Algemene E46 winterbanden Topic!

Chiptuning, turbo's, onderstel, remmen, banden? Bespreek het hier.
Gebruikersavatar
JzAero
Berichten: 1897
Lid geworden op: 24 feb 2012, 18:52
Locatie: Utrecht

Re: Algemene E46 winterbanden Topic!

Bericht door JzAero » 01 nov 2012, 16:55

Rene08 schreef:Voor mij geen winter meer zonder winterbanden. Het gaat er niet om dat je in de winter ook maar kunt blijven door rijden zoals je in de zomer doet. Je moet je natuurlijk wel aanpassen aan de weersomstandigheden. Winterbanden bieden meer grip, in geval van sneeuw, en dat is best een must met een achterwiel aangedreven auto.

Natuurlijk kom je met zomerbanden (of all seasons) ook wel ergens. Maar zeker niet zo gemakkelijk als met winterbanden. Zoals hierboven al beschreven. Vooral op lage snelheden en het op gang komen of stoppen gaat zoveel beter met winterbanden.
Ik geloof ook in winterbanden, ik heb er zelf ervaring mee gehad en ook dus de nadelen van zomerbanden in de sneeuw beproefd. Nog belangrijker dan op gang komen is wel stil komen te staan en daar merk je het echt pas. Het gaat daarnaast niet alleen om de sneeuw maar ook om waterafvoer bij een goede regenbui, dan gaat het toch net even wat beter. In mijn auto zonder winterbanden merk ik al dat ie gauw over voorwielen schuift of dat de kont door ASC weer teruggezet wordt bij een rotonde en dan doe ik echt wel rustig aan. Gewoon veel sneller last van aquaplaning. De reden dat ik niet winterbanden eronder zet heeft ermee te maken dat ik hem niet noodzakelijk moet gebruiken in de winter, dan wordt het maar keertje minder rijden of met OV, maarja of dat nou zo gunstig is :gek: 4 uur in de sneeuw wachten...ja echt...

E1000_E39 schreef:Weet je wat er in het instructieboekje staat? Als je niet weg kunt komen in de sneeuw (niks over andere bandjes trouwens)...

...moet je ASC+T/DSC uitzetten. :rolf: In de winter een veiligheidssysteem uitzetten. Vandaar de bijnaam "Fun Button"... :h:
Haha, dat is apart aangezien ASC/DSC juist in bochten een hoop kan helpen, maar inderdaad bij wegkomen is het beter om het uit te hebben. Heeft mijn pa overigens gewoon geprobeerd maar de auto reed zichzelf vast na twee meter. Lag ongeveer 20cm sneeuw

Gebruikersavatar
izzy
Berichten: 688
Lid geworden op: 15 aug 2008, 13:50
Locatie: omgeving Rotterdam

Re: Algemene E46 winterbanden Topic!

Bericht door izzy » 01 nov 2012, 17:19

de verschillen met tussen winterbanden en zomerbanden wordn steeds groter, des te meer redenen om over te schakelen naar winterbanden in de winter. Vroeger was dit geen isseu, toen waren ze meer all round.

waar Tomba wel gelijk in heeft is dat het niet automatisch veiliger is met winterbanden in de winter (sneeuw) de oudere bestuurders onder ons hebben veel meer ervaring met dit soort ritjes en zijn voorzichtiger. De jongere genaratie (vooral leasebak rijders op mijn werk) denken dat ze veilig zijn met de winterbanden alleen... ze denderen dan op de linkerbaan iedereen voorbij...dat gaat goed totdat ze plots moeten remmen..

afijn: moraal van het verhaal: voorzichtigheid voorop
BMW e91 LCI 320da Individual

Tomba
Berichten: 1205
Lid geworden op: 23 aug 2012, 20:40
Locatie: Noord Holland

Re: Algemene E46 winterbanden Topic!

Bericht door Tomba » 01 nov 2012, 19:29

Ik wil duidelijk maken dat ik absoluut niet zeg dat je geen winterbanden moet gebruiken.
Het is een keuze die iemand zelf moet doen.

Zeg aub alleen niet dat ik iets verkeerds doe of dat ik dom ben of dat ik niet weet wat ik doe: als vader van 3 dochters ben ik veilig genoeg bezig, geloof mij maar.

En ik weet donders goed wat rijden in de sneeuw betekend: heb 10 jaar in de Alpen gewoond, in de dal van de Valle d'Aosta in Aosta, 30km van de Mont Blanc af voor de kenners. Sneeuwbanden gebruikte wij nog niet maar wel kettingen.

Ik zeg niet dat ruim 25 schadevrij rijden direct iets over veiligheid zegt maar ben het wel met Izzy eens dat ik net iets meer ervaringen op de weg heb dan iemand van pakweg 21 jaar.

En als ex-vrachtwagenchauffeur heb ik lang genoeg op de weg gezeten en dingen gezien waar je niet echt vrolijk van wordt. Met goede banden alleen kom je er niet, het helpt mogelijk wel iets maar de grootste factor blijft degene die de auto rijdt en goed kan inschatten in het verkeer.

Wat voor je rijdt is niet het grootste gevaar want jij bent degene die de afstand tot hem/haar houdt en op tijd kan handelen maar degene die achter je rijdt kan je niet controleren en anticiperen, die zorgen juist voor de grootste klappers.

Al moet ik 20x op mijn remmen staan ik zal zeker duidelijk maken dat ze gewoon een veilige afstand moeten houden en niet zo dichtbij op hun voorganger moeten zitten. Noem mij "oud" als je wilt, ik noem mijzelf meer als "ervaren".

En anders doe ik net als JzAero: ik neem het openbare vervoer zover dat mogelijk is.
Met een flinke portie sneeuw rijden de bussen ook niet meer ;)
Laatst gewijzigd door Rene08 op 01 nov 2012, 23:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote van voorgaand bericht verwijderd

1983: E12 520i automaat
1984: Ford Capri II 2.3GT
1985: E10 2002 ti
1992: E21 323i
2004: Alfa Romeo 156 2.0 16V (8,5 jaar)
2012: E46 328i Executive (5,5 jaar)
2019: E60 523i Executive LCI automaat
2020: Mitsubishi Outlander 2.0 Edition Two Automaat

Gebruikersavatar
DJLeonardo
Berichten: 2481
Lid geworden op: 20 dec 2008, 19:31

Re: Algemene E46 winterbanden Topic!

Bericht door DJLeonardo » 02 nov 2012, 15:18

Wat er steeds ontbreekt in dit soort discussies is dat je niet altijd zelf kunt bepalen hoe veilig het is op de weg. Je kunt afstand houden zo veel je wil, je kunt langzaam rijden zoveel je wil. Je kunt niet voorspellen of er een spelend kind oversteekt in een woongebied. Dat zijn de momenten waarvoor ik winterbanden heb. Ook als het niet sneeuwt.

Wat mij ook opvalt is dat mensen steeds sneeuwbanden en winterbanden doorelkaar halen, en dat men schijnt te blijen denken dat winterbanden alleen nodig zijn bij sneeuw. Natuurlijk heb je geen winterbanden nodig als je met sneeuwkettingen om door de Alpen rijdt. Met dit weer (7graden en warmer) zijn winterbanden ook niet in het voordeel. Maar ik snap wel dat mensen ze er nu al omleggen want er komt zo een dag dat het ineens rond het vriespunt is en dan ben je te laat met omwisselen.

Het belangrijkste in deze kwestie vind ik nog dat mensen het idd zelf moeten weten en dan bedoel ik vooral dat ze moeten weten wat hun banden doen bij welke weersomstandigheden. Je kunt natuurlijk beargumenteren dat je rustig moet rijden als het koud is en je kiest ervoor om met zomerbanden te rijden. Maar.... vanaf wanneer moet je dan rustig rijden? bij 7 graden of bij 0 graden? of bij 15 graden? Wil je dan de hele winter stapvoets gaan rijden? De meeste mensen weten al niet eens wat voor banden ze hebben dus laat staan dat ze weten wanneer rustig aan te doen! Bovendien is rustig aan doen absoluut geen garantie voor het voorkomen van een ongeluk. Kijk maar hoeveel oude van dagen een ongeluk krijgen, dat heeft toch meestal niks met hard rijden te maken.
Als je leasebak is uitgerust met 4 seizoensbandjes heb je in de zomer waarschijnlijk ook al gemerkt dat je bandjes wat eerder slippen. Met dat soort bandjes kan je wel prima doorrijden in de winter totdat het gaat sneeuwen dus over het hele jaar zal het rijgedrag ongeveer vergelijkbaar zijn (weet ik ook uit ervaring) Dus als je er voor kiest om geen winterbanden te willen in de winter moet je ook kiezen om geen zomerbanden te nemen in de zomer maar 4 seizoens banden! En dat bedoel ik met mensen moeten het zelf weten, ze weten het niet!
Vroeger waren alle bandjes een soort 4 seizoens banden maar dan van mindere kwaliteit wat ik me herinner. Dat verklaart wel waarom de oudere generatie moeite heeft met wennen aan het concept dat je banden verwisselt tussen zomer en winter. Maar he, het is 2012! We hebben toch ook geen grammofoon spelers en diaprojectors meer? ;)
BMW E90 330iA, BMW E87 118i

Tomba
Berichten: 1205
Lid geworden op: 23 aug 2012, 20:40
Locatie: Noord Holland

Re: Algemene E46 winterbanden Topic!

Bericht door Tomba » 02 nov 2012, 15:52

DJLeonardo schreef: Vroeger waren alle bandjes een soort 4 seizoens banden maar dan van mindere kwaliteit wat ik me herinner. Dat verklaart wel waarom de oudere generatie moeite heeft met wennen aan het concept dat je banden verwisselt tussen zomer en winter. Maar he, het is 2012! We hebben toch ook geen grammofoon spelers en diaprojectors meer? ;)
DJLeonardo, je zegt nu iets wat mij aan het denken zet.
Hoe vreemd het ook mag klinken ik dacht dat als je specifiek geen winterbanden onder je auto had je dan automatisch in de categorie zomerbanden viel. Als ik banden ging kopen werd alleen maar gezegd welke merk ik wilde hebben en niet naar een seizoen band.

Uit pure ervaring heb ik de laatste tijd met de Alfa Romeo met de Pirelli Pzero Nero banden gereden, niet zozeer uit eigen ervaring in het begin maar meer op advies van de andere rijders. En dat advies bleek uiteindelijk een goede te zijn.
Dat heb ik dus ook gedaan met de Toyo Proxes T1-R alleen hadden deze een V-profiel, iets wat wel erg snel kon slijten, zeker als je 225-35-19 bandjes had.

Voor de rest geef ik je gelijk mbt wanneer je iets gaat doen en in welke periode.
En met de ongelukken heb je ook gelijk, rustig rijden zegt niet alles.

PS
Op zolder staat nog een oude platenspeler :whistle:

1983: E12 520i automaat
1984: Ford Capri II 2.3GT
1985: E10 2002 ti
1992: E21 323i
2004: Alfa Romeo 156 2.0 16V (8,5 jaar)
2012: E46 328i Executive (5,5 jaar)
2019: E60 523i Executive LCI automaat
2020: Mitsubishi Outlander 2.0 Edition Two Automaat

Gebruikersavatar
DJLeonardo
Berichten: 2481
Lid geworden op: 20 dec 2008, 19:31

Re: Algemene E46 winterbanden Topic!

Bericht door DJLeonardo » 02 nov 2012, 16:04

Ja eigenlijk zou je het kunnen vergelijken met schoenen. Een zomerband zoals de Pzero Nero is te vergelijken met een fijne sportsandaal. Daar ga je ook niet meer in de winter lopen toch? En met gevoerde laarzen ga je niet in de zomer lopen maar in de winter is het wel lekker warm.
BMW E90 330iA, BMW E87 118i

Drievijfdrie

Re: Algemene E46 winterbanden Topic!

Bericht door Drievijfdrie » 27 dec 2012, 15:16

Goedemiddag,

Zoals zovelen ben ook ik op zoek naar winterbanden/ velgen.
Op mijn 2001 330i touring met sportonderstel zit momenteel 225/40/18 gemonteerd.
Kan iemand mij vertellen of 16 inch velgen zouden passen?
Heb weleens iets gehoord over opletten of het past om de remmen?

Alvast bedankt voor je reactie,

Mvg, Jeroen

bmwfoekie
Berichten: 103
Lid geworden op: 01 aug 2012, 16:32

Re: Algemene E46 winterbanden Topic!

Bericht door bmwfoekie » 27 dec 2012, 15:43

Ik kan je meteen vertellen dat 16 inch niet past om de remmen, je zult toch echt aan de 17 inch velgen moeten
E46 330D touring Lifestyle Executive edition

Gebruikersavatar
Johnny
Berichten: 670
Lid geworden op: 30 dec 2008, 18:38
Locatie: Zuid Limburg

Re: Algemene E46 winterbanden Topic!

Bericht door Johnny » 28 dec 2012, 06:42

16 inch past idd niet ... het is zelfs gevaarlijk als je een schuiver maakt.
Ik heb nog wel een set 17 BMW velgen (staal, 205/50/17) van mijn ex-330d met 5mm (goed voor 1 a 2 winters afhankelijk van wat je rijdt) als je interesse hebt, maar eerst ff afwachten of ik weer aan de BMW 118d/120d ga en wat daar minimaal onder past.
The sheere pleasure of driving ... nothing compares to a BMW
<<E87 118d DPF --- 't is eens wat anders dan een degelijke M57>>

bmwfoekie
Berichten: 103
Lid geworden op: 01 aug 2012, 16:32

Re: Algemene E46 winterbanden Topic!

Bericht door bmwfoekie » 28 dec 2012, 16:49

Wat bedoel dan Johnny? Wat heeft 16 inch met een schuiver te maken??
E46 330D touring Lifestyle Executive edition

Gebruikersavatar
Frenkz
Berichten: 1214
Lid geworden op: 27 mar 2010, 21:49

Re: Algemene E46 winterbanden Topic!

Bericht door Frenkz » 28 dec 2012, 17:13

Johnny schreef:16 inch past idd niet ... het is zelfs gevaarlijk als je een schuiver maakt.
Ik heb nog wel een set 17 BMW velgen (staal, 205/50/17) van mijn ex-330d met 5mm (goed voor 1 a 2 winters afhankelijk van wat je rijdt) als je interesse hebt, maar eerst ff afwachten of ik weer aan de BMW 118d/120d ga en wat daar minimaal onder past.
winterbanden met 4 mm kan je al weggooien, dit zijn geen winterbanden meer.

Gebruikersavatar
Johnny
Berichten: 670
Lid geworden op: 30 dec 2008, 18:38
Locatie: Zuid Limburg

Re: Algemene E46 winterbanden Topic!

Bericht door Johnny » 28 dec 2012, 21:18

@ bmwfoekie: stoeprandje raken, etc, waardoor de remklauwen een flinke tik krijgen. Btw .. 16 inch zou niet eens passen over die 330d remklauwen ...

@ frenkz: zei ik 4 mm?? 5mm is zat voor 1 nederlandse winter
The sheere pleasure of driving ... nothing compares to a BMW
<<E87 118d DPF --- 't is eens wat anders dan een degelijke M57>>

Gebruikersavatar
Frenkz
Berichten: 1214
Lid geworden op: 27 mar 2010, 21:49

Re: Algemene E46 winterbanden Topic!

Bericht door Frenkz » 28 dec 2012, 22:29

Nee maar 5 mm en 2 winters.. gaat hem niet worden denk ik ;)

Drievijfdrie

Re: Algemene E46 winterbanden Topic!

Bericht door Drievijfdrie » 29 dec 2012, 15:55

Johnny schreef:16 inch past idd niet ... het is zelfs gevaarlijk als je een schuiver maakt.
Ik heb nog wel een set 17 BMW velgen (staal, 205/50/17) van mijn ex-330d met 5mm (goed voor 1 a 2 winters afhankelijk van wat je rijdt) als je interesse hebt, maar eerst ff afwachten of ik weer aan de BMW 118d/120d ga en wat daar minimaal onder past.
Okay dank voor je antwoord nu weet ik dat 17 inch hetgeen is waar ik naar op zoek moet.
Als jij je set te koop aanbiedt hoor ik het graag van je.

Mvg, Drievijfdrie

Gebruikersavatar
Simpele Ziel
Berichten: 28
Lid geworden op: 30 nov 2013, 17:49

Re: Algemene E46 winterbanden Topic!

Bericht door Simpele Ziel » 01 dec 2013, 20:15

Ik dacht vandaag mijn net gekochte 2e hands 15" winterbanden te monteren onder mijn 320d touring '05.
Maatje van me had ook pas 15" gekocht omdat 16" 1 serie velgen aanliepen op zijn 318 touring "01.

Maar jammer maar helaas, 15" past niet.

Ik kan dus weer terug marktplaats op.
Iemand interesse in 15" Michelin alpin's

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Performance en tuning”