aankopen F10/F11 kwaaltjes

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie
m.h.
Berichten: 884
Lid geworden op: 18 mar 2018, 07:10
Locatie: Provincie Zeeland NL

Re: aankopen F10/F11 kwaaltjes

Bericht door m.h. » 19 jan 2019, 07:28

Alles zal afhankelijk zijn van hoe de auto bereden wordt, de 5 cilinders staan zeker bekend als langlopers, dat zou geen probleem moeten zijn.

Ook de levensduur van het roetfilter is voor het grootste deel afhankelijk waarvoor de auto gebruikt wordt. Ik vind persoonlijk 350k voor het eerste roetfilter al erg lang hoor.

Gebruikersavatar
Quadrantz
Berichten: 3145
Lid geworden op: 29 mei 2011, 18:57
Locatie: Waddinxveen

Re: aankopen F10/F11 kwaaltjes

Bericht door Quadrantz » 19 jan 2019, 16:57

@kuupertie: m'n broer heeft exact de tegenovergestelde ervaring met zijn (ex) V70, is flink leeggelopen erop en zat op 3 tot 4K (!) aan onderhoud/reparatie per jaar. Wat dat betreft heb ik aardig geluk met mijn E61 530D. Staat nu bijna 370K op (gekocht met 218K op de teller) en hebben serieus nog geen noemenswaardige reparaties gehad op standaard onderhoud na (en beurt voor de automaat) :).

M'n broer z'n V70 was de helft qua aanschaf van die van mij echter zaten we op een gegeven moment gelijk qua totale kosten omdat hij dus veel meer kwijt was aan onderhoud/reparatie, heel bizar!

Ik heb wel de volgende zaken aangepakt om eea te voorkomen:
- Nieuwe accu (oude was al wat slechter en daardoor kans op meer storingen)
- Swirlflaps eruit
- DPF off, EGR off (en chip)

Daarnaast wilde ik er persé één zonder panoDramadak. Maargoed je moet dan nog steeds wel geluk hebben. Heb bijv. nog geen turbo, injectoren of koppelomvormer problemen gehad wat uiteraard altijd mogelijk blijft. Verder rij ik veel snelweg wat ook wel scheelt voor de slijtage denk :).

Kuupertie
Berichten: 769
Lid geworden op: 05 jan 2014, 16:51
Locatie: Ommen

Re: aankopen F10/F11 kwaaltjes

Bericht door Kuupertie » 20 jan 2019, 09:24

Ik heb ooit een S60 D5 tot 4 Ton gereden met het eerste roetfilter. Ik hoor eigenlijk nooit roetfilterproblematiek bij D5 motoren. De D5 wordt niet meer gemaakt en de 5 cilinder wordt schaars.

DPF off ga ik natuurlijk niet doen als ik nu een andere auto haal. Is het risico niet te groot dat dat op korte termijn handhaving over komt ? Ik had het bij mijn E60 ook gedaan en de auto liep 200% beter. Sneller, zuiniger, rustiger, alles.

Het verschil in kosten is ook niet enorm. Aanschafwaarde is oninteressant; het gaat om afschrijving. Bij de E60 schreef ik 3.5 af in 2 jaar. Bij de V70 zit ik nu op 6 in 3 jaar. Het onderhoudsverschil is ook eigenlijk maar 1 ct per km.
Absoluut is dit natuurlijk niets, maar relatief 40%

Bij de Volvo 1x distributie, een aircopomp, paar bandjes en vaak olie wisselen.

De E60 moest regelmatig nieuwe blokken en banden. Natuurlijk de swirl flaps, natuurlijk de thermostaten, natuurlijk de PDC sensoren, natuurlijk EGR en roetfilter.
Nu ik dit zo schrijf en jullie ervaringen lees, vraag ik me af of ze bij BMW wel iemand op kwaliteitszorg hebben zitten. Het kan toch niet waar zijn dat de nieuwere generatie 5 serie met dezelfde problemen kampt als 4 jaar terug ?!

Anyway, de ervaring van Quadrantz stelt me een beetje gerust. Het komt er eigenlijk op neer, wat ik mijn schoonfamilie ook altijd zeg als ze een auto kopen: je moet gewoon geen pech hebben.

Thx !
'65 Mustang Hardtop 289ci
'87 Corvette 5.7TPI
530d G31 2017
Ducati Monster Dark 620i 2003
Honda VTR SP1
Honda Transalp XL700
Aprilia RSV 1000R

Gebruikersavatar
Quadrantz
Berichten: 3145
Lid geworden op: 29 mei 2011, 18:57
Locatie: Waddinxveen

Re: aankopen F10/F11 kwaaltjes

Bericht door Quadrantz » 20 jan 2019, 13:47

In de laatste alinea raak je de juiste snaar ;).

Je moet inderdaad gewoon geen pech hebben wat mijn broer dus wel had met zijn V70 D5 (uit 2005). Hij heeft geen roetfilter gehad maar wel alle verstuivers, koppeling, turbo ook dacht ik en zo nog een boel meer dingen.

Maar aan de andere kant staat de E60 wel bekend om elektronica problemen. M'n Pa heeft een E60 530i gehad uit 2007 wat ook een maandagochtend auto was. De ene auto heeft dus wel meer kwaaltjes als de andere maar daarnaast blijft het dus ook geluk of pech ;).

Gebruikersavatar
BrianGT
Berichten: 807
Lid geworden op: 13 feb 2012, 20:09
Locatie: Rotterdam

Re: aankopen F10/F11 kwaaltjes

Bericht door BrianGT » 25 mar 2019, 09:47

Zullen we nu weer ontopic blijven :)
Afbeelding

beamer523i
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 apr 2018, 16:14

Re: aankopen F10/F11 kwaaltjes

Bericht door beamer523i » 22 feb 2020, 16:28

beste forum,

Zojuist las ik in een bericht uit 2015 van avdakker iets over het naar rechts trekken van een F10/F11.
Ik had al vaker gezocht op zijwindgevoeligheid en had me er (bijna) bij neergelegd.... mijn auto is ook al 2 x uitgelijnd en ik probeer van alles met bandenspanning, maar de auto heeft de neiging naar rechts te lopen. Niet heel erg... maar genoeg om er hartstikke gek van te worden :gek:

de link en het bericht:
Naar rechts trekken van de wagen:
http://www.bimmerfest.com/forums/showth ... ight=right

vervolgens ben ik erop gaan zoeken en zie opeens overal artikelen en berichten over het naar rechts trekken van F10/F11 modellen. Nu is mijn auto uit 2011 en al lang niet meer bij BMW in onderhoud. (dat maakt ook verdomd weinig uit lees ik erg veel ontevreden rijders die het bos in worden gezonden door de officiële dealers).

Wat is jullie ervaring mbt het naar rechts trekken... en hebben jullie ervaring met alleen een software update voor de elektrische stuurinrichting. Daaraan zit ik namelijk te denken. Stuurhuis en draagarmen vernieuwen lijken me wat kostbaar tov het euvel en de leeftijd van de auto. Dan is inruilen wellicht verstandiger.

Hebben jullie ervaringen en tips (en voor de zekerheid...... uitlijnen is gedaan... en goed...)

groet

sedar@live.nl
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 mei 2021, 20:02

Re: Resonerend geluid boven de 100 km/h 520D F11

Bericht door sedar@live.nl » 12 mei 2021, 20:04

Gb68 schreef: 18 jul 2015, 20:15 Allen,

SInds een aantal weken heb ik een F11 520D uit 2011, eigenlijk tot volle tevredenheid.

Wat me opvalt en al veel over gezocht heb maar niets gevonden, is een soort resonerend geluid van/onder de auto bij snelheden vanaf de 100km/h.... dus vooral op de snelweg waarneembaar.
Je hoort elke seconde een soort brom, ongeacht de snelheid.. tja , hoe leg je zoiets nog verder uit.
Het betreft een automaat.

Uiteraard moet ik ermee naar de garage, maar ben toch meer benieuwd of meer mensen hier last van hebben cq herkennen, voordat ik allerlei onderzoekskosten ga uitgeven .

Alvast dank !
Gr


Controleer je luchtfilterhuis rubbers maar .

beamer523i
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 apr 2018, 16:14

Re: aankopen F10/F11 kwaaltjes

Bericht door beamer523i » 24 dec 2021, 13:51

kapotte benzine-injectoren. Met forse reparatie rekening als gevolg. Zomaar €2.500-€3.000 voor een 6 cilinder.
En dan moeten ze ook nog leverbaar zijn :(
avdakker schreef: 03 jun 2015, 09:40 Om toekomstige BMW rijders van een F10 of F11 op de hoogte te houden van kwaaltjes zal ik hier de lijst aanvullen met gegevens die hier in dit topic besproken worden. Er blijken ook nu alweer de nodige kwaaltjes naar voren te zijn gekomen bij het F10 en F11 type BMW.

Kettingen 4 cilinder motoren.
Er is niet exact bekend welke motoren er nu bespaard blijven van dit probleem. Vooralsnog is er bekend dat de motoren N47, N47T en N47S kans hebben op een ketting probleem.
Symptomen: Ratelen van de ketting tijdens het lopen van de motor.
Bron:

Run Flat Banden
Fabrieks afgeleverde Run Flat banden krijgen spontaan uitstulpingen welke kunnen leiden tot een klapband.
Symptomen: uitstulpingen op banden zichtbaar.
Bron: http://www.bimmerfest.com/forums/showth ... p?t=518954

Camera werkt niet
http://www.bimmerfest.com/forums/showth ... p?t=523493

Accu problemen:
http://www.bimmerfest.com/forums/showth ... ht=battery

Naar rechts trekken van de wagen:
http://www.bimmerfest.com/forums/showth ... ight=right

Overige:
http://www.bimmerfest.com/forums/showth ... p?t=591357

Ik zal tezijndertijd dit topic aanvullen en zo ook voorgaande problemen verder uitschrijven voor een compleet verslag. Ieder aanvulling hierop wordt uiteraard enorm gewaardeerd :duimen:

beamer523i
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 apr 2018, 16:14

Re: aankopen F10/F11 kwaaltjes

Bericht door beamer523i » 24 dec 2021, 13:54

Overigens: met betrekking tot het naar rechts trekken: ik heb een software update laten uitvoeren voor het stuurhuis. Probleem opgelost. Ik kreeg gewoon een 'anders' (en veel beter) sturende auto terug. De moeite waard om te laten doen

beamer523i schreef: 22 feb 2020, 16:28 beste forum,

Zojuist las ik in een bericht uit 2015 van avdakker iets over het naar rechts trekken van een F10/F11.
Ik had al vaker gezocht op zijwindgevoeligheid en had me er (bijna) bij neergelegd.... mijn auto is ook al 2 x uitgelijnd en ik probeer van alles met bandenspanning, maar de auto heeft de neiging naar rechts te lopen. Niet heel erg... maar genoeg om er hartstikke gek van te worden :gek:

de link en het bericht:
Naar rechts trekken van de wagen:
http://www.bimmerfest.com/forums/showth ... ight=right

vervolgens ben ik erop gaan zoeken en zie opeens overal artikelen en berichten over het naar rechts trekken van F10/F11 modellen. Nu is mijn auto uit 2011 en al lang niet meer bij BMW in onderhoud. (dat maakt ook verdomd weinig uit lees ik erg veel ontevreden rijders die het bos in worden gezonden door de officiële dealers).

Wat is jullie ervaring mbt het naar rechts trekken... en hebben jullie ervaring met alleen een software update voor de elektrische stuurinrichting. Daaraan zit ik namelijk te denken. Stuurhuis en draagarmen vernieuwen lijken me wat kostbaar tov het euvel en de leeftijd van de auto. Dan is inruilen wellicht verstandiger.

Hebben jullie ervaringen en tips (en voor de zekerheid...... uitlijnen is gedaan... en goed...)

groet

MauritsLagerberg
Berichten: 75
Lid geworden op: 17 apr 2019, 09:17

Re: Resonerend geluid boven de 100 km/h 520D F11

Bericht door MauritsLagerberg » 19 mei 2022, 10:18

sedar@live.nl schreef: 12 mei 2021, 20:04
Gb68 schreef: 18 jul 2015, 20:15 Allen,

SInds een aantal weken heb ik een F11 520D uit 2011, eigenlijk tot volle tevredenheid.

Wat me opvalt en al veel over gezocht heb maar niets gevonden, is een soort resonerend geluid van/onder de auto bij snelheden vanaf de 100km/h.... dus vooral op de snelweg waarneembaar.
Je hoort elke seconde een soort brom, ongeacht de snelheid.. tja , hoe leg je zoiets nog verder uit.
Het betreft een automaat.

Uiteraard moet ik ermee naar de garage, maar ben toch meer benieuwd of meer mensen hier last van hebben cq herkennen, voordat ik allerlei onderzoekskosten ga uitgeven .

Alvast dank !
Gr


Controleer je luchtfilterhuis rubbers maar .
Hoi mannen,

Ik heb mijn e91 ingeruild voor een F11 uit 2011.

Ook hier hetzelfde euvel als Gb68 post en waar sedar op aangeeft dat dit ook de luchtfilterhuis rubbers kunnen zijn.

Zijn er nog meer mogelijke redenen hiervoor? Dan ga ik die stap voor stap af aan mijn auto.
Stoor mijzelf er niet heel erg aan - je mag bijna nergens meer harder dan 100, maar zou wel lekker zijn als het te op te lossen is.

Groet,
Maurits

m.h.
Berichten: 884
Lid geworden op: 18 mar 2018, 07:10
Locatie: Provincie Zeeland NL

Re: aankopen F10/F11 kwaaltjes

Bericht door m.h. » 24 okt 2022, 16:37

F11 versleten gasveren van elektrische kofferklep en het achterruitje. Ik ken zelf meerdere mensen waar dit bij voorkomt (waaronder ikzelf)

Redelijk prijzig, alleen al de onderdelen.

Gasveren achterruit €50,- per stuk
Gasveren achterklep €105,- per stuk

Edit: linkje naar een bijhorend topic...

https://bimmerportal.nl/forum/viewtopic ... 36&t=62175

Gebruikersavatar
Marcel535i
Berichten: 233
Lid geworden op: 25 nov 2014, 22:58
Locatie: Eindhoven omg.

Re: aankopen F10/F11 kwaaltjes

Bericht door Marcel535i » 11 dec 2022, 16:01

F10 / 535i /2011

Balans na 8 jaar met deze auto en 120dkm naast normaal onderhoud en initieel onder garantie trillingen laten oplossen.

1) slot kofferdeksel sensor
2) condens koplamp
3) radiator pomp

Niet opgelost

1) soms vocht in cabine achter bestuurderstoel.
2) 2x in noodloop in 120dkm maar weg na herstart , iets met power-rail.
3) CD komt er soms moeilijk uit.
4) transmissie adaptie bij sportief rijden
I was Born to Move Wild .... BMW

ptrkp
Berichten: 216
Lid geworden op: 12 apr 2020, 09:30

Re: aankopen F10/F11 kwaaltjes

Bericht door ptrkp » 13 feb 2023, 15:51

Marcel535i schreef: 11 dec 2022, 16:01 Niet opgelost

1) soms vocht in cabine achter bestuurderstoel.
Geluidsisolatie / waterkeringsplaat stuk om los, daardoor komt er water via de deur naar binnen.
4) transmissie adaptie bij sportief rijden
Automaat als een laten onderhouden, nieuwe olie en filter?
F11 528i (L6) | 475 Black Sapphire Metallic | +32 originele modificaties
Voor aanpassingen, veranderingen, reparaties en onderhoud.

Gebruikersavatar
R1150GS
Berichten: 388
Lid geworden op: 09 dec 2009, 18:07

Re: aankopen F10/F11 kwaaltjes

Bericht door R1150GS » 17 mei 2023, 16:44

Hallo mannen,

Na jaren geen bmw meer te hebben gehad ben ik me weer aan het oriënteren.

Ik heb eea bijgelezen over bekende problemen van de auto's die op mijn lijstje staan. Het is nog een longlist maar ik moet toch ergens beginnen.

528i/530i vanaf 2015
428i/430i GC vanaf 2015

Aangezien we hier in het 5 serie gedeelte zitten is de prangende vraag of de N20 LCI motor ook nog de kwalen van oudere bouwjaren hebben.
Ik hoopte dat hier inmiddels ook de B48 die in 3 en 4 series ligt zou zijn toegepast maar op de geteste 528 van vandaag met 65K km bleek dat dus niet te kloppen. Welke ervaringsdeskundige weet raad?

Gebruikersavatar
Marcel535i
Berichten: 233
Lid geworden op: 25 nov 2014, 22:58
Locatie: Eindhoven omg.

Re: aankopen F10/F11 kwaaltjes

Bericht door Marcel535i » 23 mei 2023, 22:17

R1150GS schreef: 17 mei 2023, 16:44 . Welke ervaringsdeskundige weet raad?
Google / www.bimmerfest.com

Ik zou (weer) voor "straight-six" gaan N55 - 535i maar dat duurt nog even want hij is pas ingelopen en zit nu op 230dkm. :)
I was Born to Move Wild .... BMW

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (F07 / F10 / F11) Techniek”