3 of 5? Diesel of benzine?

Show je BMW F07 / F10 / F11. Plaats hier je fotoshoots, projecten en updates.
floydy
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 feb 2017, 21:50

3 of 5? Diesel of benzine?

Bericht door floydy » 23 feb 2017, 22:06

Na jaren VW en als laatste een Audi waar ik niet echt tevreden over ben geweest denk ik nu aan een BMW als opvolger van de Audi en dan een van een paar jaar oud zodat de kop er vanaf is. Wie kan helpen met de volgende vragen?

Ik denk aan een F11 BMW van net na de facelift. Is dit echt een klasse hoger dan een 3 serie? Waar zitten de belangrijkse verschillen tussen een 3 en een 5 behalve de afmetingen? Wat zijn de opties die je niet wil missen?

Ik rij zo'n 30000 km per jaar. Is dan een 2 liter diesel slimmer dan een 2 liter benzine? Ik heb de laatste 15 jaar diesel gereden met veel plezier maar heb met die Audi ontdekt dat die motoren ook steeds gecompliceerder worden met dure onderhoudskosten.

Wat is slimmer? Bij een officiele BMW dealer kopen en onderhouden of bij een BMW specialist? Of ergens anders?

De opvolger van de F11 staat straks in de showroom. Komt er dan extra aanbod van F11 occasions die redelijk geprijst zijn of valt dat wel mee?

Zo maar wat vragen.

Groetjes,
Jan.

Gebruikersavatar
®win
Berichten: 194
Lid geworden op: 13 dec 2015, 23:38
Locatie: Republiek Hollands Midden

Re: 3 of 5? Diesel of benzine?

Bericht door ®win » 24 feb 2017, 15:55

Met 30d km denk ik dat je beter uit bent met diesel. Ik kom zelf van een VW Passat Variant met een 1.4 TSi motor en ben overgestapt op een 320d Touring. Qua kosten van rijden kom ik nu een stuk gunstiger uit (brandstof / wegenbelasting).

Waar je 'm koopt hangt sterk af van aanschafprijs, garantie en niet onbelangrijk: verwacht je problemen (denk aan coulance van de dealer). Ik heb ervoor gekozen om niet bij de BMW dealer te kopen maar bij een grote regionale occasiondealer. Het verschil in aanschaf (vergelijkbare uitrusting / km-stand) was daar groot genoeg voor.

De 5-serie wordt vnl. zakelijk gereden (lease), dus er zal m.i. geen run op de nieuwe Fünfer zijn zodra deze in de showroom staat. Men is aan een leasecontract gebonden.
Groet,
Erwin

BMW 320iXA Touring Luxury Line 2018
BMW R1250GS Adventure LC 2021 40 Years GS Edition
BMW Active Hybrid e-bike

Gebruikersavatar
vijfje
Berichten: 127
Lid geworden op: 12 sep 2011, 19:13

Re: 3 of 5? Diesel of benzine?

Bericht door vijfje » 24 feb 2017, 16:07

3 versus 5: ik heb beiden voor de deur staan, en de 5 rijdt anders. Ik wil niet zeggen beter, want dat is vrij subjectief. De 5 heeft een comfortabeler onderstel dan een 3. De 3 jaag je sneller een rotonde over, de 5 is heerlijk op lange afstanden. En stiller en ruimer. Niet te missen optie in een 5: comfort stoelen.
F11 535i & F33 430ix & i4 35

mj-man
Berichten: 32
Lid geworden op: 13 sep 2016, 12:32

Re: 3 of 5? Diesel of benzine?

Bericht door mj-man » 26 feb 2017, 11:18

Belangrijkste optie: kies een automaat.
Verder vind ik de head-up display handig en is de blue tooth telefoonverbinding onmisbaar.

Toen ik de keus had tussen een drie en een vijf ben ik bij beiden wezen kijken en heb ik uiteindelijk voor een vijf gekozen. De extra ruimte gaf hierbij de doorslag. Het prijsverschil was verrassend klein.

KwukDuck
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 mar 2017, 22:03

Re: 3 of 5? Diesel of benzine?

Bericht door KwukDuck » 21 mar 2017, 22:09

Met 30k km is de keuze Diesel/Benzine niet zo moeilijk, Diesel natuurlijk.

Ik heb enkele jaren een E90 320D gereden die erg zuinig was 4-6l /100km gemiddeld.
Sinds kort een F10 528i die 8-12l / 100km doet.

Belastingtechnisch is de Diesel duurder maar dat spaar je uit aan het verbruik en de brandstof per liter.

Wat rijervaring betreft is het een wereld van verschil, de 3 is wat vlotter, ligt wat stugger op de weg, een vlotte familie sedan. De 5 is echt een comfort auto, lekker stil, zweeft wat meer over de weg. Zelfs met sterkere motor voelt de 5 niet sneller aan door het comfort waar je in zit, terwijl hij dat weldegelijk is.

Succes met je keuze en nieuwe aanwinst :)

Wing
Berichten: 251
Lid geworden op: 11 jan 2014, 22:34
Locatie: Elburg

Re: 3 of 5? Diesel of benzine?

Bericht door Wing » 31 mar 2017, 20:09

Ik denk dat je eerst moet beginnen met de keuze voor een 3 of een 5. hierboven is al beschreven dat de 5 meer een cruiser is. Als je een cruiser zoekt is die prima. Wil je meer sportiviteit? Dan ga je voor de 3 als die groot genoeg is.

Wat de motorisering betreft: bij 30K per jaar zal het kostentechnisch niet veel uitmaken of je voor benzine of diesel kiest. Dat is lood om oud ijzer. Alleen, als je een benzine auto gaat verkopen met veel km's op de klok, dan is het animo wel iets minder denk ik. Daarbij komt dat de diesel tijdens het rijden meer koppel heeft. Dus versnellen op snelheid zal met de diesel prettiger zijn. De diesel heeft alleen wel een turbo gat in de lage toeren. Dus bij het optrekken vind ik de benzine fijner. Tijdens het rijden is de diesel weer fijner. Maar, wil je echt leuk sportief rijden, dan blijft een benzine motor iets leuker (vind ik zelf). Een lastige keuze wellicht. Bij een 5-serie zou ik de 2 liter benzinemotor zeker laten staan. Ik heb met de 523i proef gereden. Ondanks de 6 cilinder gaf het mij te weinig emoties. De 2 liter benzinemotor in de 1-serie van mijn vrouw rijdt wel lekker in deze combi.

Voor een turbo benzinemotor kan het overigens wel anders zijn. Die hebben wel meer koppel. Waarschijnlijk is die wel krachtig genoeg voor de 5-serie. Je zult dus een proefrit moeten maken om het zelf te ervaren. Ik heb recentelijk met een Z4 2,8i turbobenzine gereden. De motor was wel krachtig genoeg. Maar het geluid vond ik niks aan (deels uit de speaker ..). O.b.v. deze ervaring heeft mij doen besluiten om minimaal voor een 6 pitter te gaan.

Zelf ben ik een petrohead. Het liefst rij ik met een benzinemotor. Maar ik rij 40K per jaar, dan is diesel eigenlijk de enige keuze. Zou ik 25K per jaar rijden, dan rij ik zeker benzine, maar dan wel met een 6 cilinder of meer ;-)
F31 320DA en E88 120i cabrio

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (F07 / F10 / F11) Showroom”