Blauw/witte rook bij koude start F11 N20

Voor alle technische vragen over de BMW 5 Serie

Blauw/witte rook bij koude start F11 N20

Berichtdoor Rolf » 17 mei 2018, 11:20

Hallo, sinds een paar weken een forse blauwe witte rookpluim bij een koude start van mijn F11 met N20 motor (2.0L turbo). Auto heeft 134k gelopen en geen olieverbruik. Zou het een storing in de carterventilatie of turbo zijn?
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Rolf
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 19 apr 2017, 14:11

Re: Blauw/witte rook bij koude start F11 N20

Berichtdoor h3b » 17 mei 2018, 15:51

Stel jezelf voor, wordt hier erg gewaardeerd voordat je allerlei vragen stelt.

Wat betreft je probleem; Ik verwacht een olielekkage in de turbo. Zodra je start wordt de olie verbrand en krijg je de blauw/witte rook. Zal een turbo revisie worden, denk ik zo.
F20 116i 2012 (2017- )Afbeelding
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)
h3b
 
Berichten: 853
Geregistreerd: 16 maart 2011, 11:12
Woonplaats: Beek en Donk

Re: Blauw/witte rook bij koude start F11 N20

Berichtdoor Rolf » 17 mei 2018, 21:23

Bedankt voor je reactie. Slijten de Bmw-turbo’s zo snel? Op internet kom je eigenlijk 3 mogelijke oorzaken tegen. Carterventilatieprobleem, olieleiding naar turbo die bij latere bouwjaren pas een retourblokkering kreeg of de klepseals. Die seals zullen het volgens mij niet zijn, aangezien je dan ook een verhoogd olieverbruik krijgt.
Zijn er testjes om te differentiëren tussen turbo en ccv?
Rolf
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 19 apr 2017, 14:11

Re: Blauw/witte rook bij koude start F11 N20

Berichtdoor h3b » 18 mei 2018, 07:32

134K km, wil niet zoveel zeggen. Als de auto na elke (snelle/hoge toeren) rit direct uitgezet wordt kan dat nadelig zijn voor je turbo. Advies is dan ook met turbomotoren deze een minuut of 5 voordat je op bestemming bent rustiger te gaan rijden en op bestemming nog even 1 minuut stationair laten draaien om het zaakje af te koelen/smeren en de turbo even de tijd te geven om wat langzamer te gaan draaien aangezien deze in bedrijf, en afhankelijk van type turbo, maximaal 280.000 toeren draaien. Zie ook de volgende link: Garret-Hoe een turbo werkt
Gezien je korte voorstel topic ben je minimaal de 2e eigenaar dus de vraag is dan hoe de vorige met de auto is omgesprongen.

Naast klepseals verwacht ik met een defect ccv ook olievebruik, dus ik denk echt aan de turbo. Het kan zo simpel zijn als een o-ring, maar laat het beoordelen door de BMW dealer of specialist. Je hebt de auto recent gekocht, heb je nog garantie op de auto? Dan zou ik terug gaan naar de verkopende partij om dit op te lossen.
F20 116i 2012 (2017- )Afbeelding
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)
h3b
 
Berichten: 853
Geregistreerd: 16 maart 2011, 11:12
Woonplaats: Beek en Donk

Re: Blauw/witte rook bij koude start F11 N20

Berichtdoor Rolf » 19 mei 2018, 15:36

Het lijkt er op dat het blauwwitte rookwolken nauwelijks zichtbaar is. Paar dagen geleden een oliewissel gedaan. Gekozen voor BMW olie 5W30 i.p.v. 0W30 zoals de dealer adviseert. Mogelijk maakt de iets dikkere olie het verschil?
Rolf
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 19 apr 2017, 14:11

Re: Blauw/witte rook bij koude start F11 N20

Berichtdoor Rolf » 17 jul 2018, 15:34

Probleem verholpen. Het bleken de injectoren te zijn die nadruppelen (prostaatklachten :) ) gedurende de nacht. Na 3 maal een injectorreiniger op een tank van 20 liter Shell Formula geen wolk met starten meer te zien. Prima geholpen door dealer Breeman RotterdamZuid.
Rolf
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 19 apr 2017, 14:11

Re: Blauw/witte rook bij koude start F11 N20

Berichtdoor h3b » 17 jul 2018, 15:39

Dank voor de terugkoppeling. Mooi dat het is opgelost. :duim:
F20 116i 2012 (2017- )Afbeelding
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)
h3b
 
Berichten: 853
Geregistreerd: 16 maart 2011, 11:12
Woonplaats: Beek en Donk

Re: Blauw/witte rook bij koude start F11 N20

Berichtdoor m.h. » 18 jul 2018, 10:28

Hoop voor je dat het weg blijft, injector reiniger is meestal maar een lapmiddel. Indien je terug problemen krijgt met je injectoren kun bij ons in de buurt (Westec in Goes) terecht. zij reinigen benzine injectoren en testen voor een paar tientjes. Je kan ze ook per post versturen.

Injectoren zijn vrij makkelijk zelf te verwijderen bij de meeste benzine motoren, na het reinigen worden ze getest en hoef je indien nodig alleen de defecte injector te vervangen door een nieuw exemplaar.
m.h.
 
Berichten: 44
Geregistreerd: 18 maart 2018, 07:10

Re: Blauw/witte rook bij koude start F11 N20

Berichtdoor decophil » 07 aug 2018, 09:36

Rolf schreef:Probleem verholpen. Het bleken de injectoren te zijn die nadruppelen (prostaatklachten :) ) gedurende de nacht. Na 3 maal een injectorreiniger op een tank van 20 liter Shell Formula geen wolk met starten meer te zien. Prima geholpen door dealer Breeman RotterdamZuid.


En is je rookwolk probleem nog steeds opgelost ?? Ik heb sinds een paar dagen hetzelfde probleem met mijn F10 528i van 2012. Hij heeft net een beurd gehad en voor die tijd was er niets aan de hand , het ruikt ook niet naar verbrande olie ofzo en het is alleen maar tijdens een koude start als de auto een paar dagen heeft stil gestaan . Tijdens het rijden rookt hij niet . De auto heeft 93K gelopen en rijd verders prima , ik heb ook net na de beurt E10 getankt in Duitsland . Zou dat ermee te maken kunnen hebben.
decophil
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 07 maart 2012, 21:10


Keer terug naar BMW 5 Serie (F07 / F10 / F11) Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten