt niet door zijn hoeven.
Een regelunit? Klepventiel compressor? Ander ding?

Alvast dank.

ehombie
Berichten: 1454
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: Niveauregeling/Luchtvering?

Bericht door ehombie » 30 apr 2018, 21:03

Er zit naast luchtvering ook nog gewoon een schokdemper aan weerszijde....deze nog oke? als elke hobbeltje voelt?. Die luchtvering vangt niet alles op....
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

FXANS
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 apr 2018, 07:10

Re: Niveauregeling/Luchtvering?

Bericht door FXANS » 01 mei 2018, 07:22

Hoi,

die moeten nog in orde zijn, want wanneer ik weg rijd (of hij komt van de garage) dan is hij de eerste dag vaak soepel en goed, het veren/dempen kan dus wel.
Naar mate de dagen vorderen (dus bijv. zaterdag en zondag achter elkaar rijden) wordt de auto stugger en slechter.

ehombie
Berichten: 1454
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: Niveauregeling/Luchtvering?

Bericht door ehombie » 01 mei 2018, 08:01

Oke schokdempers worden uitgesloten...dan wordt het lastig om verder te beoordelen vind ik. Ben je bereid wat zelf te gaan doen? Ga dan eens kijken of die hoogte verstelling structureel werkt/adequaat reageert (in feite test je ook ventielblok hiermee en regelunit)...door wat testen uit te voeren met die reactie armpjes. Om nu te zeggen "dat is dit of dat"...durf ik niet te zeggen (in zover ik dit kan)...en zomaar roepen om iets te vervangen zonder te testen vind ik vaak ook zoiets...

Dan hoop dat iemand anders je verder kan helpen.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (F07 / F10 / F11) Techniek”