Algemene E46 winterbanden Topic!

Chiptuning, turbo's, onderstel, remmen, banden? Bespreek het hier.
Gebruikersavatar
MindWarp
Berichten: 1037
Lid geworden op: 29 aug 2008, 14:44

Re: Algemene E46 winterbanden Topic!

Bericht door MindWarp » 16 okt 2012, 13:01

Rene08 schreef:... Echter koop ik toch liever een set die het goed doet in de tests en van een A merk. Dat wil lang niet zeggen dat dat beter is. Maar sommige dingen zitten gewoon tussen je oren. :)
Idd en daarom ben ik gewoon weer voor Michelin Alpin gegaan.

Afbeelding
Afbeelding
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer - Bruce Lee"

Gebruikersavatar
frankyman
Berichten: 652
Lid geworden op: 05 jul 2012, 22:16
Locatie: Laren

Re: Algemene E46 winterbanden Topic!

Bericht door frankyman » 27 okt 2012, 13:15

ik heb ook gewoon michelin :)

denk dat ik ze er maar zsm onder ga leggen als ik thuis ben :|
E46 320D sedan
E36 328I cabrio

Gebruikersavatar
Quadrantz
Berichten: 3145
Lid geworden op: 29 mei 2011, 18:57
Locatie: Waddinxveen

Re: Algemene E46 winterbanden Topic!

Bericht door Quadrantz » 28 okt 2012, 10:34

Die van mij liggen sinds gisteren er weer op (Goodyear Ultragrip 7), ik had nog 0,1mm profiel op de zomerbanden + het wordt nu echt wat kouder (en natter komende week) dus werd het wel tijd ;).

Gebruikersavatar
Patrickk
Berichten: 1871
Lid geworden op: 19 dec 2009, 04:21
Locatie: Vaart op de rijn heen en weer

Re: Algemene E46 winterbanden Topic!

Bericht door Patrickk » 28 okt 2012, 10:37

Liggen er hier al weer 2 weekjes op. Bij de auto van mijn vrouw de achterste vervangen. Zat nog 4.8mm op.
Ik hanteer altijd een wat ruimere marge.
E46 330iA touring 05-2003 110.000km
E46 330iA touring 05-2005 140.000km Edition 33


Een forum is er om te helpen en geholpen te worden.
Een simpel linkje, foto of doorverwijzing kan veel helpen!

Tomba
Berichten: 1205
Lid geworden op: 23 aug 2012, 20:40
Locatie: Noord Holland

Re: Algemene E46 winterbanden Topic!

Bericht door Tomba » 28 okt 2012, 21:48

Geen winterbanden, ook nooit gehad.
Rij al vanaf 1982 met zomerbanden, nooit wat anders gehad, onder welke auto dan ook.
En rij al ruim 25 jaar schadevrij.

1983: E12 520i automaat
1984: Ford Capri II 2.3GT
1985: E10 2002 ti
1992: E21 323i
2004: Alfa Romeo 156 2.0 16V (8,5 jaar)
2012: E46 328i Executive (5,5 jaar)
2019: E60 523i Executive LCI automaat
2020: Mitsubishi Outlander 2.0 Edition Two Automaat

Mikkie
Berichten: 2200
Lid geworden op: 17 aug 2010, 09:36

Re: Algemene E46 winterbanden Topic!

Bericht door Mikkie » 29 okt 2012, 00:05

Ik heb hier alle wielen er van 't weekend nog af gehad, maar nog niet vervangen. Het wordt nog niet structureel koud en vaste sneeuw zie ik ook zo 1-2-3 nog niet komen...

Gebruikersavatar
DJLeonardo
Berichten: 2481
Lid geworden op: 20 dec 2008, 19:31

Re: Algemene E46 winterbanden Topic!

Bericht door DJLeonardo » 31 okt 2012, 14:21

Tomba schreef:Geen winterbanden, ook nooit gehad.
Rij al vanaf 1982 met zomerbanden, nooit wat anders gehad, onder welke auto dan ook.
En rij al ruim 25 jaar schadevrij.
Zover ik weet had je in '82 nog helemaal geen zomerbanden. En banden zijn na die tijd uberhaupt sterk verbeterd. Ik herinner me nog van vroeger dat als er sneeuw lag je eigenlijk beter niet kon gaan rijden. Dat is tegenwoordeig met winterbanden geen issue meer. Ook kon je met b.v. een Golfje met standaard bandjes in die tijd ook echt niet op dezelfde snelheid blijven doorrijden als het hard regende. Er is veel veranderd in de loop der jaren. Ik vind het best stoer om te zeggen dat het wel los zal lopen omdat je al 25 jaar schadevrij rijdt. Of je moet "Miss Daisy" heten natuurlijk.
BMW E90 330iA, BMW E87 118i

Gebruikersavatar
JzAero
Berichten: 1897
Lid geworden op: 24 feb 2012, 18:52
Locatie: Utrecht

Re: Algemene E46 winterbanden Topic!

Bericht door JzAero » 31 okt 2012, 15:04

Ach, met een BMW op zomerbanden kom je toch niet van je parkeerplek weg als het goed gesneeuwd heeft dus dan kan je ook geen schade rijden. We hebben een aantal keer zo lang stil gestaan (40 min, 2 meter ver gekomen uit het parkeervak) met de E60 525i paar winters terug dat we besloten de Starlet met FWD te pakken die dag. Die reed met zijn gemakje gewoon de straat uit. Nog duwen en trekken, matten onder de wielen gelegd, het mocht niet baten bij de Bimmer. Sinds die winter heeft mijn vader besloten om wel winterbanden erop te zetten, want dan kan hij tenminste ook normaal wegrijden met de BMW. Ik zelf heb geen winterbanden, maar ben ook niet van plan veel te gaan rijden als het echt sneeuwt (kan je beter thuis blijven).

Bovendien denk ik dat je juist met een RWD, zolang je veilig door het verkeer heen wilt komen in de sneeuw, wel echt noodzakelijk winterbanden moet hebben. Anders ben je bij elke flauwe bocht al dwars aan het rijden :driving: Wel fun, dat wel ;)
Laatst gewijzigd door JzAero op 31 okt 2012, 15:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
DJLeonardo
Berichten: 2481
Lid geworden op: 20 dec 2008, 19:31

Re: Algemene E46 winterbanden Topic!

Bericht door DJLeonardo » 31 okt 2012, 15:17

JzAero schreef:Ach, met een BMW kom je toch niet van je parkeerplek weg als het goed gesneeuwd heeft
Met goede winterbanden wel hoor! Geen centje pijn zelfs.

voorlaatste winter had ik nog oude Dunlops met 3mm en daar kwam ik nog behoorlijk goed de sneeuw mee door. Alleen een parkeerplaats met een dik pak sneeuw was even wat lastiger. Vanwege ouderdom vorige winter vervangen voor Michelin Alpin A4 en die waren helemaal briljant. Geen tractioncontrol lampje gezien gedurende die sneeuwperiode.
BMW E90 330iA, BMW E87 118i

Gebruikersavatar
MindWarp
Berichten: 1037
Lid geworden op: 29 aug 2008, 14:44

Re: Algemene E46 winterbanden Topic!

Bericht door MindWarp » 31 okt 2012, 15:18

Iedereen moet het natuurlijk voor zich zelf weten zolang het geen verplichting is hier in NL.

Het is wel zo dat wanneer je WEL in het bezit bent van gemonteerde winterbanden je bij het wegrijden voordeel hebt maar natuurlijk ook bij het remmen. Helaas moet je dan bij het afremmen niet alleen voor in de gaten houden maar ook achter, want als er een achter je rijdt die "al 25 jaar schade vrij rijd" en niet op tijd tot stilstand kan komen en doorschuift zit je toch mooi in elkaar. :yaw:

Van mij mag het een verplichting worden net als in Duitsland. Zodra de weersomstandigheden er naar zijn ...
Afbeelding
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer - Bruce Lee"

Gebruikersavatar
JzAero
Berichten: 1897
Lid geworden op: 24 feb 2012, 18:52
Locatie: Utrecht

Re: Algemene E46 winterbanden Topic!

Bericht door JzAero » 31 okt 2012, 15:20

DJLeonardo schreef:
JzAero schreef:Ach, met een BMW kom je toch niet van je parkeerplek weg als het goed gesneeuwd heeft
Met goede winterbanden wel hoor! Geen centje pijn zelfs
Ja ik doelde op een BMW met zomerband ;)

Rene08
Berichten: 3450
Lid geworden op: 09 mar 2008, 20:09

Re: Algemene E46 winterbanden Topic!

Bericht door Rene08 » 31 okt 2012, 15:36

Voor mij geen winter meer zonder winterbanden. Het gaat er niet om dat je in de winter ook maar kunt blijven door rijden zoals je in de zomer doet. Je moet je natuurlijk wel aanpassen aan de weersomstandigheden. Winterbanden bieden meer grip, in geval van sneeuw, en dat is best een must met een achterwiel aangedreven auto.

Natuurlijk kom je met zomerbanden (of all seasons) ook wel ergens. Maar zeker niet zo gemakkelijk als met winterbanden. Zoals hierboven al beschreven. Vooral op lage snelheden en het op gang komen of stoppen gaat zoveel beter met winterbanden.

In mijn geval is het heel simpel. Ik heb mijn auto nodig om op mijn werk te komen. Op de meest vreemde tijden. Dus ik kan er van uit gaan dat de weg niet altijd schoon is (in geval van sneeuw). Dan is het fijn om te weten dat je met de winterbanden wel door de sneeuw heen komt.

Hier op de parkeerplaats bij ons huis lopen de parkeervakken iets naar beneden af. Je moet dus al iets omhoog (minimaal) om het vak uit te rijden. En dan meteen daarna een stevige drempel. Deze moet je langzaam nemen. Met de winterbanden rij je hier met gemak weg. Ik durf wel te zeggen dat ik met de zomerbanden de parkeerplaats niet af kom.

Daarbij komt ook nog dat ik elk jaar op wintersport ga met de BMW. In Duitsland en Oostenrijk is het simpelweg verplicht om winterbanden te hebben.

Gebruikersavatar
Patrickk
Berichten: 1871
Lid geworden op: 19 dec 2009, 04:21
Locatie: Vaart op de rijn heen en weer

Re: Algemene E46 winterbanden Topic!

Bericht door Patrickk » 31 okt 2012, 15:53

Over de winterbanden hou je voor en tegenstanders. Zolang het niet net als bij de buren verplicht is zal de discussie ook houden.
Ik rij al vanaf '95 ermee en toen vond mijn vader het ook onzin.
Maar wel met sneeuw mijn auto meenemen. Vanaf '01 rijd hij er zelf ook op.
Daarbij komt dat wij ook zeker de helft van onze kilometers buiten nl rijden.

Ik heb het met mijn 330XD tje nog niet nodig gehad maar ik ben wel heel erg nieuwschierig hoe het gaat in de sneeuw :ja:
E46 330iA touring 05-2003 110.000km
E46 330iA touring 05-2005 140.000km Edition 33


Een forum is er om te helpen en geholpen te worden.
Een simpel linkje, foto of doorverwijzing kan veel helpen!

Gebruikersavatar
E1000_E39
Berichten: 349
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:12
Locatie: Nederland

Re: Algemene E46 winterbanden Topic!

Bericht door E1000_E39 » 31 okt 2012, 18:54

JzAero schreef:Ach, met een BMW op zomerbanden kom je toch niet van je parkeerplek weg als het goed gesneeuwd heeft dus dan kan je ook geen schade rijden. We hebben een aantal keer zo lang stil gestaan (40 min, 2 meter ver gekomen uit het parkeervak) met de E60 525i paar winters terug dat we besloten de Starlet met FWD te pakken die dag. Die reed met zijn gemakje gewoon de straat uit. Nog duwen en trekken, matten onder de wielen gelegd, het mocht niet baten bij de Bimmer. Sinds die winter heeft mijn vader besloten om wel winterbanden erop te zetten, want dan kan hij tenminste ook normaal wegrijden met de BMW. Ik zelf heb geen winterbanden, maar ben ook niet van plan veel te gaan rijden als het echt sneeuwt (kan je beter thuis blijven).

Bovendien denk ik dat je juist met een RWD, zolang je veilig door het verkeer heen wilt komen in de sneeuw, wel echt noodzakelijk winterbanden moet hebben. Anders ben je bij elke flauwe bocht al dwars aan het rijden :driving: Wel fun, dat wel ;)
Weet je wat er in het instructieboekje staat? Als je niet weg kunt komen in de sneeuw (niks over andere bandjes trouwens)...




...moet je ASC+T/DSC uitzetten. :rolf: In de winter een veiligheidssysteem uitzetten. Vandaar de bijnaam "Fun Button"... :h:
"Drive softly, but carry a big engine"

Tomba
Berichten: 1205
Lid geworden op: 23 aug 2012, 20:40
Locatie: Noord Holland

Re: Algemene E46 winterbanden Topic!

Bericht door Tomba » 01 nov 2012, 15:58

DJLeonardo schreef:
Tomba schreef:Geen winterbanden, ook nooit gehad.
Rij al vanaf 1982 met zomerbanden, nooit wat anders gehad, onder welke auto dan ook.
En rij al ruim 25 jaar schadevrij.
Zover ik weet had je in '82 nog helemaal geen zomerbanden. En banden zijn na die tijd uberhaupt sterk verbeterd. Ik herinner me nog van vroeger dat als er sneeuw lag je eigenlijk beter niet kon gaan rijden. Dat is tegenwoordeig met winterbanden geen issue meer. Ook kon je met b.v. een Golfje met standaard bandjes in die tijd ook echt niet op dezelfde snelheid blijven doorrijden als het hard regende. Er is veel veranderd in de loop der jaren. Ik vind het best stoer om te zeggen dat het wel los zal lopen omdat je al 25 jaar schadevrij rijdt. Of je moet "Miss Daisy" heten natuurlijk.
Mijn excuses hiervoor .... dan waren het gewoon normale banden.
Laat ik het dan anders formuleren:
vanaf 1982 heb ik in de zomer en in de winter met dezelfde banden gereden, bij welke auto ik dan ook had.

Ik heb het niet over een Golfje gehad met standaard banden en ik heb het voor de rest ook niet over een bepaalde snelheid gehad.

Insinueer niets, zeg niet dat je het niet moet doen, zeg niet dat het onveilig is.
En dat ik meer dan 25 jaar schadevrij rij zegt niets over mijn rijstijl dus snap niet waarom ik nu ineens "Miss Daisy" moet zijn.

Ik heb ook niet gezegd dat het wel los zou lopen. Het enige wat ik heb gezegd is dat ik nooit winterbanden heb gehad/gekocht. Mijn enige fout is dat ik dacht dat het zomerbanden waren.

Of jij moet iets anders lezen in mijn verhaal?

1983: E12 520i automaat
1984: Ford Capri II 2.3GT
1985: E10 2002 ti
1992: E21 323i
2004: Alfa Romeo 156 2.0 16V (8,5 jaar)
2012: E46 328i Executive (5,5 jaar)
2019: E60 523i Executive LCI automaat
2020: Mitsubishi Outlander 2.0 Edition Two Automaat

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Performance en tuning”