Radio werkt niet meer na vervanging + zoemend geluid

Alles met betrekking tot audio/video, iPod aansluitingen en navigatie
Frank_BMW
Berichten: 16
Lid geworden op: 19 jun 2016, 14:01

Radio werkt niet meer na vervanging + zoemend geluid

Bericht door Frank_BMW » 19 jun 2016, 14:33

Ik wil mijn standaard autoradio vervangen door een 'aftermarket' radio met USB aansluiting. Hiertoe heb ik dit radioframe met aansluitkabels gekocht: http://www.vervanguwautoradio.nl/BMW-3- ... mplete-set . Na aansluiting werkte de nieuwe radio prima. Het inpassen van het geheel in de behuizing was echter een stuk moeilijker omdat er een hoop kabels zijn bijgekomen. Ik kreeg de kabels niet lekker weg gewerkt en ben de radio maar in de sleuf gaan duwen in de hoop dat de kabels vanzelf hun weg achter de radio zouden vinden en het geheel uiteindelijk zou passen. Maar bij het naar achteren duwen van de radio, hield hij er ineens mee op; de stroom was er af en hij stond uit. Ik krijg hem sindsdien niet meer aan en werkend.
Ook de originele radio werkt sindsdien niet meer: bij het terugplaatsen van de originele radio, knippert wel dat rode lampje om de 2 a 3 seconden en kan ik ook een cd verwisselen maar kan ik de radio niet meer aan krijgen.

Heeft iemand enig idee wat er aan de hand zou kunnen zijn?

Daarnaast hoor ik sindsdien, na het uitzetten van de motor en het contact, ook een zacht zoemend geluid achter de radio/verwarmingsunit. Dit houdt na een half uurtje wel weer op.

Heeft iemand ook enig idee wat dit zou kunnen zijn?

Alvast bedankt!
E46 316I Sedan (2001) ~ 213.000 km. Eerste BMW.

Frank_BMW
Berichten: 16
Lid geworden op: 19 jun 2016, 14:01

Update: Radio werkt niet meer na vervanging + zoemend geluid

Bericht door Frank_BMW » 20 jun 2016, 21:00

Het probleem met de niet werkende radio is opgelost; vervanging van zekering 7 was voldoende!

Dan blijf ik nog wel zitten met het probleem van het wegwerken van de extra aansluitkabels. Ik heb ergens gelezen dat het verwijderen van de luchtroosters boven de radio, ruimte geeft om de kabels weg te werken en de nieuwe radio netjes te kunnen inbouwen.
Het verwijderen van de luchtroosters heb ik al even geprobeerd maar dat vraagt wat 'geweld' en misschien ook het juiste gereedschap: eerst nog maar even een nylon gereedschapssetje kopen om panelen, dashboards etc. mee te kunnen verwijderen voordat ik dit opnieuw probeer.

Blijft nog wel mijn vraag staan over het licht zoemende geluid achter de radio/verarmingsunit na het uitzetten van de motor en het contact... .

Bvd!
E46 316I Sedan (2001) ~ 213.000 km. Eerste BMW.

Maussie19
Berichten: 20
Lid geworden op: 28 mei 2016, 10:55

Re: Radio werkt niet meer na vervanging + zoemend geluid

Bericht door Maussie19 » 21 jun 2016, 09:37

Waarschijnlijk is dit geluid er steeds al geweest al valt het nu op omdat je geen muziek hebt.
Ik vermoed dat het het ac bedieningspaneeltje is.
Deze heeft aan de achterkant een ventilatortje zitten en die blijft nadat je de auto uit zet nog een tijdje draaien.
De ac unit kan je er in principe zo uithalen om eens te kijken en misschien kan je dan ook al wat makkelijker bij je kabels.
Voor wat betreft dat setje om je dashboard panelen te verwijderen die kan je halen bij slager automaterialen (€31,00 ongeveer)
En bij de brezan hadden ze deze ook (€13,00 ongeveer)
Inderdaad wel de plastic dingen nemen om beschadiging tegen te gaan.
Gr maus

Frank_BMW
Berichten: 16
Lid geworden op: 19 jun 2016, 14:01

Re: Radio werkt niet meer na vervanging + zoemend geluid

Bericht door Frank_BMW » 02 jul 2016, 15:09

Maus, dank voor je reactie! :duim:
Ik heb hem pas zojuist gelezen; ik heb geen notificatie gekregen dat er gereageerd was op mijn bericht.

Ik heb de radio vanmiddag kunnen inbouwen na de luchtroosters erboven, eruit gehaald te hebben. Dit ging een stuk eenvoudiger en was goed te doen met het juiste gereedschap. Ik heb een setje besteld via http://www.carinterface.nl/radio-demontage-hulpstukken .

Goed te weten dat ik waarschijnlijk de ventilator achter de ac unit hoor draaien. Voorheen had ik weliswaar muziek en hoorde ik dit niet, maar was het stil NADAT ik de radio en motor had uitgezet. Dus er is nu wel iets hoorbaar dat er voorheen niet was. Maar goed, het houdt na 20-30 minuten ook weer op en het lijkt geen kwaad te kunnen.

Voorlopig maar even genieten van mijn nieuwe radio en mp3tjes!
E46 316I Sedan (2001) ~ 213.000 km. Eerste BMW.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Audio en navigatie”