Roetfilter opties en problemen

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
m.h.
Berichten: 884
Lid geworden op: 18 mar 2018, 07:10
Locatie: Provincie Zeeland NL

Re: Roetfilter opties en problemen

Bericht door m.h. » 08 dec 2018, 21:55

En al iets wijzer?
Zit deze sensor voor of na het roetfilter? Als die erna zit is er misschien een andere sensor welke gebruikt wordt om de druk voor het roetfilter te meten en zo de verschilddruk te meten.... bijvoorbeeld een sensor in de zuig van de turbo.

Het is maar een suggestie hoor, had net als jij een drukmeting voor en na dpf verwacht

Gebruikersavatar
malle pietje
Berichten: 384
Lid geworden op: 11 jan 2014, 20:08
Locatie: Soest

Re: Roetfilter opties en problemen

Bericht door malle pietje » 09 dec 2018, 10:20

Tot nu toe heb ik alleen die ene sensor kunnen vinden, met 1 ingang. En daar zit nog een sensor naast, ook met 1 ingang. Vermoedelijk is 1 van de twee de drukmeter. Beiden zitten aan de passagierszijde van de motor, boven de turbo op een plastic plaat bevestigd. Daar zou de differtential pressure sensor ook moeten zitten.

Uit het roetfilter komen in theorie twee pijpjes, eentje van bovenop, eentje van onderop die naar boven loopt. En die zijn met slangetjes weer bevestigd aan de differentiaal druk sensor, die dus een invoer en een retour moeten hebben.

Stom genoeg kan ik dus bij mij die onderste pijp niet op mn roetfilter ontdekken en ook alleen een sensor met 1 ingang. Je zou bijna zeggen dat ik geen differential pressure sensor heb. Maar dan zou ik er ook geen foutmeldingen van moeten krijgen... :gek:

Kortom, ik ben er nog niet uit. (maar ook nog niet naar gekeken, moest eerst de Z4 weekendje-ardennen-met-de-rally-vrienden-klaar maken...)

Wordt vervolgd.

m.h.
Berichten: 884
Lid geworden op: 18 mar 2018, 07:10
Locatie: Provincie Zeeland NL

Re: Roetfilter opties en problemen

Bericht door m.h. » 16 jan 2019, 18:14

Even wat informatie om te delen omtrent EGR en roetfilter nadat ik deze week voor de APK ben geweest.
De keurmeester zei het volgende:

Roetfilter verwijderen:
Geen problemen te verwachten indien het niet visueel waarneembaar is dat het filter is verwijderd. Op termijn komt er een uitlaatgasmeting. Deze deeltjesmeting is eigenlijk een fijnstof meting. Hij verwacht zelfs dat de moderne dieselmotoren in goede staat geen problemen opleveren, gezien de goede verbranding. Zeker als je ook je EGR uitschakelt (zie hieronder). Deze deeltjes meting gaat zeker nog een aantal jaar op zich laten wachten, het probleem is voornamelijk de prijs van het apparaat. Momenteel nog boven de 25.000 euro, dit moet aanzienlijk zakken om het betaalbaar te maken voor garagebedrijven. De ontwikkeling van dit apparaat gaat langzaam, binnen de EU zijn er nog maar een aantal landen die het apparaat gebruiken om bijvoorbeeld de luchtkwaliteit in lange tunnels te meten.

EGR uitschakelen:
Zijn eerste reactie: Direct doen. We kennen allemaal de vervuilde inlaatkanalen met alle gevolgen van dien, maar hij gaf ook aan dat je olie veel sneller vervuild door de EGR (had ik nog niet aan gedacht). En dan ook nog het feit dat als je de EGR uitschakelt dit weer goed is voor de verlaging van de roetuitstoot.

Nog even ter info, het betreft hier een zeer klein bedrijf dat alleen maar APK keuringen doet met 3 man personeel over 2 vestigingen. Hij houdt deze onderwerpen dus nauwlettend in de gaten. (dus niet één of andere kwikfit pipo).

Gebruikersavatar
Quadrantz
Berichten: 3145
Lid geworden op: 29 mei 2011, 18:57
Locatie: Waddinxveen

Re: Roetfilter opties en problemen

Bericht door Quadrantz » 18 jan 2019, 22:24

Thanks voor de update m.h.! :duim:

Ik wil m'n E61 530D nog wel een paar jaar rijden (rijdt heerljik!) en heeft 'pas' 370K gelopen ;). Roetfilter heb ik vrijwel direct laten verwijderen na aanschaf (218K) + EGR dicht + een chip.

m.h.
Berichten: 884
Lid geworden op: 18 mar 2018, 07:10
Locatie: Provincie Zeeland NL

Re: Roetfilter opties en problemen

Bericht door m.h. » 22 feb 2019, 08:52

https://www.rtlz.nl/algemeen/politiek/a ... ch-wachten

Toevallig deze week in het nieuws, wat de APK keurmeester al vertelde.....

@ malle pietje, wat is de status van jou roetfilter "probleem"

Gebruikersavatar
malle pietje
Berichten: 384
Lid geworden op: 11 jan 2014, 20:08
Locatie: Soest

Re: Roetfilter opties en problemen

Bericht door malle pietje » 26 feb 2019, 14:09

Interessant leesvoer!

Bij mij hangt hij er nog steeds in. Geen nieuwe foutmeldingen, behalve degene die verwijst naar de verlopen levensduur. Ik heb bedacht er nog even mee door te rijden en als de turbo echt op is, direct ook roetfilter te vervangen. Ik wil hem graag zo compleet mogelijk houden, en hou niet van die roetwolken, dus ik ga denk ik voor een vervanger. Dus deze situatie kan zomaar nog een jaar duren.

m.h.
Berichten: 884
Lid geworden op: 18 mar 2018, 07:10
Locatie: Provincie Zeeland NL

Re: Roetfilter opties en problemen

Bericht door m.h. » 15 okt 2019, 12:11

Sinds deze week ook de foutmelding dat de theoretische levensduur is verlopen 259.000km... Weet ook nog niet zo goed wat ik er mee ga doen.
Vind die melding van aandrijving controleren op de Idrive wel irritant eigenlijk, maarja de verschildruk is nog prima.

Maar als ik voor de optie van reinigen ga kan ik beter ook niet wachten tot het filter volledig verzadigd is.

En dan nog kiezen of het thermisch reinigen wordt, of vloeistof reinigen.

m.h.
Berichten: 884
Lid geworden op: 18 mar 2018, 07:10
Locatie: Provincie Zeeland NL

Re: Roetfilter opties en problemen

Bericht door m.h. » 16 okt 2019, 10:26

malle pietje schreef: 26 feb 2019, 14:09 Bij mij hangt hij er nog steeds in.
Nog altijd?.... hoeveel KM ben je al verder?

Gebruikersavatar
malle pietje
Berichten: 384
Lid geworden op: 11 jan 2014, 20:08
Locatie: Soest

Re: Roetfilter opties en problemen

Bericht door malle pietje » 29 okt 2019, 13:46

Yes, en sorry voor de late reactie. Hij hangt er nog steeds in en er zijn geen meldingen bij gekomen. Het laten reinigen staat nog steeds op de agenda. Maar ook de turbo vervangen, automaatbak spoelen en de kettingspanning laten controleren.

Inderdaad is die foutmelding wel irritant, maar ik ben er eerlijk gezegd enigszins aan gewend geraakt (dat ik dat ooit nog eens kon zeggen is eigenlijk bizar). Mijn vader heeft zijn 320d roetfilter laten reinigen bij Tunex in 's Heerenberg (althans, volgens mij in die hoek ergens) en was daar zeer tevreden over. Prijs viel mee, inclusief vervangen van het flexibele uitlaatdeel meen ik € 400,-.

Ohja, de melding kwam op ergens bij 258d km geloof ik, hij staat nu op 282d.

m.h.
Berichten: 884
Lid geworden op: 18 mar 2018, 07:10
Locatie: Provincie Zeeland NL

Re: Roetfilter opties en problemen

Bericht door m.h. » 30 okt 2019, 15:09

Goed om te weten dat ik waarschijnlijk ook nog behoorlijk wat KM door kan rijden zonder problemen.....

Ik heb ook een paar offertes gevraagd voor reinigen:
Vloeistof reinigen bij Visser
https://www.roetfilterservice.net/werking-roetfilter/

Thermisch reinigen bij Buchli
Beide garanderen verwijdering van roet voor circa 95%

Beide liggen tussen de 300 - 350 euro incl BTW

Gebruikersavatar
malle pietje
Berichten: 384
Lid geworden op: 11 jan 2014, 20:08
Locatie: Soest

Re: Roetfilter opties en problemen

Bericht door malle pietje » 01 nov 2019, 09:18

Zeker grote kans. Zolang hij blijft regenereren en geen foutmeldingen opgooit, zal t allemaal wel los lopen. Enige is dus de irritante pling.

Ik denk dat ik uiteindelijk wel voor behoud ga, dus schoon maken, niet leeg halen. Kost pakweg hetzelfde en zo'n walm achter de auto vind ik toch genant. Kijk toch altijd met een beetje jaloezie naar die blinkende uitlaatpijpjes, die bij mij toch al een tijdje volledig zwart zijn uitgeslagen en ik met geen mogelijkheid meer schoon krijg. Dat was al zo bij aankoop en wijt ik (ook na een uitspraak van de garagist) aan de langzaam overlijdende turbo die wat olie lekt. Als eea is schoon gemaakt, die toch ook nog eens vervangen.

m.h.
Berichten: 884
Lid geworden op: 18 mar 2018, 07:10
Locatie: Provincie Zeeland NL

Re: Roetfilter opties en problemen

Bericht door m.h. » 07 dec 2019, 22:59

Nog een interresant artikel dat deze week verscheen:

Nederland heeft als eerste land in de wereld een procedure gespecificeerd voor een APK deeltjestest voor dieselvoertuigen. Met een deeltjesconcentratiemeting wordt tussen 10 en 30 seconden vastgesteld of een roetfilter wel of niet voldoende filtert. Eerder heeft TNO vastgesteld dat zo’n 9% van de dieselvoertuigen (personenauto’s en bestelvoertuigen) geen of een slecht functionerend roetfilter heeft, bijvoorbeeld omdat het filter onwettig is verwijderd.
De nieuwe regelgeving die onlangs is gepubliceerd in de Staatscourant is het resultaat van acht jaren van TNO onderzoek en ontwikkeling in samenwerking met NMi en RDW in opdracht van en met actieve ondersteuning van het Ministerie van I&W.

Forse milieuwinst
Door invoering van deze nieuwe APK-deeltjestest zullen filters gerepareerd en vervangen worden of de voertuigen helemaal van de weg verdwijnen. Daardoor daalt de gemiddelde effectieve deeltjesemissie van dieselvoertuigen met roetfilter naar verwachting met 40-50 % en zal de totale hoeveelheid fijnstofemissies uit de uitlaat van het huidige Nederlandse wagenpark met ongeveer 8 % dalen. Al vanaf 1 januari 2020 kan de RDW wegkantinspecties met deze nieuwe meetmethode uitvoeren. Later zullen ook de politie en APK-keuringsstations met zo’n deeltjesteller gaan werken.

Nu de eisen zijn gepubliceerd, kunnen fabrikanten betaalbare deeltjestellers gaan ontwikkelen en produceren en deze door NMi laten certificeren. Het is de verwachting dat in 2020 deeltjestellers voor een prijs van 5 tot 10 duizend euro te koop worden aangeboden. Voorheen waren beschikbare deeltjestellers zeer kostbaar en niet ontworpen voor metingen in onverdund uitlaatgas. Dit maakte toepassing in de APK onmogelijk.

In 2021 verwacht het Ministerie van I&W de deeltjestest voor dieselvoertuigen met roetfilter in de APK in te kunnen voeren. De testprocedure is nog niet geschikt voor benzinevoertuigen met roetfilter, daarvoor is nog aanvullend onderzoek en ontwikkeling nodig.

Gebruikersavatar
malle pietje
Berichten: 384
Lid geworden op: 11 jan 2014, 20:08
Locatie: Soest

Re: Roetfilter opties en problemen

Bericht door malle pietje » 09 dec 2019, 12:58

Goede timing, dat artikel, want ik heb voor volgende week een afspraak gemaakt bij Tunex om de roetfilter te laten reinigen. Mocht dat om wat voor reden niet mogelijk meer zijn, dan is er altijd nog plan B, het leeghalen en wegschrijven. Met het risico dat ik bij de APK in 2021 tegen de lamp loop.. :zwaai:

MarcF11
Berichten: 60
Lid geworden op: 06 dec 2018, 12:21
Locatie: Zeist

Re: Roetfilter opties en problemen

Bericht door MarcF11 » 09 dec 2019, 14:36

Wordt het dan een thermische reiniging of met vloeistof? Zijn trouwens op Youtube veel interessante Duitse video's te vinden over roetfilters (reinigen) maar ook over problemen die kunnen optreden na een reiniging. "Die Autodoktoeren" en "mr doit" hebben er leerzame video's over gemaakt.
Vooral "Die autodoktoren" is sowieso een kanaal wat de moeite van het bekijken waard is.
Onlangs nog een filmpje van een 5-serie die bij één van de beide heren in de werkplaats stond. Nu weet ik nog niet wat het Nederlandse woord voor Pleuellager is maar na starten en gas geven was de diagnose dat die uitgeslagen was.
Pleuellager =Drijfstanglager.
Blinde BMW-eigenaar (ik laat me rijden)
G30 540I xDrive High Executive M-Sport, karbonschwarz, 2018
Mitsubishi Pajero 2300 Turbo Diesel 1984
Exen:
F10 535I Luxury Line 2014
Saab 9-3 Coupé 2.0 T S automaat 1999
Saab 9-5 Aero Automaat 2007

Gebruikersavatar
malle pietje
Berichten: 384
Lid geworden op: 11 jan 2014, 20:08
Locatie: Soest

Re: Roetfilter opties en problemen

Bericht door malle pietje » 25 dec 2019, 09:24

Bij Tunex reinigen ze hem met gewoon water en op druk, in een bepaald protocol. Resultaat is dat er 1,5kg aan roet uit is gekomen. Tegendruk voor reiniging zat op 68mbar, na reiniging op 25mbar. Aanzienlijke verbetering dus, die je ook best voelt als je op hogere snelheid nog versnelt. Stuk vlotter geworden. (of t is gewoon mijn wishfull thinking ;)). Alles bij elkaar 390 en een 2,5 uur werken op lokatie :)

Het flexibele deel van de uitlaat was ook volledig doorgescheurd, dus ook die is vervangen. Jammer genoeg daardoor een oude rammel in de uitlaat wel weer terug gekomen. Niet iets waar de Tunex jongens wat aan kunnen doen, wel heel irritant.

Belangrijkste is dat de melding van oveschrijding van de limiet eindelijk weg is (na een ruim jaar) en ik met een goed gevoel weer op pad kan.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (F07 / F10 / F11) Techniek”