Multiriem vervangen
Multiriem vervangen
De kilometerstand van mijn 518d N47 motor, dus ook de 520d is momenteel 190.000. Weet iemand wanneer de multiriem/spanner vervangen dient te worden?
Re: Multiriem vervangen
Slecht...... maar die van google translate is redelijk
BMW geeft hier dus schijnbaar geen termijn voor........ net als de oliewissel van de automaat
In het Duitse topic zeggen een aantal mensen 100.000km, vind ik wel erg snel maar goed. Ga hem dan toch binnenkort eens doen. Simpel klusje je kan er goed aan en heb al een set van spanner / riem van gates gezien voor 80 euro
BMW geeft hier dus schijnbaar geen termijn voor........ net als de oliewissel van de automaat
In het Duitse topic zeggen een aantal mensen 100.000km, vind ik wel erg snel maar goed. Ga hem dan toch binnenkort eens doen. Simpel klusje je kan er goed aan en heb al een set van spanner / riem van gates gezien voor 80 euro
Re: Multiriem vervangen
Als ik mij goed kan herinneren heeft Bmw een 'symptomen' beleid.. dus wanneer er klachten ontstaan de boel vervangen. Zo'n riem kost niet de wereld maar bedenk wel dat de poelies en spanner gemiddeld 8000rpm draaien tegenover 2500rpm van de motor. Zo'n lager slijt naar verloop van tijd. Belangrijker is de spanning van de riem. Mag max 5mm uitslag hebben dat ik weet van een Volkswagen.
Re: Multiriem vervangen
Dag Yor, 5 mm uitslag?. Ik heb vrij recent mijn riem en riemspanner gewisseld. Ik zie dat de riemspanner tijdens stationaar draaien ca 3 mm beweegt. Bedoel je dat dit 5 mm max mag zijn. Ik heb helaas niet naar de oorspronkelijk situatie gekeken. Maar deze uitslag is mij toen niet opgevallen. Ik heb de riem en spanner preventief gewisseld bij 140.000 km.
E12 528, E34 535i, E39 528i, E61 530i F11 535i, G30 540i
Re: Multiriem vervangen
Ik weet de exacte waardes niet van deze Bmw maar met uitslag word de riem spanning bedoeld. Druk op de riem en kijk hoe ver deze kan zakken. Daar zit een max aantal mm aan.
Re: Multiriem vervangen
Ik heb zelf al diverse multiriemen / distributieriemen vervangen van diverse merken.
Vroeger had je een V-snaar die moest je spannen.
De laatste 15 jaar zijn alle auto's voorzien van een multiriem die wordt gespannen door een spanrol. Ik heb bij geen enkele auto een handmatig instelbare spanner gezien voor de multieriem. Dit is gewoon een rol met een veer en een vaste spanning.
In tegenstelling tot de distributieriem welke wel handmatig een voorspanning wordt gegeven.
Vroeger had je een V-snaar die moest je spannen.
De laatste 15 jaar zijn alle auto's voorzien van een multiriem die wordt gespannen door een spanrol. Ik heb bij geen enkele auto een handmatig instelbare spanner gezien voor de multieriem. Dit is gewoon een rol met een veer en een vaste spanning.
In tegenstelling tot de distributieriem welke wel handmatig een voorspanning wordt gegeven.
Re: Multiriem vervangen
Van het weekend de multiriem/spanner vervangen. Klusje van niks eigenlijk. Afdek kapje verwijderen, spanner op spanner zetten en borgen met bijvoorbeeld een m3 boutje (anders kan 1 van de bevestigingsbouten torx 50 er niet uit). Riem er van tussen is wel even beetje foefelen er is niet veel ruimte tussen de poelie's.
'
En inbouwen omgekeerd uiteraard, nog geen half uur werk. Riem was erg droog 4 jaar en 200.000 km dus ben blij dat ik alles vervangen heb.
'
En inbouwen omgekeerd uiteraard, nog geen half uur werk. Riem was erg droog 4 jaar en 200.000 km dus ben blij dat ik alles vervangen heb.